گوگل کیورد پلنر چیست؟

Google Keyword Planner (ابزار گوگل کیورد پلنر) ابزار رایگانی است که از مجموعه گوگل ادز به حساب می آید و هدف اصلی آن پیدا کردن بهترین کلمه کلیدی مخصوص کمپین تان است. با این که یک ابزار PPC است اما به دلیل رایگان بودن و ارائه پیشنهادات کلیدی با کیفیت به طور مستقیم از طرف گوگل، خیلی کم برای اهداف سئو استفاده می شود.

صفحه اصلی گوگل کیورد پلنر

کاربرد گوگل کیورد پلنر بعد از روی کار آمدن در سال 2013 تغییر آنچنانی نکرده فقط در سال 2018 چند ویژگی جدید به آن اضافه شد.

 

آیا می شود از گوگل کیورد پلنر برای سئو استفاده کرد؟

گوگل کیورد پلنر ابزار قدرتمندی است که توسط متخصصان PPC و SEO استفاده می شود. این ابزار داده های مهمی ارائه می دهد که ابزار های دیگر فقط می توانند رویای آن را داشته باشند.

این داده ها را در گوگل کیورد پلنر پیدا می کنید:

  • تعداد یا محدوده سرچ به صورت دقیق و ماهانه
  • تعداد سرچ وابسته به تاریخ – تا سال 2014
  • تعداد سرچ هایی که با موبایل صورت گرفتند
  • ایده کلیدواژه جدید بر اساس کلیدواژه اصلی شما
  • رقابت در گوگل ادز
  • تندر های پیشنهادی
  • سهم نمایش تبلیغ (ad display share)
  • پیش ‌بینی تعداد بازدید ها و کلیک ‌ها بر اساس پیشنهادات تان
  • پیش بینی لوکیشن ها و دستگاه ها
  • Average position و Impression share استاندارد

همانطور که گفته شد بیشتر داده های ذکر شده برای سئو بی فایده هستند چون به تبلیغات پولی مربوط می شوند. اگر می خواهید از آن برای سئو استفاده کنید، گوگل کیورد پلنر دو مشکل اساسی دارد:

 

1- گوگل کیورد پلنر برای سئو ساخته نشده

گوگل کیورد پلنر برای اهداف سئو ساخته نشده بلکه هدف آن کمک به شما در کمپین های تبلیغات پولی گوگل ادز است. این به این معنا نیست که نمی توانید از آن برای اهداف سئو استفاده کنید. در واقع شما به اندازه ابزاری که مخصوص بهینه سازی موتور های جستجو ساخته شده، بینش و ویژگی های زیادی دریافت نمی کنید.

برای مثال می توانید یک ستون «رقابت» (Competition) در لیست کلمات کلیدی گوگل کیورد پلنر پیدا کنید. با این حال این مسئله مربوط به رقابت در زمینه کلمات کلیدی نیست بلکه درباره رقابت در زمینه PPC است.

رقابت در گوگل کیورد پلنر

نه تنها داده ‌های Competition به سئو مربوط نمی ‌شوند، بلکه شما سختی تخمین سئو که توسط ابزار مخصوص انجام می شود را ندارید.

 

2- گوگل کیورد پلنر صد در صد رایگان نیست

گوگل کیورد پلنر تمام داده ها را به شما نشان نمی دهد مگر اینکه کمپین تبلیغاتی داشته باشید و داشتن کمپین هزینه و خرج دارد.

نکته: گوگل به طور خودکار حساب هایی را که در 15 ماه گذشته هزینه ای پرداخت نکردند، غیر فعال می کند. می توان آن را دوباره فعال کرد اما اگر ظرف 3 ماه آینده پولی خرج نکنید، دوباره غیرفعال می شود.

برای مثال از سال 2016 تعداد جستجوی دقیق کلمات کلیدی برای کاربرانی که پول کافی برای تبلیغات گوگل خرج نمی کنند، در دسترس نیست. هیچ کس واقعاً نمی داند که برای دریافت داده های دقیق چقدر باید پول خرج کرد، اما به طور کلی اگر حداقل 100 دلار در ماه هزینه کنید، حجم جستجوی دقیق را دریافت می کنید. در غیر این صورت به جای اعداد دقیق فقط رینجی از تعداد جستجو ها (search volume range) دریافت می کنید:

  • 0
  • 1–100
  • 100–1K
  • 1K–10K
  • 10K–100K
  • 100K–1M
  • 1M+

حدود تعداد کلیک در گوگل کیورد پلنر

به عبارت دیگر اگر کمپین فعال نداشته باشید نمی توانید از گوگل کیورد پلنر برای تعداد دقیق سرچ کاربران استفاده کنید.

