گوگل ادز یک ابزار بسیار قدرتمند برای رشد کسب و کار است اما درست مانند هر ابزار دیگری باید به درستی از آن استفاده کنید تا نتیجه خوبی هم بگیرید. در این مقاله از جیمکس ادز قصد داریم رایج ترین اشتباهاتی که مارکترها مرتکب آن میشوند را برای شما لیست میکنیم تا حداقل شما همچین اشتباهاتی را تکرار نکنید. شاید برخی از این موارد به شدت ساده و پیش پا افتاده به نظر برسند اما همین موارد کوچک میتواند نتیجه را کاملا معکوس کند!

1.ردیابی نکردن کانورژن

ردیابی کانورژن ها یکی از مهمترین کارهایی است که در گوگل ادز باید انجام دهید. گوگل ادز میتواند از دیتاهای مربوط به کانورژن شما استفاده کند تا فروش و لید بیشتری برای کسب و کار شما به همراه آورد. بگذارید اینطور بگویم. اگر کانورژن شما را یک تماس تلفنی در نظر بگیریم، گوگل ادز کمپین های شما را به شکلی بهینه میکند که تماس های بیشتری را بر اساس تاریخچه کمپین به دست آورید.

توصیه: ردیابی کانورژن را شروع کنید تا نرخ بازگشت سرمایه خود را اندازه بگیرید و کمپین های خود را بهینه کنید تا به هدف نهایی برسید.

بازگشت سرمایه

2.استفاده نکردن از استراتژی قیمت گذاری هوشمند

استراتژی های قیمت گذاری مثل Target CPA یا Target ROAS به فرایند خودکار کردن بهینه سازی تبلغیات گوگل شما کمک میکند. در زمانتان نیز صرفه جویی میشود و میتواند تاثیر بسیار زیادی بر بهبود ROI داشته باشد. استراتژی قیمت گذاری اتوماتیک مثل Target CPA یا Target ROAS را فعال کنید تا کمپین های خیلی خیلی بهینه تری داشته باشید.

تفاوت “قیمت گذاری دستی” و “قیمت گذاری اتوماتیک” در گوگل ادز

3.اد گروپ های نامرتب

داشتن اد گروپ های نامرتب میتواند ترافیک غیرمرتبط و کانورژن پایین را به همراه داشته باشد. ترافیک غیرمرتبط یعنی چه؟ یعنی جذب افرادی که مشتریان بالقوه شما نیستند! ضروری است که اد گروپ های خود را بر اساس موضوعات یا محصولات مشخصی دسته بندی کنید تا ساختار تبلیغات به درستی پیاده سازی شود. با اجتناب از این اشتباه در گوگل ادز ترافیک های بهتری را به سمت خود جذب میکنید که احتمال وجود مشتریان در بین آن ها بیشتر است.

اد گروپ های نامنظم و بهم ریخته نه تنها نتیجه خوبی ندارد بلکه مدیریت تبلیغ را نیز سخت میکند

4.کنترل نکردن هزینه ها

اگر بودجه بندی نداشته باشید و هزینه تبلیغات گوگل را کنترل نکنید، احتمالا با این مشکل مواجه میشوید که هزینه های کمپین شما بیش از حد شود. تنظیم بودجه روزانه و استفاده از استراتژی های قیمت گذاری اتوماتیک، کمک بزرگی به مدیریت هزینه های شما میکند. راه دیگر این است که بودجه مشارکتی مشخص کنید یا ماکزیمم CPC تعیین کنید. اگر تخصص کافی نداشته باشید ممکن است در هنگام مدیریت کمپین ها به این فکر کنید که هرچه بیشتر هزینه کنید، نتیجه بهتر است! اما این قاعده طور کلی درمورد گوگل ادز صدق نمیکند و گاهی میتوان با هزینه های خیلی کمتری به نتیجه عالی برسید.

5.اضافه نکردن نگتیو کیوورد

در نظر نگرفتن کلمات کلیدی نفی و اضافه نکردن نگتیو کیووردها یک اشتباه مخرب در گوگل ادز است. وقتی نگتیو کیووردها را در نظر نگیرید، ممکن است در نتایج سرچی نشان داده شوید که اصلا ربطی به شما ندارد یا اگر هم ربط دارد، شما را به هدفتان نمیرساند. در این صورت بودجه شما هدر میرود و هیچ سودی هم نمیکنید. برای جلوگیری از این اشتباه باید گزارش های مربوط به نتایج سرچ را مرتب بررسی کنید و نگتیو کیووردها را اضافه کنید.

یک نکته مهم این است که همیشه هم نگتیو کیووردها مضر نیستند. داشتن چند نگتیو کیوورد فکر شده در بین کلمات کلیدی کمپین میتواند نتایج خوبی هم برای ما داشته باشد.

