تحقیق کلمه کلیدی فرایند کشف کلمات و عبارات است که مردم در موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ و یوتیوب استفاده می کنند.

به همین دلیل است که تحقیق در مورد کلمات کلیدی معمولا اولین گام در هر کمپین سئو است.

این مطلب ترجمه ای از مقاله Keyword research: The definitive guide (2023) است.

چرا تحقیق کلمه کلیدی برای سئو مهم است؟

تحقیق کلمه کلیدی بر هر کار سئو دیگری که انجام می دهید تاثیر می گذارد، از جمله پیدا کردن موضوعات محتوا، سئو در صفحه، گسترش ایمیل و ارتقاء محتوا.

تحقیق کلمه کلیدی برای سئو

تحقیق در مورد کلمات کلیدی به شما کمک می کند تا مخاطبان هدف خود را بهتر درک کنید. این به این دلیل است که تحقیقات کلمه کلیدی به شما بینش می دهد که مشتریان شما به دنبال چه چیزی هستند و کلمات و عباراتی که آنها استفاده می کنند چه هستند.

چگونه تحقیقات کلمات کلیدی به رشد ترافیک سایت شما کمک می کند؟

بدیهی است که عوامل زیادی در موفقیت سایت شما با سئو وجود دارد، از جمله محتوا، بهینه سازی در سایت، ایجاد لینک و سئو فنی.

اما عامل شماره 1 که به رشد ترافیک سایت شما کمک می کند، تحقیق کلمه کلیدی است.

چگونه برای کلمات کلیدی ایده پیدا کنید؟

یک لیست از هرآنچه درباره ی موضوعات مختلف به ذهنتان میرسد تهیه کنید. در اینجا میتوانید موضوعاتی را مطرح کنید که مشتری هدف شما به آن علاقه مند است. به عنوان مثال، در نظر بگیریم که شما یک اژانس بازاریابی دیجیتال را اداره می کنید. شما بهتر است از خودتان بپرسید: “مردم چه موضوعاتی را جستجو می کنند که مربوط به کسب و کار من است؟”

برخی از موضوعاتی که به ذهن می ایند چیزهایی مانند:

  • رسانه های اجتماعی
  • بازاریابی ایمیلی
  • ترافیک وب سایت
  • بازاریابی محتوا
  • وبلاگ نویسی

ویکی پدیا: فهرست مطالب

ویکی پدیا یک منبع عظیمی از کلمات کلیدی هست. در اینجا درباره نحوه استفاده از ویکی پدیا برای پیدا کردن ایده های کلمه کلیدی صحبت میکنیم.

اول، به ویکی پدیا رفته و یک کلمه کلیدی کلی را تایپ کنید این شما را به ورودی ویکیپدیا می برد.

سپس به دنبال بخش “محتویات” صفحه باشید. این بخش زیرمجموعه عناوین پوشش داده شده در آن صفحه را فهرست میکند.

تحقیق کیورد در ویکی پدیا

و برخی از این زیرمجموعه عناوین ذکر شده در اینجا حاوی کلمات کلیدی بسیار جذاب است که پیدا کردن آن ها از هر روش دیگری سخت خواهد بود.

شما همچنین می توانید بر روی برخی از لینک های داخلی در صفحه کلیک کنید تا جدول محتویات سایر ورودی های مشابه با آن را بررسی کنید.

جستجوهای مرتبط

یکی دیگر از راه های جالب برای پیدا کردن کلمات کلیدی این است که بخش “جستجوهای مرتبط” را در پایین نتایج جستجوی گوگل بررسی کنید.

به عنوان مثال، بیایید بگوییم یکی از موضوعات شما “بازاریابی محتوا” بود. شما می خواهید این کلمه کلیدی را در گوگل جستجو کنید. به پایین صفحه بروید. شما لیستی از 8 کلمه کلیدی را پیدا خواهید کرد که با عبارت جستجوی شما ارتباط نزدیکی دارند.

اینها ایده های کلمه کلیدی هستند که مستقیما از گوگل می آیند. بنابراین شما میتوانید مطمئن باشید که آن ها توسط مردم سرچ می شوند.

یافتن کلمات کلیدی در Reddit

ممکن است مخاطبان هدف شما در Reddit باشند که شما معمولا می توانید بسیاری از ایده های کلمه کلیدی را در این پلت فرم پیدا کنید.

استفاده از پیشنهادات گوگل و یوتیوب

اکنون که لیستی از موضوعات دارید، هر یک از آنها را در گوگل تایپ کنید. بینید گوگل چه چیزی را به شما پیشنهاد می کند. اینها کلمات کلیدی عالی برای اضافه کردن به لیست شما هستند زیرا اگر گوگل یک کلمه کلیدی را پیشنهاد کند، می توانید بفهمید که بسیاری از مردم آن را جستجو می کنند.اما شما لازم نیست که به پیشنهادات گوگل بسنده کنید. شما همچنین می توانید پیشنهادات کلمه کلیدی را با پیشنهاد یوتیوب یا بینگ پیدا کنید.

یافتن کلمات کلیدی با استفاده از فروم ها

ساده ترین راه برای پیدا کردن فروم هایی که مخاطبان هدف شما در آن قرار دارند، استفاده از این رشته های جستجو در گوگل است:

  • “فروم کلمات کلیدی”
  • “کلمه کلیدی” + “فروم”
  • “کلمه کلیدی” + “فروم ها”
  • “کلمه کلیدی” + “هیئت”
فروم

هنگامی که یک فروم پیدا کردید، توجه داشته باشید که چگونه فروم به چند بخش تقسیم می شود: هر یک از این بخش ها کلمات کلیدی بالقوه ای هستند که می توانید به لیست خود اضافه کنید.

برای نگاهی عمیق تر، برخی از موضوعات موجود در فروم را بررسی کنید تا موضوعات خاصی را پیدا کنید که مخاطبان هدف شما با آن سروکار دارند.

برنامه ریز کلمه کلیدی گوگل

برنامه ریز کلمه کلیدی گوگل قابل اعتماد ترین منبع برای پیدا کردن کلمه کلیدی هستند.

این به این دلیل است که بر خلاف بسیاری از ابزارهای دیگر، داده هایی که از برنامه ریز کلمات کلیدی دریافت می کنید مستقیما از گوگل می آیندو شما می دانید که آنها دقیق هستند.

نقطه ضعف بزرگ برنامه ریز کلمه کلیدی گوگل این است که برای کمک به مردم در کمپین های تبلیغاتی گوگل آن ها طراحی شده است. نه برای سئو که با اینحال شما هنوز هم می توانید از برنامه ریز کلمه کلیدی گوگل برای دریافت لیست ایده های کلمه کلیدی و پیدا کردن جستجوهای متداول استفاده کنید.

Keyword Surfer

Keyword Surfer ممکن است ابزار مورد علاقه من برای تحقیق در مورد کلمات کلیدی باشد چرا که به شما ایده هایی از کلمات کلیدی از داخل نتایج جستجوی گوگل میدهد.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که افزونه Chrome را نصب کنید و دفعه بعد که چیزی را در گوگل جستجو می کنید، لیستی از ایده های کلمه کلیدی و داده های مربوط به هر کلمه کلیدی را مشاهده کنید.

Ubersuggest

Ubersuggest هنوز ایده های کلیدی را از پیشنهادات جستجوی گوگل گردآوری میکند اما همچنین به شما داده هایی در مورد هر کلمه کلیدی (مانند حجم جستجو، CPC، سختی کلمه کلیدی و غیره) می دهد.

Semrush

اگر می خواهید در یک ابزار کلمه کلیدی خریدنی سرمایه گذاری کنید، من SEMrush را به شدت توصیه می کنم. این به این دلیل است که SEMrush یک صرفه جویی در زمان است. چرا که به جای ظاهر شدن کلمات کلیدی تصادفی در یک ابزار، SEMrush کلمات کلیدی دقیقی را که یک سایت در حال حاضر توسط آن رتبه بندی شده به شما نشان می دهد.

بنابراین اگر سایتی دارید که در گوگل با آن رقابت می کنید، فقط ان را در SEMrush قرار دهید و از تمام کیورد های پیشنهادی آن استفاده کنید.

Ahrefs

اکثر مردم Ahrefs را یک ابزار ساخت لینک می دانند اما بسیاری از مردم نمی دانند که Ahrefs دارای یک ابزار کلمه کلیدی واقعا خوب است.

