کلیک فراد یا کلیک تقلبی یعنی فردی علاقه ای به دیدن تبلیغ شما ندارد اما روی آن کلیک می کند. این کار برای دو هدف انجام می شود: 1- افراد برای ضربه زدن به بودجه رقبایشان به سمت این کار می روند 2- افراد کلاهبردار برای درآمد داشتن ربات می سازند و آن را در سایت های تقلبی فعال می کنند تا با هر کلیک مبلغی دریافت کنند.

گوگل تمام کلیک های غیر واقعی از لغزش انگشت و کلیک روی تبلیغ گرفته تا فعالیت های سازمان یافته جهت انجام کلیک تقلبی را به عنوان کلیک نامعتبر می شناسد.

تخمین زده می شود که کلیک فراد بر روی 20٪ از تمام پیوند های پولی در اینترنت تأثیر می گذارد، از تبلیغات نمایشی یا ویدیو ها گرفته تا نتایج SERP پولی. یعنی اگر برای ترافیک وب هزینه پرداخت می کنید، به احتمال زیاد مبلغ قابل توجهی را برای کلیک فراد پرداخت می کنید. اما فقط شامل SERP نمی شود بلکه شامل سایر لینک های پولی مثل رسانه های اجتماعی هم می شود. پس غول های تبلیغاتی مثل گوگل برای محافظت از کمپین های شما در برابر کلیک فراد و سایر فعالیت های تقلبی چه می کنند؟

 

کلیک فراد چیست

گوگل چطور کلیک فراد را ردیابی و از آن جلوگیری می کند؟

درآمد از تبلیغات تا حد زیادی بزرگترین درآمد گوگل است، در نتیجه اعتماد مشتری به پلتفرم به نفع گوگل است. پس گوگل یک بخش کامل را به فیلتر کردن و جلوگیری از کلیک تقلبی اختصاص داده است.

با این وجود افراد در صنعت مارکتینگ معتقد اند که گوگل فعالیت خوبی در این زمینه دارد اما بهتر هم می تواند عمل کند، در واقع گوگل چه کلیکی تقلبی باشد چه واقعی، از آن درآمد کسب و می کند و به نظر می رسد علاقه چندانی هم به متوقف کردن کلاهبرداری نداشته باشد.

این دیدگاه بدبینانه در طول سال‌ ها توجه بیشتری کسب کرده، اما واقعیت این است که از بین بردن کلیک فراد یک کار قهرمانانه است. گوگل قطعاً وظیفه خود را انجام می‌ دهد، اما همانطور که بررسی خواهیم کرد، حفره ‌هایی در فرآیند آن وجود دارد.

 

تایید سایت گوگل ادسنس

یکی از دلایل اصلی اینکه گوگل یک پلتفرم قدرتمند است، این است که تبلیغات را در بیش از 11 میلیون وب سایت ارائه می دهد. اگر می ‌خواهید محصول تان را در یک وب ‌سایت محبوب با پتانسیل ترافیک زیاد تبلیغ کنید، گوگل ادز انتخاب خوبی است. با یک بنر تبلیغاتی با طراحی زیبا، به سرعت ترافیکی را که ممکن است سال ها طول بکشد به روش ارگانیک به دست آورید، دریافت می کنید. می توانید تبلیغات جهانی داشته باشید، مطمئن شوید که انواع مخاطبان تبلیغات تان را می بینند و به پیشرفت برند تان کمک می کنند. مشکل این است که خیلی از وب سایت ها به طور خاص برای به حداکثر رساندن درآمد تبلیغاتی ساخته شده اند. بعضی از این سایت ‌ها فقط سایت‌ هایی با کیفیت پایین هستند که برای ایجاد بازدید و کلیک روی تبلیغات طراحی شده‌اند. برخی دیگر برای نمایش تبلیغات تقلبی ساخته شده ‌اند، اغلب با دامنه ‌های تقلبی و فرآیند های پیچیده برای به حداکثر رساندن Impression ها  که به عنوان کلاهبرداری تبلیغاتی شناخته می‌ شود.

این سایت ‌های تقلبی لینک تبلیغات را در سایتشان ایجاد می کنند و بعد با ساخت ربات و کلیک روی این لینک ها، از سمت گوگل مبلغ دریافت می کنند. یا اینکه کلیک افراد دیگر را به سایت خودشان لینک می کنند. در واقع در بسیاری از این سایت های تقلبی، چشم انسان به سختی محتوایی می بیند، چه برسد به تبلیغات.

سوالی پیش می آید که گوگل چه کاری در این زمینه انجام می دهد؟

تمام سایت ‌هایی که به برنامه گوگل ادسنس (Adsense) ارسال می ‌شوند توسط انسان‌ های واقعی تأیید می ‌شوند تا مطمئن شوند سایت ها به درستی آپلود می شوند، قابل خواندن و عموماً کاربردی هستند. به طور خلاصه گوگل باید تخمین بزند که وب سایت تان یک وب سایت واقعی است. با این حال یکی از شکایات مهم این است که ایجاد وب‌ سایتی که به نظر یک وب مستر واقعی باشد، بسیار ساده است. در یک مقاله یک مارکتر به بیش از 48000 سایت ادسنس نگاه کرده و تخمین زده که حدود 90٪ از آنها تقلبی هستند.

