بزرگترین پلتفرم انتشار رایگان ویدیو در جهان نوید شهرت، سرگرمی و درآمد بالا را به هر کسی که بتواند به یک یوتیوبر موفق تبدیل شود، می‌دهد. اما یوتیوبر چه کسی است؟ درآمد یک یوتویوبر موفق چقدر است؟ چگونه میتوان در این پلتفرم معروف شد؟ با جیمکس ادز همراه باشید تا به سوالات بالا پاسخ دهیم.

به عنوان دومین اپلیکیشن پربازدید در جهان، هجوم سازندگان به یوتیوب تعجبی ندارد. یوتیوب ماهانه با بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال در سرتاسر دنیا، دومین وب‌ سایت پربازدید بعد از گوگل است.

یوتیوبر کیست؟

یوتیوبر شخصی است که برای پلتفرم YouTube محتوا تولید می کند. برای برخی، این یک سرگرمی است، کاری که برای به اشتراک گذاری هنر، تخصص و سرگرمی انجام می دهند. برای بقیه، این یک شغل تمام وقت است که هزینه های آنها را تامین می‌کند.

اگر به طور منظم محتوایی را تولید و در این پلتفرم پست می کنید یا از ویدیو خود کسب درآمد می کنید، میتوانید خود را یک یوتیوبر بنامید. در سال 2021، یوتیوبر به میلیونرهایی که ویدیوهای آنباکسینگ و معرفی اسباب بازی منتشر می‌کردند، گفته می‌شد. هر یوتیوبری درآمد میلیونی ندارد، و این موضوع باعث میشود این سوال پیش بیاید..

درآمد یوتیوبرها چقدر است؟

هیچکس متوسط درآمد یک یوتیوبر را نمی داند، چرا که چیزی به نام درآمد متوسط و یوتیوبر معمولی ​​وجود ندارد. این اینفلوئنسرها از راه‌های مختلفی کسب درآمد می‌کنند، مثل:

  • تبلیغات: پیوستن به سرویس برنامه پارتنر یوتیوب ( YouTube partner program)
  • فروش وابسته: تبدیل شدن به یک شریک وابسته
  • کالا: فروش کالاهایی مانند لیوان، تی شرت و اسباب بازی
  • جذب سرمایه گروهی: پیوستن به سایتی مانند Patreon یا استفاده از خدمات انعام آنلاین
  • صدور مجوز: کسب درآمد از صدور مجوز (licensing)
  • اسپانسرشیپ: ایجاد محتوا به نمایندگی برندها

لازم به ذکر است که همه یوتیوبرهای پردرآمد از بیش از یکی از این گزینه ها برای کسب درآمد خود استفاده می‌کنند. یوتیوبرهای پردرآمد سال 2020 عبارتند از رایان کاجی 9 ساله که در یک سال از طریق بازی با اسباب بازی ها 29.5 میلیون دلار به دست آورد، و بدلکار آماتور، MrBeast، که 17.5 میلیون دلار درآمد کسب کرد. البته درآمد رایان شامل سود حاصل از بیش از 5000 اسباب‌بازی برند است و اسپانسرهای MrBeast فهرست بلند بالایی را شامل می‌شود.

اگر فقط درآمد حاصل از سرویس YouTube partner program را در نظر بگیریم، اینفلوئنسرهای فعال به طور متوسط ​​18 دلار به ازای هر 1000 ویو کسب می کنند. به بیان دیگر یوتیوبری که 100,000 بازدید در ماه داشته باشد دستمزدی در حدود 1800 دلار خواهد داشت.

چگونه یک یوتیوبر شویم؟

بهتر است مراحل را پله پله طی کنیم، بعد از راه‌اندازی کانال زمان زیادی برای فکر کردن در مورد چگونگی کسب درآمد از آن خواهید داشت. بیایید کمی به عقب برگردیم و نحوه شروع کار جدید خود را به عنوان یک حرفه ای پوشش دهیم.

یک موضوع خاص انتخاب کنید (niche)

همه یوتیوبرهای موفق یک niche خاص دارند. نیچ (niche) به موضوع خاص و یا حوزه تخصص شما گفته میشود. این موضوع کلیدی تمام ویدیوهای شما است و می تواند به معنای واقعی کلمه هر چیزی باشد. برای الهام گرفتن به این سه ستاره یوتیوب نگاهی بیندازید.

