همه عاشق زرق و برق هستند. این زرق و برق ها در تبلیغات هم به چشم میخورند و اتفاقا نقش نسبتا پررنگی نیز دارند. گوگل ادز نیز برای اینکه بتواند زرق و برق کافی را برای تبلیغات در گوگل فراهم کند، اد اکستنشن ها (Ad Extension) را در اختیار تبلیغ کنندگان گذاشته است. در این مطلب با برخی از پرکاربردترین افزونه های گوگل ادز یا همان اد اکستنشن ها آشنا میشویم که بیشترین تاثیر را در بهبود CTR خواهد داشت.

افزونه گوگل ادز چیست و چگونه کار میکند؟

اکستنشن های گوگل ادز اطلاعات بیشتری را درمورد تبلیغ شما به بینندگان نشان میدهد. این اطلاعات میتواند شماره تماس و یا دیگر گزینه های این چنین باشد و تجربه کاربری بهتر و باکیفیت تری را برای بینندگان تبلیغ فراهم میکند. اد اکستنشن ها رایگان هستند و میتوان از آن ها در تمامی تبلیغ های جستجو یا همان سرچ ادز های یک اکانت، کمپین و یا اد گروپ استفاده کرد. البته باید این را بدانید که نمایش اد اکستنشن ها در تبلیغ یک چیز حتمی و تعیین شده نیست. شما میتوانید چند افزونه را برای تبلیغ خود انتخاب کنید اما گوگل بر اساس الگوریتم خودش و فاکتورهایی همچون عملکرد اکستنشن های گذشته، جایگاه تبلیغ و دیگر تبلیغ های صفحه، خودش تصمیم میگیرد که چه زمانی از کدام اکستنشن استفاده کند.

گوگل ادز چند اکستنشن دارد؟

به طور کلی 19 افزونه قابل استفاده در تبلیغات گوگل ادز وجود دارد. از این 19 اکستنشن، 8 مورد داینامیک هستند و 11 مورد باقی مانده به طور دستی تنظیم میشوند. بیخود خودتان را درگیر این سوال نکنید که کدام دسته از اد اکستنشن ها برای بهبود CTR بهتر است، چون پاسخ این سوال به خیلی چیزها بستگی دارد و نمیتوان یک پاسخ کلی برایش مشخص کرد.

تفاوت این دو دسته از اد اکستنشن های گوگل ادز در این است که برای استفاده از افزونه های دستی باید چند دقیقه وقت بگذارید و آن ها را همانطور که میخواهید تنظیم کنید. درحالیکه تبلیغات داینامیک به صورت پویا با استفاده از دیتاها و اطلاعات اکانت خودتان توسط الگوریتم گوگل ساخته میشود.

اد اکستنشن های دستی گوگل ادز

حالا به سراغ توضیح اد اکستنشن های گوگل ادز میرویم که به بهبود CTR تبلیغات گوگل شما کمک زیادی میکنند.

افزونه سایت لینک (Sitelink extensions)

این اکستنشن شبیه تبلیغ های کوچکتری هستند که در ادامه تبلیغ اصلی شما در نتایج سرچ دیده میشوند. با استفاده از این افزونه ها شما میتوانید لینک های دیگری را نیز در تبلیغ خود اضافه کنید و از روش های مختلفی مشتری جذب کنید. این لینک های اضافی مشابه همان تبلیغ هستند و هدلاین و دیسکریپشن مجزا برای خود دارند.

با توجه به اینکه اد اکستنشن سایت لینک باعث میشود تبلیغ شما در گوگل فضای بیشتری اشغال کند، در نتیجه تبلیغات شما بیشتر در مقابل چشم کاربران خواهد بود و علاوه بر اینکه برند شما بیشتر شناخته میشود، امکان اینکه آن ها روی تبلیغ شما کلیک کنند نیز خیلی بیشتر میشود. پس اگر میخواهید ترافیک وبسایت خود را افزایش دهید، میتوانید از این افزونه استفاده کنید.

افزونه تصویر

هدف و کارکرد این افزونه گوگل ادز کاملا از اسمش مشخص است. با کمک این اد اکستنشن میتوانید یک تصویر شاخص برای تبلیغات گوگل ادز خود تنظیم کنید. شما میتوانید یک عکس مربع شکل با حداکثر حجم KB 5120 در تبلیغات گوگل آپلود کنید. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که تبلیغاتی که تصویر دارد احتمالا کلیک بیشتری میگیرد. چرا؟ طبیعتا مردم وقتی عکس یک محصول را ببینند بیشتر امکان دارد که آن را بخرند. البته استفاده از اد اکستنشن تصویر برای بهبود CTR در تبلیغات گوگل ادز شرایط خاصی دارد:

  • از باز شدن اکانت شما باید حداقل 90 روز گذشته باشد.
  • قوانین و سیاست های گوگل را زیر پا نگذاشته باشید.
  • حداقل برای یک ماه کمپین های فعال شامل کمپین سرچ داشته باشید.
  • محتوای حساس نداشته باشید.

