آیا می‌خواهید برای کسب و کارتان به مخاطب‌های آنلاین دسترسی پیدا کنید؟ گوگل به عنوان محبوب‌ترین موتور جستجوی جهان، یکی از بهترین نقاط شروع تبلیغات آنلاین است. در این مقاله از جیمکس ادز، با بهترین روش‌ها و نکات در استفاده از تبلیغ در گوگل (Google Ads) برای موفقیت کمپین‌هایتان آشنا می‌شوید. پس تا پایان با ما همراه باشید.

تبلیغ در گوگل چیست؟

گوگل دارای پلتفرم تبلیغاتی عظیم خود، تبلیغ در گوگل است. یکی از بزرگترین مزایای آن، توانایی آن در هدف قرار دادن افرادی است که در حال حاضر به دنبال نوع محصولی هستند که شما می فروشید! بله! خودِ شما! بنابراین دیگر مخاطبها با تبلیغات نامربوط آزار نمی‌بینند. یعنی تبلیغات فقط و فقط به دست مخاطب هدف می‌رسند.

اصلا تبلیغ در گوگل چگونه کار می‌کند؟

دو روش وجود دارد که کسب و کارها از گوگل برای بازاریابی و تبلیغات استفاده می کنند. یکی از آنها سئو یا همان بهینه سازی موتور جستجو است؛ به عبارتی تمرین ارائه محتوای مرتبط و جذاب در حین درج استراتژیک کلمات کلیدی! این اقدام معمولاً با کمک ابزارهای حرفه‌ای و پولی انجام می‌شود، با این حال، این یک گزینه رایگان است که کمتر از تبلیغات پولی مستقیم است.

تبلیغ در گوگل سرویس تبلیغاتی پولی است که توسط گوگل ارائه می شود. به زبان ساده، کسب‌وکارها به گوگل پول می‌دهند تا یک صفحه تبلیغاتی در یک جایگاه تبلیغاتی در مرورگر کاربران قرار داده شود. گوگل چگونه تصمیم می گیرد که کدام تبلیغات در اولویت قرار گیرند؟

از طریق فرآیندی که در آن تبلیغ‌کنندگان پیشنهادات را ارائه می‌کنند. بسته به نوع تبلیغ، تبلیغ برنده یا در صفحه نتایج موتور جستجو (معروف به SERP)، به عنوان یک بنر در شبکه نمایش یا به عنوان یک تبلیغ ویدیویی در یوتیوب ظاهر می شود. با این حال، برای دستیابی به هر موفقیت قابل توجهی، مهم است که یک استراتژی تبلیغاتی خوب نیز در گوگل اجرا کنید.

تبلیغ در گوگل کاربرانی را هدف قرار می دهد که عبارات جستجوی خاصی را جستجو می کنند. سپس کسب و کارها می توانند تبلیغات را با توجه به عواملی مانند موقعیت جغرافیایی تنظیم کنند. هزینه تبلیغات بر میزان دسترسی تبلیغات و مدت زمان نمایش آنها تأثیر می گذارد. کیفیت تبلیغات یک عامل تعیین کننده بزرگ برای موفقیت در جذب مشتریان پولی است.

تبلیغات گوگل چقدر موثر هستند؟

تبلیغات گوگل
تبلیغات گوگل

وقتی تبلیغات گوگل به طور متفکرانه و حرفه ای پیاده سازی شود، به ابزاری بسیار کارآمد برای توسعه تبدیل می‌شود. چند دلیل وجود دارد که Google Ads یک رسانه مهم برای تبلیغات آنلاین است.

اول از همه، گوگل یک غول بزرگ مجازی است. این پرکاربردترین موتور جستجو است و First Site Guide گزارش کرده است که تا اکتبر 2021 روزانه 3.5 میلیارد جستجو در گوگل انجام شده است. Google به طور مداوم 85٪ تا 90٪ از جستجوهای دسکتاپ را به خود اختصاص داده است.

از آنجایی که تبلیغات گوگل بر اساس آن چیزی چیده شده است که مردم به دنبالش هستند، می تواند به کسب و کارها کمک کند تا مشتریان و خواسته‌هایشان را بهتر درک کرده ‌و به درستی پاسخ دهد. به لطف استفاده از گوگل ادز، کسب و کارها پتانسیل زیادی برای سودآوری دارند زیرا آنها می توانند دقیقاً آنچه را که مشتریان می خواهند درک کنند.