گوگل ادز

6.تست نکردن لندینگ پیج های مختلف

شاید فکر کنید همین کافی است که یک صفحه فرود داشته باشید و مردم را با تبلیغ به سمت آن هدایت کنید. ولی هدف ما که فقط کلیک کردن کاربر روی یک تبلیغ در گوگل نیست! دقیقا یکی از اشتباه های مردم درمورد گوگل ادز همین تفکر است! تبلیغات گوگل وسیله ای است برای بهبود فروش و کسب و کار. پس پیشنهاد بدی نیست اگر در ابتدای مسیر، چند لندینگ پیج مختلف با طراحی های متفاوت را تست کنید تا سلیقه مخاطبان خود را یاد بگیرید. در این بین همان لندینگ پیج را انتخاب کنید که بیشترین نرخ تبدیل را برای شما به همراه داشته است.

7.استفاده نکردن از افزونه ها

اضافه کردن افزونه هایی مثل دکمه تماس یا شماره تلفن و موارد این چنینی میتواند تبلیغ گوگل شما را تا حد زیادی بهبود دهند. وقتی یک تبلیغ کال تو اکشن داشته باشد، احتمال اینکه مخاطب با آن ارتباط برقرار کند بیشتر است. چرا؟ چون کارش ساده تر است. وقتی یک نفر تبلیغ شما را در نتیجه سرچ ببیند، کدام گزینه برایش ساده تر است؟ اینکه روی دکمه تماس در همان صفحه کلیک کند یا وارد سایت شود و شماره را از آنجا بردارد و بخواهد با شما تماس بگیرد؟ قطعا گزینه اول انتخاب همه کاربران است.

8.داشتن تنها یک اد در هر اد گروپ

همیشه توصیه میشود که در اد گروپ هایتان چند اد مختلف داشته باشید تا گوگل بتواند آن ها را بر حسب نیاز کاربر و سرچ تغییر دهد. در این صورت شما هم ورودی و نرخ کلیک بهتری دریافت خواهید کرد. پس یک اشتباه بزرگ در گوگل ادز این است که دیتاهای خود را محدود به یک اد کنید. هرگز این ظلم را در حق خودتان نکنید.

9.استفاده نکردن از ریمارکتینگ

ریمارکتینگ یعنی جذب کردن افرادی که قبلا از سایت شما دیدن کردند اما خرید خود را نهایی نکرده اند. اگر بتوانید این افراد را برگردانید و به مشتری تبدیل کنید رواقع ریمارکتینگ کرده اید. یکی از بهترین کارها این است که کمپین های ریمارکتینگ راه اندازی کنید و بیننده های ساده را به مشتریان تبدیل کنید. چرا؟ فراموش نکنید که همیشه حفظ کردن ارتباطات قدیمی به صرفه تر هستند. اینکه بخواهید یک شخص کاملا ناآشنا با بیزینس خود را وارد کارتان کنید خیلی سخت تر است تا اینکه بخواهید کسی را تبدیل به مشتری کنید که از قبل کمی با شما و کارتان آشنایی دارد.

10.تست نکردن کلمات کلیدی مختلف

اگر در زمینه کلمات کلیدی تحقیقات خوب و دقیقی انجام ندهید یا کلمات کلیدی مختلف را تست نکنید مرتکب یکی از بدترین اشتباه ها در گوگل ادز شده اید. شاید اگر در زمینه مدیریت کمیپن های گوگل ادز سابقه کمی داشته باشید و تجربه شما کافی نباشد، نیاز باشد که چندین سبک از کلمات کلیدی را بررسی کنید تا ببینید مخاطبان شما معمولا به چه شکل سرچ میکنند. همیشه میتوانید خودتان را جای مشتری بگذارید اما اینکه رفتار واقعی مشتری را اساس قرار دهید خیلی بهتر است و قطعا نتیجه بهتری هم خواهد داشت. بهتر است که Keyword Match Type های مختلف را امتحان کنید و درک بهتری از رفتار مشتری پیدا کنید.

جمع بندی

میتوان تا ابد درمورد بایدها و نبایدهای گوگل ادز یاد گرفت. اشتباه های گوگل ادز و توصیه هایی که میتواند کارآمد بودن تبلیغ را بیشتر کند، بسیار زیاد هستند. این موارد تنها 10 تا از این اشتباه ها بودند که شاید بتوان آن ها را رایج ترین اشتباه های گوگل ادز دانست. خواندن این مقاله کمک زیادی به شما میکند تا درک بهتری از مدیریت کمپین گوگل ادز پیدا کنید اما همچنان پیشنهاد ما این است که برای تبلیغات گوگل و بهتر پیش بردن آن ها به شکلی که برای کسب و کارتان سود دهی داشته باشد، از افرادی کمک بگیرید که تجربه و دانش کافی در این زمینه دارند. جیمکس ادز میتواند شما را در این زمینه همراهی کند 😊

بیشتر بخوانید:

10 مورد از مهم ترین اصطلاحات گوگل ادز

خرید ورودی گوگل و بازدید برای سایت مفید است؟

5 دلیل تفاوت بین داده های “گوگل ادز” و “گوگل آنالیتیکس”