درضمن فراموش نکنید که از عکس های با کیفیت مناسب و فرمت های مورد تایید گوگل استفاده کنید.

افزونه سایت لینک

افزونه Callout

این اکستنشن نیز مشابه با افزونه سایت لینک است و به شما اجازه میدهد از کلمات و جملات جذاب بیشتری برای جذب مشتری ها استفاده کنید؛ با این تفاوت که هنگام استفاده از افزونه Callout، لینکی به این عبارت های اضافی داده نمیشود. اکثر تبلیغ کنندگان هنگام استفاده از این افزونه، به آپشن های خاصی مانند پشتیبانی 24 ساعته یا تضمین کیفیت و دیگر موارد این چنینی اشاره میکنند تا مشتری احتمالی را مجاب کنند از آن ها خرید کند و CTR بهبود پیدا کند.

افزونه Structured snippet

این اکستنشن شباهت زیادی با افزونه Callout دارد با این تفاوت که در این نوع افزونه شما درواقع یک لیست کوتاه از خدمات یا چیزهای دیگری که برای ارائه دارید را با تبلیغ اضافه میکنید. این لیست کوتاه در ادامه دیسکریپشن تبلیغ شما در گوگل نشان داده میشود و از دید کاربر تفاوتی با قبلی ندارد. شما میتوانید در این اد اکستنشن به مواردی همچون دوره ها، امکانات خاص، خدمات ویژه و… اشاره کنید.

افزونه تماس

همانطور که از اسمش پیداست، با استفاده از این افزونه شما میتوانید گزینه تماس را به تبلیغات گوگل خود اضافه کنید تا کاربران بتوانند به صورت مستقیم و در لحظه بعد از دیدن تبلیغ، با شما تماس بگیرند. اگر از این افزونه استفاده کنید، کاربران میتوانند بدون اینکه روی تبلیغ شما کلیک کنند، شماره شما را داشته باشد و تماس بگیرد. حتی اگر کسب و کار شما بر پایه تماس تلفنی نمیچرخد، باز هم پیشنهاد میکنیم از این افزونه استفاده کنید تا کیفیت تبلیغات بالاتر برود و بتوانید بیشتر با مشتریان در تعامل باشید.

چطور شماره تماس ایران را به تبلیغات گوگل ادز اضافه کنیم؟

افزونه تماس

افزونه Lead form

اگر میخواهید کانورژن کسب و کارتان را بالاتر ببرید، اکستنشن Lead form بهترین انتخاب برای این کار است. با این افزونه شما یک فرم در اختیار کاربران قرار میدهید و مشتریان میتوانند بدون اینکه روی لینک تبلیغ کلیک کنند، این فرم را پر کنند. اگر در حال حاضر علاوه بر جذب مشتری نیاز دارید اطلاعات بیشتری درمورد آن ها داشته باشید، این افزونه میتواند خیلی به شما کمک کند. البته این نکته را به یاد داشته باشید که بخش های مختلف فرم را بیش از حد زیاد نکنید و سعی کنید یک فرم مختصر و مفید بسازید که میتوان از دیتاهای آن استفاده درستی کرد.

افزونه موقعیت مکانی

افزونه موقعیت مکانی یا همان Location نشانی شما را زیر تبلیغات گوگل شما نشان میدهد. میتوانید مکان مورد نظرتان را از بین مکان های ثبت شده در تنظیمات اکانتتان انتخاب کنید. جدا از اینکه این اد اکستنشن برای بهبود CTR در تبلیغات گوگل ادز مفید است، این افزونه بهترین انتخاب برای افزایش مشتریانی است که به صورت فیزیکی به شرکت شما مراجعه میکنند. توجه داشته باشید که هر از چند گاهی این افزونه را بررسی کنید تا مطمئن شوید آدرس شما به روز است. البته باید این را بگویم که متاسفانه امکان استفاده از این افزونه در کشور ما وجود ندارد.

افزونه قیمت

افزونه قیمت در گوگل ادز بیشتر مربوط به فروش محصولات و پیشنهادات خاص مربوط به آن ها میشود. این افزونه یک تمپلیت خاص برای شما دارد که میتوانید نوع محصول، قیمت و واحد پولی مربوط به آن را انتخاب کنید. بعد از تعیین این موارد، میتوانید توضیحات و دیگر موارد را به تبلیغ اضافه کنید. در کمال تاسف، امکان استفاده از این افزونه نیز در کشور ما وجود ندارد و به دلیل محدودیت ها نمیتوانیم از این اد اکستنشن استفاده کنیم.

