بازاریابی موثر PPC به توانایی شما در صرف زمان، پول و سایر منابع به طور بهینه و موثر بستگی دارد. نرخ تبدیل گوگل ادز (conversion rate) یک معیار بسیار مهم برای قضاوت توانایی تبلیغات و میزان ارزش آن است که از سوی مخاطبان گوگل دریافت می کنید.
این عمل اغلب منجر به درآمد و رشد می شود. بنابراین، می توان گفت که نرخ تبدیل یا کانورژن یعنی بازده تبلیغات شما، که در مدیریت کمپین ‌های موفق ضروری است.

در این مقاله به نرخ تبدیل تبلیغ در گوگل می پردازیم و راه ‌هایی برای بهینه‌ سازی این معیار مهم با استفاده از ابزار های خودکار و ابزار های دیگر را بررسی می کنیم.

نرخ تبدیل گوگل ادز چیست؟

وقتی کاربری بر روی تبلیغ PPC شما کلیک می کند، وارد یک صفحه فرود یا Landing page می شود که طراحی و چینش این صفحه با اهداف تبلیغ شما رابطه مستقیم دارد.
نرخ تبدیل، درصد ترافیک و داده ای است که انجام این عمل به همراه دارد. یعنی کاربر بر روی تبلیغ تان کلیک یا آن را تماشا می کند، بعد کاری انجام داده که با اهداف تبلیغاتی شما همخوانی دارد، مثل خریدن کالا، ثبت نام در سایت و…

فرمول نرخ تبدیل

نرخ تبدیل یعنی میانگینِ تعداد تبدیل در هر تعاملی که کاربر با تبلیغ شما دارد. نرخ تبدیل محاسبه تعداد کل تبدیل ها و تقسیم آن بر تعداد افرادی است که روی تبلیغ کلیک کرده اند.
با این حال، از آنجایی که کلیک ‌ها می ‌توانند چندین بار توسط یک شخص انجام شده باشند، برخی از مارکترها ترجیح می ‌دهند نرخ تبدیل را بر تعداد بازدیدکنندگان خاص و یا لیدهای (lead) جدید، تقسیم کنند.
لید: افراد یا سازمان ‌هایی که به هر روش، با محصولات شما آشنا شده ‌اند و برای کسب اطلاعات و یا خرید محصول به شما مراجعه می کنند.
نرخ تبدیل معمولا به صورت درصد نمایش داده می شود. پس، بسیاری از فرمول های نرخ تبدیل را باید در 100 ضرب کنید. برای مثال، اگر پس از 100 تعامل تبلیغاتی 10 تبدیل داشته باشید، پاسخ شما 0.10 یا 10٪ خواهد بود.

چه چیزی به عنوان نرخ تبدیل شناخته می شود؟

بسیاری از فعالیت ها به عنوان تبدیل شناخته می شوند. همه چیز بستگی به این دارد که شما چه چیزی را با در نظر گرفتن اهدافتان ارزشمند می دانید.
ممکن است چندین فعالیت در چشم کسب و کارتان ارزشمند باشد و تبدیل هایتان فقط مختص به یک نوع از فعالیت نباشد. از این رو شناخت ارزش هر فعالیت مهم است.
برای مثال فردی را در نظر بگیرید که در خبرنامه شما ثبت نام کرده و بعد محصولتان را خریده، در اینجا هر دو فعالیت مهم بوده اما برای شما خرید کاربر ارزش تبدیلی بیشتری نسبت به ثبت نام دارد.
در اینجا لیستی از فعالیت هایی آمده است که به عنوان تبدیل شناخته می شوند:
⦁ خرید از سایت
⦁ تماس با کسب و کار شما (از طریق تماس تلفنی، چت آنلاین، ایمیل و…)
⦁ ثبت نام برای اشتراک، که می تواند یک اشتراک پولی یا یک خبرنامه رایگان باشد
⦁ ایجاد یک حساب کاربری در سایت
⦁ دانلود کتاب الکترونیکی، نسخه ی دمو نرم افزار، برنامه یا ابزارهای دیگر
⦁ ارتقاء یک سرویس یا تمدید اشتراک
⦁ سرگرم یا درگیر شدن با محتوای سایت
اقدامات دیگری نیز وجود دارند که می توان به عنوان تبدیل در نظر گرفت. اما در نهایت، این شما هستید که تصمیم می گیرید چه ارزشی برای ترافیک های دریافتی از سایت خود بگذارید.

نرخ تبدیل خوب چیست؟

با توجه به اینکه نرخ تبدیل معیاری مهم در اندازه گیری موثر بودن یک تبلیغ است، تشخیص نرخ تبدیل خوب از بد نیز ضروری است.
یعنی، شما به یک معیار برای تحلیل عملکرد نرخ تبدیل خود نیاز دارید. با این روش متوجه می شوید نرخ تبدیل تان چه زمانی پایین و چه زمانی بالا ست.
با این حال، تعیین این معیار همیشه آسان نیست. عوامل زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید:
نوع تبدیل: انجام برخی تبدیل ها آسان تر هستند. برای مثال افراد بیشتری اقدام به خرید یک کتاب الکترونیکی رایگان می کنند تا خرید یک نرم افزار 1000 دلاری.
صنعت: استانداردهای نرخ تبدیل بسته به هر صنعت متغیر اند. نیاز است که شما در رابطه با نرخ تبدیل صنعت خود آگاهی داشته باشید.
عملکرد گذشته: جدای از مقایسه نرخ تبدیل خود با سایر مشاغل ، باید به افزایش و یا کاهش نرخ تبدیل خود با توجه به عملکردتان در گذشته نیز توجه کنید.
ارزش: نرخ تبدیل معیار خوبی برای اندازه گیری میزان فعالیتی است که از مشتری ها و یا لید ها دریافت می کنید، اما کافی نیست و درآمد و میزان فروش شما اهمیت بیشتری دارد. بنابراین صرف نظر از نرخ تبدیل گوگل ادز، بررسی کنید که تبلیغاتتان چه میزان درآمدی برای کسب و کارتان داشته است.
هرچه بیشتر با داده‌ های گوگل ادز خود تعامل داشته باشید و نتایج دوره ‌های مختلف را مقایسه کنید، تشخیص نرخ تبدیل خوب، آسان تر است. اگر نرخ تبدیل گوگل ادز شما پایین است می توانید دلایل و راه حل های آن را از اینجا بخوانید.

بهینه سازی نرخ تبدیل گوگل ادز

حال که درباره نرخ تبدیل توضیح دادیم، بیایید بررسی کنیم که برای بهینه سازی نرخ تبدیل تا چه حد باید آن را افزایش داد.

صفحه های لندینگ باید بدون مشکل باشند

صفحه فرود یا landing page نقطه اتصال بین کلیک مخاطب و انجام تبدیل است. قبل از بهینه سازی و افزودن محتوای جدید به این صفحات، باید مطمئن شوید این صفحات به درستی کار می کنند. اگر صفحه لندیتگ خراب باشد یا به درستی آپلود نشود، لید هایی که روی تبلیغات شما کلیک می کنند بهSERP برمی گردند. نه تنها کسب و کار و داده تبدیل آنها را از دست می دهید بلکه برای کلیک صورت گرفته نیز پول پرداخت می کنید. تجزیه و تحلیل وب سایت باعث می شود متوجه خرابی صفحه خود بشوید و مشکل را در اسرع وقت برطرف کنید تا به عملکرد تبلیغتان آسیبی وارد نشود.

بهینه سازی برای کاربران موبایل

علاوه بر توجه به عملکرد درست صفحات لندینگ، به عملکرد این صفحه ها برای کاربران موبایل نیز توجه کنید. اندازه صفحه نمایش موبایل ها متفاوت است و تفاوت زیادی با کامپیوترها دارند. اگر صفحه لندینگ تان برای اسکرین موبایل ساخته نشده باشد، در عمل برای تبدیل این نوع مخاطب دچار مشکل خواهید شد. دو راه برای بهینه سازی صفحات لندینگ کاربران موبایل وجود دارد. ساده ترین روش این است که این صفحات به صورت ریسپانسیو (responsive) طراحی شده باشند تا صفحه لندینگ را با صفحه نمایش موبایل تطبیق دهد. گزینه دیگر ایجاد کمپین های تبلیغاتی مخصوص کاربران موبایل و توسعه لندینگ پیج های مبتنی بر موبایل است. این روش بهترین نتایج را به همراه خواهد داشت اما زمان بر و مدیریت آن سخت تر است.

استفاده از سئوی داینامیک (کلیدواژه متغیر – پویا)

محتوای صفحه لندینگ می تواند پویا (داینامیک) یا ثابت (استاتیک) باشد. اکثر صفحات ثابت هستند، به این معنی که محتوا همیشه یکسان است. یک صفحه فرود پویا بسته به رفتار بازدیدکننده تغییر می کند. این در بهبود ارتباط و انسجام تبلیغات و صفحه لندینگ تان مفید است. برای مثال، اگر لید روی تبلیغ «بهترین گوشی ‌های هوشمند جدید» کلیک کند، عنوان لندینگ پیج ممکن است به این صورت باشد: «جستجوی بهترین گوشی‌ های هوشمند جدید». حالا فرض کنید که لید روی تبلیغ «بهترین گوشی‌ های هوشمند سال 2023» کلیک می‌ کند. لید به همان صفحه لندینگ می رسد اما تیتر به این صورت است: «جستجوی بهترین گوشی‌ های هوشمند سال 2023» با استفاده از درج کلیدواژه پویا در صفحه لندینگ خود، اگر کلیدواژه های محتوای صفحه پویا باشند، تبلیغ شما در راستای خواسته مخاطب بوده و نرخ تبدیل تان افزایش می یابد.

CTA دقیق و واضح داشته باشید

برای افزایش نرخ تبدیل گوگل ادز، لندینگ پیچ تان باید بازدیدکنندگان را تشویق به انجام اقدامات مورد نظرتان کند.
یک تشویق به عمل (CTA – call to action) واضح به چندین هدف می رسد. اول اینکه برای مخاطب یک چشم انداز مستقیم از کاری که باید انجام دهد، ایجاد می کند. پس باید پیوند واضحی بین CTA تبلیغ و محتوای لندینگ پیچ وجود داشته باشد.
اگر CTA شما به این صورت باشد: «کفش‌های ورزشی جدید را از بهترین برند ها بخرید»، مشتریان دقیقاً می ‌دانند که در لندینگ پیچ شما چه چیزی وجود دارد. اما اگر در صفحه لندینگ شما کفشی برای فروش نباشد، نرخ تبدیل به شدت کاهش می یابد. CTA بیانگر فعالیت مورد نیاز برای تبدیل تان بوده و در تشویق بازدیدکنندگان به انجام آن عمل موثر است. از تکنیک های هوشمندانه دیگر این است که دکمه ای بزرگ و قابل توجه در صفحه خود قرار دهید تا انجام عمل مورد نظر برای بازدید کننده آسان تر باشد.

از ویدیو ها و سایر فرمت ها برای جذب مخاطب استفاده کنید


هنگامی که تبلیغ تان یک کلیک می گیرد و یک لید به وب سایت شما می رسد، باید توجه آن را تا زمانی که تبدیل انجام شود، جلب کنید. در غیر این صورت، دوباره به صفحه گوگل برمی گردد.
محتوا در جذب مخاطب و افزایش تبدیل نقشی کلیدی دارد. شما باید تمام جزئیات مورد نیاز برای تصمیم گیری بازدید کننده را فراهم کنید.
عکس‌ها و ویدیوها محتوای بسیار خوبی برای لندینگ پیچ ها هستند. آنها به نمایش بهتر محصولات/خدمات شما کمک می کنند. همچنین در توضیح مفاهیم پیچیده و تصمیم گیری بازدید کنندگان نیز کمک می کنند.
علاوه بر این باید نظرات مشتریان دیگر را درج کنید. مخاطبان برای اعتماد به شما نیاز به نظرات مشتریان دیگر دارند. این روش باعث می شود راحت تر برای تبدیل کردن یا نکردن تصمیم بگیرند.