تبلیغات بر تصمیمات خرید تاثیر می گذارد و در مورد گوگل، اطلاعاتی را در اختیار مشتریان قرار می دهد. به طور متوسط، 35٪ از کاربران یک محصول را در عرض 5 روز پس از جستجوی آن در Google خریداری می کنند، اگرچه این میزان بسته به صنعت متفاوت است و می تواند از 1 تا 30 روز متغیر باشد. 63 درصد از مردم روی تبلیغات گوگل کلیک کرده اند و نیمی از کاربران نمی توانند بین یک تبلیغ و یک نتیجه جستجوی ارگانیک تفاوت قائل شوند.

برای تکرار، Google Ads به سادگی کار می کند زیرا کاربرانی که در نهایت خرید انجام می دهند در حال حاضر به دنبال آنچه فروخته می شود هستند. هیچ فروش اجباری وجود ندارد و علاقه از قبل وجود دارد، بنابراین این به کسب و کارها و تیم های بازاریابی آنها بستگی دارد که استراتژی مناسبی برای کمپین Google Ads ارائه دهند که به بهترین وجه آن مشتریان بالقوه را به سمت خرید و ایجاد تعامل بکشاند. همچنین درک مخاطبان هدف از قبل بسیار مهم است؛ هر کلیک هزینه دارد، بنابراین تبلیغ همگانی و بی حد و حساب، توصیه نمی شود.

بهترین روش‌های تبلیغات Google Display

تبلیغات Google Display در مقالات، ویدیوها یا محتوای وب‌سایتی که کاربران روی آن کلیک می‌کنند، نمایش داده می‌شوند. با تنظیم یک تبلیغ نمایشی، آن را در شبکه Google Display نمایش می‌دهید. این شبکه بیش از 2 میلیون سایت را پوشش می‌دهد و 90 درصد از کل کاربران را تحت پوشش قرار می‌دهد.

برخلاف تبلیغات جستجوی گوگل،  Google Display ممکن است همیشه به افرادی که در حال جستجو برای آنچه شما ارائه می‌دهید دسترسی نداشته باشند. با این حال، آنها به یک مخاطب خاص ارائه می‌شوند و تبلیغ‌کنندگان می‌توانند از طریق استفاده از مخاطبان و فهرست‌های سفارشی برای هدف‌گیری مجدد، انتخاب کنند که به کدام مخاطبان دسترسی پیدا کنند. این بدان معناست که کسب و کارها باید تحقیقاتی را انجام دهند تا بفهمند تبلیغات آنها در کجا بیشترین تأثیر را خواهد داشت.

می توان بر اساس سن، جنسیت و علایق خاص، مخاب‌ها را هدف قرار داد. به این ترتیب، کاربرانی که به صنایع خاصی علاقه نشان داده اند، در پروفایل مشتری معمولی شما قرار می گیرند. انتخاب مخاطب مناسب اولین قدم برای موفقیت در تبلیغات Google Display است.

هنگامی که مخاطبان هدف خود را مشخص کردید، تبلیغات نمایشی شما باید توجه آنها را جلب کند. هنگام انجام این کار، به یاد داشته باشید:

مهمترین پیام را در قسمت تیتر قرار دهید.
مطمئن شوید که کاربران موبایل و دسکتاپ به طور یکسان می توانند آگهی را به درستی ببینند.
تبلیغات نمایشی را در دو قالب افقی و مربعی ایجاد کنید.
موثرترین انواع بنرها را انتخاب کنید.


در حال حاضر، رایج‌ترین تبلیغات Display در گوگل عبارتند از:

  1. تابلوی امتیازات‌ (Leaderboard)  : 728×90
  2. آسمان خراش (Skyscraper) : 120×600
  3. مربع (Square) : 250×250


لطفاً توجه داشته باشید که اگرچه همچنان گزینه‌ای برای استفاده از این مشخصات وجود داررد، این اندازه ها ممکن است به زودی تغییر کنند. ده‌ها اندازه بنر برای تبلیغات Google Display وجود دارد، اما موارد ذکر شده در بالا نقاط شروع خوبی هستند.