افزونه قیمت

افزونه اپلیکیشن

اگر کسب و کار شما اپلیکیشنی دارد که میتوانید دانلود آن را به کاربران پیشنهاد دهید به نظرم باید از این افزونه استفاده کنید. البته باید از قبل اپلیکیشن خود را داشته باشید تا بتوانید دانلود آن را به تبلیغات گوگل خود اضافه کنید و دانلود برنامه را بیشتر کنید. پیشنهاد میکنیم که از این اپلیکیشن علاوه بر کمپین های تبلیغات اپلیکیشن گوگل ادز، در کمپین های سرچ نیز استفاده کنید تا این دو در کنار هم مکمل باشند.

افزونه Promotion

این افزونه تبلیغاتی گوگل ادز به شما این امکان را می دهد که تبلیغاتی که در حال حاضر فعال است را بیشتر در چشم مخاطب بزرگ کو برجسته کنید. اگر شرایط فروش خاص مثل تخفیف یا دیگر موارد این چنینی دارید میتوانید آن را در این اد اکستنشن اضافه کنید. در دنیای پر رقابت تبلیغات، دیده شدن توسط مخاطبین هدف بسیار دشوار است و کسب وکارها همواره به دنبال جلب توجه هستند. در نتیجه وقتی مخاطبان از حمل ونقل رایگان، تخفیف ها یا سایر برتری های خاص وب سایت شما نسبت به رقبا مطلع شوند، احتمال خرید آنها به شکل قابل توجهی افزایش می یابد. به همین دلیل است که استفاده از افزونه Promotion در تبلیغات شما اهمیت دارد.

افزونه موقعیت مکانی پیوسته (Affiliate Location Extension)

افزونه های موقعیت مکانی پیپوسته، امکان نمایش محصولات موجود در فروشگاه های نزدیک را برای خرید مشتریان فراهم می کنند. با استفاده از این ویژگی، کاربران می توانند به سادگی نزدیک ترین فروشگاه هایی که محصولات مورد نظرشان را عرضه می کنند، پیدا کنند. البته که این بخش از نوشته صرفا برای آشنایی شما با این افزونه بود و متاسفانه به دلیل محدودیت های موجود در کشور ما نمیتوان از این اد اکستنشن تبلیغات گوگل برای بهبود CTR استفاده کرد.

این افزونه تبلیغاتی گوگل ادز یکی از ابزارهای مفید برای کسب وکارهایی است که محصولات خود را از طریق زنجیره های خرده فروشی به فروش می رسانند. برای مثال، اگر کاربری به دنبال خرید ابزارهای فنی باشد، این افزونه تبلیغاتی لیستی از نزدیک ترین فروشگاه های خرده فروشی را به او نمایش می دهد.

افزونه های تبلیغاتی اتوماتیک گوگل ادز

مواردی که در ادامه می خوانید، جزو افزونه های تبلیغاتی اتوماتیک در گوگل ادز قرار می گیرند. این افزونه ها به صورت خودکار توسط گوگل به تبلیغات شما اضافه می شوند، به شرطی که گوگل تشخیص دهد این افزونه ها می توانند تأثیر مثبتی بر عملکرد تبلیغات داشته باشند. هرچند که گوگل افزونه های اتوماتیک را به تبلیغات شما اضافه می کند، شما همچنان باید افزونه های دستی را به صورت جداگانه در حساب خود ایجاد و اضافه کنید تا کنترل بیشتری بر روی تبلیغات داشته باشید.

انواع افزونه های تبلیغاتی خودکار

به طور کلی، ۷ نوع افزونه خودکار برای استفاده در گوگل ادز وجود دارند:

  1. افزونه تماس اتوماتیک
  2. افزونه سایت لینک داینامیک
  3. افزونه Structured Snippet داینامیک
  4. افزونه موقعیت مکانی اتوماتیک
  5. افزونه موقعیت مکانی پیوسته اتوماتیک
  6. افزونه امتیاز فروشندگان
  7. افزونه Callout داینامیک

با استفاده از این افزونه های خودکار، تبلیغات شما می تواند به شکل موثرتری به کاربران نمایش داده شود، اما برای بهینه سازی کامل کمپین های خود، ترکیب این افزونه ها با افزونه های دستی نیز ضروری است.

افزونه های گوگل ادز هزینه جدا دارند؟

خیر! افزونه های قابل استفاده در تبلیغات گوگل کاملا رایگان هستندو پس چرا از آن ها استفاده نکنیم؟ با استفاده از افزونه های مختلف گوگل ادز بر اساس نیاز و محصولات خود میتوانید CTR و فروش وبسایت را تا چندین برابر بهتر کنید، بدون اینکه هزینه اضافی بابت این کار پرداخت کرده باشید.

راهنمای نوشتن متن تبلیغ برای جذب مشتری

اتصال گوگل ادز به گوگل آنالیتیکس 4

مدیریت هزینه تبلیغ در گوگل