برای شناختن مستر بیست روی لینک کلیک کنید

Unbox Therapy

این YouTuber کانادایی در زمینه ویدیوهای آنباکسینگ و بررسی محصولات جدید مانند تلفن، کنسول های بازی و سایر فناوری ها فعالیت میکند. با 18.1 میلیون دنبال کننده Unbox Therapy به عنوان یکی از 3 کانال برتر آنباکسینگ و یکی از بزرگترین کانال های این پلتفرم شناخته میشود.

یوتیوبر Unbox Therapy

?Você Sabia

کانال وُسه سابیا یکی از کانال‌های بسیار معروف برزیلی است که در آن ویدیوهای جذابی در مورد دانستنی‌ها به چشم می‌خورد. محبوب ترین ویدیوهای آنها «10 مرگ ناشی از بازی های ویدیویی» و «10 راز بزرگ دیزنی» است. تا به امروز این دو جوان برزیلی، 41.2 میلیون دنبال‌کننده از سراسر جهان جذب کرده اند.

YouTuber

FunToys Collector Disney Toys Review

محتوای کانال این اینفلوئنسر درباره بازی با اسباب بازی ها است. محبوب‌ترین اثر او یک ویدیوی 9 دقیقه‌ای است که در آن او با استفاده از خمیربازی برای پرنسس دیزنی لباس‌های پر زرق و برق می‌سازد. این ویدیو بیش از 599 میلیون بازدید داشته است. در سال 2021، دنبال کنندگان این کانال به 11 میلیون رسید.

یوتیوبر

برای مخاطبان دلیل بیاورید

نیچ شما می تواند هر چیزی باشد، اما باید روشن کنید که چرا چنین محتوایی تولید می کنید و افراد با دنبال کردن شما به چه چیزی می‌رسند. وقتی علت مفید بودن شما مشخص باشد می توانید:

  • تمرکز خود را محدود کنید و هنگام ساخت محتوا در مسیر باقی بمانید.
  • هنگام تحقیق در مورد ترندها در زمان و انرژی صرفه جویی کنید.
  • در مورد اینکه افراد با دنبال کردن کانال شما چه چیزی دریافت خواهند کرد، واضح باشید.

حال بیایید در مورد آن ویدیوهای جعبه گشایی فکر کنیم. اکثر آنباکسرها فقط برای خندیدن محتوا تولید نمی کنند. آنها نظرات صادقانه ای در مورد محصولاتی که مدنظر مخاطبین است ارائه می دهند، تا به آنها کمک کنند انتخاب های بهتری برای خرید داشته باشند. بنابراین، حتی اگر فقط برای کسب درآمد می‌خواهید یک ستاره YouTube شوید، مهم است که هدف محتوای خود را مشخص کنید.

مخاطبین خود را بشناسید

هنگامی که تصمیم گرفتید چه محتوایی تولید کنید و چرا، باید مخاطبان هدف خود را بشناسید. از خود بپرسید:

  • چه کسی ویدیوهای من را تماشا می کند؟
  • آنها چند ساله هستند؟
  • شغل آنها چیست؟
  • افراد در چه ساعتی از روز ویدیوها را تماشا میکنند؟
  • چرا ویدیوها را تماشا می کنند؟
  • آنها از تماشای ویدیوهای من چه سودی می برند؟

سوالاتی از این دست به شما کمک می‌کند پرسونای مخاطب خود را مشخص کنید. پرسونای مخاطب در واقع شخصیتی است که شما خلق می کنید و نمایانگر ویژگی های بیننده ایده آل شماست. به آنها نام، شغل، انگیزه و حقوق بدهید. وقتی به آن شخصیت خیالی جان می‌بخشید، بهتر می فهمید که محتوای شما چه کسی را هدف قرار میدهد و بهتر می توانید نیازهای آنها را با ویدیوهای خود برآورده کنید.

رقبای خود را بشناسید

نقطه عطف محتوای شما جایی بین آزمون و خطا و نتیجه‌گیری قرار دارد. به عبارت دیگر، شما باید بدانید که در حال حاضر با توجه به موضوع خاصتان (niche)، چه کاری مفید است و چه کارهایی می توانید انجام دهید تا از دیگران متمایز شوید.

کانال ها و محتواهای رقبای خود را بررسی کنید. 10 کاربر برتر یوتیوب که در حوزه شما، فعال هستند را پیدا کنید و به دنبال شباهت ها و تفاوت ها در نحوه انجام کارها باشید. آنها ممکن است در مواردی از این قبیل:

  • افکت های ویدیویی (مانند جلوه های بصری و جلوه های صوتی)
  • فرمت های ویدیویی (مانند پرسش و پاسخ، مصاحبه تخصصی، خط داستان)
  • لوکیشن (مانند استودیو، فضای باز، سر صحنه)
  • ست ها (به عنوان مثال خانه، محل کار، ست های طراحی شده و کارتونی)

شباهت داشته باشند اما آنها در پروسه برندینگ، سبک ارائه و موارد دیگر متفاوت خواهند بود. به عنوان مثال، Channel Awesome و Jeremy Jahns هر دو کانال های محبوب نقد و بررسی فیلم هستند. هر دو بیش از یک میلیون دنبال‌کننده دارند و با نمایش کلیپ هایی از فیلم مورد نظر، آنها را بررسی می کنند. اما شباهت آنها به همین جا ختم می شود.

Channel Awesome دارای طیفی از منتقدان است که فیلم‌ها (جدید و قدیمی) و نمایش‌ها، از جمله لایو اکشن‌ها و کارتون‌ها را بررسی می‌کنند. پس‌زمینه‌ آنها، دفتر کار خانگی و اتاق شخصی افراد را شامل می‌شود، و منتقدان اکثرا شخصیتی کمدی دارند.

YouTubers

از سوی دیگر، Jeremy Jahns، تک نفره به بررسی آخرین فیلم و سریال های منتشر شده می پردازد. او تقریبا در تمام ویدیوهای خود از یک پس‌زمینه قرمز رنگ استفاده می‌کند و رویکرد تحلیلی‌تری برای بررسی‌ فیلم ها در پیش می‌گیرد.

یوتیوبر

شما چه نتیجه ای از معرفی کار این یوتیوبرها گرفتید؟ باید بدانید چه چیزی برای شما مفید است و چگونه آن را با توجه به سبک خود تغییر دهید.

یک هوم پیج خوب بسازید

هنگام راه‌اندازی یک کانال یوتیوب، طراحی اولین صفحه قبل از هر چیز و صرف نظر کردن از مراحل بالا وسوسه کننده است. هوم پیج شما مانند ویترین فروشگاه است و باید متناسب با سبک و مخاطب شما باشد. پیدا کردن نیچ، تعریف علت مفید بودن خود، شناخت مخاطبان و درک رقبا، همگی به شما کمک می کند تا یک کانال یکپارچه را داشته باشید. اکنون زمان ایجاد برند خود است. موارد زیر:

  • نام کانال
  • لوگو
  • تصویر بنر
  • طرح رنگی

حداقل احتیاجات برای برندسازی است. اکنون با دنبال کردن این مراحل ساده اولین صفحه کانال YouTube خود را ایجاد کنید.

اکانت گوگل خود را ایجاد کنید

از آنجایی که گوگل مالک یوتیوب است، برای داشتن حساب یوتیوب به یک حساب گوگل نیاز دارید.

حساب یوتیوب ایجاد کنید

حساب یوتیوب در بسته حساب گوگل شما وجود دارد، اما هنوز باید کانال خود راه اندازی کنید. برای این کار، به صفحه اکانت یوتیوب خود در YouTube.com بروید و گزینه ایجاد کانال را انتخاب کنید. نام تجاری خود را انتخاب و به راحتی کانال شما ایجاد شده است.

کانال خود را شخصی سازی کنید

شما می توانید بسیاری از ویژگی های کانال خود را مطابق با سلیق انتخاب کنید، از جمله نام، لوگو، بنر صفحه و اطلاعات بیشتر، همچنین:

  • توضیحات کانال خود را کامل کنید (بخش درباره)
  • از برندسازی ثابت استفاده کنید
  • یک لوگو یا یک پروفایل با کیفیت بالا اضافه کنید
  • اطلاعات تماس را درج کنید

همه کانال های موفق کارهای فوق را انجام می‌دهند. برای مثال، بیایید نگاهی به Learn Your Land بیاندازیم، یک کانال قوی با 345000 دنبال کننده که به مردم کمک می‌کند با طبیعت ارتباط برقرار کنند. لوگو، بنر و گرافیک‌ تصاویر تامبنیل (thumbnail) حسی حرفه‌ای به صفحه کانال Learn Your Land می‌دهد، که بیشتر احتمال دارد در بین سابسکرایبر ها معروف شود.

