بیدینگ گوگل ادز به صورت خودکار، هوشمند یا دستی؟ اگر جوابی برای آن ندارید ما اطلاعاتی را جمع آوری کردیم که به شما در انتخاب کمک می کند.

استراتژی بیدینگ گوگل ادز

 

استراتژی های بیدینگ گوگل ادز (Google Ads Bidding Strategies) چیست؟

بیدینگ گوگل ادز مسئله مهمی است چرا که بر روی هزینه صرف شده برای تبلیغ تاثیر می گذارد. هر اشتباهی در انتخاب استراتژی بیدینگ باعث از دست رفتن مبلغ زیادی می شود.

گوگل از استراتژی ‌های بیدینگ برای تعیین اینکه تبلیغات تان چه زمانی در مزایده گوگل نشان داده شوند، استفاده می‌کند. برای هر سرچی که انجام می شود گوگل مزایده ای برای مشخص کردن اینکه چه تبلیغی در چه زمانی و در چه موقعیتی نشان داده شود، انجام می دهد.

همین اتفاق برای تبلیغات نمایشی (Display ads) هم می افتد – الگوریتم مزایده گوگل تصمیم می ‌گیرد که یک تبلیغ نمایشی در فضای تبلیغاتی موجود در وب ‌سایت ‌های شریک نمایش داده شود یا نه. یعنی استراتژی ‌های مختلف به گوگل می‌ گویند که حاضرید چه مقدار برای دریافت کلیک، تبدیل، نمایش تبلیغ یا بازدید کاربران پرداخت کنید.

اما استراتژی بیدینگ و حداکثر مبلغ پیشنهادی تنها عناصری نیستند که تعیین کننده نمایش تبلیغ شما هستند. عوامل دیگری هم نقش دارند:

  • کوالیتی اسکور (ارتباط تبلیغ، نرخ کلیک مورد انتظار و لندینگ پیج)
  • برنامه های گسترش تبلیغات و فرمت های تبلیغاتی دیگر و ارتباط آنها با سرچ کاربران
  • محتوای سرچ، از جمله مکان، دستگاه، و زمان جستجو
  • رقابت پذیری سرچ
  • عناصر دیگر مثل محدوده ad rank

بهترین استراتژی بیدینگ چیست؟

اگر به تازگی شروع به کار با  گوگل ادز کردید، ممکن است فکر کنید فقط یک نوع خاص استراتژی بیدینگ گوگل ادز وجود دارد. گوگل هم موقع انتخاب استراتژی بیدینگ شما را به سمت بیدینگ به صورت دستی می کشاند.

اگر بیدینگ گوگل ادز تا این اندازه آسان بود، همه به اهداف تبلیغاتی شان می رسیدند و کاری برای کسی باقی نمی ماند. متأسفانه هیچ «بهترین» استراتژی بیدینگی وجود ندارد، چرا که همه چیز به اهداف مشخصی که می خواهید به آن برسید بستگی دارد. برای پیدا کردن بهترین استراتژی بیدینگ مناسب با اهدافتان ابتدا باید شناختی از انواع آن داشته باشید. در ادامه مروری مختصر بر روی استراتژی های بیدینگ خواهیم داشت.

 

استراتژی بیدینگ خودکار (Automated Bidding Strategie) چیست؟

 

استراتژی بیدینگ خودکار گوگل برای بهینه‌ سازی خودکار بیدینگ هایتان است که بر هوش ماشینی تکیه دارد. بعد از اینکه اهداف بیدینگ را برای کمپین تان مشخص کردید، الگوریتم شروع به بهینه سازی می کند تا بهترین نتایج را بر اساس اهداف مشخص شده تان به دست آورد.

 

استراتژی بیدینگ هوشمند (Smart Bidding Strategie) چیست؟

 

افراد گاهی بیدینگ هوشمند را با بیدینگ خودکار اشتباه می کنند، ولی این دو متفاوت اند. استراتژی های بیدینگ هوشمند زیر مجموعه ای از بیدینگ خودکار هستند. در واقع عملکرد شان متکی برهوش و عملکرد ماشینی است. با این وجود بیدینگ هوشمند به دلیل تمرکز بر بهینه سازی بیدینگ برای تبدیل و ارزش های تبدیلی، بهتر است. استراتژی‌ های بیدینگ هوشمند مثل Target CPA، Target ROAS، Maximize Conversions، Maximize Conversion Value و Enhanced CPC (که در ادامه به آن ‌ها اشاره خواهیم کرد) در این دسته قرار می‌ گیرند.