نرخ پرش یا bounce rate مهم است

بخشی از بهبود نرخ تبدیل در گوگل ادز، پیدا کردن مشکلات عملکرد تبلیغ است.
نرخ پرش (بانس ریت) یک معیار عالی برای پیدا کردن لندینگ پیچی است که به نرخ تبدیل شما آسیب می زند. بانس زمانی اتفاق می افتد که بازدیدکننده بدون جستجو یا انجام فعالیتی در صفحه، از آن خارج می شود.
بانس ریت بالا به این معنی است که بسیاری از بازدیدکنندگان صفحه را مفید نمی دانند. بنابراین تبدیل نیز صورت نمی گیرد. کاهش بانس ریت یعنی تبدیل های بیشتری صورت گرفته و لندینگ پیچ ناقص یا ضعیفی وجود ندارد.

انجام تست A/B

ایجاد لندینگ پیچ با نرخ تبدیل بالا نیاز به تلاش بی وقفه دارد. هیچ دستور العمل بی نقصی وجود ندارد که در 100٪ مواقع کار کند. برای اینکه بفهمید چه چیزی برای مشتریان و کسب و کارتان بهتر است نیاز به آزمون و خطا دارید.
حتی گاهی اوقات، تنها انتخاب یک کلمه ساده اما بهتر برای بهبود نرخ تبدیل گوگل ادز تان همه چیز را تغییر می دهد.
تست A/B یکی از بهترین تاکتیک ها برای کشف راه های جدید بهبود تبلیغات است. این فرآیند با ایجاد تبلیغات یا صفحات لندینگ تقریباً یکسان و مقایسه نتایج هر یک، کار می کند.
برای مثال، ممکن است بخواهید تأثیر افزودن یک ویدیوی جدید به لندینگ پیچ های خود را آزمایش کنید. ترافیک تبلیغات خود را بین صفحه موجود و صفحه جدیدی که شامل ویدیو می شود، تقسیم می کنید. سپس مشاهده می کنید که آیا ویدیو، نرخ تبدیل شما را افزایش داده یا کاهش.

توجه به ارزش تبدیل

به حداکثر رساندن تعداد تبدیل هایی که دریافت می کنید، نرخ تبدیل گوگل ادز را بهبود می بخشد. با این حال، تنها این موضوع مهم نیست. همانطور که قبلا گفته شد، باید ارزش هر تبدیل در نظر گرفته شود.
ارزش تبدیل زمانی مهم است که می خواهید چندین فعالیت از سوی مشتری را بررسی کنید یا محصولات تان تفاوت قیمت قابل توجهی دارند.
متقاعد کردن کسی برای ثبت نام در یک خبرنامه رایگان یا خرج کردن چند هزار تومان بسیار ساده تر از این است که آنها را برای خرج کردن چند میلیون تومان متقاعد کنید. این ممکن است باعث انحراف شما در محاسبه داده تبدیل ها شود. یعنی هنگامی که ارزش تبدیل بالا ست، نرخ تبدیل کمپین تان پایین است.
به این معنا که شما نباید تنها با نرخ تبدیل خود دست به عمل زده و تلاش به بهینه سازی تبلیغات خود کنید. بلکه باید داده های متفاوتی را ارزیابی و با هم ترکیب کرده تا به دید دقیق تری از اکانت گوگل ادز خود برسید.

ایجاد روشی برای بهینه سازی خودکار نرخ تبدیل گوگل ادز با سیگنال PPC

شما به عنوان دیجیتال مارکتر زمان محدودی دارید. وظایف فراوانی وجود دارد و پیدا کردن راهی برای مدیریت این وظایف به شیوه بهینه تر و با صرف زمان کمتر، یک نیاز مهم است. نرم افزار اتوماسیون بازاریابی یا Marketing automation به انجام کارها در زمان کمتر و بهینه سازی داده هایتان کمک می کند. در ادامه PPC Signal را بررسی و درباره چگونگی عملکرد آن صحبت می کنیم.

