بر اساس مشاهدات ، چند معیار برای داشتن سئوی قدرتمند در سال ۲۰۲۴ واقعاً اهمیت دارند که می‌توان آن‌ها را به دو دسته درون صفحه‌ای (Seo on-page )و برون صفحه‌ای (Seo off-page) تقسیم کرد.  این معیارها برای تلاش‌ در جهت بهبود عملکرد سئوی حیاتی خواهند بود. در ادامه این معیارها را ذکر خواهیم کرد…

تحقیق و تحلیل کلمات کلیدی

تحقیق و تحلیل کلمات کلیدی را می‌توان به عنوان بنیان استراتژی سئو در نظر گرفت. با این حال، انتخاب کلمات کلیدی مناسب ممکن است مانند پیدا کردن سوزن در انبار کاه به نظر برسد.

اینجاست که استفاده از ابزارهای مناسب اهمیت پیدا می‌کند. اما به خاطر داشته باشید که صرف داشتن این ابزارها کافی نیست، بلکه باید به درستی از آن‌ها استفاده کنید.

هدف جستجوی کاربران را در نظر بگیرید، فرقی نمی‌کند در حال ساخت یک صفحه فروش باشید یا یک مقاله برای وبلاگ. یک صفحه فروش با کلمات کلیدی با هدف جستجوی مشابه ندارد، شکست خواهد خورد. پس کلمات کلیدی مناسب را با نوع محتوای خود مطابقت دهید.

به عنوان مثال، یک صفحه تجاری باید حاوی کلمات کلیدی با هدف جستجوی تجاری باشد و یک مقاله وبلاگ باید از کلمات کلیدی با هدف جستجوی اطلاعاتی استفاده کند.

پس از نهایی کردن لیست کلمات کلیدی، تولید محتوا و انتشار آن، باید عملکرد آن را دنبال کنید. تجزیه و تحلیل داده‌های کلیدی برای ارتقای استراتژی‌های سئوی شما ضروری است. معیارهایی مانند رتبه‌بندی موتور جستجو، رتبه‌بندی کلمات کلیدی، کل ترافیک ارگانیک و سایر موارد را اندازه‌گیری کنید تا مطمئن شوید در مسیر درست قرار دارید.

سرعت صفحه و سازگاری با موبایل: دو عامل حیاتی برای داشتن سئوی قدرتمند

سرعت صفحه تأثیر بسزایی بر سئو دارد. بسیاری از کاربران آنلاین ، هنگام کلیک بر روی صفحه‌ای که باز شدن آن بیش از سه ثانیه طول می‌کشد، احساس سرخوردگی می‌کنند. در دنیای امروزی که همه چیز در لحظه مهیا است، مردم وب‌سایت‌هایی با سرعت بارگذاری بالا می خواهند که گشتن در آن آسان است

فکر می‌کنید چطور می‌توانید عملکرد سرعت صفحه‌تان را بهینه کنید؟ چند نکته‌ی ارزشمند برای در نظر گرفتن وجود دارد:

  • فشرده‌سازی تصاویر: تصاویر حجیم سرعت بارگذاری را به شدت کاهش می‌دهند. از ابزارهای فشرده‌سازی تصویر برای کاهش حجم آن‌ها بدون افت کیفیت استفاده کنید.
  • اجتناب از قرار دادن ویدیوها روی هاست خودتان: ویدئوها حجم بالایی دارند. بهتر است آن‌ها را در پلتفرم‌های اشتراک ویدئو مانند آپارات یا یوتیوب آپلود کرده و سپس با کد جاسازی، آن‌ها را در سایت خود نمایش دهید.
  • استفاده از یک پلن های هاست با کیفیت: یک هاست با کیفیت می‌تواند سرعت بارگذاری سایت شما را به طور قابل توجهی بهبود بخشد.
  • اجتناب از انیمیشن‌های زیاد: انیمیشن‌های زیاد می‌توانند باعث کند شدن سرعت بارگذاری صفحه شوند. در استفاده از آن‌ها زیاده‌روی نکنید.
  • کاهش منابع خارجی: استفاده از منابع خارجی مانند فونت‌ها و اسکریپت های زیاد می‌تواند سرعت بارگذاری را تحت تأثیر قرار دهد. تا حد امکان از منابع داخلی استفاده کنید.
  • به حداقل رساندن درخواست‌های HTTP: هر درخواستی که مرورگر برای بارگذاری یک صفحه ارسال می‌کند، زمان می‌برد. با بهینه‌سازی کد سایت، تعداد این درخواست‌ها را کاهش دهید.
  • استفاده از کش Redis : Redis یک سیستم ذخیره‌سازی است که می‌تواند به طور قابل توجهی سرعت بارگذاری صفحات را افزایش دهد.
  • فعال کردن GZIP : GZIP الگوریتمی برای فشرده‌سازی فایل‌ها است. با فعال کردن آن، حجم صفحات وب‌سایت شما کاهش یافته و در نتیجه سرعت بارگذاری بهبود می‌یابد.
  • استفاده از صفحات موبایلی (AMP): AMP (Accelerated Mobile Pages) پروژه‌ای است که توسط گوگل برای بهبود سرعت بارگذاری صفحات روی موبایل‌ها راه‌اندازی شده است.
  • کاهش تعداد ریدایرکت‌ها : ریدایرکت‌های زنجیره‌ای و غیرضروری می‌توانند سرعت بارگذاری را تحت تأثیر قرار دهند.

یکی دیگر از عوامل مرتبط با سرعت صفحه، اطمینان از سازگاری وب‌سایت شما با موبایل است. دنیای ما به طور فزاینده‌ای در حال تبدیل شدن به دنیای “mobile-first” است و اگر وب‌سایت شما روی موبایل به درستی نمایش داده نشود و کاربری روان نداشته باشد، کاربران خود را به رقبا خواهید باخت.

بنابراین، اساساً با به کارگیری این استراتژی‌ها می‌توانید سرعت بارگذاری وب‌سایت خود را پایین نگه دارید و با ردیابی این معیار، شاهد افزایش رضایت کاربر باشید.

سئوی قدرتمند ۲۰۲۴

کیفیت و مرتبط بودن محتوا

سنجش کیفیت و مرتبط بودن محتوا کار ساده‌ای نیست، اما با وجود سختی آن، همچنان اهمیت بسیار زیادی دارد. چندین معیار در این زمینه وجود دارد که ما همیشه به آنها دقت می کنیم:

  • ترافیک: میزان بازدید از یک صفحه یا کل وب‌سایت.
  • نرخ پرش (Bounce Rate): درصد کاربرانی که وارد یک صفحه شده و بدون دیدن صفحات دیگر سایت را ترک می‌کنند.
  • مدت زمان توقف در صفحه (Dwell Time): میانگین زمانی که کاربران در یک صفحه می‌مانند.
  • اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی: تعداد دفعاتی که محتوای شما در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود.
  • بک لینک‌ها: لینک‌هایی که از سایر وب‌سایت‌ها به صفحات شما داده می‌شود (در ادامه در مورد بک‌لینک‌ها بیشتر توضیح خواهیم داد).
  • نرخ تبدیل (Conversions): درصدی از بازدیدکنندگان که یک عمل دلخواه را انجام می‌دهند (مانند خرید، ثبت‌نام و غیره).
  • درآمد و بازگشت سرمایه (ROI): میزان درآمدزایی حاصل از وب‌سایت و بازگشت سرمایه برای اقدامات سئو.

هر یک از این معیارها، زمانی که به طور کلی مورد بررسی قرار گیرند، به شما نشان می‌دهند که آیا محتوای شما با مخاطب هدف شما همخوانی دارد یا خیر.

مورد دیگری که در این زمینه در نظر می‌گیریم، نه تنها انتشار محتوای جدید، بلکه به‌روزرسانی مقالات قدیمی‌تر نیز هست تا اطمینان حاصل شود که وب‌سایت ما یا وب‌سایت مشتری در هر دوره‌ای عملکرد مطلوبی داشته باشند. به خاطر داشته باشید که داشتن سئوی قدرتمند و قوی یک بازی بلندمدت است. این یک فرایند مداوم است که برای دستیابی به موفقیت کلی نیاز به تلاش مداوم و اختصاصی دارد.

لینک سازی و اعتبار

و حالا به مهم‌ترین بخش سئو می‌رسیم که همان لینک سازی است. بسیاری در این صنعت، دریافت بک لینک از وب‌سایت‌های معتبر دیگر را به منزله کسب رأی اعتماد به کیفیت حضور آنلاین شما توصیف می‌کنند. اما بک لینک‌های خوب و بد وجود دارد. به همین دلیل، معیارهای کلیدی برای نظارت بر پروفایل بک لینک شما شامل موارد زیر می‌شود:

  • اعتبار دامنه بالا (High Domain Authority): اعتبار دامنه معیاری است که نشان می‌دهد یک وب‌سایت چقدر در نتایج جستجو تاثیرگذار است. هرچه اعتبار دامنه سایتی که به شما بک لینک می‌دهد بالاتر باشد، برای سئوی شما بهتر است.
  • مرتبط بودن وب‌سایت‌های لینک دهنده به محتوای شما: بک لینک گرفتن از وب‌سایت‌هایی که با موضوع شما مرتبط هستند، تاثیرگذاری بیشتری نسبت به بک لینک گرفتن از سایت‌های نامرتبط دارد.
  • تنوع متن لنگر (Anchor Text): متن لنگر، متنی است که روی آن کلیک می‌شود تا به صفحه‌ی شما هدایت شود. داشتن تنوع در متن لنگر بک لینک‌ها برای داشتن سئوی قدرتمند مفید است.
  • امتیاز اسپم پایین (Low Spam Score): وب‌سایت‌هایی که اسپم زیادی دارند می‌توانند به اعتبار سایت شما آسیب بزنند. پس بهتر است بک لینک از سایت‌هایی با امتیاز اسپم پایین بگیرید.

در مورد چگونگی ساخت بک لینک‌های باکیفیت، استراتژی‌های زیادی وجود دارد. با این حال، من روش آسمان‌خراش (Skyscraper Technique)، تبادل لینک منابع (Resource Link Exchanges) و برخی زیرمجموعه‌های برون رسانی (Outreach) مانند مهمان نویسی (Guest Posting) را توصیه می‌کنم.

در نهایت، هدف شما این است که حضور آنلاین خود را قدرتمند کنید. برای رسیدن به این هدف، باید نشان دهید که معتبر، باصلاحیت و مهم‌تر از همه – قابل اعتماد هستید.

نرخ تبدیل و تجربه کاربری

سنجش نرخ تبدیل (Conversion Rate) کمی به رویکرد تحلیلی وابسته است. به طور خلاصه، این یک بازی اعداد است. با این حال، سنجش تجربه کاربری فراتر از اعداد رفته و وارد حوزه کیفی می‌شود. هر دوی این معیارها برای داشتن سئوی قدرتمند مهم هستند. در حالی که نرخ تبدیل را می‌توان به راحتی با تعداد مشتریان جدیدی که کسب و کار شما به دست آورده است اندازه‌گیری کرد، تجربه کاربران شما را می‌توان با استفاده از روش‌های زیر اندازه‌گیری کرد:

  • شاخص رضایت مشتری (CSAT): این شاخص میزان رضایت کلی مشتریان از محصولات یا خدمات شما را اندازه‌گیری می‌کند.
  •  امتیاز وفاداری (NPS): این شاخص میزان احتمال توصیه‌ی کسب و کار شما توسط مشتریان به دیگران را اندازه‌گیری می‌کند.
  • مقیاس قابلیت استفاده سیستم (SUS): این شاخص میزان سهولت استفاده از وب‌سایت یا اپلیکیشن شما را اندازه‌گیری می‌کند.
  • سرعتی که کاربر احساس می کند : این معیار نشان می‌دهد که کاربران تا چه حد سرعت وب‌سایت شما را سریع یا کند درک می‌کنند.
  • نرخ موفقیت در انجام وظیفه: این معیار نشان می‌دهد که چند درصد از کاربران می‌توانند کارهای مورد نظر خود را در وب‌سایت شما با موفقیت انجام دهند.
  • زمان انجام وظیفه: این معیار نشان می‌دهد که کاربران چقدر طول می‌کشد تا وظایف مورد نظر خود را در وب‌سایت شما انجام دهند.
  • سرعت اندازه‌گیری شده: سرعت واقعی بارگذاری صفحات وب‌سایت شما را اندازه‌گیری می‌کند.

در نهایت، هنگامی که نوبت به تقویت تلاش‌های سئوی شما برای افزایش نرخ تبدیل از طریق یک تجربه کاربری عالی می‌رسد، باید تست A/B را اجرا کنید و آزمایش‌های مختلفی را انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که رویکرد شما تا حد امکان اصلاح‌شده است.

این تمام چیزی بود که باید در مورد معیارهای کلیدی سئوی قدرتمند در سال ۲۰۲۴ بدانید.

با در نظر گرفتن این نکته، اگر هنوز شروع به دنبال کردن برخی از این معیارها نکرده‌اید، بهتر است آن را شروع کنید و اندازه‌گیری معیارها را با ترکیبی از استراتژی‌ها و رویکردهای درست سئو همراه کنید.