 

استراتژی بیدینگ دستی (Manual Bidding Strategie) چیست؟

 

استراتژی های بیدینگ دستی این امکان را می دهد که تمام جنبه های بیدینگ را به صورت دستی تنظیم کنید. از کلمات کلیدی گرفته تا سگمنت های جمعیتی و دستگاه‌ ها. بید مورد نظری که می خواهید برای یک کلمه کلیدی یا گروه تبلیغاتی خاص پرداخت کنید، مشخص می کنید. سپس گوگل از این قیمت پیشنهادی (و سایر عوامل ذکر شده در بالا) برای تعیین اینکه تبلیغتان چگونه و در کجا نمایش داده شود، استفاده می کند. استراتژی بیدینگ دستی گزینه ‌ای عالی برای کنترل کامل بر تبلیغات و دقت در بیدینگ هستند.

 

چند نوع  استراتژی بیدینگ در گوگل وجود دارد؟

انواع استراتژی بیدینگ گوگل ادز

 

در حال حاضر 12 استراتژی بیدینگ در گوگل وجود دارد که مروروی بر همه اینها خواهیم داشت.

 

تارگت CPA (Target Cost Per Acquisition هزینه در ازای اکشن یا عمل)

تارگت CPA استراتژی است که تلاش می کند بیشترین تبدیل را برای یک هزینه خاص یا تارگت CPA به دست آورد. اگر یک کمپین متمرکز بر تبدیل را اداره می کنید، این استراتژی به شما امکان کنترل CPA هر تبدیل را می دهد. با این داده ها، گوگل به طور خودکار قیمت ها را بر اساس هدف شما تعیین می کند. هزينه پرداختی گاهي بيشتر از بید مورد نظر خواهد بود و گاه اوقات هم با بید تارگت شده مطابقت خواهد داشت.

اما اگر به تازگی کمپین یا حساب کاربری خود را ساخته اید، ممکن است از خود بپرسید: چگونه می توانم CPA خود را به صورت بهینه تارگت کنم؟ CPA تارگت شده تان را به عنوان مبلغی که می خواهید برای هر تبدیل بپردازید در نظر بگیرید و بگذارید گوگل به طور خودکار فرآیند مناقصه را در حالی که مبلغ CPA معیارش است، بهینه کند.

 

مزایای تارگت CPA

  • این موثرترین استراتژی بیدینگ برای ایجاد تبدیل در CPA  ای است که به نظر تان سودمند است.
  • تارگت CPA در مقابل کلیک های بی سود مقاوم است چرا که گوگل از تاریخ داده ها برای رسیدن به هدف استفاده می‌کند.

 

معایب تارگت CPA

  • شما نیاز به یک حداقل برای داده های تبدیل تان دارید تا گوگل بتواند با توجه به CPA تعیین شده بهینه سازی را اناجم دهد. اگر داده تبدیل به اندازه کافی ندارید (گوگل 15 تبدیل در 30 روز گذشته را توصیه می کند)، ممکن است الگوریتم برای رسیدن به هدف شما به مشکل بر بخورد.

مطمئن باشید که بودجه روزانه تان از 2 برابر تارگت CPA تان فراتر می رود تا عملکرد موثری داشته باشید.

  • شما نمی توانی حداکثری برای CPC تان تعیین کنید. این مسئله باعث میشود گوگل فراتر از مبلغ تعیین شده تان در مزایده هابید انجام ندهد مگر اینکه از استراتژی بیدینگ پورتفولیو استفاده کنید.

 

تارگت ROAS (Target Return on Ad Spend تارگت برگشت هزینه های تبلیغات گوگل)

استراتژی بیدینگ تارگت ROAS به شما این اماکن را می دهد تا تارگت مشخصی برای بازگشت هزینه تبلیغات تان مشخص کنید. ابتدا باید تارگت ROAS تان را بشناسید. برای محاسبه  ROAS، باید بازده (درآمد) ناشی از هزینه تبلیغات تان را بدانید.

ROAS= درآمد / هزینه تبلیغات x 100

به عنوان مثال، اگر کل درآمد فروش تان 50 دلار و هزینه تبلیغات 10 دلار باشد، ROAS  تان 500 درصد خواهد بود.

اگر مطمئن نیستید تارگت ROAS تان چیست، داده های قبلی تان را تجزیه و تحلیل کنید. ممکن است از محصولی به محصول دیگر متفاوت باشد اما به یاد داشته باشید که ROAS 200٪ به ازای هر 1 دلار خرج شده، 2 دلار درآمد برگشتی به حساب می آید.

مثل CPA، تبدیل ‌های مشخص در گروه ‌های تبلیغاتی تان منجر به ROAS بالاتر یا پایین ‌تری نسبت به تارگت مورد نظرتان می‌ شوند، اما گوگل میانگین را در طول زمان متعادل می کند تا به تارگت ROAS تان برسد.

مزایای تارگت ROAS

تارگت ROAS برای تجارت الکترونیک (eCommerce) که به دنبال افزایش بهره وری کمپین های خود هستند عالی است.

معایب تارگت ROAS

میزان تبدیل تان باید ثابت و دقیق باشد تا گوگل بتواند به درستی بهینه سازی کند. گوگل کاملا بر تنظیمات بید تان کنترل دارد، به این معنی که همه تنظیمات بیدینگ تان نادیده گرفته می‌شوند (نیازی به حذف آنها نیست، فقط استفاده نخواهند شد. اهداف غیرواقعی برای ROAS معمولا منجر به کاهش تعداد بازدید ها، کلیک ‌ها و تبدیل ‌ها می‌شوند. مطمئن شوید که یک هدف واقع بینانه تعیین کرده اید، ترجیحاً از تارگت ROAS پایین شروع کنید تا به صورت تدرذیجی افزایش یابد.

 

به حداکثر رساندن تبدیل ها

این استراتژی بیدینگ به شما کمک می‌ کند تا حد امکان تبدیل ‌های بیشتری با بودجه خود داشته باشید. برای هر کمپین تبلیغاتی حداکثر بودجه روزانه را تعیین می کنید و بعد هدف گوگل این است که بیشترین تبدیل ممکن را برای بودجه روزانه ‌تان به دست آورد. این کار باعث می شود که CPA  را به حداکثر برسانید و گوگل بید را برایتان بهینه کند.

نکته: با این کار می ‌توانید از استراتژی پیشنهاد حداکثر تبدیل برای کمپین ‌های TrueView در YouTube  استفاده کنید.

مزایای به حداکثر رساندن تبدیل

  • این استراتژی بیدینگ می ‌تواند به شما در دستیابی به اهداف تبدیل کمک کند زیرا هدف گوگل دریافت تبدیل‌ های بیشتر است.
  • گوگل افرادی را تارگت می کند که احتمال بیشتری برای تبدیل دارند و برای به دست آوردن بیشترین تبدیل، بید بیشتری در این زمینه تعیین می کند.

معایب به حداکثر رساندن تبدیل

  • گوگل از هر فرصتی برای خرج کردن بودجه روزانه تان جهت تبدیل بیشتر استفاده می کند.. مراقب CPC تان باشید!
  • عدم کنترل بیدینگ به این معنی است که این استراتژی بیدینگ سخت تلاش می کند تا بودجه روزانه کمپین تان را برای تبدیل های بیشتر مصرف کند، به همین دلیل ممکن است برای کمپین هایی با بودجه مشترک به درستی کار نکند.
  • بیدینگ برای تبدیل های بیشتر با هزینه بیشتری همراه است. گوگل هر بیدینگی را که باعث جذب بیشتر تبدیل شود تنظیم می کند.

 

به حداکثر رساندن ارزش تبدیل

این استراتژی بیدینگ نسبتاً شبیه به حداکثر رساندن تبدیل است. در این مورد، گوگل حداکثر ROAS  را برای بودجه روزانه ‌تان به دست می آورد و در صورت لزوم بیدینگ تان را به طور موثر کنترل می کند تا به اهداف درآمدی تان دست یابد. شما میتوانید تارگتی برای ROI تان تنظیم کنید تا الگوریتم برای هدف تان بهینه شود. وقتی استراتژی های  Maximize Conversion Value و Target ROAS نسبت به هم متفاوت هستند که Maximize Conversion Value  برای رسیدن به بیشترین مقدار تبدیل تا حد ممکن بهینه می ‌شود. تنظیم یک تارگت برای ROAS به اطلاع ‌رسانی و راهنمایی گوگل برای رسیدن به هدفی که مطابق با نیاز هایتان است کمک می‌ کند.

مزایای به حداکثر رساندن ارزش تبدیل

  • برای ارزش تبدیل بیشتر در کمپین، بهینه می شود

معایب به حداکثر رساندن ارزش تبدیل

  • ممکن است برای اکانتی که برای بیدینگ بر اساس ارزش تبدیل تنظیم نشده، به درست یکار نکند.

 

تارگت سهم نمایش تبلیغ (Target Impression Share)

 

با استفاده از  Target Impression Share، گوگل به طور خودکار بید ی را تعیین می کند تا به Impression Share تان برسید. سه گزینه دارید که تعیین می کند تبلیغ تان کجا نشان داده شود.

  • دقیقا بالای صفحه
  • بالا صفحه
  • در هر جایی از نتیجه سرچ گوگل

Target Impression Share  به شما امکان می ‌دهد حداکثر بید CPC که می خواهید گوگل تنظیم کند و از آن استفاده کند را مشخص کنید. هنگام تعیین Target Impression Share، به خاطر داشته باشید که دستیابی به این هدف تحت تأثیر عوامل دیگری مثل کوالیتی اسکور تبلیغات و گروه های تبلیغاتی تان قرار می گیرد.

مزایای تارگت سهم نمایش

  • برای نشان داده شدن در نتایج ابتدایی SERP ها مفید است
  • مطمئن می شویدد که به Target Impression Share مورد نظرتان در کمپین های search می رسید.

معایب تارگت سهم نمایش

  • با وجود میزان بید تان رسیدن به Target Impression Share سخت تر می شود.

 

به حداکثر رساندن کلیک ها

برای استراتژی بیدینگ حداکثر کلیک، گوگل تلاش می کند تا بیشترین تعداد کلیک ممکن را برای بودجه روزانه تان به دست آورد. نکته منفی این استراتژی بیدینگ این است که گوگل ارتباط، قابلیت تبدیل یا کیفیت بازدیدکنندگان را آن طور که باید در نظر نمی گیرد. اگر هدف شما افزایش تبدیل است، این استراتژی برایتان کارساز نیست، چون هدف آن این است که تا حد امکان کلیک‌ های (ارزان) بیشتری ایجاد می کند. اگر بودجه محدودی دارید یا تبلیغاتی را در جایگاهی با میزان سرچ کم اجرا می‌ کنید، این استراتژی پیشنهادی بهتر برایتان کار می کند.

مزایای به حداکثر رساندن کلیک ها

  • هدف آن هدایت حداکثر ترافیکی است که می تواند برای آگاهی از نام تجاری یا سایتی که مفید بوده، کارساز باشد.
  • استراتژی به حداکثر رساندن کلیک‌ ها نسبت به سایر کمپین ‌های خودکار که معیار های تبدیل را دنبال می کنند، دوره یادگیری کوتاه‌تری دارد چون کلیک ها راحت تر به دست می آیند.
  • به شما امکان می دهد حداکثر محدودیت CPC را در حالی که گوگل تمرکزش را بر روی افزایش کلیک ها می گذارد، مشخص کنید.

معایب به حداکثر رساندن کلیک ها

  • میزان کلیک همیشه به معنای احتمال بیشتر برای تبدیل نیست. همیشه بررسی کنید که کلیک‌ هایی که با این استراتژی دریافت می‌ کنید برای رسیدن به هدف کمپین با ارزش هستند یا نه.
  • ممکن است با تمرکز بر افزایش کلیک‌ ها، جذب بیشتر تبدیل را از دست بدهید، به خصوص اگر هدف کمپین تان برای افزایش تبدیل باشد.

 

CPC افزایش یافته (ECPC)

CPC  افزایش یافته شامل تکنیک ‌های بیدینگ دستی و هوشمند می‌ شود. مشابه باقی بیدینگ های CPC  دستی، حداکثر مقدار CPC را تعیین می کنید اما به گوگل این امکان را می دهید تا آن را با توجه به میزان امکان انجام شدن تبدیل، تنظیم کند. اگر الگوریتم بیدینگ هوشمند گوگل احتمال انجام شدن یک تبدیل را تشخیص دهد، بید را افزایش می دهد و در صورت کم بودن احتمال تبدیل، آن را کاهش می دهد.

با ECPC ، می ‌توانید ارزش تبدیل را بهینه ‌سازی کنید. مطمئن شوید که مقادیری را برای کنش ‌های تبدیل مختلف در حساب خود اختصاص داده ‌اید. اگر ردیابی تبدیل تان به صورت خودکار مقادیر تبدیل را ردیابی کند هم کار ساز است.

مزایای ECPC

  • احتمال اینکه با ECPC به نرخ کلیک (CTR) و نرخ تبدیل (CVR) بالاتری برسید، بیشتر است. گوگل بر اساس احتمال کلیکی که منجر به تبدیل شود، بیدینگ را افزایش و کاهش می دهد.
  • ممکن است به نتایج بهتری نسبت به CPC دستی برسید.

معایب ECPC

  • با حذف سقف بیدینگ 30٪، گوگل ممکن است بید ی بالاتر از سود آورترین بید تان ارائه دهد. هنگام استفاده از این استراتژی بیدینگ به CPC تان توجه کنید.
  • بید های بالاتر ممکن است به این معنی باشد که کمپین ها بیشتر از بودجه روزانه تان استفاده می کنند.

 

CPC دستی

همانطور که از اسمش پیداست یک استراتژی بیدینگ دستی CPC به شما کنترل دستی بیشتری بر قیمت ‌ها و گزینه‌ های تارگتینگ می دهد. شما بید های CPC دستی را در سطح گروه تبلیغات یا کلمه کلیدی تنظیم می کنید و گوگل از این بید ها برای تعیین مکان نمایش تبلیغات تان استفاده می کند.

متأسفانه، کنترل دستی ممکن است خسته کننده باشد، به خصوص اگر چندین کمپین، گروه های تبلیغاتی و کلمات کلیدی را اداره می کنید. این به این معناست که زمان بیشتری را صرف تنظیم بیدینگ خود برای دستیابی به بهترین عملکرد، می کنید.

اگر به تازگی شروع به کار با گوگل ادز کرده اید، ممکن است این استراتژی بیدینگ مناسب نباشد. شما باید بیدینگ بهینه را برای هر کلمه کلیدی یا گروه تبلیغاتی تعیین کنید، و ممکن است در نهایت قیمت های پایینی را تنظیم کنید که دید آگهی تان را محدود می کند یا قیمت های بسیار بالا که منجر به هدر رفتن بودجه تبلیغاتی تان می شود. اما هرچه کنترل بیشتری بر بیدینگ خود داشته باشید، سریعتر آنها را تنظیم می کنید.

گزینه بیدینگ دستی CPC  از پیش انتخاب شده ارائه می‌شود. مطمئن شوید که علامت آن را بر می دارید تا کنترل قیمت کاملا دستی باشد.

مزایای CPC دستی

  • کنترل بیشتر روی بید ها
  • می توانید بید هایتان را تنظیم کنید و به اهداف مورد نظرتان فکر کنید و در کنارش از استراتژی های خودکار نیز استفاده کنید.

معایب CPC دستی

  • با CPC دستی فقط بر اساس متریک هایی که گوگلنشانتان می دهد تصمیم می گیرید. با استراتژی‌ های خودکار دیگر، گوگل داده های بیشتری که حتی نمی‌دانید وجود دارند، نشانتان می دهد.
  • مدیریت زمان زیادی را مصرف می کند، به خصوص اگر چندین کمپین، گروه تبلیغاتی و کلمات کلیدی داشته باشید. CPC دستی این زمان را بیشتر می کند.

