یوتیوب که یکی از بزرگترین پلتفرم های اشتراک ویدئو در جهان است، در همین هفته ی گذشته بالاخره پا به عرصه ی هوش مصنوعی گذاشت. این پلتفرم جذاب سعی دارد تا با استفاده از قابلیت های هوش مصنوعی در ساختار خود تحولاتی عظیم ایجاد کند و با رقبای سرسخت خود مانند متا و مایکروسافت به رقابت بپردازد. این پلتفرم ویدئویی حتی تلاش دارد در زمینه ی استفاده از هوش مصنوعی از کمپانی مادر خود -یعنی گوگل- هم پیشی بگیرد. یکی از جذابترین این قابلیت ها که یوتیوب به تازگی از آن رونمایی کرده است Dream screen است که در این مقاله تلاش داریم به بررسی و تحلیل آن بپردازیم.

Dream Screen یوتیوب چیست؟

قابلیت Dream Screen در یوتیوب این امکان را برای کاربران خود فراهم می کند تا با تایپ کردن ایده ی مدنظر خود، تصاویر و ویدئوهای پس زمینه ی جذابی را تحویل بگیرند و آن ها را با تصاویر و ویدئوهای پس زمینه ی فعلی جایگزین کنند.
بگذارید یک مثال برایتان بزنم: برای مثال شما ویدئویی دارید که دلتان می خواهد پس زمینه ی آن را عوض کنید و به جای آن پس زمینه هایی از فضا یا کهکشان، جنگل یا هر چیز دیگری بگذارید.
این ابزار به شما کمک می کند که این تصاویر پیش زمینه را جایگزین پیش زمینه ی فعلیتان کنید و با استفاده از قابلیت یکپارچه سازی هوش مصنوعی، آن را به صورت کامل با محتوایتان یکپارچه کنید.

این قابلیت در حال حاضر فقط به ویدئوهای “Shorts” یوتیوب راه خود را پیدا کرده است. اگر هنوز نمیدانید که ویدئوهای “Shorts” یوتیوب چه ویدئوهایی هستند، باید خدمتتان عرض کنم که این ویدئوها، ویدئوهایی کمتر از 60 ثانیه هستند که به صورت عمودی ضبط می شوند.
در ابتدا که گوگل از این تایپ از ویدئوها رونمایی کرد، کسی آن ها را نمی شناخت و از آن ها به تبع استفاده ای هم نمیشد. اما این روزها گوگل ادعا می کند که “short video” ها به صورت روزانه بالای 70 میلیارد بازدید دارند. در نتیحه در بین مردم بسیار محبوب هستند و گوگل تصمیم گرفته که این قابلیت خارق العاده را ابتدا در این دسته بندی رونمایی و قابل استفاده کند.

محدودیت Dream Screen برای کاربران یوتیوب 

یوتیوب ادعا کرده است که کاربران برای استفاده از این ابزار برای Shorts های خود با هیچ محدودیتی مواجه نخواهند شد و Dream Screen امکاناتی خارق العاده و بدون محدودیت را در اختیار آن ها خواهد گذاشت تا با استفاده از آن بتوانند هرچه بیشتر ویدئوهای خلاقانه و جذاب تری را تولید کنند.
البته این قابلیت در ابتدا فقط برای تولید محتوا کنندگان منتخب یوتیوب فعال می شود و پس از شروع سال جدید میلادی در دسترس باقی کاربران هم قرار می گیرد.

dream screen

قابلیت های بعدی Dream Screen

یوتیوب در ادامه ی رونمایی از این ابزار جدید و خارق العاده قصد دارد تا با ادغام این قابلیت با قابلیت های بعدی، این امکان را برای کاربران خود فراهم کند که تنها با تایپ کردن یک ایده ی جدید به آرشیوی ایده آل و خلاقانه از ویدیوهای جدید و قدیمی دست پیدا کنند که بتوانند از آن ها برای تولید محتوای خلاقانه تر استفاده کنند.
در کنار این موضوعات قرار است یوتیوب به زودی از ابزار YouTube Create رونمایی کند که این ابزار هم یکی دیگر از ابزارهای خارق العاده و مبتنی بر هوش مصنوعی یوتیوب است و قرار است چالش های ادیت ویدیو برای کاربران را به حداقل میزان ممکن برساند.

آشنایی با ابزار YouTube Create 

همانطور که گفتیم، YouTube Create هم یکی دیگر از ابزارهای جذاب مبتنی بر هوش مصنوعی است که یوتیوب قرار است در آینده ای نزدیک از آن رونمایی کند.
البته این ابزار هنوز در حال طی کردن مراحل آزمایشات بتای خود است، اما ساکنان برخی از کشورها می توانند به صورت رایگان از نسخه ی سیستم عامل اندروید آن استفاده کنند ولذت ببرند.
این ابزار قابلیت استفاده برای همه ی انواع مختلف ویدئو را دارد و کاربران میتوانند برای ادیت ویدئوهای بلند و کوتاه از آن استفاده کنند.
بیایید با هم تعدادی از قابلیت های این برنامه را ببینیم:

قابلیت صداگذاری

در این قابلیت اپلیکیشن YouTube Create کاربر به کتابخانه ی نامحدودی از موسیقی های فاقد کپی رایت دسترسی دارد و می تواند از آن ها در ویدئوهای خود استفاده کند. همچنین کاربر امکان تطبیق کامل ویدئو با آهنگ را نیز دارد.

ویرایش و برش دقیق ویدئوها

همان طور که گفتیم هدف یوتیوب از ساخت ابزار YouTube Create این است که کاربران را از هر ابزار دیگری برای ادیت بی نیاز کند و چالش های آنان را برطرف سازد. در نتیجه این مورد یکی از اصلی ترین وظایف YouTube Create است.

فعال سازی قابلیت زیرنویس

یوتیوب در صدد است که با از میان برداشتن مرزهای جغرافیایی و زبانی، جامعه هدف گسترده تری را در اختیار تولید کنندگان محتوای خود بگذارد. از این رو در YouTube Create قابلیت فعال سازی زیر نویس و متن تشریحی روی ویدئو را دارد.

برنامه های آینده ی یوتیوب برای هوش مصنوعی

همانطور که قبل تر هم به آن اشاره کردیم یوتیوب در صدد است که با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی، کاربران خود را از سایر پلتفرم ها بی نیاز کند. به غیر از این دو مورد چندین قابلیت دیگر را نیز به ابزارهای کمکی خود اضافه کند.

یکی از جذابترین این قابلیت ها که قرار است اسمش Creator Music باشد، قرار است به تولیدکنندگان محتوا امکان دسترسی به منبع بی نهایتی از موزیک ها را بدهد. شما به کمک این ابزار می توانید با دادن شرح موضوع ویدئوی خود به لیست بی نهایتی از موزیک های مقرون به صرفه و مرتبط با موضوع ویدئوی خود را داشته باشید

معرفی برنامه Aloud یوتیوب 

یکی دیگر از برنامه هایی که یوتیوب در آینده ای نزدیک قصد معرفی آن را دارد، برنامه ی Aloud است. حالا شاید برایتان سوال پیش بیاید که این برنامه قرار است چه کمکی به ما کند؟
برنامه ی Aloud، یک ابزار دوبله ی مبتنی بر هوش مصنوعی است و به سازندگان ویدئوها اجازه می دهد که ویدئوی خود رابه زبان های مختلف دوبله کنند. یوتیوب تصمیم دارد با معرفی این ابزار، مرزهای جغرافیایی و زیانی را از میان بردارد و تولید کنندگان محتوای ویدئویی کمک کند تا بتوانند محتوای خود را به طیف وسیع تری از افراد جامعه نشان دهند.

کلام پایانی
یوتیوب یکی از قدرتمندترین و بزرگترین پلتفرم های اشتراک ویدئو در جهان است. این پلتفرم محبوب از دیرباز سعی داشته است که محتوای جذابی را در اختیار کاربران خود قرار دهد و این روزها هم در تکاپو و جنب و جوش است که خود را با بازار داغ هوش مصنوعی همسو سازد و قابلیت های خارق العاده و جدیدی را در دسترس کاربران خود قرار دهد.
ما در این مقاله تلاش کردیم تا چند نمونه از ابزارهایی که یوتیوب در آینده ای نزدیک قرار است آن ها را به کاربران خود معرفی کند بپردازیم تا بتوانیم شما را تا حدی با ویژگی ها و قابلیت های این ابزارها آشنا کرده باشیم.
امیدوارم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

بیشتر بخوانید: