امروز قصد داریم به شما نشان دهیم چگونه کانال یوتیوب خودتان را در سال 2023 رشد دهید. در ادامه با جیمکس ادز همراه باشید.

این فرآیند گام به گامی که وبسایت backlinko منتشر کرده همان فرایندی است که Brian Dean برای رشد کانال یوتیوب خود استفاده کرده است. او اکنون چیزی در حدود 502000 دنبال‌کننده دارد. در این راهنمای ۷ مرحله ای دقیقاً یاد خواهید گرفت که چگونه بازدیدها و دنبال کنندگان بیشتری را جذب کنید.

کانال یوتیوب

مرحله اول: کلمات کلیدی استفاده نشده را پیدا کنید

وقتی صحبت از یوتیوب می شود، باید بدانید که جست‌وجوی کلمات کلیدی ویدیویی بسیار مهم است. در واقع، انتخاب کلمه کلیدی مناسب می تواند باعث موفق شدن یا شکست خوردن ویدیوهای شما شود.

به عنوان مثال، یکی از ویدیوهای کانال برایان از نظر تعداد بازدید در رتبه 1 یوتیوب قرار می گیرد.

کانال یوتیوب Brian Dean

و به لطف آن رتبه، این ویدیو هر ماه بیش از 30 هزار ویو جدید دریافت می کند. اما چگونه باید یک کلمه کلیدی مناسب برای ویدیوهای خود انتخاب کنیم؟

تاثیر کلمات کلیدی در تعداد بازدیدهای یوتیوب

فهرستی از کلمات کلیدی بذر ایجاد کنید (Seed Keywords)

کلمات کلیدی بذر اصطلاحاتی هستند که موضوعات بسیار گسترده را توصیف می کنند. به عنوان مثال، اگر در فضای دیجیتال مارکتینگ فعال بودید، کلمات کلیدی Seed شما مواردی از این قبیل بودند:

  • رسانه های اجتماعی
  • بازاریابی لینکدین
  • صفحه فیس بوک
  • بازاریابی محتوا

اینها موضوعات گسترده‌ای هستند که شما می‌توانید در مورد آنها ویدیو تولید کنید. لازم به ذکر است، شما قرار نیست ویدیوهای خود را بر اساس هیچ یک از این موارد تهیه کنید (آنها بیش از حد رقابتی هستند). در واقع تهیه فهرستی از کلمات کلیدی بذر در مرحله بعدی به شما کمک خواهند کرد.

کلمات کلیدی بذر خود را در یوتیوب جستجو کنید

اکنون زمان آن است که کلمه کلیدی بذر خود را به ده ها کلمه کلیدی طولانی یا long tail keywords تبدیل کنید. چگونه؟ از پیشنهادات خود یوتیوب استفاده کنید. این روند دقیقا مانند جست و جوی کلمات در گوگل است. یک کلمه کلیدی Seed را در افزونه Search یوتیوب تایپ کنید و کلمات کلیدی پیشنهادی را بررسی کنید.

کلمات کلیدی یوتیوب

اگر می‌خواهید این فرآیند را با وسواس خاصی جلو ببرید میتوانید از KeywordTool.io هم استفاده کنید. وقتی یک کلمه کلیدی seed را در این ابزار وارد می‌کنید، صدها عبارت از پیشنهادات یوتیوب را به شما نشان میدهد. بنابراین در این مرحله، شما به لیستی مفصل از کلمات کلیدی طولانی دست پیدا خواهید کرد.

تاثیر استفاده از کلمات کلیدی در افزایش تعداد ویوهای کانال یوتیوب

کلمات کلیدی کم رقیب را پیدا کنید (low-competition keywords)

در نهایت، می‌خواهید ویدیوهای خود را بر اساس کلمات کلیدی بهینه کنید که دو ویژگی خاص دارند:

یک: جستجوهای زیادی دریافت می‌کنند و رقابت چندانی پیرامون آنها نیست.

چگونه این کلمات کلیدی جادویی را پیدا کنیم؟ کروم یکی از قدرتمندترین مرورگرهای سریع و ایمن با افزونه های متنوع و مفید است. یکی از افزونه های مفید آن که در این موقعیت به شما کمک میکند TubeBuddy است.

افزونه های کارامد YouTube

این ابزار آمار هر کلمه کلیدی را که بخواهید در صفحه نتایج جستجو به شما نشان می دهد. به این ترتیب، قبل از اینکه ویدیوی خود را بسازید متوجه خواهید شد که آیا کلمه کلیدی مدنظرتان بیش از حد رقابتی است یا خیر.

افزونه های کارامد برای رشد کانال یوتیوب

مرحله دوم: در هنگام سات ویدیو به فاکتور واچ تایم توجه کنید

هدف شماره 1 یوتیوب این است که مردم را در بستر پلتفرم خود نگه دارد. به هر حال، هر چه مردم زمان بیشتری را در یوتیوب صرف کنند، درآمد حاصل از تبلیغات بیشتر میشود. به همین دلیل است که الگوریتم یوتیوب بر واچ تایم تاکید زیادی دارد. اما Watch Time چیست؟ تا به حال چیزی در مورد آن نشنیده‌اید؟ به بیان ساده:

«کل زمان صرف شده برای تماشای یک ویدیو در یوتیوب از زمان انتشار آن را واچ تایم می‌گویند.»

گزارش های مربوط به این عامل در YouTube Analytics به این صورت است:

واچ تایم در YouTube Analytics

همانطور که انتظار می رود، یوتیوب عاشق ویدیوهایی است که واچ تایم زیادی را به خود اختصاص می دهند. آکادمی سازندگان یوتیوب در این باره می‌گوید:

«واچ تایم در مجموع به دقایق تماشای یک ویدیو گفته میشود. ویدیوهای آپلود شده و همچنین تمام کانال ها در یوتیوب بر اساس این عامل «رتبه‌بندی» می‌شوند. کانال‌ها و ویدیوهایی که واچ تایم بالاتری داشته باشند در صفحه نتایج جستجو و پیشنهادات یوتیوب بیشتر نشان داده می‌شوند.»

به طور خلاصه، هر چه مردم زمان بیشتری را صرف تماشای ویدیوی شما کنند، عموماً بازدیدهای بیشتری را هم دریافت خواهید کرد. سوال این است: چگونه ویدیوهایی بسازیم که مردم را در صفحه ما نگه دارد؟

ویدیوهای طولانی بسازید

صرف نظر از هر عامل دیگر، ویدیوهای طولانی بهتر از ویدیوهای کوتاه عمل می کنند و برای اثبات این موضوع داده‌هایی وجود دارد. ما برای مطالعه فاکتورهای رتبه بندی یوتیوب بزرگترین تحقیقات ممکن را انجام دادیم. در این پژوهش بیش از یک میلیون ویدیو تجزیه و تحلیل شده و نتایج به دست آمده به صورت زیر است:

در اکثر مواقع ویدیوهای طولانی از ویدیوهای کوتاه پیشی می گیرند.

ارتباط طول ویدیوها با رتبه بندی آنها در یوتیوب

تجربه برایان نیز صحت این داده ها را تایید می کند. برایان میگوید: در گذشته، من تمایل داشتم ویدیوهای کوتاهی (پنج دقیقه یا کمتر) را منتشر کنم. این یکی از دلایل اصلی بود که ویدیوهای من در یوتیوب عملا نامرئی بودند. اما در حال حاضر در هر یک از ویدیوهای من، میتوان تمام اطلاعات لازم و مفید مربوط به موضوع آن ویدیو را پیدا کرد. این به این معنی است که طول ویدیوهای جدید در حدود 10 دقیقه یا بیشتر هستند.

تولید ویدیوهای طولانی برای رشد کانال یوتیوب

طولانی شدن ویدیوها بصورت خودکار آمار واچ تایم کانال را افزایش میدهد و این به بیشتر دیده شدن کانال یوتیوب شما کمک میکند.

مقدمه‌هایی مختصر و مفید بسازید

طبق گفته یوتیوب 15 ثانیه اول ویدیوی شما بسیار مهم است. پیش از این، معرفی ویدیوهای من اطلاعات پس زمینه زیادی داشت.

بیانیه YouTube

در گذشته، مقدمه ویدیوهای من اطلاعات زمینه‌ای و غیر ضروری زیادی را شامل می‌شدند. برای مثال من در اولین ویدیوهای خودم در مورد تاریخچه، تجهیزات و روندی که برای تهیه یک ویدیو طی میشد، صحبت میکردم. در مقابل در ویدیوهای جدیدم خیلی سریع نکات اصلی و سوالاتی که در طول ویدیو پاسخ خواهم داد را بدون هیچ اطلاعات زمینه‌ای و غیرضروریی مطرح میکنم.

این مقدمه مؤثر یکی از دلایلی است که واچ تایم ویدیوی من در 30 روز به بیش از 5.4 هزار ساعت رسیده است. پس همانطور که مشاهده میکنید 15 ثانیه اولیه ویدیو شما بسیار مهم است.

واچ تایم در تحلیل کانال یوتیوب

Pattern Interrupts را در ویدیوهای خود بگنجانید

آیا می خواهید مردم ویدیوی شما را تا انتها تماشا کنند؟ از تکنیک تغییر الگو یا Pattern Interrupts استفاده کنید. در واقع، این تکنیک یکی از دلایل اصلی است که نرخ فاکتور حفظ مخاطب من همیشه بالا است.

سوال: Pattern Interrupts چیست؟ به عکس های زیر توجه کنید. همانطور که می بینید، این ویدیو فوق العاده ثابت و یکنواخت است و در تمام مدت زاویه فیلم برداری یکسان است.

کانال یوتیوب

این ویدیو فاقد جلوه های بصری، زاویه های مختلف فیلم برداری یا هر چیز دیگری است که برای شکستن یک الگوی یکنواخت استفاده می شود. اما، امروزه ویدیوهای من الگوی یکنواختی ندارند. یکی از ساده ترین راه ها برای دوری از یکنواختی استفاده از بی رول‌ها (B rolls) است. استفاده از گرافیک های مختلف و انیمیشن هایی که مفاهیم کلیدی را توضیح می دهند نیز کاربردی است.

شکستن الگوها در هنگام ضبط ویدیو برای کانال یوتیوب

بدون شک این تغییرات به پیشرفت و وایرال شدن ویدیوهای شما کمک میکند همانطور که باعث افزایش میانگین مدت تماشای (average view duration) ویدیوهای من تا 4 دقیقه و 55 ثانیه شد.

برای ویدیوهای خود برنامه‌ریزی کنید

این یک مرحله بزرگ و حیاتی است. اگر از آن دسته افرادی هستید که به طور طبیعی و بدون هیچ برنامه ریزی در مقابل دوربین ظاهر میشوید نیازی به اسکریپت ندارید. در غیر این صورت حتما باید برای ویدیوهای خود اسکریپت بنویسید یا حداقل یک طرح کلی را دنبال کنید.

در روزهای اول فعالیتم دوربین را روشن می کردم و شروع می کردم به صحبت کردن. مطمئناً، نکات کلی را که می‌خواستم مطرح کنم را می‌دانستم. اما طرح از پیش تعیین شده ای نداشتم. عدم یکپارچگی موضوعات مطرح شده دنبال کردن نکات را برای مردم سخت می کرد.

به همین دلیل امروزه من قبل از فیلمبرداری روند کلی و حرف هایی که قرار است در طول ویدیو بزنم را می‌نویسم. به عنوان مثال اگر کنجکاو هستید، یک اسکریپت به این صورت است:

نوشتن دیسکریپشن برای کانال یوتیوب

از آنجایی که من همه‌ی جزئیات را از قبل می نویسم، نتیجه بدست آمده فوق العاده واضح و پیوسته است و در نتیجه مردم تا پایان ویدیو را تماشا خواهند کرد.

مرحله سوم: ویدیوهای یوتیوب خود را بهینه کنید

احتمالاً از اهمیت سئوی یوتیوب با خبر هستید. بنابراین بیایید مستقیماً به مراحل آن بپردازیم.

از کلمات کلیدی در عنوان خود استفاده کنید

عناوین ویدیویی بهینه شده با کلمات کلیدی به اندازه قبل مهم نیستند. در واقع، مطالعه فاکتورهای رتبه‌بندی یوتیوب ما رابطه ضعیفی بین عناوین غنی شده با کلمات کلیدی و رتبه‌بندی ویدیو پیدا کرده است. گفته می شود، استفاده از کلمات کلیدی در عنوان ویدیو هرچند کم به شما کمک می کند، بنابراین انجام آن را پیشنهاد می کنیم.

به عنوان مثال، یکی از ویدیوهای من کلمه کلیدی «نکات SEO» را هدف قرار می دهد. بنابراین من مطمئن می شوم که از آن عبارت دقیقا در عنوان خود استفاده کنم.

کانال یوتیوب

عناوینی بنویسید که نرخ کلیک شما را به حداکثر برسانند

برخلاف گوگل، یوتیوب تایید کرده است که از نرخ کلیک (CTR) به عنوان سیگنال رتبه بندی استفاده می کند. یک مقاله تحقیقاتی در مورد یوتیوب بیان می کند که وقتی صحبت از پیشنهاد ویدیوها به کاربران می شود:

«برای ارزیابی ارزش یک ویدیو به جهت پیشنهاد شدن، ما ترکیبی از معیارهای مختلف را استفاده می کنیم. معیارهای اولیه ای که ما در نظر می گیریم عبارتند از نرخ کلیک (CTR)، نرخ کلیک طولانی (تنها شمارش کلیک هایی که منجر به تماشای بخش قابل توجهی از ویدیو شده اند).»

به بیان دیگر، هرچه افراد بیشتری روی ویدیوی شما کلیک کنند، یوتیوب بیشتر آن را تبلیغ می کند.

سوال: چگونه عناوینی را ایجاد کنیم که مردم بخواهند روی آنها کلیک کنند؟ شما باید بدون استفاده از تله کلیک عناوینی بنویسید که مزایای واضحی را ارئه دهند.

تایتل های مخصوص برای رشد کانال یوتیوب
تایتل های مخصوص برای رشد کانال یوتیوب

دیسکریپشن‌های مناسب سئو بنویسید

اکثر دیسکریپشن ها در یوتیوب بسیار کوتاه هستند. طبق گفته یوتیوب، توضیحات کوتاه می تواند به توانایی ویدیوی شما برای رتبه بندی در صفحه نتایج جستجو آسیب برساند. در واقع، آنها رسما دیسکریپشن های طولانی را توصیه می کنند:

«دیسکریپشن خود را به صورت کامل بنویسید.به طور خاص توضیحات شما باید حداکثر یک تا دو پاراگراف باشد. برخی از سازندگان تنها آدرس شبکه‌های اجتماعی خود را در قسمت توضیحات قرار می‌دهند و با این کار بازدیدهای زیادی را از دست می‌دهند.»

به همین دلیل من برای هر ویدیویی که در کانال خود آپلود می کنم توضیحات مفصلی را می نویسم.

کانال یوتیوب

تگ های ویدیوی خود را بهینه کنید

در اینجا نحوه ایجاد برچسب‌های یوتیوب (YouTube tags) مناسب سئو ارائه شده است.

  • از 2 تا 3 تگ که شامل کلمه کلیدی مورد نظر شما و مشتقات آن است، استفاده کنید.
  • 2 تگ دیگر که موضوع ویدیوی شما را با استفاده از کلماتی غیر از کلمه کلیدی اصلی شما توصیف می‌کنند، اضافه کنید.
  • 1 یا 2 تگ که نمایانگر سطح ویدیوی شما باشد، اضافه کنید.

بیایید تگ‌های یکی از ویدیوهای من با کلمه کلیدی «لینک بیلدینگ» را بررسی کنیم. تعداد انگشت شماری از تگ های این ویدیو یا کلمه کلیدی اصلی من هستند یا نسخه های طولانی تر آن عبارت.

نوشتن تگ های اصولی

سایر برچسب ها گزینه هایی هستند که برای توصیف موضوع ویدیوی من از کلمات دیگری استفاده میکنند.

رشد و پیشرفت کانال یوتیوب با استفاده از تگ های مناسب

و سه مورد دیگر در مورد دسته بندی کلی و گسترده ویدیوی من در یوتیوب است.

 تگ های مناسب

مرحله چهارم: از تامبنیل های عالی استفاده کنید

به گزارش یوتیوب 90٪ از بهترین ویدیوها در این پلتفرم دارای تامبنیل های سفارشی هستند.

سوال: چگونه تامبنیل های چشم نواز ایجاد کنیم؟ دو نکته طلایی وجود دارد که در حال حاضر به بسیاری از یوتیوبرها کمک کرده‌است.

یک: از رنگ هایی با کنتراست بالا استفاده کنید. رنگ‌های استفاده شده در تامبنیل شما باید تا حد امکان با هم تضاد داشته باشند. برای درک بهتر این موضوع به تصویر زیر دقت کنید:

تامبنیل های سفارشی برای یوتیوب

میبینید چگونه تمام آن رنگ های مختلف در این تصویر برجسته هستند. آنها حتی کادر کوچکی به متن اضافه کرده‌اند تا این کنتراست را افزایش دهند.

دوم: از رنگ هایی استفاده کنید که متفاوت از رنگ های یوتیوب باشند. همانطور که می دانید پلتفرم یوتیوب بیشتر قرمز، سفید و سیاه است. بنابراین برای متمایز شدن، در تامبنیل های خود باید از رنگ‌هایی استفاده کنید که قرمز، سفید و سیاه نباشند.

تامبنیل های سفارشی

مرحله پنجم: پلی‌لیست بهینه شده‌ای را ایجاد و ارتقا دهید

استفاده از لیست های پخش (Playlists) یکی از روش‌های جذب ویو و دنبال کننده بیشتر است که به شدت دست کم گرفته می‌شود. با استفاده از این روش فاکتور Session Time (مقدار زمانی که شخص پس از تماشای ویدیوی شما در یوتیوب صرف می کند.) افزایش پیدا می‌کند. لازم به ذکر است سشن تایم یکی از عامل های مهم رتبه‌بندی است که یوتیوب توجه ویژه‌ای به آن دارد. آکادمی سازندگان یوتیوب در این باره می‌گوید:

«زمانی که افراد بعد از تماشای ویدیو شما، به تماشای محتوای کانال‌های دیگر در یوتیوب می‌پردازند، باعث تقویت کانال شما می‌شوند. ….و وقتی شما محتوایی تولید می کنید که باعث می شود مردم بیشتر در کانال شما وقت بگذرانند، به پیشرفت ما کمک کرده‌اید.»

به عنوان مثال، فرض کنید شخصی شروع به تماشای ویدیویی از کانال شما می کند و بلافاصله پس از اتمام آن، مرورگر خود را می بندند. ویدیوی شما باعث می‌شود افراد این پلتفرم را ترک کنند. بنابراین یوتیوب رتبه آن ویدیو را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر، فرض کنید شخصی شروع به تماشای ویدیوی شما می کند و بعد از اتمام آن، یک ویدیوی دیگر را تماشا می کند. این بار، ویدیوی شما افراد را در یوتیوب نگه می‌دارد، بنابراین آنها هم ویدیو شما را تبلیغ می کنند.

اینجا جایی‌است که لیست های پخش وارد می شوند. وقتی فردی تماشای یک ویدیو از پلی‌لیست شما را تمام کند یک ویدیو دیگر از این لیست به طور خودکار برای کاربر پخش می‌شود.

نقش پلی‌لیست ها در کانال یوتیوب

به عبارت دیگر، پلی لیست‌ها به طور خودکار Session Time شما را افزایش می‌دهند. به همین دلیل من ویدیوهای خودم را به پلی‌لیست های متفاوت دسته بندی و در صفحه اصلی قرار داده‌ام.

نقش پلی‌لیست ها در کانال یوتیوب

مرحله ششم: ویدیوهای‌تان را برای مخاطبان خود تبلیغ کنید

قطعا می دانید که یوتیوب دومین موتور جستجوی بزرگ در جهان است. اما این بدان معنا نیست که شما یک سری ویدیو را هرچند هم عالی در یوتیوب آپلود کنید و انتظار داشته باشید که مردم آنها را ببینند.

درست مانند وبلاگ‌ها، برای شروع کار باید ویدیوهای YouTube خود را تبلیغ کنید. این تبلیغات می تواند شامل به اشتراک گذاری قسمت‌هایی از ویدیوی شما در صفحات رسانه های اجتماعی، یا ارسال اعلامیه به لیست ایمیل هایتان باشد. اگر ویدیوی شما برای واچ تایم بهینه شده باشد، این فشار اولیه تنها چیزی است که برای ادامه کار نیاز خواهید داشت و یوتیوب خود به بقیه موارد رسیدگی میکند.

بعضی افراد میگویند هیچ تبلیغی نمی تواند کاستی های یک محصول را جبران کند. بیایید تعداد بازدیدهای یکی از ویدیوهای قدیمی من را بررسی کنیم. از آنجایی که من این ویدیو را در رسانه های اجتماعی و email subscribers خود تبلیغ کردم، تعداد ویوهای آن در چند روز اول افزایش چشمگیری داشت.

تاثیر تبلیغات بر ویدیوهای کانال یوتیوب شما

متأسفانه، آن ویدیو خیلی عالی نبود و به همین دلیل امروز به ندرت بازدیدی دریافت می کند.

تاثیر تبلیغات بر ویدیوهای کانال شما

بنابراین تبلیغات بخش مهمی از بار رشد کانال یوتیوب شما را به دوش میکشد. اما تنها در صورتی اثر طولانی مدت دارد که در وهله اول محتوایی که تولید میکنید بی عیب و نقص باشد.

مرحله هفتم: بیننده را به دنبال کننده تبدیل کنید

مراحلی که تا کنون مرور کردیم به شما کمک میکند تا بازدیدهای بیشتری دریافت کنید. اما افزایش بازدیدها تنها بخشی از روند رشد کانال یوتیوب شماست. قسمت دیگر چیست؟ جذب دنبال کنندگان بیشتر.

یکی از بهترین راه‌ها برای به دست آوردن دنبال‌کنندگان بیشتر، اضافه کردن دکمه Subscribe به صفحه پایانی ویدیوها است. بدیهی است که تنها تعداد کمی از بینندگان تا آخر ویدیوی شما را تماشا خواهند کرد. اما آن دسته از افرادی که کل ویدیوی شما را تماشا می کنند، به احتمال بسیار بالا کانالتان را هم دنبال خواهند کرد و این دکمه کار را برای آنها آسان می کند.

YouTube Channel

مرحله طلایی: از صفحه جستجوی گوگل استفاده کنید

رتبه بندی ویدیوهای یوتیوب در گوگل یک راه عالی برای جذب ویو بیشتر است. در واقع، 34.6٪ از بازدیدهای خارجی من بخاطر جستجوی Google است.

تاثیر ترافیک خارجی در رشد کانال یوتیوب

بهترین راه برای رتبه بندی ویدیوها در گوگل این است که کلمات کلیدی را هدف قرار دهید که در صفحه نتایج جستجو (SERP) گوگل، بخش ویدیویی مربوط به خود را دارند. به عنوان مثال، کلمه کلیدی «video SEO» در صفحه نتایج گوگل یک قسمت ویدیویی مخصوص دارد.

وقتی قسمت ویدیوها را می‌بینید، می‌دانید که گوگل می‌خواهد نتایج ویدیویی مربوط به آن اصطلاح را به مردم نشان دهد. حال اگر ویدیوی شما در یوتیوب عملکرد خوبی داشته باشد، ممکن است گوگل شروع به نمایش ویدیوی شما در SERP کند.

به عنوان مثال، یکی از ویدیوهای من در سومین رتبه برتر یوتیوب برای عبارت «چگونه ویو بیشتری در یوتیوب داشته باشیم» قرار دارد.

YouTube

این ویدیو برای همان کلمه کلیدی نیز در گوگل رتبه بندی شده‌است.

کانال YouTube

راهنمای ما برای رشد کانال یوتیوب شما در اینجا به پایان می‌رسد. به نظر شما مهم‌ترین نکته ای که در این پست به آن اشاره کردیم چیست؟ در بخش کامنت ها نظر خود را برای ما بنویسید و اگر سوالی دارید خوشحال میشویم آن را پاسخ دهیم.