آنچه در مورد جستجوی کلیدواژه Ahrefs “” خوب است این است که شما صدها داده های مفید را در هر کلمه کلیدی دریافت می کنید.

ای اچ رف

که می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا این یک کلمه کلیدی است که ارزش انتخاب شدن را دارد یا خیر.

یکی از اشکالات جستجوگر کلمات کلیدی این است که در ایده دادن برای کلمه کلیدی جدید عالی نیست و معمولا کلمات کلیدی را توصیه می کند که فقط تغییرات ساده ای از کلمه کلیدی است که تایپ کرده اید.

هنگامی که به بررسی عمیق یک اصطلاح می پردازید، شما نمی توانید خیلی بهتر از ویژگی های موجود در Ahrefs Keyword Explorer انجام دهید.

لانگ تیل کمتر رقابتی هستند

اگر سایت شما کاملا جدید است یا اگر می خواهید 100٪ بر روی کلمات کلیدی که رقابتی نیستند تمرکز کنید پس کلمات کلیدی طولانی را هدف قرار دهید اکثر افراد در سئو کلمات کلیدی را به سه دسته اصلی تقسیم می کنند: ابتدا، بدنه و دنباله.

عبارات اصلی:
این کلمات معمولا کلمات کلیدی تک کلمه ای هستند که حجم جستجو و رقابت زیادی دارند. نمونه هایی از عبارات اصلی مانند “بیمه” یا “ویتامین ها” هستند. از انجا که قصد جستجوگر متنوع است (ممکن است کسی باشد که به دنبال “بیمه” است یا به دنبال بیمه اتومبیل،یا لیستی از شرکت های بیمه عمر یا تعریف کلمه بیمه باشد و غیره)، عبارت اصلی او را به خوبی هدایت نمیکند.

کلمات کلیدی بدنه:
کلمات کلیدی بدنه عبارات 2-3 کلمه ای هستند که حجم جستجوی مناسب (حداقل 2000 جستجو در هر ماه) را دریافت می کنند، اما خاص تر از کلمات کلیدی مطلع هستند. کلمات کلیدی مانند “بیمه عمر” یا “سفارش ویتامین آنلاین” نمونه هایی از کلمات کلیدی بدنه هستند. اینها تقریبا همیشه رقابت کمتری نسبت به شرایط مطلع دارند.

کلمات کلیدی دم بلند:
کلمات کلیدی لانگ تیل عبارات طولانی و بیشتر از 4 کلمه ای هستند که معمولا بسیار خاص هستند. عباراتی مانند “بیمه عمر مقرون به صرفه برای سالمندان” و “کپسول های ویتامین D را به صورت آنلاین سفارش دهید” نمونه هایی از کلمات کلیدی طولانی هستند. این اصطلاحات حجم جستجوی زیادی را به صورت جداگانه دریافت نمی کنند (معمولا حدود 10-200 جستجو در هر ماه). اما هنگامی که انها را با هم اضافه می کنید، دنباله اکثر جستجوهای آنلاین را تشکیل می دهند.

و از انجا که انها بسیار جستجو نمی شوند، اصطلاحات لانگ تیل معمولا خیلی رقابتی نیستند.

هیچ دسته “بهترین” کلمه کلیدی برای تمرکز وجود ندارد. هر سه جوانب مثبت و منفی خود را دارند.

اما هنگامی که باهم مقایسه میشوند، لانگ تیل معمولا کمترین رقابت را دارد.

اعتبار سایت ها در صفحه اول گوگل

در این قسمت از مطلب به یک راه سریع برای ارزیابی سطح رقابت کلمه کلیدی اشاره شده است.

اول، کلمه کلیدی خود را در گوگل جستجو کنید سپس به سایت هایی که در صفحه اول رتبه بندی می شوند نگاه کنید.

اگر صفحه اول از سایت هایی با قدرت دامنه بیشتری (مانند ویکی پدیا) تشکیل شده است، ممکن است بخواهید این کلمه کلیدی را از لیست خود حذف کنید اما اگر تعداد انگشت شماری از وبلاگ های کوچکتر را در صفحه 1 ببینید، این نشانه ای است که شما شانس حضور در صفحه اول را دارید.

دشواری کلمه کلیدی در ابزار کلمات کلیدی

اکثریت قریب به اتفاق ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی دارای نوعی ویژگی رقابت کلمه کلیدی هستند، از جمله SEMrush,

Ahrefs, Moz pro, KW finder

کلمه کلیدی را بر اساس ترکیبی از قدرت صفحه و قدرت دامنه اندازه گیری می کنند. با این حال در سختی کلمه کلیدی کاملا متفاوت هستند.

اگر ابزار کلمه کلیدی مورد علاقه شما شامل ویژگی سختی سنجی کلمه کلیدی است،آن را انتخاب کنید. ممکن است کامل نباشد اما به شما یک ایده کلی از چگونگی رقابت یک کلمه کلیدی برای رتبه بندی میدهد.

CanIRank

یک ابزار کامل اختصاص داده شده به سختی سنجی کلمه کلیدی وجود دارد: CanIRank.

چیزی که در مورد این ابزار مناسب است این است که فقط یک عدد دشواری کلمه کلیدی را به شما نمیدهد. در عوض، سطح رقابت یک کلمه کلیدی را نسبت به وب سایت شما ارزیابی می کند.

Search Volume

هر چه افراد بیشتری یک کلمه کلیدی را جستجو کنند، ترافیک بیشتری می توانید از آن دریافت کنید.

سوال این است که حجم جستجوی “خوب” چیست؟ پاسخ کوتاه این است که بستگی دارد. پاسخ طولانی اما این است که حجم جستجو بین صنعت های مختلف بسیار متفاوت است.

به عنوان مثال، یک کلمه کلیدی دم بلند در حیطه تناسب اندام (مانند: “بهترین تمرینات شکم”) 10K-100K جستجو در هر ماه دریافت می کند.

اما یک کلمه کلیدی طولانی در یک فضای بیزنس به بیزنس مانند بازاریابی دیجیتال (مثل: “بهترین نرم افزار مرورگر”) فقط 100-1K جستجو ماهانه دریافت می کند.

به همین دلیل است که شما می خواهید بفهمید که تعداد حجم جستجوی “بالا” و “کم” در حیطه شما چیست.

سپس کلمات کلیدی را بر اساس انچه که برای صنعت شما “عادی” است انتخاب کنید.

نرخ کلیک ارگانیک

تعداد جستجوگران گوگل که بر روی یک نتیجه جستجوی ارگانیک کلیک می کنند بسیار پایین است و جای تعجب نیست چرا که Featured Snippets به شما این امکان را میدهد که پاسخ خود را به راحتی بگیرید چرا که به صورت خلاصه وار پاسخ شمارا میدهد، بنابراین شما نیازی به کلیک بر روی هر چیزی برای دریافت پاسخ ندارید به علاوه، گوگل در حال حاضر نتایج جستجو را با تبلیغات بیشتر از همیشه همراه می کند.

نرخ کلیک ارگانیک

حجم جستجو فقط بخشی از داستان را به شما می دهد. برای به دست اوردن برآورد کامل از تعداد کلیک هایی که از رتبه بندی صفحه اول گوگل دریافت می کنید، همچنین باید CTR ارگانیک را تخمین بزنید.

در اینجا دو راه ساده برای انجام این کار وجود دارد

اول، شما می توانید به SERPs (صفحات نتایج موتور جستجو) برای کلمه کلیدی خود نگاه کنید.

اگر چیزهای زیادی را در صفحه اول می بینید (مانند قطعه برجسته Featured snippets و چندین تبلیغات در گوگل)، پس می دانید که شما تعداد زیادی کلیک نخواهید گرفت حتی اگر شما رتبه # 1 باشید.

دوم، شما می توانید از یک ابزار استفاده کنید.

Ahrefs و Moz pro هر دو CTR ارگانیک را تخمین می زنند.

با تمام چیزهایی که گفته شد بهتر است از یک کلمه کلیدی فقط به این دلیل که CTR پایینی دارد اجتناب نمی کنید چرا که اگر بسیاری از مردم این اصطلاح را جستجو کنند، ممکن است هنوز هم ارزش آن را داشته باشد.

سختی کلمات

اگر سایت شما جدید است (یا هنوز تعداد زیادی لینک ندارد)، در ابتدا کلماتی با رقابت کمتر را هدف قرار دهید.

سپس، همانطور که سایت شما در قدرت دامنه رشد می کند، می توانید بر روی چیزهای رقابتی تر کار کنید.