اخیرا در صنعت تلاش کردند با  ads.txt این مشکل را برطرف کنند و به مارکتر ها این اجازه را بدهند که خودشان تعین کنند تبلیغشان در چه سایتی نمایش داده شود. ads.txt از برخی جهات موثر است اما مشکلاتی را هم ایجاد کرده.

 

نقض شرایط

وقتی سایتتان را برای تاییدیه به ادسنس ارسال می کنید، گوگل توضیح میدهد که هیچ گونه تخلف را نمی پذیرد. اگر فرآیند کشف تقلب در حال انجام باشد و سایت شما منبع تعداد زیادی کلیک غیرعادی باشد، تعلیق و یا رد می شود. البته کلیک تقلبی و عجیب یک ناشر وب سایت به معنی کلاهبردار بودن آن نیست چرا که عوامل زیادی هستند که نشان دهنده کلاهبرداری PPC هستند و اگر ناشری متهم به یک یا دو تا از آنها شود، فرصت ثابت کردنش را دارد. برای بسیاری از وب مسترها، میزبان بودن برای تبلیغات نمایشی روش خوبی برای کسب درآمد است. وبلاگ نویسان و مجلات آنلاین معمولاً از این طریق درآمد شان را به دست می آورند، پس صرفا اگر نام یک سایت را نشنیده اید، آن سایت را مشکوک نمی کند. در واقع باید مراقب سایت هایی باشید که در طول کمپین های تبلیغاتی PPC از آنها ترافیک کلیک دریافت می کنید و اگر سایتی مشکوک به نظر برسد آن را علامت گذاری کنید.

کلیک فراد یا کلیک تقلبی

الگوریتم برای محافظت از تبلیغات PPC در برابر کلیک فراد

برای اینکه کاملا نسبت به گوگل بدبین نباشیم باید گفت گوگل الگوریتم های موثری برای به حداقل رساندن کلیک های نامعتبر تصادفی دارد. مثلاً فکر کنید در حال مرور یک سایت در موبایل خود هستید و به طور تصادفی روی تبلیغی کلیک می کنید که صفحه جدیدی را باز می کند. شما این صفحه را به سرعت می بندید و به خواندن مطلبی که می خواهید ادامه می دهید. آن کلیک تصادفی قبلاً توسط الگوریتم‌ های گوگل نامعتبر شناخته شده و تبلیغ ‌کننده مجبور به پرداخت هزینه نیست. نکته قابل توجه در اینجا این است که نرخ پرش بسیار بالا می رود، چرا که کاربر سایت را حتی قبل از بارگیری یا در عرض چند ثانیه از بارگذاری، می بندد. این نمونه ‌ای از کلیک‌ های تصادفی است و رسیدگی به آن برای گوگل (و سایر پلتفرم ‌های تبلیغاتی) نسبتاً آسان است.

 

Google Play Protect

یکی از راه های رو به رشد کلیک فراد استفاده از بدافزار هاست. نمونه ‌ای از این بدافزار DrainerBot  است که با کد های مخرب در یک کیت نرم ‌افزاری، توانست از طریق هزاران برنامه و میلیون ‌ها بار دانلود، تکثیر شود. برای حذف این نوع بد افزار ها Google Play Protect  معرفی شد که برنامه ‌ها را برای پیدا کردن کد های مشکوک و بدافزار اسکن می‌کند. همچنین کاربران را از پتانسیل سوء استفاده امنیتی در دانلود برنامه ‌ها و تلاش برای بستن حفره ‌ها با درخواست از توسعه ‌دهندگان برای ایجاد نرم ‌افزار مناسب برای نسخه‌ های جدیدتر و امن ‌تر اندروید، آگاه می ‌کند.

سیستم Play Protect در واقع از بیش از 1.9 میلیارد دانلود بدافزار در سال 2019 جلوگیری کرد. هرچند که ابتکاری عالی است و باعث به حداقل رساندن بدافزار در پلتفرم اندروید شده، اما مشکل همچنان در حال افزایش است. این امکان وجود دارد که بدافزار بعد از دانلود در برنامه ها قرار داده شود، معمولاً از طریق یک به روز رسانی ( معروف به dropped ) یا «بارگذاری جانبی» (side loading)، یعنی زمانی که یک برنامه از منبعی غیر از اپ استور دانلود شود، می توان این ابتکار را دور زد. در واقع بدافزار مشکلی است که از بین نمی رود. گوگل دائماً در حال جنگ با این مشکل است، اما به محض اینکه در یک نبرد پیروز شد، یک تهدید جدید به وجود می آید.