معرفی سیگنال PPC

PPC Signal یکی از بهترین ابزارهای بهینه سازی PPC است زیرا ماهیت پیچیده داده های حساب گوگل ادز را ساده تر می کند. صرف نظر از وقتی که برای تجزیه و تحلیل کمپین ها و اعمال تغییرات می گذارید، بدون نرم‌ افزار اتوماسیون بازاریابی، مدت زمان زیادی را نیز صرف پیدا کردن داده های مهم می کنید.
سیگنال PPC این کارها را برایتان انجام می دهد:

نرخ تبدیل گوگل ادز -  سیگنال ppc

این داشبورد با کاربری آسان، همه تغییرات مهم و قابل توجهی که در حساب گوگل ادز تان رخ می دهد را فهرست می کند. به لطف سیستم اتومات سیگنال PPC، می توانید از تغییرات، ترند ها، ناهنجاری ها و الگوهای دیگر در داده های خود بدون تجزیه و تحلیل دستی، آگاه باشید. موتور وابسته به هوش مصنوعیِ PPC Signal سریعتر و موثرتر از تجزیه و تحلیل دستی عمل کرده و بینش دقیق تری به شما می دهد.

فیلتر کردن نویز ها (اطلاعات اضافه) برای تمرکز بر داده های مهم تر

در میان صدها (گاهی اوقات هزاران) ستون و ردیف داده ها، تمرکز بر روی ستون‌های درست، دشوار است.
سیگنال PPC داده های غیرمهم را فیلتر کرده و داده های مهم و با ارزش را باقی می گذارد.

نرخ تبدیل گوگل ادز - نویز

در سمت چپ داشبورد چندین گزینه فیلتر وجود دارد که می توانید از آنها برای حذف اطلاعات نامربوط استفاده کنید. فیلتر می تواند بر اساس این گزینه ها باشد:
⦁ اکانت شما
⦁ کمپین
⦁ گروه تبلیغات
⦁ کلیدواژه
⦁ نوع دستگاه
⦁ لوکیشن کاربر
⦁ ساعت
⦁ نوع متریک
⦁ نوع و کیفیت سیگنال
حال بیایید بررسی کنیم که چگونه می شود از سیگنال PPC جهت بهبود نرخ تبدیل استفاده کرد.
ابتدا فیلتر نوع متریک را انتخاب کنید. بعد، «نرخ تبدیل» را در منوی بازشده علامت بزنید.

اعمال این فیلتر هرگونه سیگنال فعالی را که به نرخ تبدیل مربوط نمی شود، حذف می کند. این ویژگی باعث می شود بر روی اطلاعاتی که می خواهید تمرکز کنید. هر سیگنال به چه چیزی، کجا، چه زمانی، چرا و چگونه پاسخ داده و تمام جزئیاتی را که برای درک کامل تغییر و انجام اقدامات صحیح نیاز دارید به شما ارائه می دهد. برای بررسی بیشتر داده ها، روی explore کلیک کنید.

جزییات بیشتر

در این منو، ویژگی‌های دیگری وجود دارند که به شما کمک می ‌کنند داده های خود را بررسی کنید و بهترین مسیر را ترسیم کنید. PPC Signal از بررسی داده تا انجام فعالیت به شما کمک می کند.

سوالات متداول

1- نرخ تبدیل خوب برای گوگل ادز چیست؟
میانگین نرخ تبدیل در شبکه تبلیغاتی کمتر از 4٪ است. پس هر نرخی بالاتر از این میانگین یک نرخ خوب به حساب می آید.

2- درآمد مناسب هر تبدیل چقدر است؟
این به کسب و کار، رقابت ها و انواع محصولات / خدمات شما بستگی دارد. برای مثال اگر لوازم الکترونیکی با کیفیتی می فروشید که قیمتشان از 2000 دلار شروع می شود، پس 50 دلار برای هر تبدیل چندان بد نیست. اما اگر ارزش تبدیل شما پایین است، باید هزینه هر تبدیل را نیز پایین نگه دارید. در غیر این صورت ROI منفی ایجاد می شود. (اگر این قیمت ها به تومان است باید آن ها را تبدیل کنید و بعد ارزش آن را بسنجید.)


روش هایی که گفته شد، بهترین ها در بهینه سازی نرخ تبدیل گوگل ادز بوده و می توانید با تحلیل داده ها و بررسی کسب و کار های مشابه، به آن دست یابید.