Gary Illyes از گوگل به سوالی، درباره نحوه اطلاع رسانی به گوگل، در مورد اینکه کسی با لینک های سمی در حال تخریب پروفایل بک لینک آن هاست پاسخ داد. این مساله حداقل 15 سال است که در جامعه ی سئو به سوال مهمی تبدیل شده است.

گری این سوال را به این شکل بیان کرد:

“برای کسی سوال شده بود که چگونه لینک های مخربی که باعث از بین رفتن سئو وب سایت می شود را به گوگل گزارش کنیم؟”

گری در پاسخ بیان نمود: “کاری که من انجام می دهم نادیده گرفتن آنهاست. به طور کلی، گوگل واقعاً در نادیده گرفتن لینک هایی که به سایت های نامرتبط اشاره دارند خوب است. اگر احساس می کنید نیاز است، می توانید آن لینک های مخرب را disavow کنید یا گزارش اسپم ارسال کنید.”

گری به توضیحات گوگل درباره disavow کردن لینک ها اشاره کرد. در این توضیحات گفته شده که ابزار disavow برای این است که صاحبان سایت به گوگل درباره لینک هایی که به نوعی مسئول آن ها هستند، مانند لینک های پولی یا دیگر انواع لینک دهی، اطلاع دهند. 

“اگر به خاطر لینک های غیرطبیعی به سایتتان، از طرف گوگل به مشکلی برخورده اید و یا شما فکر میکنید ممکن است چنین اتفاقی بیفتد، باید تلاش کنید این لینک ها را از سایت های دیگر حذف کنید. اگر خودتان نمی توانید این لینک ها را حذف کنید یا از بین ببرید، باید URLهای صفحات یا دامنه های مشکوکی که به سایت شما لینک داده اند را رد (disavow) کنید.”

گوگل پیشنهاد می کند که استفاده از ابزار رد کردن لینک (disavow) تنها زمانی لازم است که دو شرط زیر برآورده شوند:

  1. تعداد قابل توجهی لینک اسپم، مصنوعی یا با کیفیت پایین به سایت شما داده شده باشد.
  2. این لینک ها باعث افت سئو سایت شما شده اند یا احتمالاً باعث چنین اقدامی خواهند شد.

برای استفاده از ابزار Disavow، باید هر دو شرط ذکر شده انجام گرفته باشد.

منشأ عبارت “لینک های سمی” یا Toxic Links

با بهبود توانایی گوگل در جریمه کردن سایت ها به خاطر لینک های بی کیفیت و پولی، برخی از فعالان صنایع مختلفی که با هم رقابت دارند شروع به ایجاد لینک های بی کیفیت برای خرابکاری در سئو سایت های رقیب کردند که به آن سئوی منفی می گویند. 

عبارت “لینک های سمی” تا بعد از بروزرسانی الگوریتم پنگوئن گوگل در سال ۲۰۱۲ شنیده نشده بود. این بروزرسانی ها باعث شد سایت های جریمه شده مجبور شوند لینک های پولی و بی کیفیت را حذف و باقی لینک های مشکل دار را رد کنند. پس از این تغییرات، صنعتی پیرامون رد کردن لینک ها شکل گرفت و این صنعت عبارت “لینک های سمی” را برای بازاریابی خود ابداع کرد.

اگر شما هم میخواهید لینک های مخرب خود را disavow کنید اما نمیدانید چگونه، مطلبی در مورد چطور بک لینک های مخرب و اضافی را حذف کنیم در جیمکس نوشته شده تا به شما دوستان کمک کنیم.