 

فیلترهای خودکار و دستی برای جلوگیری از کلیک فراد

از آنجایی که با گوگل می‌ توانید از کارشناسان فن ‌آوری جهانی استفاده کنید، از گوگل انتظار خواهید داشت که دفاع محکمی در برابر کلیک فراد داشته باشد. گوگل هم این کار را انجام می دهد و در حال حاضر حدود 180 فیلتر داده پیچیده دارند که دائماً به روز می شوند. گوگل همچنین یک تیم اختصاصی دارد که در جستجوی فعالیت های بات نت (botnet) هستند و به صورت دستی فعالیت های مشکوک تبلیغات PPC را بررسی می کنند. هرچند این به این معنا نیست که می ‌توانید عقب بنشینید و فرض کنید که گوگل همه کار ها را انجام می دهد. اگر از گوگل ادز برای تبلیغ کسب ‌و کار خود استفاده می ‌کنید، همچنان باید مراقب فعالیت‌ های تبلیغاتی تان باشید، از جمله آدرس ‌های IP مشکوک، سایت ‌هایی با ناشران غیرمعمول، و افزایش فعالیت کلیک‌ ها. اگر چیزی غیرعادی پیدا کردید که فکر می‌کنید نیاز به توجه دارد، حتماً آن را به گوگل گزارش دهید و از دستورالعمل‌ های آن‌ پیروی کنید تا کلیک فراد و کلاهبرداری تبلیغاتی به حداقل برسد.

 

 

آیا گوگل به اندازه کافی تلاش می کند؟

گوگل تیم های توسعه دهنده کاملی دارد که به نظارت بر تقلب و به روز رسانی نرم افزار ها اختصاص داده شده اند. هرچند کلیک فراد حتی با وجود این اقدامات هم پابرجا ست.

CHEQ Essentials هر ماه میلیون ‌ها کلیک ربات و سایر فعالیت ‌های غیرمعمول را فیلتر می‌کند. پاسخ شما به این سوال این است که گوگل کارها را متفاوت انجام می دهد و به اندازه کافی برای جلوگیری از کلیک های تصادفی تلاش می کند. با توجه به تقلبی بودن 90٪ از سایت های ادسنس، مطمئناً گوگل نیاز به بهبود بیشتری دارد. مشکل این است که گوگل از کلیک روی تبلیغات درآمد خوبی کسب می کند، حتی اگر تبلیغات در سایت های تقلبی باشد. بدون تغییر در نحوه تأیید سایت ‌ها، این امر ادامه خواهد داشت.  اقدامات  Play Protect  و  ads.txt  که معرفی شدند از برخی جهات کمک کرده اند اما همانطور که اشاره کردیم، کلاهبرداران مدبر هستند و همیشه مسیر دیگری برای انجام کارشان پیدا می کنند.

مقابله با کلیک فراد یا کلیک تقلبی

آپدیت های گوگل

بزرگ ترین آپدیتی که در راه است این است که گوگل استفاده از کوکی‌ های شخص ثالث در کروم را متوقف خواهد کرد. تئوری پشت این موضوع این است که با تبلیغات تارگت شده مبتنی بر رفتار فردی و تغییر آن به گروه ‌هایی از افراد مشابه، حریم خصوصی بیشتری به کاربران اینترنت می‌دهد. گوگل همچنین قصد دارد روش نظارت و فیلتر کردن کلیک فراد را تغییر دهد. اینکه این کار موثر خواهد بود یا نه را باید دید. با این حال یکی از مشکلات اصلی هر یک از این تغییرات عمده این است که کلاهبرداران تقریبا همیشه راهی برای دور زدن آنها پیدا می کنند. همانطور که دیدیم ads.txt  کلاهبرداری تبلیغاتی را متوقف نکرد و از برخی جهات، شکل جدیدی از کلاهبرداری PPC را ایجاد کرد. Play Protect  نیز فقط نحوه تقلب در برنامه ‌ها را تغییر داد و تأثیری بر حجم کلیک‌ های تقلبی نداشت. بنابراین حتی اگر گوگل برای جلوگیری از کلیک فراد سخت تلاش کند، همیشه مشکل دیگری وجود دارد.

 

نرم افزار سوم شخص ثالث چطور کار می کند؟

نرم افزار جلوگیری از کلیک فراد مثل CHEQ Essentials به روشی متفاوت از گوگل عمل می کند. این نرم افزار با اختصاص یک ID مشخص به هر دستگاهی که روی یک تبلیغ PPC کلیک می کند، حتی اگر از VPN یا روش های دیگر برای تغییر آدرس IP استفاده کنند، می تواند چندین کلیک را از یک منبع واحد شناسایی کند. نرم افزار شخص ثالث همچنین تبلیغات PPC تان را با بلاک کردن آدرس های IPو دستگاه های مشکوک، از کلیک فراد تا حد قابل قبولی جلوگیری می کند.

در آخر اگر قصد دارید در برابر این کلاهبرداری ها عملی انجام دهید بهتر است تنها به گوگل اکتفا نکنید و خودتان به صورت مداوم فعالیت کاربران را بررسی کنید و از نرم افزار های دیگر کمک بگیرید. همچنین اگر نیاز به افزایش نرخ کلیک های تبلیغات تان دارید می توانید به این لینک بروید.

مطالب مرتبط: