تولید محتوا چیزی است که در پشت صحنه اتفاق می افتد. محتوا چیزی است که به افراد در پیدا کردن کسب و کار، نام تجاری و محصولات تان کمک می کند. این محتوا به شما کمک می کند مشتریان را جذب کنید. به عبارت دیگر، اگر محتوا تولید نمی کنید یعنی از جریان عقب افتاده اید.

 

تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا فرآیند تولید موضوعاتی است که برای خریدار یا مشتری تان جذاب است، یعنی تولید محتوای نوشتاری یا بصری پیرامون آن موضوعات که آنها را به عنوان وبلاگ، ویدیو یا سایر قالب ‌های محتوایی برای مخاطبان در دسترس قرار می‌دهد.

 

چرا تولید محتوا مهم است؟

وقتی محتوا تولید می کنید در واقع اطلاعات رایگان و مفیدی را در اختیار مخاطبان تان قرار می دهید، مشتریان بالقوه را به وب سایت تان جذب می کنید و مشتریان فعلی را از طریق تعامل با کیفیت حفظ می کنید. آمار مارکتینگ محتوا نشان می دهد  که با تولید محتوا ارزش زیادی برای شرکت تان ایجاد می کنید:

  • تقریباً 40 درصد بازاریابان می گویند بازاریابی محتوا بخشی ضروری از استراتژی بازاریابی شان است. 81 درصد می گویند که شرکت شان محتوا را به عنوان یک استراتژی تجاری می بیند.
  • بازاریابان B2B داده‌ هایی دارند که می‌گوید مارکتینگ محتوا ابزاری موفق برای افزایش لید ‌ها (۶۰ درصد)، درآمدزایی (۵۱ درصد) و ایجاد مجموعه ای از مخاطبین (۴۷ درصد) است.
  • 10٪ از بازاریابان که وبلاگ دارند می گویند که وبلاگ بیشترین بازده سرمایه را دارد.

محتوا برابر با رشد کسب و کار است. بنابراین بیایید انواع محتوایی که می توانید تولید کنید را بررسی کنیم و بعد استراتژی محتوای تان را مرور کنیم.

 

ایده تولید محتوا برای وبلاگ

یکی از انواع تولید محتوا پست های وبلاگ است. زمانی که شخصی در گوگل چیزی تایپ می کند، پست هایی که نمایش داده می شوند معمولاً پست های وبلاگ هستند. وبلاگ نویسی ارزش زمان و تلاش دارد. 56 درصد از بازاریابان می گویند که وبلاگ نویسی موثرترین استراتژی محتوایی آنهاست. اما تمرکز و شروع نوشتن ممکن است سخت باشد. علاوه بر نظرات و پست های معرفی محصول، در ادامه روش هایی برای تولید محتوا وبلاگ را بررسی می کنیم.

 

1- به یک سوال پاسخ دهید

اگر نمی دانید به چه سوالی پاسخ دهید، با سوالات مبتدیان شروع کنید. این روش پایه ای ایجاد می کند که در ادامه موجب رشد بلاگتان می شود.

چگونه تولید محتوا کنیم

به سوالاتی که به عنوان یک مبتدی داشتید، فکر کنید. حتی سوالات مربوط به تجربه اخیر تان می تواند به شخص دیگری در صنعت تان کمک کند. بعد یک پاسخ کامل و با جزییات برای سوال بنویسید. در این مرحله شما برای مخاطبتان ارزش قائل می شوید چرا که خیلی از مبتدی ها در پرسیدن سوالاتشان تردید می کنند. پیشبینی سوالات مبتدی ها و پاسخ به آنها باعث جلب اعتماد و بهبود در موتور جستجو شود.