 

تارگت هزینه به ازای هر هزار بازدید Cost Per Thousand Impressions (CPM)

تارگت CPM یک استراتژی بیدینگ است که فقط برای Display Network و YouTube استفاده می شود. در این استراتژی قیمت متوسطی را تعیین می‌کنید که مایلید برای هزار بار نمایش آگهی در گوگل پرداخت کنید. بعد گوگل از این CPM برای بهینه سازی تبلیغات تان استفاده می کند. گوگل تلاش می کند تا میانگین CPM را برابر یا کمتر از تارگت تان نگه دارد.

 مزایای  CPM

  • تبلیغات تان را به مخاطبانی خاص نشان می دهد و آگاهی از برند تان را افزایش می دهد.

 موارد منفی CPM

  • صرف نظر از بسته شدن یا رد شدن آگهی تان (برای مشاهده ویدیو) برای هر نمایش آگهی هزینه پرداخت می کنید.

 

قابل مشاهده بودن تبلیغ Viewable CPM (vCPM)

vCPM به عنوان هزینه به ازای هر هزار بازدید شناخته می ‌شود، یک استراتژی بیدینگ دستی است که در آن فقط برای impression هایی که به درستی مشاهده می شوند(viewable) هزینه پرداخت می شود; 50 درصد تبلیغ در یک صفحه حداقل 1 ثانیه برای تبلیغات نمایشی یا بیش از 2 ثانیه برای تبلیغات ویدیویی نشان داده شود.

مزایای vCPM

  • به گسترش نام برند یا تجارتتان کمک می کند
  • چون برای هر 1000 بازدید هزینه پرداخت می کنید پس ارزان تر است.

معایب vCPM

  • از آنجایی که گوگل نمایش تبلیغات را به حداکثر می رساند ممکن است در سایت نامربوطی تبلیغان قرار بگیرد پس همیشه چک کنید که تبلیغ هایتان در چه سایتی قرار می گیرند
  • اجرای این استراتژی برای عده کمی از مخاطبان باعث نمایش بیش از حد تبلیغ می شود.

 

هزینه به ازای هر بازدید Cost per view (CPV)

این استراتژِ کمک می کند حداکثر پولی که برای هر بازدید تبلیغ تان پرداخت کنید را مشخص کنید. این استراتژی فقط برای یوتیوب کار می کند. هر بازدید = تماشای 30 ثانیه از تبلیغ تان

 

استراتژی بیدینگ پورتفولیو

با استراتژی بیدینگ پورتفولیو می توانید استراتژی بسازید و آن را برای کمپین های مرود نظرتان تنظیم کنید. نمونه بید هایی که می توانید با شیوه پورتفولیو اجرا کنید:

  • حداکثر رساندن تبدیل
  • تارگت CPA
  • حداکثر رساندن ارزش تبدیل
  • تارگت ROAS
  • تارگت impression share

برای استفاده از آن به قسمت tools در تنظیمات بروید.

 

شیوه تغییر استراتژی بیدینگ در گوگل ادز

هنگام اداره کمپین های تبلیغاتی گوگل، گاهی اوقات اهداف شما تغییر می کنند. ممکن است متوجه شوید که یک استراتژی بیدینگ در راستای اهداف تان نیست. در این صورت، برای تغییر استراتژی بیدینگ کمپین، مراحل زیر را دنبال کنید:

در حساب گوگل ادز تان به صفحه Campaigns در منوی سمت چپ بروید

>روی تنظیمات کمپین کلیک کنید

>کمپینی را که می خواهید تغییر دهید انتخاب کنید.

>روی گزینه ویرایش (edit) کلیک کنید و پایین بروید تا استراتژی بید را تغییر دهید.

>استراتژی جدید بید را انتخاب کنید و تغییرات را اعمال کنید.

 

به یاد داشته باشید که هیچ استراتژی نمی تواند یک اکانت مشکل دار و بدون برنامه را نجات دهد. همچنین قبل از استفاده از هر استراتژی، درباره آن مطالعه و بعد آن را اعمال کنید.