یوتیوبر

تقویم محتوایی داشته باشید

تقویم محتوا، یا تقویم رسانه های اجتماعی، نمای کلی از پست های آینده شما در فضای مجازی است. اطلاعات ممکن است در یک نرم افزار صفحه گسترده، تقویم Google یا یک داشبورد مدیریت رسانه های اجتماعی مانند Hootsuite سازماندهی شوند. از آنها برای برنامه ریزی و ذخیره اطلاعات در مورد محتوای خود استفاده میکنند.

سعی کنید برای محتوای خود حداقل از یک ماه قبل برنامه ریزی کنید. باید باور کنید این کار از آن چیزی که به نظر می‌رسد ساده تر است. برنامه ریزی از آن جهت اهمیت دارد که شما هر روز صب وقت ندارید به این فکر کنید که امروز چه پستی میخواهم بگذارم. همچنین زمانی که دید کلی تری از محتوای خروجی داشته باشید، می توانید سازگارتر و متمرکزتر باشید.

زمان انتشار پست های خود را مشخص کنید

پرسونای مخاطب را که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم، به خاطر دارید؟ اینجا جایی است که به مفید آن پی میبرید. اگر بدانید بینندگان شما چه کسانی هستند، می‌توانید دریابید که آنها چه روزهایی از هفته و چه ساعاتی از روز آنلاین خواهند بود. سپس، می‌توانید از ابزاری مانند Hootsuite برای برنامه‌ریزی استفاده کنید، تا زمانی که مخاطبان شما فعال هستند، پست‌ مد نظر را منتشر کند.

فراخوان به عمل (calls to action)

یوتیوب به کانال‌هایی که بینندگان را در پلتفرم نگه می‌دارند، پاداش می‌دهد، به این صورت که هرچه محتوای شما بیشتر افراد را در این اپلیکیشن نگه دارد، یوتیوب محتوای شما را بیشتر برای مردم تبلیغ می کند. بنابراین، با گنجاندن فراخوان‌ به عمل (CTA) بینندگان خود را تشویق کنید که به تماشای ویدیوهای شما ادامه دهند. شما میتوانید:

  • CTA ها را در اسکریپت ویدیوی خود قرار دهید
  • استفاده از قابلیت پلی‌لیست
  • افزودن end screen به پایان ویدیوهایتان
  • در کپشن به دیگر ویدیوهای محبوب لینک دهید

لیست‌های پخش و صفحه‌های پایانی ویژگی‌های پیشرفته‌ یوتیوب هستند، که دستیابی به آنها آسان است.

یوتیوبر

به کامنت ها پاسخ دهید

مانند هر پلتفرم اجتماعی دیگری، یوتیوب نیز تعامل را در اولویت قرار می دهد. بنابراین وقتی شروع به تولید محتوا می کنید، به برنامه ای برای پیگیری نظرات هم نیاز دارید.

پاسخ دادن به صورت موقت ممکن است در ابتدا کارساز باشد، اما با رشد کانال، پاسخ دادن به تک تک کامنت ها عملا غیرممکن میشود. استفاده از ابزاری مانند Hootsuite می تواند مفید باشد.

استفاده از تبلیغات

پس از اینکه مراحل را به ترتیب طی کردید، می توانید شروع به تبلیغ کار خود کنید. موفق ترین یوتیوبرها نیز همگی برای تبلیغ کار خود سرمایه گذاری می کنند. شما با روش های زیر میتوانید کار خود را تبلیغ کنید:

  • تبلیغات: یک راه سریع و آسان. به سادگی به YouTube پول بدهید تا دفعات نمایش ویدیوهای شما را در نتایج جستجو افزایش دهد.
  • شبکه‌سازی: رایگان اما طولانی است. ابتدا باید دوستانی پیدا کنید، سپس می توانید با سایر یوتیوبرها همکاری کنید و ویدیوهای کراس اوور، ویدیو های ترکیبی و کاور ایجاد و حتی به عنوان مهمان در ویدیو دوستانتان شرکت و خود را به مخاطبان جدید معرفی کنید.
  • تبلیغ برون برنامه ای: اگر حضور گسترده تری در وب دارید تبلیغات خارجی یک راه حل آسان دیگر است. از دیگر رسانه های اجتماعی، ایمیل ها یا وب‌سایت خود برای اطلاع‌رسانی به مردم در مورد ویدیوی جدید خود استفاده کنید.