 

نحوه ساخت اکانت گوگل کیورد پلنر:

برای استفاده از گوگل کیورد پلنر نیاز به یک اکانت فعال گوگل ادز دارید. در منوی سمت راست به قسمت “Tools” بروید تا به ابزار دسترسی پیدا کنید.

اگر حساب گوگل ادز ندارید یک اکانت بسازید (وقت زیادی از شما نمی گیرد)

ابتدا به گوگل کیورد پلنر بروید، روی “Go to Keyword Planner” کلیک کنید و “New Google Ads Account” را انتخاب کنید.

اگر می خواهید تمام تنظیمات پیشفرض اکانت گوگل ادز را رد کنید روی لینک “Switch to Expert Mode” کلیک کنید.

فعال کردن گوگل کیورد پلنر

بعد از شما خواسته می شود که جزئیات کمپین تبلیغاتی گوگل تان را تکمیل کنید. حتی می‌توانید با کلیک کردن روی «ایجاد یک حساب کاربری بدون کمپین» (“Create an account without a campaign”) سرعت کار را افزایش دهید.

اگر تصمیم دارید از طریق گوگل ادز تبلیغ کنید، همیشه می توانید یک کمپین جدید ایجاد کنید.

گوگل کیورد پلنر

بعد دو تا از گزینه های آورده شده را انتخاب کنید. اگر می خواهید از گوگل کیورد پلنر برای پیدا کردن کلمات کلیدی جدید جهت تقویت سئو استفاده کنید، گزینه “Discover new keywords” را انتخاب کنید.

ایده جدید برای کلمه کلیدی - گوگل کیورد پلنر

بعد تنها کاری که نیاز است انجام دهید وارد کردن کلمه کلیدی بذر (seed keyword) تان (یا چند کلمه کلیدی بذر) است. بعد از آن نیز لوکیشن و زبان مورد نظرتان برای تارگت را انتخاب کنید.

آیا گوگل کیورد پلنر ابزار خوبی برای کلمات کلیدی و سئو است؟

خیر، این ابزار برای PPC عملکرد عالی دارد در صورتی که برای سئو محدود است.

برخی از ابزارهای رایگان کلمات کلیدی وجود دارند که بهتر از گوگل کیورد پلنر عمل می کنند. اگر به لحاظ داده محدود باشند، حداقل به لحاظ UX و سهولت در استفاده، بهتر اند. ابزار های حرفه ای کلمات کلیدی دیگر، داده ها و ویژگی های بسیار بیشتری را متناسب با نیاز های SEO ارائه می دهند.

تحقیق در مورد کلمات کلیدی فراتر از پیدا کردن ایده های جدید برای کلمات کلیدی است. باید داده های دقیق بدست آورید، سختی در رتبه بندی(Keyword Difficulty – SEO Difficulty)، رقبایتان و SERP  را تجزیه و تحلیل کنید.

بیایید نگاهی به ابزار KWfinder بکنیم:

ابزار جایگزین گوگل کیورد پلنر

علاوه بر ایده جدید برای کلمات کلیدی به این ویژگی ها هم دسترسی دارید:

  • تعداد سرچ (Search Volume) دقیق – داده های تعداد سرچ بر اساس داده های گوگل، از جمله داده های مربوط به تاریخ و ترند ها
  • سختی متریک – سختی کلمه کلیدی (همچنین به عنوان سختی سئو شناخته می شود) به شما کمک می کند تا تخمین بزنید که رتبه بندی یک کلمه کلیدی در گوگل چقدر سخت خواهد بود.
  • فیلترهای پیشرفته – برای یافتن کلمات کلیدی مناسب با توجه به نیاز های تان
  • کلمات کلیدی رقبا – فقط دامنه یا URL رقیب تان را وارد کنید و ابزار به شما کلمات کلیدی که رتبه بندی شان به آن وابسته است را نشان می دهد.
  • داده‌های SERP – می‌توانید صفحه نتایج جستجوی هر کلمه کلیدی را تجزیه و تحلیل کنید – چه کسی در آن رتبه بندی دارد، آن شخص چه اعتباری دارد، چه تعداد بک لینک دارد و….

بیشتر بخوانید:

معرفی بهترین جایگزین گوگل کیورد پلنر (Google Keyword Planner)

7 روش برای استفاده از گوگل کیورد پلنر (Google Keyword Planner)