نکات استفاده از تبلیغ در گوگل؛ بهترین روش‌های تبلیغات جستجوی گوگل

تبلیغات جستجوی گوگل نتایج جستجوی پولی هستند که همراه با نتایج جستجوی معمولی نمایش داده می‌شوند. هنگامی که کاربر در گوگل جستجو می کند، نتایج ترکیبی از صفحات با عملکرد برتر (بر اساس سئو) و چندین مورد از نتایج پولی است. تبلیغات جستجو در بالای صفحه نتایج موتور جستجو نمایش داده می شود. آنها در کنار برچسب “ad” فهرست شده اند. اگرچه این نتایج به وضوح به عنوان یک آگهی علامت گذاری شده اند، اما به دلایل مختلفی همچنان موثر هستند:

نتایج جستجوی پولی بلافاصله به محض برنده شدن در حراج در اولین سطوح نتایج جستجو نشان داده می شود. جالب است بدانید که ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول می‌کشد تا به طور طبیعی و از طریق SEO به این امر دست یابیم.

تبلیغات جستجو در بالای نتایج طبیعی و همچنین در پایین SERP ظاهر می‌شوند. برچسب تبلیغات بسیار ظریف است و اصلا مشخص نیست، بنابراین نیمی از مردم حتی آنها را به عنوان تبلیغات نمی‌شناسند.
آنها صفحاتی هستند که با عبارات جستجویی که افراد تایپ کرده‌اند کاملا مرتبط هستند. آنها اولین چیزهایی هستند که کاربر پس از کلیک روی “search” می‌بیند.
برای استفاده حداکثری از تبلیغات جستجوی گوگل، با یک عنوان موثر شروع کنید. مردم تضمین می‌کنند که صفحه شما را در نتایج جستجوی گوگل ببینند، اما پاسخ آنها به دیدن آن بستگی به عنوان انتخابی شما برای مطلب دارد.

عناوین خوب برای کاربران، جذاب هستند و در عین حال کلمات کلیدی مرتبط را نیز شامل می‌شوند. پس از اهمیت دادن به تیتر، چندین روش دیگر وجود دارد که ثابت شده است موفقیت بیشتری برای کسب و کارتان حاصل می کند:

با مخاطبان مورد نظرتان به زبان خودشان صحبت کنید. سعی کنید از هر زبان خاص صنعت که در بین مشتریان رایج است استفاده کنید.

  1. از CTA (Call to action) استفاده کنید.
  2. یک مشکل برای کاربر حل شود. شما می توانید به یک سوال پاسخ دهید و‌ یا اطلاعات مفید یونیکی را برای برانگیختن علاقه به صفحه تبلیغاتی ارائه دهید.
  3. یک سوال بپرسید! این کار برای افزایش احتمال تعامل کاربر انجام می‌شود که در نتیجه‌ی آن نرخ تبدیل Google Ads را افزایش می‌دهد. برای مثال، اگر در حال تبلیغ یک آژانس املاک و مستغلات هستید، از کاربران بپرسید که آیا به دنبال خرید خانه هستند یا خیر.

همدلی کنید. کاربران به جبهه‌گیری‌های منفی پاسخ نمی‌دهند. از هر زبانی که می تواند توهین آمیز تلقی شود خودداری کنید. تیتر خود را نسبت به هر مشکلی که مشتری سعی در حل آن دارد همدلانه نشان دهید.

از زبان ساده استفاده کنید. حتی اگر بازار هدف شما متشکل از متخصصان صنعت باشد، باز هم زبان عامیانه بهتر از اصطلاحات فنی تعامل ایجاد می‌کند. هنگام تصمیم گیری در مورد جمله‌بندی خاص، همیشه گزینه ساده‌تر را انتخاب کنید. جمله‌بندی ساده باعث استقبال بیشتر از سرفصل‌ها می شود و تضمین می‌کند که مشتریان بالقوه از دشواری متن و محتوای شما احساس ترس و وحشت نکنند. حتی از مطالعه با متن لذت ببرند.

به‌روز باشید. برای هر صنعت معین، معمولاً سبک‌های تیتر پرطرفدار وجود دارد. با جستجوهای رایج مرتبط با کسب و کار خود همراه باشید.

اصیل و صادق باشید! حتی اگر پیشنهاد در تیتر عالی باشد، اگر نادرست باشد، بی‌فایده خواهد بود.
وعده‌های واقع بینانه بدهید و دروغ نگویید. وقتی آنها واقع بین هستند، وعده‌ها همانطور که انتطار می‌رود، جواب می‌دهند. مردم در تلاش برای خرید نتایج هستند، بنابراین نتیجه ای را که به دنبال آن هستند ارائه دهید.

پس از عنوان، کاربران توضیحاتی را نیز در قسمت بدنه‌ی محتوا می بینند. فضای بیشتری برای استفاده در این قسمت وجود دارد، بنابراین تیترها را در قسمت بدنه‌ی محتوا با اطلاعات بیشتری همراه کنید. معمولاً بهتر است اطلاعات دقیقی ارائه کنید تا تخصصتان را به مخاطب اثبات کنید.

بهترین روش گوگل ادز برای کپی کردن

کپی آگهی شما متنی است که در هر آگهی گوگلی که برای آن پول پرداخت می‌کنید استفاده می‌شود. این شامل عنوان، توضیحات و متن در صفحه‌ی هدف است.

کپی آگهی باید از همان قوانینی که برای سرفصل ها وجود دارد پیروی کند. مهم است که به یاد داشته باشید:

  1. متن کپی را قابل درک و آسان بنویسید.
  2. روی خواسته‌های مشتری تمرکز کنید، نه کسب و کارتان.
  3. در مورد مزایا بیشتر بنویسید. تمرکزتان بر جلب اعتماد مخاطب باشد.
  4. از واژگان منفی یا بیش از حد فنی استفاده نکنید.

متن کپی در صفحات فرود باید کوتاه و واضح باشد. در غیر این صورت، کاربران ممکن است گیج شوند و سریع آن را ترک کنند.

کپی آگهی اساساً نوعی فروش کتبی است. محتوای نگارش شده به این منظور است که خواننده را به یک فروش (یا سایر اقدامات مورد نظر) نزدیکتر کند. بنابراین، کپی آگهی از قوانین متفاوتی نسبت به وبلاگ یا هر نوع محتوای دیگر پیروی می‌کند. نکته این است که نتیجه باید فروش باشد، شما باید مشتری را نسبت به ایده خرید یک محصول هیجان زده کنید.

بهترین روش های تبلیغات گوگل برای کلمات کلیدی

نکات استفاده از گوگل ادز
نکات استفاده از گوگل ادز

کلمات کلیدی برای موفقیت گوگل ادز ضروری هستند. دانستن اینکه چه جستجوهایی منجر به مشتریانی می شود که محصول یا خدمات شما را خریداری می کنند بسیار مهم است. برای رسیدن به این نتایج و آمار، به یاد داشته باشید هنگام تهیه فهرستی از کلمات کلیدی، موارد زیر را انجام دهید.

  1. از کلمات کلیدی خاصی برای هدف قرار دادن مشتریان خاص استفاده کنید.
  2. خود را به جای مشتریانتان قرار دهید.
  3. از ابزارهای حرفه ای کلمات کلیدی برای تحقیق استفاده کنید.
  4. آزمایش کلمات کلیدی مختلف برای بهینه سازی در طول زمان.

بهترین روش های تبلیغات گوگل برای صفحات فرود

صفحات فرود صفحاتی هستند که تبلیغات آنلاین به آنها منتهی می شود. آنها در اصل نامه های فروش هستند. در حالی که ممکن است تبلیغات خوانندگان را به یک صفحه اصلی ببرد، صفحات فرود برای کاربرانی که به دنبال چیزی خاص هستند ایده آل است.

قرار نیست صفحه فرود مانند یک صفحه وب معمولی باشد. عامل اصلی تمایز این است که صفحه فرود یک صفحه تک منظوره است. شما در صفحه فرود سعی می کنید خوانندگان را به انجام یک اقدام خاص سوق دهید. آن اقدام می تواند: خرید، ثبت ایمیل، ایجاد حساب کاربری یا هر اقدام دیگری که با فرآیند فروش کسب و کار شما همسو باشد.

برای موفقیت یک صفحه فرود، کپی باید کاملا دلخواه نوشته شود. خوانندگان باید آگاه باشند و ضمن تشویق به انجام اقدام مورد نظر، احساس مشارکت داشته باشند.

