پس از سازماندهی تنظیمات کمپین Google Ads و مشخص کردن گروه های تبلیغاتی مهمترین مرحله، انتخاب کلمه کلیدی برای تبلیغات گوگل است. کلمات کلیدی یکی از مهمترین مولفه‌ها در تبلیغات برای جلب توجه کاربران و تأثیرگذاری بیشتر است.

در تبلیغات گوگل، یک کلمه کلیدی به کلمات و عباراتی اطلاق می شود که شما به هر یک از گروه های تبلیغاتی خود مطابق با تقسیم بندی موضوعی آن گروه ها ربط میدهید. این کلمات کلیدی با کلمات و عبارات‌هایی که کاربران جستجو میکنند، تطابق پیدا می‌کنند. اگر این کلمات به خوبی با سرچ‌های کاربران جفت شوند تبلیغات شما برای آنها به نمایش در می‌آید.

متخصصان توصیه‌های فراوانی را برای انتخاب کلمات کلیدی مناسب ارائه کرده‌اند. با جیمکس ادز همراه باشید تا در این پست راهنمایی های وبسایت wask.co در رابطه با انتخاب کلمات کلیدی کارآمد گوگل ادز را بررسی کنیم.

چه ویژگی هایی کلمات کلیدی قوی گوگل ادز را تعریف می کند؟

کلمات کلیدی گوگل ادز

بیایید قبل از بررسی ابزارهایی که می توانید برای جستجوی کلمات کلیدی مناسب گوگل ادز از آنها استفاده کنید، در مورد ویژگی هایی که یک اصطلاح یا عبارت را در پلت فرم Google Ad Grant ارزشمند می کند صحبت کنیم:

1- ظرفیت جستجوی بالا

مشابه با نحوه انتخاب عبارات جستجوی ارگانیک برای سئو، اینجا هم هدف این است که حجم جستجوی ماهانه بالایی را برای کلمات کلیدی Google Ads خود جذب کنیم تا شانس ارتباط با کاربران را افزایش دهیم. با اینکه شما تنها اجازه استفاده از عبارات خاصی را دارید، Google Ads در صورت ناکارآمد بودن، آنها را با یک اخطار «حجم جستجو کم» علامت‌گذاری می‌کند. این به این معنی است: زمانی که حجم جست‌جوی کلمات کلیدی شما کم است، کسی به دنبال آنها نیست و به طبع تبلیغات شما هم نمایش نخواهند یافت.

2- رویکرد موضوعی

شما با تقسیم کمپین های تبلیغاتی دیجیتال خود به گروه های تبلیغاتی منطقی بیشمار چارچوبی که برای بارش فکری و انتخاب مناسب ترین و مفیدترین کلمات کلیدی نیاز دارید را بدست خواهید آورد. شما با استفاده از این کلمات کلیدی متمرکز و طولانی، شانس خود را برای برقراری ارتباط موثر با مخاطبان در سطح هدف جستجوی آنها افزایش می دهید و شاید رقابت را هم کاهش دهید.

3- تعداد ایمپرشن های صفحه اصلی آگهی شما

صفحه فرودی که تبلیغ شما به آن متصل می‌شود باید در حالت ایده‌آل حاوی اکثر کلمات کلیدی باشد که شما با آن تبلیغ خاص مرتبط کرده‌اید. البته که تحقق چنین چیزی همیشه ممکن نیست، اما هدف شما همچنان باید ارائه یک تجربه کاربری یکپارچه از سرچ عبارت جستجو تا صفحه فرود باشد تا کاربران شما هرگز این تصور را نداشته باشند که توسط تبلیغات شما فریب خورده اند.

4- پایبندی به سیاست ها

با توجه به اصلاحات خط مشی‌های برنامه کمک هزینه تبلیغات گوگل (Google Ad Grant) در سال 2018، شما نباید برای حساب خود عبارات تک کلمه‌ای یا عبارات بسیار کلی مانند «ویدیوهای رایگان» یا «اخبار امروز» و شعارهای تبلیغاتی شرکت‌های دیگر را انتخاب کنید. اکنون این سوال پیش می‌آید که:

کلمات کلیدی تبلیغات گوگل خود را از کجا پیدا کنیم؟

کلمات کلیدی

ابزارهای نامبرده در این پست می توانند در جهت ایجاد ایده برای موضوعات شما مورد استفاده قرار گیرند. اکنون که می دانید به دنبال چه چیزی باشید، با استفاده از این ابزارها میتوانید کلمات کلیدی گوگل ادز ایده آل را برای هر یک از کمپین ها و گروه های تبلیغاتی خود انتخاب کنید.

1- مشخص کنید چه چیزی یک اصطلاح یا عبارت موثر است

کلمات و عباراتی که برای توصیف محصولات یا خدمات خود انتخاب می کنید باید بسیار دقیق و مرتبط باشند. کاربران گوگل وقتی کلمات کلیدی ماشبه شما را وارد می کنند به دنبال شرکتی مانند شرکت شما هستند. در نتیجه، طبیعتا افرادی که روی تبلیغ شما کلیک می کنند، تمایل دارند از شما خرید کنند.

2- بازار هدف خود را در نظر بگیرید

خود را جای مشتریانتان قرار دهید. آنها برای جستجوی کالا یا خدماتی مانند آنچه شما ارائه می کنید چه کلمات و عباراتی را در گوگل وارد می کنند؟ هنگام انتخاب کلمات کلیدی برای کمپین های تبلیغاتی گوگل خود، خواسته ها و الزامات مخاطبان هدف خود را ارزیابی کنید.

3- به ارتباط مفاهیم خود دقت کنید

معروف بودن و در صدر لیست قرار گرفتن همه چیز نیست، گوگل زمانی به شما پاداش می دهد که یک ارتباط قوی میان کلمات کلیدی خود و محصولاتتان داشته باشید. بنابراین، بهتر است که کلمات کلیدی شما و متن آگهی پرداخت به ازای کلیک‌تان (ppc) کاملاً مرتبط باشند. همچنین اصطلاحات و عباراتی که در صفحه فرود وب سایت استفاده شده و آگهی‌ها به آن لینک می شوند نیز باید با موارد قبل مطابقت داشته باشد.

4- دقیق و متمرکز باشید

از کلمات یا عبارات خاص به جای عبارات کلی استفاده کنید. از وسوسه گنجاندن کلمات کلیدی که به تبلیغ شما مرتبط نیستند اما ترافیک زیادی را به همراه دارند، نیز اجتناب کنید. استفاده از عبارات نامربوط و جذب مشتریان بی‌علاقه ممکن است شرکت شما را متحمل هزینه‌های بالا و افزایش خطر دعاوی قانونی کند.

اصطلاحات منفرد معمولاً بیش از حد عمومی هستند، اما جملات طولانی تر تمرکز بیشتری دارند. به عنوان مثال، اصطلاح «تحویل فوری سبزیجات ارگانیک» برای هدف قرار دادن مخاطبینی که به دنبال خدمات تحویل سبزیجات ارگانیک هستند، استفاده خواهد شد. در مقابل استفاده از این کلمات کلیدی به طور جداگانه یا در ترکیب های مختلف ممکن است به طور قابل ملاحظه ای کمتر موثر باشد.

5- چندین متغیر را فهرست کنید

مشتریان شما ممکن است از کلمات مختلفی برای توصیف محصول یا خدمات شما استفاده کنند. بنابراین، در هنگام ایجاد یک لیست از کلمات کلیدی، به یاد داشته باشید که مشتقات را نیز درج کنید. آنها می توانند شامل عبارات رایج، مترادف ها (مانند فروشگاه و مغازه)، نام محصول و شماره سریال، املای جایگزین، و انواع مفرد و جمع‌ها باشند. استفاده از غلط‌های املایی پرتکرار نیز در بین کمپین ها رایج است.

6- برای ایده پردازی از ابزار کلمات کلیدی گوگل استفاده کنید

برای ایجاد کلیدواژه‌های پیشنهادی و گسترش فهرست خود، از Keyword Planner استفاده کنید. اصطلاح، عبارت یا URL مربوط به محصولی که می خواهید به بازار عرضه کنید را در این ابزار وارد کنید و سپس مرتبط ترین کلمات کلیدی را از لیست نتایج استخراج کنید. پس از بدست آوردن ایده های اولیه، شما می توانید از بهترین آنها برای توسعه ایده های دقیق تر و کامل تر استفاده کنید.

اگر کلمات کلیدی زیادی دارید، ایجاد کمپین های متمایز بر اساس چند کلمه کلیدی متمرکز ایده خوبی خواهد بود.

7- هدف گیری بر اساس زبان و منطقه

شما هر لحظه می‌توانید تنظیمات زبان و مکان را تغییر دهید تا مطمئن شوید که افراد مناسب تبلیغات شما را می‌بینند. اطمینان حاصل کنید که مکان مورد استفاده شما همیشه با موقعیت مکانی شرکتتان مطابقت دارد. بسته به اینکه مشتریان شما کجا هستند، می توانید قلمروها، کشورها، مناطق، شهرها یا حتی حوضه های تحت پوشش کوچکتری را تعیین کنید.

هدف گیری مخصوص شما می تواند دقت را افزایش دهد و به این ترتیب آگهی شما فقط برای کسانی که در منطقه‌ مدنظر شما قرار دارند، نشان داده میشود. به عنوان مثال، برای غذاخوری ها یا مغازه های محلی فاصله ده مایلی یک فاصله استاندارد است و افراد ساکن در این محدوده آگهی شما را دریافت خواهند کرد.

8- امکانات خود برای تطبیق کلمات کلیدی را بشناسید

تکنیک های زیادی برای تطبیق کلمات کلیدی در گوگل وجود دارد. برای مثال در هنگام وارد کردن کلمات کلیدی خود، علائم نگارشی که استفاده میکنید، روش تطابقی که شما ترجیح می دهید را نشان می دهد.

تنظیمات پیش‌فرض برای همه کلمات کلیدی در گوگل، مطابقت گسترده یا broad match است. در این روش هنگامی که افراد هر کلمه‌ای که با کلمات کلیدی شما مرتبط باشد را جستجو کنند، تبلیغات دیجیتال شما برای آنها نمایش داده میشوند. به عنوان مثال، اگر عبارت کلیدی شما «طراحی و نگهداری از باغ» باشد، ممکن است زمانی که شخصی عبارت «مراقبت از باغ» را سرچ کند نیز تبلیغات شما نمایش داده شوند. تبلیغات دیجیتال شما همچنین ممکن است از طریق استفاده از مترادف ها (به عنوان مثال، فروشگاه/مرکز خرید) و یا انواع مشتقات جمع و مفرد فعال شوند. برای نشان دادن اینکه یک کلمه کلیدی تطبیق گسترده دارد به هیچ علامت نگارشی نیاز نیست.

تطابق عبارتی یا phrase match شبیه به تطابق گسترده است اما کمی متمرکزتر. با افزودن علامت مثبت قبل از هر کلمه، می توانید یک یا چند مورد از آنها را به طور خاص مشخص کنید. در این صورت فقط جستجوهایی که حاوی این عبارات یا نسخه های نزدیک آنها با غلط املایی یا حالت جمع و مفرد هستند، منجر به نمایش تبلیغات شما می‌شوند.

هدف گذاری با تطبیق عبارتی دقیق تر از حالت قبلی است. در این روش فقط عباراتی که دقیقاً با عبارت کلیدی کامل شما مطابقت دارند، مانند «طراحی و مراقبت از باغ»، باعث نمایش آگهی شما می‌شوند. در غیر اینصورت اگر شخصی عبارت طراحی و نگهداری از باغ شهری را هم تایپ کند، تبلیغات شما نمایش داده می شوند. وقتی می‌خواهید از روش مطابقت عبارتی برای کلمات خود استفاده کنید، باید از علامت نقل قول استفاده کنید.

9- کلمات کلیدی توهین آمیز را حذف کنید

حذف کلمات کلیدی منفی می تواند از دیده شدن تبلیغات شما در جستجوهای بیهوده جلوگیری کند. برای حذف صریح یک کلمه کلیدی، قبل از آن علامت منفی قرار دهید.

برای مثال اگر طراح باغ هستید، برای جلوگیری از نمایش تبلیغات‌تان در هنگام جستجوی کتاب‌های باغبانی، می‌توانید کلمه «کتاب» را به عبارت کلیدی «طراحی باغ» اضافه کنید. یا اگر فقط دوربین می‌فروشید، می توانید دوربین های فیلمبرداری را به یک اصطلاح منفی تبدیل کنید. 

سخن پایانی…

شما برای ارتقا استراتژی‌ تبلیغات گوگل خود و به حداکثر رساندن بودجه تان باید از کلمات کلیدی مثبت و منفی در یک رویکرد هدفمند و استراتژیک استفاده کنید. به‌علاوه، برنامه ریزی یک سری تبلیغات و اجرای آن‌ها کافی نیست. چراکه برای بهینه‌سازی کمپین‌های خود و در نهایت افزایش ROI، باید تغییرات و تنظیمات مستمری انجام دهید.

برای موفقیت در محیط تجاری بی‌رحم امروزی، باید یک استراتژی گوگل ادز کامل را پیاده‌سازی و آن را حفظ کنید. با این حال، اگر می خواهید از نهایت پتانسیل تبلیغات و استراتژی های خود استفاده کنید به سطح معینی از دانش نیز نیاز دارید.