CPC

CPC (هزینه هر کلیک) یک معیار واحد است که به یک سوال مهم پاسخ می دهد آیا افرادی که این کلمه کلیدی را جستجو می کنند واقعا هزینه ای می کنند؟ اگر این کلمه کلیدی قصد تجاری نداشته باشد، هیچ دلیلی برای هدف قرار دادن آن کلمه وجود ندارد.

به علاوه، شما گاهی اوقات می توانید یک ROI (return of investment) عالی از یک کلمه کلیدی دریافت کنید که جستجوهای زیادی را دریافت نمی کند اگر CPC به اندازه کافی بالا باشد.

روندهای کلمه کلیدی

در نهایت، شما می خواهید ببینید که ایا کلمه کلیدی شما به سرعت در حال رشد است یا خیر و بهترین راه برای انجام این کار روند گوگل است.

تحقیقات کلمه کلیدی GSC

کنسول جستجوی گوگل یک معدن از ایده های کلمه کلیدی است. ابتدا به حساب GSC خود وارد شوید و به “گزارش عملکرد” سر بزنید.

این گزارش شرایطی را به شما نشان می دهد که بیشترین کلیک را از جستجوی گوگل به همراه می آورد.

سپس توسط گزینه میزان بازدید یا Impression میتوانید کلمات کلیدی را ببینید که بسیاری از بازدید ها را دریافت می کنند اما نه اینکه لزوما روی آن ها کلیک شود. در نهایت، یک محتوا بهینه شده در زمینه ی همان کلمه کلیدی ایجاد کنید.

این یک استراتژی مناسب است چرا که اینها کلمات کلیدی هستند که می دانید مردم به دنبال آن هستند. شما همچنین می دانید که گوگل سایت شما را به عنوان یک صفحه مناسب در نتایج جستجو می بیند.

شما فقط باید محتوایی را منتشر کنید که بسیار متمرکز بر آن کلمه کلیدی خاص (یا بهینه سازی قسمتی از محتوای موجود در اطراف آن کلمه کلیدی) باشد.

بهینه سازی محتوا برای مترادف ها و کلمات کلیدی مرتبط

شما می خواهید صفحه خود را در زمینه ی کلمه کلیدی بهینه سازی کنید. اما تلاش خود را به این مساله محدود نکنید.

شما می توانید با بهینه سازی مترادفات و اصطلاحات مرتبط با آن ترافیک موتور جستجو بیشتری را به صفحه خود بیاورید.

تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی بر اساس قصد جستجوگر

به عبارت دیگر، از خودتان بپرسید کسی که این کلمه کلیدی را جستجو می کند بدنبال چه چیزی است؟

ایا آنها به دنبال خرید هستند؟ یا برای افزایش اطلاعات خود سرچ میکنند؟ آیا آنها به دنبال یک صفحه خاص (مانند یک لندینگ پیج) هستند؟

اگر قصد جستجو “Navigational” یا پیدا کردن هدف خاصی است، ممکن است بخواهید از این اصطلاح اجتناب کنید حتی اگر دارای CPC عالی و تعداد حجم جستجوی ماهانه باشد.

اما اگر قصد جستجوگر کسب اطلاع باشد، یک محتوای بهینه شده در زمینه ی موضوع مورد جستجوی او می تواند عالی باشد.

پیدا کردن Shoulder keywords

اکثر مردم فقط سایت خود را در اطراف کلمات کلیدی که بسیار نزدیک به آنچه که می فروشند، بهینه سازی می کنند.

و این یک اشتباه بزرگ به دو دلیل اصلی است:

  1. کلمات کلیدی که برای محصولات مورد استفاده قرار میگیرد معمولا فوق العاده رقابتی هستند.
  2. هزاران کلمات کلیدی وجود دارد که مشتری بالقوه شما هنگامیکه برای چیزی غیر از محصولی که شما ارائه میدهید سرچ میکنند آن را جستجو میکند.

قرار دادن محتوای کمک کننده می تواند باعث این مساله شود که مشتری به شما اعتماد کرده و از شما سرویس یا محصولتان را خریداری نماید.

این کلمات کلیدی به طور مستقیم با آنچه شما می فروشید مرتبط نیستند. اما آنها کلمات کلیدی هستند که مشتریان شما با استفاده از آنها سرچ می کنند و ارزش استفاده کردن دارند.