عوامل مهمی که در یک صفحه فرود موثر نقش دارند

  1. پیشنهاد و قیمت را بسیار واضح بیان کنید. کاربر را مجبور نکنید برای دسترسی به اطلاعات اقدام خاصی انجام دهد.
  2. مطمئن شوید که تمام متن برای خواننده مهم است.
  3. هر گونه متن غیر ضروری را از محتوا حذف کنید.
  4. بر ارزش ارائه شده به مشتری تاکید کنید.
  5. مخاطب را تشویق کنید تا صفحه‌تان را با دوستانش به اشتراک بگذارد.

استفاده از افزونه یا اکستنشن‌های گوگل ادز

گوگل چندین افزونه ارائه می‌دهد که عملکرد Ads را بهبود می‌بخشد. افزونه‌های تبلیغاتی را می‌توان با چندین هدف مورد استفاده قرار داد. انواع مختلفی از افزونه‌های تبلیغاتی برای تبلیغات در گوگل استفاده می شود، اما رایج ترین آنها عبارتند از:

افزونه لینک سایت
افزونه Callout
افزونه‌های تصویر
افزونه تماس تلفنی
افزونه قیمت
افزونه‌های تبلیغاتی
افزونه‌های لوکیشن

بسیاری از افزونه‌های Google Ads خودکار هستند، اما ممکن است فرصت‌های زیادی برای پیاده‌سازی دستی نیز وجود داشته باشد.

بهترین روش‌های گوگل ادز برای استفاده از لینک‌های سایت

با استفاده از لینک‌های سایت، گوگل ادز کاربر را به عمیق وب سایت شما می‌برد. پیوندهای سایت درست در زیر متن تبلیغاتی‌ ظاهر می شوند. آنها به کمک مشتریان بالقوه‌ی شما می‌آیند تا آنچه را که در وبسایت به دنبال آن هستند راحتتر پیدا کنند. بهتر است از پیوندهای سایتی که به صفحه درباره یا سایر صفحات عمومی سایت منتهی می شوند، خودداری کنید.

کلید استفاده موفقیت آمیز از لینک های سایت، آزمایش است. هنگام ایجاد یک کمپین، می توانید متن و URL لینک های سایتتان را ویرایش کنید. سپس، می‌توانید عملکرد آنها را در تب افزونه‌های تبلیغاتی (ad extentions) در Google Ads آزمایش کنید. افزونه های لینک سایت همه کاره هستند و می توانند در هر دستگاهی استفاده شوند. آنها یک نمای کلی راحت و مفید از عملکرد هر پیوند سایت ارائه می دهند.

سخن آخر

آزمایش کردن روشهای مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است. همیشه می‌توانید کمپین‌های تبلیغاتی گوگل‌تان را تغییر دهید و نتایج را نیز بهبود ببخشید. تغییرات کوچک در هدف گذاری، کلمات کلیدی، سرفصل‌ها و کپی می‌تواند تفاوت‌های زیادی ایجاد کند. اما بدون آزمایش نمی توانید بفهمید کدامیک بهترین خروجی را برای شما خواهند داشت.

در حالی که می‌توانید منتظر بمانید و ببینید یک تبلیغ چگونه کار می‌کند، بهتر است از ابزار آزمایش‌ها در Google Ads برای آزمایش آماری تبلیغات مختلف، صفحات فرود و موارد دیگر استفاده کنید. ارتباط با مخاطب را را در همه جا حفظ کنید. تمام گزینه های تبلیغات را استفاده کنید. سعی کنید هنگام راه اندازی کمپین، تمام فیلدهای اطلاعاتی را پر کنید. سعی کنید فیلدهای عنوان اضافی را خالی نگذارید، چرا که هر کدام دلیل منحصر به فردی دارد.

از کلمات کلیدی مختلف استفاده کنید. تاکتیک های مختلفی برای زمان و چرایی استفاده از کلمات کلیدی خاص وجود دارد، چه از یک کلمه کلیدی دقیق استفاده کنید، چه از جایگزین‌های مختلف برای آن. در این مقاله بهترین روش‌ها و نکات استفاده از تبلیغات در گوگل در سال 2022 را بررسی کردیم. نظرات و سوالات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.