 

2- مقایسه راه حل های یک مسئله با یکدیگر

کمک به مخاطبان در تصمیم گیری بسیار مهم است. پاسخ های زیادی برای سوالات یک مخاطب در اینترنت وجود دارد که تصمیم گیری را سخت می کند. هرچند شما می توانید نظر متخصصانه تان را بیان کنید و به آنها در خرید چیزی یا عملی کمک کنید. اگر وبلاگی برای مقایسه محصول یا خدمات می نویسید، تا جایی که می توانید تمام نکات مثبت و منفی را لیست کنید. بعد جزییات دلیل اینکه به این نتایج رسیدید را بیان کنید.

 

3- آموزش دهید

اگر وبلاگ آموزشی دارید(از بهترین وبلاگ ها) برای آموزش یک موضوع به خصوص را انتخاب کنید نه یک موضوع کلی. برای مثال به جای نوشتن درباره چگونگی طراحی وبسایت درباره چگونگی طراحی صفحه اصلی یک نمایندگی خودرو بنویسید. به این نکات درباره وبلاگ های «چگونه» توجه کنید:

  • از جملات و پاراگراف های کوتاه استفاده کنید و یک ساختار نوشتاری واضح ایجاد کنید.
  • تا حد امکان از اصطلاحات تخصصی پرهیز کنید و از مثال هایی استفاده کنید که اطلاعات را بهتر آموزش دهند.
  • به خاطر داشته باشید که پیروی از دستورالعمل ‌های تان برای یک مبتدی باید آسان باشد، بنابراین مراحل را نادیده نگیرید و میانبر پیشنهاد نکنید.

 

4- نوشتن محتوای سریالی (روزانه هفتگی – ماهانه)

یک محتوای سریالی پیرامون یک موضوع خاص انتخاب کنید و به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه آن را منتشر کنید. برای مثال اگر وبلاگی در مورد رسانه های اجتماعی دارید، می توانید یک مجموعه وبلاگ در مورد ریل های اینستاگرام را به پادکست، eBook یا ویدیو تبدیل کنید. این استراتژی بررسی یک موضوع خاص را ساده تر می کند. همچنین برای ایجاد پیوند های داخلی و خارجی مفید است.

 

5- پرسش و پاسخ

پاسخ آزمون‌ ها و نظرسنجی‌ ها به شما کمک می کند:

  • انواع دیگری از محتوای مورد علاقه مخاطبان تان را می فهمید
  • انتخاب می کنید کدام محصولات را تبلیغ و بفروشید
  • دنبال کننده های رسانه های اجتماعی تان را افزایش می دهید
  • مشکلات خدمات مشتری را می فهمید

برای یک مسابقه یا نظرسنجی موثر، قبل از شروع اهداف خود را مشخص کنید. کوتاه بودن آزمون ها و ارائه مشوق نرخ پاسخ را بهبود می دهد.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع استفاده از کلمات کلیدی طولانی

ایده تولید محتوا برای پادکست

اگر در تولید محتوا پادکست مبتدی هستید حتما یک روتین مشخص برای آپلود اپیزود ها داشته باشید.

 

1- راهنمایی فکری

این نوع محتوای پادکست بر اساس تجربه حرفه ای شما است. حتماً مطالعات موردی و دیگر سناریو های واقعی مربوط به تجربه تان را در این محتوا قرار دهید. به یاد داشته باشید که مخاطبان تان به دلایل مختلف به آن گوش می دهند و اغلب دارای سطوح مختلفی از تجربه صنعت هستند. پس بینش ها و طیف وسیعی از توصیه ها را برای شنوندگان ارائه دهید.

 

2- مصاحبه با اینفلوئنسرها

دانستن اینکه با چه کسی باید مصاحبه کنید مهم است. فقط سراغ افراد شناخته شده نروید. در عوض مهمان هایی انتخاب کنید که می توانند به شنونده تان محتوای ارزشمند ارائه دهند.

 

3- صحبت درباره ترند ها

ترندها محتوایی عالی برای پادکست هستند. چه در حال بحث در مورد یک ترند بلند مدت یا آخرین مد هستید، این یک حرکت هوشمند برای نشان دادن ارتباط محصولات تان با چیز های جدید است.

 

4- مسابقه و جایزه

مسابقات باعث سرگرم شدن شنوندگان تان می شوند و در عین حال باعث افزایش شرکت کنندگان می شود. یکی از راه‌ های انجام مسابقه پادکست، اطلاع رسانی درباره جوایز در رسانه های اجتماعی است. مطمئن شوید که جایزه مخصوص مخاطب شما باشد.

 

ایده تولید محتوای ویدیویی

محتوای ویدیویی هر سال محبوب تر می شود. هم ویدیو های کوتاه و هم بلند مخاطب خود را دارند پس در هر دو نوع محتوا داشته باشید. دو نمونه محتوا ویدیوی پشت صحنه یا تایم لپس است که در ادامه طیف گسترده تری را بررسی می کنیم.

 

1- محتوایی که درک سختی دارد را انیمیشنی کنید

انیمیشن درک اطلاعات جدید یا پیچیده را آسان تر می کند. از ویدیو استفاده کنید تا به بینندگان تان نشان دهید محصول تان چگونه کار می کند یا در مورد مشکل خاصی که محصول تان حل می کند صحبت کنید. سناریو هایی را انتخاب کنید که افراد بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و به وضوح به محصول تان متصل شوند. می توانید از انیمیشن دیجیتال یا استاپ موشن استفاده کنید. برای مثال انیمیشنی بسازید که در آن وای فای بی سیم خانه مشکل پیدا می کند، این کار باعث جذب مخاطب و ترغیب شدن برای استفاده از خدمات شما می شود.

 

2- استفاده مجدد از محتوای وبلاگ هایتان

یکی دیگر از ایده های ویدیویی این است که از متن محبوب ترین وبلاگ خود به عنوان محتوای صوتی استفاده کنید. وبلاگ های طولانی محتوای فوق العاده ای برای ویدیو ها هستند. همچنین می‌توانید نکات کلیدی وبلاگ ‌ها را به ویدیو های کوچک برای پست‌ های سوشال مدیا تقسیم کنید. بعد می توانید ویدیو های تان را به وبلاگ مربوطه اضافه کنید. این به افرادی که وبلاگ تان را در موتور های جستجو پیدا می کنند جایگزینی برای دریافت اطلاعات مورد نظرشان می دهد.

 

3- محتوای «چگونه» ای (How-to)

محتوای How-to در فرمت ویدیویی هم محبوب است. برای یک فیلم آموزشی خوب، مراحل کوتاه و مشخصی را بیان کنید. هیچ مرحله ای را نادیده نگیرید اما با دادن اطلاعات فراوان هم حوصله ی مخاطب را سر نبرید. مراحل را برای یادگیری بهتر به صورت بصری ارائه دهید و CTA واضحی داشته باشید. به نظرات و سوالات مخاطبان اهمیت دهید چون باعث افزایش تعامل و ایده برای ویدیو های جدید می شود.

 

ایده تولید محتوای تصویری

کسب و کار ها معمولا برای تعامل بیشتر مخاطبان از این نوع محتوا استفاده می کنند که سه قانون پایه دارد:

  • موضوع مناسب را برای نشان دادن ایده خود انتخاب کنید
  • به ترکیب عناصر فکر کنید
  • از کنتراست و رنگ استفاده کنید
  • تصویر ساده بسازید

 

1- داستانگویی بصری

در این نوع محتوا شما باید نمایش دهید نه اینکه بگویید. فرض کنید که دارید داستانی در مورد رسیدن به یک هدف مارکتینگ را بیان می کنید. یک نماینده فروش که با تلفن صحبت می کند، داستان را بیان نمی کند. سعی کنید از تنظیمات، لباس، نور و حرکت برای تأکید بر اکشن و درام هر صحنه در تصاویر خود استفاده کنید.

 

2- محتوای مربوط به مخاطبان

از فیدبک مخاطبان برای تبلیغ محصولات، کسب و کار یا محتوایتان استفاده کنید. برای مثال تشویق مخاطب برای تولید محتوایی مربوط به کسب و کار تان با برگزار کردن مسابقه یا ساخت هشتگ (+ کردیت دادن به آن مخاطب).

 

3- اینفوگرافیک

اگر می‌خواهید استراتژی تولید محتوای تان شامل اینفوگرافیک باشد، بهترین روش ‌ها را در نظر بگیرید:

  • داده مناسب برای مخاطبان هدف تان را انتخاب کنید
  • نمودار مناسب برای داده های خود را انتخاب کنید
  • تحقیق کنید
  • یک داستان تصویری ساده بگویید
  • داده های زیادی اضافه نکنید
  • نکات اصلی را برای خواندن و حفظ کردن ساده کنید

نمونه اینفوگرافیک - تولید محتوا

بیشتر بخوانید: 21 روش برای تبلیغ رایگان

 

استراتژی محتوا

 

تعیین اهداف محتوا

مثل یک کمپین مارکتینگ، استراتژی محتوای تان باید بر روی اهداف بازاریابی تان متمرکز باشد (که به نوبه خود باید از اهداف شرکت شما مشتق شود).

یک شخصیت خریدار برای خود بسازید

ساختن یک استراتژی محتوا فراتر از در نظر گرفتن نوع محتوایی است که می خواهید داشته باشید. ابتدا باید بدانید مخاطب چه کسی است و چگونه می خواهید با آنها صحبت کنید. هر خواننده باید احساس کند مستقیماً با آنها صحبت می کنید. تنها راه برای انجام این کار این است که با بازدیدکنندگان، لید ها و مشتریان خود صمیمی شوید. برای این کار یک شخصیت خریدار برای خود بسازید. شخصیت خریدار شما شخصی است که می خواهید با محتوای خود به او دسترسی پیدا کنید. این شخصیت نیمه تخیلی به عنوان نماینده مخاطب هدف تان عمل می کند، یعنی افرادی که به احتمال زیاد از پیام شما سود می برند و مشتری تان می شوند. ایجاد شخصیت خریدار نیازمند کمی تحقیق و حدس و گمان است. نتیجه نهایی تصویر واضح از شخصی است که می خواهید برای او بازاریابی کنید.

 

به سفر خریدار(مشتری) اعتماد کنید

اگر دچار سردرد شوید به دنبال دلیل آن می روید این دلیل می تواند کمبود آب یا کافئین باشد. بعد از تشخیص مشکل به دنبال حل آن می روید. هر مشکلی که باشد با مقایسه راه حل های مختلف آن را حل می کنید. این نمایشی از سفر خریدار است. هر یک از مشتریان مسیری را برای رسیدن به یک راه حل دنبال می کنند – این مسیر شامل مراحل آگاهی، بررسی و تصمیم گیری است. اما هر یک از مشتریان در بخش متفاوتی از آن سفر هستند، بنابراین مهم است که از محتوای خود برای جذابیت هر مرحله استفاده کنید.

 

برای محتوا ممیزی انجام دهید

هر بخش از مارکتینگ می تواند ممیزی داشته باشد و محتوا هم از این قاعده مستثنی نیست. اگر با یک استراتژی مشخص شروع نکرده اید، به این معنی نیست که محتوایتان در یک استراتژی قرار نمی گیرد. نحوه انجام ممیزی محتوا:

  1. همه مطالب تان را در یک spreadsheet جمع آوری کنید.
  2. ستون هایی برای کلمات کلیدی تارگت شده، شخصیت خریدار، مرحله سفر خریدار، فرمت ها و موضوع اصلی ایجاد کنید، سپس آن را برای هر قسمت محتوا پر کنید.
  3. ستون‌ هایی را برای متریک های کلیدی مثل بازدید از صفحه، اشتراک‌گذاری، اینگیجمنت و… ایجاد کنید.
  4. در آخر هر پست را (با استفاده از هایلایت کردن یا ایجاد ستون دیگر) بر اساس محتوای خوب، نیاز به بهبود، نیاز به بازنویسی یا محتوایی که بهتر است با پست دیگری ادغام شود، دسته بندی کنید.

 

به فرمت محتوا توجه کنید

هر بخش محتوا می تواند یک فرمت داشته باشد(مثل پادکست، ویدیو، عکس و…) اینکه چه فرمتی انتخاب کنید نیاز دارد یک سری سوال از خوتان بپرسید:

  • این برای چه مرحله ای از سفر خریدار است؟
  • استفاده از این محتوا برای مخاطبان شما چقدر آسان است؟
  • مخاطب هدف تان وقت آنلاین خود را در کجا می گذراند؟
  • چه فرمتی را همیشه می توانید ایجاد کنید؟
  • آیا می توانید این محتوا را در جهت رقابت با محتوای دیگران بسازید؟

 

تولید کننده محتوای قدر انتخاب کنید

حالا باید تولید کننده محتوا دست و پا کنید که ابتدا هر نوع محتوایی که می خواهید را لیست کنید و بنویسید برای این کار چه کسی نیاز است:

  • وبلاگ ها – نویسنده
  • پست های رسانه های اجتماعی – ادمین سوشال میدیا
  • پادکست – میزبان/تهیه کننده پادکست
  • گرافیک – طراح گرافیک
  • وبینارها/لید مگنت ها – کارشناس جذب لید
  • ویدئوها – فیلمبردار/ویرایشگر

 

پروموت کردن محتوا

این بخش بیشتر به آنالیز رفتار مخاطب مربوط است. شما  باید ببینید مخاطب هدف بیشتر وقتش را در کجا صرف می کند و با پست گذاشتن در آن پلتفرم به خصوص باعث جذب مخاطب بیشتر به وب سایت تان می شوید.

 

از محتوایتان دوباره استفاده کنید

از محتوای مفید تان را در فرمت های متنوع و در پلتفرم های دیگر استفاده کنید.

 

محتوای وب سایت

محتوای وب سایت باید روی سه چیز تمرکز کند: شخصیت مخاطب، کلمات کلیدی هدف و راه حل تان برای مخاطب.

مثل محتوای وبلاگ نسخه موجود در وب سایت باید بازدیدکنندگان را به روشی منسجم به سمت راه حل تان راهنمایی کند. به محتوای وب مانند نقشه محصول خود نگاه کنید. مراقب باشید که بازدیدکنندگان را از طریق سوشال میدیا و سایر عناصر منحرف کننده، دور نکنید. وقتی یک مشتری جذب می کنید، باید هر کاری که می توانید انجام دهید تا آنها را در آنجا نگه دارید، و این کارکرد کلیدی محتوای وب سایت شما است.

مطالب وبلاگ

هدف از محتوای وبلاگ حمایت از کسب و کار تان با جذب افراد غریبه و آوردن لید های بیشتر و مرتبط تر است. محتوای وبلاگ یک منبع رایگان است که اغلب مستقیماً با فروش مرتبط نیست، اما قدرت یک وبلاگ خوش ساخت را برای درآمد زدایی دست کم نگیرید. شرکت ‌هایی که وبلاگ ‌های بیشتری دارند، ترافیک بیشتری دریافت می ‌کنند و لید های بیشتری نسبت به شرکت‌ هایی که وبلاگ ندارند، دریافت می‌ کنند.

 

پروسه تولید محتوا

 

1- تحقیق درباره سئو

با تحقیق درباره کلمات کلیدی پیرامون محتوایتان می توانید محتوایی را انتخاب کنید که به سئوی سایت تان کمک کند.

 

2- ایده

جهت به دست آوردن ایده برای نوشتن محتوا از روش شاخ و برگ دادن استفاده کنید. موضوع اصلی را بنویسید و چند موضوع دیگر که در زیر شاخه موضوع اصلی قرار می گیرد را انتخاب کنید. بعد انتخاب کنید برای هر قسمت به چه لینک و یا فرمتی نیاز دارید. اگر در به دست آوردن ایده مشکل دارید به کتاب ها، مطالعات مربوط به صنعت تان و وب سایت های رقبا مراجعه کنید و درباره آنها تحقیق کنید.

 

3- نوشتن

برای مخاطب خود بنویسید

با شناختی که از مخاطب دارید، از علایق، خواسته ها و چیزی که به دنبال آن هستند، استفاده کنید.

به مخاطبان نشان دهید برای چه باید برای محتوایتان ارزش قائل باشند

سعی کنید هدف از نوشتن محتوای تان را در تایتل محتوا قرار دهید و با باز تر کردن مسئله باعث ترغیب مخاطب برای دنبال کردن آن شوید.

محتوای خاص و غیر تکراری بسازید

بر اساس یک ایده واحد جلو بروید

در یک بخش از محتوا چندین موضوع را باز نکنید.

گفتار درست داشته باشید

با شناخت مخاطبانتان سعی کنید آن طور که مورد علاقه شان است صحبت کنید و ترجیحا از کلمات پیچیده استفاده نکنید.

 

 4- ادیت کردن محتوا

بعد از نوشتن محتوا دوباره آن را بررسی کنید. غلط گرامری، املایی، فضای خالی به اندازه کافی، جملات کوتاه و… همگی مهم هستند.

 

5- منتشر کردن محتوا

معمولا داشتن یک زمان خاص برای انتشار محتوا در بازخورد آن تاثیر میگذارد. بعضی سایت ها تایم مشخصی دارند و بعضی بر اساس موضوع این تایم را مشخص می کنند. برای مثال اگر محتوایی درباره ایونت های بین المللی در ماه یا روز خاصی دارید بهتر است که محتوا را در همان روز منتشر کنید.

 

6- پروموت کردن محتوا

برای پروموت کردن می توانید از مارکتینگ ایمیل، تبلیغات PPC یا سوشال میدیا استفاده کنید. همچنین همکاری با اینفلوئنسرها و برند ها به پروموت کمک می کند.

 

آنالیز کردن محتوا

آنالیز کردن محتوا شامل ترافیک ارگانیک، نرخ تبدیل ، بانس ریت، نرخ اینگیجمنت، بازدید های صفحه و کمپین هاست.

 

ابزار تولید محتوا

  1. Make My Persona

ابزاری که با آن می توانید مخاطب هدف خود یا شخصیت خریدارتان را به صورت رایگان بسازید.

 

  1. Blog Ideas Generator

با دادن چند اسم به این ابزار می توانید ایده های متنوع برای وبلاگ هایتان پیدا کنید.

 

  1. Canva

با این ابزار میتوانید وبسایت تان(هر پلتفرمی) را به شیوه های متفاوت دیزاین کنید.

 

  1. Giphy

به شما این امکان را می دهد در موتور جستجویش هر گیفی که میخواهید را پیدا کنید یا خودتان بسازید.

 

  1. Vidyard

این ابزار برای مارکتر ها ساخته شده که به شما این امکان را می دهد تا متن یا دکمه های CTA و نوشتار برای ویدیو هایتان ایجاد کنید. ویژگی های سئو هم دارد.

 

  1. Anchor

این ابزار برای پادکست استفاده می شود، رایگان است و می توانید فایل های زیادی را در آن ذخیره کنید و پادکست ها را در پلتفرم های دیگر هم آپلود کنید.

 

تولید محتوا را شروع کنید و با استفاده کردن از این روش ها ایده های بیشتر به دست آورید و محتوایتان را تقویت کنید.

بیشتر بخوانید: