چندین روند مهم وجود دارد که بازاریابان باید روی آنها تمرکز کنند، از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی گرفته تا ربات‌های مخصوص چت و واقعیت مجازی. همه این کانال‌های تبلیغاتی و استراتژی‌های جدید حول یک مفهوم بسیار ساده سازمان‌دهی شده‌اند: کسب‌وکارها باید رویکرد مشتری محور را بپذیرند. در این دیدگاه، مشتریان نه تنها کسانی هستند که باید با آنها ارتباط برقرار کنید، بلکه کسانی هستند که باید استراتژی بازاریابی خود را در طبق آنها ترسیم کنید. به همین دلیل است که تشخیص پرسونای مشتری در بهینه سازی نرخ تبدیل از اهمیت بالایی برخوردار است.

تبلیغ در یوتیوب

مشتریان نه تنها بیشتر از هر زمان دیگری نسبت به هرچیز آگاهی بیشتری دارند، بلکه برای برقراری روابط شخصی با برندها و شرکت ها پذیرا هستند. شرکت ها باید از کسب و کارهای متمرکز بر محصول، به کسب و کارهای مشتری محور تبدیل شوند. این امر مستلزم آن است که بازاریابان بر روی یک رویکرد یک به یک کار کنند و یک تجربه سفارشی را در تمام مراحل مختلف قیف بازاریابی با استفاده از کانال‌های تبلیغات خارجی و داخلی ایجاد کنند. تا پایان این مقاله از جیمکس ادز با ما همراه باشید.

7 استراتژی بهینه سازی نرخ تبدیل

بهترین استراتژی برای بهینه سازی نرخ تبدیل کدام است؟ هیچ پاسخ یکسانی برای این سوال وجود ندارد، چرا که بهترین استراتژی ها بسته به کسب و کارها متفاوت خواهد بود. با این حال، مراحل کلی وجود دارد که هر کسب و کاری باید هنگام تلاش برای بهینه سازی نرخ تبدیل خود انجام دهد.

در ادامه چند استراتژی برای بهینه سازی نرخ تبدیل را با هم بررسی می کنیم که هر کسب و کاری باید از آن‌ها استفاده کند:

 صفحات فرود مختلفی ایجاد و سپس آن‌ها را تست کنید

می توانید با ایجاد چندین نسخه از صفحه فرود یا لندینگ پیجتان و آزمایش اینکه کدام یک بهترین نتایج را می گیرد، تعداد تبدیل ها را افزایش دهید. این تست چند متغیره یا تست A/B نامیده می شود. تست A/B یک روش آزمایشی است که در آن شما دو نسخه از یک صفحه فرود را مقایسه می کنید تا ببینید کدام یک عملکرد بهتری دارد. نسخه ای که عملکرد بهتری دارد نسخه ای است که باید از آن استفاده کنید.

انواع مختلفی از تست های A/B وجود دارد که می توانید در وب سایت خود اجرا کنید:

  • تیترهای مختلف را تست کنید
  • طول های مختلف را برای تیتر خود آزمایش کنید
  • بیانیه هایی برای تشریح متنوع مزایا را آزمایش کنید
  • کال تو اکشن یا فراخوان به عمل (CTA) را نیز در نسخه های مختلف تست کنید

عوامل موثر بر CRO را در بالای صفحه قرار دهید

چندین استراتژی بهینه سازی نرخ تبدیل وجود دارد که می توانید از آنها برای اطمینان از بهینه سازی وب سایتتان استفاده کنید. یکی از مهم ترین آنها، قراردادن عوامل موثر بر CRO در بالای صفحه است. این به این معنی است که مطمئن شوید عناصر موجود در وب‌سایت شما که به احتمال زیاد بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل می‌کنند، بدون نیاز به اسکرول کردن به پایین، به‌طور برجسته در صفحه نمایش داده می‌شوند.

برخی از بهترین راه‌ها برای انجام این کار گنجاندن یک عنوان قوی و فراخوان برای اقدام (CTA) در بالای صفحه، و همچنین اطمینان از اینکه محصول یا خدمات شما به‌طور برجسته نشان داده می‌شود، است. همچنین باید مطمئن شوید که وب سایت شما به راحتی قابل پیمایش است و مشتریان بالقوه می توانند به راحتی اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنند. با پیروی از این نکات، می توانید اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما برای CRO بهینه شده است و شانس خود را برای تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری به حداکثر می رساند.

CRO را در صفحات پربازدید تست کنید

همانطور که از نام آن پیداست، تست CRO (بهینه سازی نرخ تبدیل) در صفحات پربازدید، فرآیند آزمایش تکنیک های مختلف CRO در صفحاتی است که ترافیک زیادی دریافت می کنند. هدف یافتن تکنیک هایی است که در این صفحات به بهترین نحو کار می کنند تا نرخ تبدیل را به حداکثر برسانند.

چندین استراتژی و تکنیک بهینه سازی نرخ تبدیل مختلف وجود دارد که می توان آنها را آزمایش کرد، از جمله:

    تغییرات در طراحی

    تغییرات در چیدمان

    تغییرات برای کپی کردن

    بهینه سازی کال تو اکشن (CTA)

آزمایش انواع مختلف این عناصر می تواند به شناسایی این که کدام ترکیب در تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری یا سرنخ موثرتر است کمک کند.

توجه به این نکته مهم است که همه صفحات پربازدید یکسان نیستند، بنابراین مهم است که تست‌های CRO را برای هر صفحه جداگانه تنظیم کنید. به عنوان مثال، یک صفحه محصول به رویکرد متفاوتی برای پست وبلاگ یا صفحه فرود نیاز دارد. با تطبیق تست ها با صفحه خاص، می توانید دقیق ترین و موثرترین نتایج را دریافت کنید.

آزمایش CRO در صفحات پربازدید می تواند یک راه عالی برای بهبود نرخ تبدیل و استفاده حداکثری از ترافیک دریافتی وب سایت شما باشد. با یافتن ترکیب مناسب از عناصر، می توانید تعداد بازدیدکنندگانی را که اقدام مورد نظر را در وب سایتتان انجام می دهند، به حداکثر برسانید.

از PIE برای اولویت بندی تست های CRO استفاده کنید

اولویت بندی تست های CRO می تواند کاری دشوار و زمان بری باشد. با این حال، استفاده از چارچوب PIE می‌تواند به ساده‌سازی فرآیند کمک کند و اطمینان حاصل کنید که ابتدا مهم‌ترین عناصر را آزمایش می‌کنید؛ در اینجا می توان بر اساس معیارهای درآمد یا تعامل اندازه گیری کرد. مثلا اگر انتظار می رود که آزمایش خاصی به طور قابل توجهی فروش یا تعامل را افزایش دهد، ارزش بالقوه بالایی خواهد داشت.

به عنوان مثال، اگر یک عنصر وجود داشته باشد که باعث ایجاد یا شکست تجربه کاربر شود، امتیاز مهمی خواهد داشت. با ارزیابی هر آزمون بر اساس این معیارها، می توانید تست های خود را اولویت بندی کنید و مطمئن شوید که ابتدا روی تاثیرگذارترین تغییرات کار می کنید. علاوه بر این، چارچوب PIE می تواند به شما در شناسایی مناطقی که نیاز به آزمایش بیشتر است کمک کند.

CTA های بدون دکمه را امتحان کنید

وقتی صحبت از CTA به میان می آید، دکمه ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. اما هر از چند گاهی با موقعیتی مواجه می شوید که یک CTA بدون دکمه موثرتر از دکمه دار است. به عنوان یک قاعده کلی، دکمه ها موثرترین راه برای ترغیب کاربران به اقدام در وب سایت شما هستند. اما همیشه استثناهایی در قاعده وجود دارد. در برخی موارد، استفاده از یک CTA بدون دکمه می تواند در ترغیب کاربران به اقدام دلخواه، مؤثرتر باشد.

چه زمانی از CTA بدون دکمه استفاده کنیم؟

دو حالت وجود دارد که استفاده از CTA بدون دکمه می تواند موثرتر باشد:

  • زمانی که فضای کافی در صفحه برای یک دکمه وجود ندارد
  • زمانی که چندین CTA در یک صفحه وجود دارد

اگر قصد استفاده از CTA بدون دکمه را دارید، باید چند نکته را در نظر داشته باشید. ابتدا مطمئن شوید که CTA به وضوح قابل مشاهده است و از بقیه صفحه متمایز است. دوم، مطمئن شوید که CTA به راحتی قابل درک است و نیاز به توضیح زیادی ندارد. و در نهایت، مطمئن شوید که CTA مربوط به کاربر و صفحه ای است که در آن قرار دارد.

اگر مطمئن نیستید که CTA دکمه دار یا CTA بدون دکمه موثرتر است، هر دو را آزمایش کنید و ببینید از کدامیک نتایج بهتری می‌گیرد.

از ابزارهایی برای جمع آوری داده ها و اعمال یافته ها در استراتژی CRO خود استفاده کنید

CRO یک فرآیند مداوم آزمایش، اندازه گیری و اصلاح وب سایت شما است. هرچه بیشتر مشتریان و رفتار آنها را درک کنید، استراتژی های بهینه سازی نرخ تبدیل شما بهتر خواهد بود. با این حال، تعدادی ابزار مختلف وجود دارد که می توانید از آنها برای جمع آوری اطلاعات در مورد بازدیدکنندگان وب سایت و رفتار آنها استفاده کنید. این داده ها می توانند در توسعه و اصلاح استراتژی CRO شما بسیار ارزشمند باشند.

برخی از محبوب ترین ابزارها برای جمع آوری داده ها عبارتند از:

  • گوگل انلیتیکس (Google Analytics)
  • ابزارهای Heat mapping
  • پلتفرم های تست کاربر و غیره

Google Analytics به شما امکان می دهد چندین سایت را تحت یک حساب ردیابی کنید و به شما امکان می دهد به گزارش های مختلفی دسترسی داشته باشید که می تواند به شما در شناسایی زمینه های بهبود در وب سایت خود کمک کند.

ابزارهای Heat Mapping به شما این امکان را می‌دهند که ببینید دقیقاً کجا افراد روی وب‌سایت شما کلیک می‌کنند و این داده‌ها می‌توانند به ویژه در مورد CRO مفید باشند. نقشه‌های گرمایی (Heat mapping) مناطقی را نشان می‌دهد که علاقه و فعالیت بالایی دارند، که می‌تواند به شناسایی مناطق مشکل‌دار که بازدیدکنندگان ممکن است گیج یا گم شوند کمک کند.

با استفاده از این ابزارها برای جمع‌آوری داده‌ها، می‌توانید بینش‌هایی در مورد کارهایی که بازدیدکنندگان در سایت شما انجام می‌دهند، با چه چیزی درگیر هستند و به دنبال چه چیزی هستند به دست آورید. سپس می‌توان از این اطلاعات برای ایجاد تغییراتی در وب‌سایتتان استفاده کنید که تجربه کاربر را بهبود می‌بخشد و تبدیل‌های بیشتری را ایجاد می‌کند.

بر سیگنال های اعتماد، مانند رتبه بندی ها و گواهی ها تاکید کنید

اگر می خواهید تبدیل ها را در وب سایت تجارت الکترونیک خود افزایش دهید، باید اطمینان حاصل کنید که اعتماد مشتریان به شما آسان است. یکی از راه‌های انجام این کار، اضافه کردن سیگنال‌های اعتماد است؛ که به عنوان اثبات اجتماعی شما نیز شناخته می‌شود.

سیگنال های اعتماد برای هر وب سایت، به ویژه برای سایت های تجارت الکترونیک مهم هستند. آنها به ایجاد اعتماد در مشتریان بالقوه کمک می کنند و نشان می دهند که شما یک پلتفرم تجاری معتبر هستید. انواع مختلفی از سیگنال های اعتماد وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید، مانند رتبه بندی و گواهینامه ها. رتبه بندی یک راه عالی برای نشان دادن مشتریان بالقوه است که دیگران تجربه مثبتی با سایت شما داشته اند. می‌توانید از توصیفات مشتریان، بررسی‌های محصول، یا حتی اثبات اجتماعی مانند نام‌گذاری توییتر یا لایک‌های اینستاگرام استفاده کنید.

از سوی دیگر، گواهینامه ها به شما کمک می کند نشان دهید که یک تجارت معتبر و قابل اعتماد هستید. این می تواند شامل گواهینامه های صنعتی، اعتبارنامه ها یا حتی جوایزی باشد که برنده شده اید. هم رتبه‌بندی‌ها و هم گواهینامه‌ها می‌توانند به اعتمادسازی با مشتریان بالقوه کمک کنند و به آنها اطمینان لازم را برای خرید بدهند. اگر هیچ علامت اعتمادی در سایت خود ندارید، اکنون زمان آن است که برخی از آنها را به پلتفرمتان اضافه کنید.

در آخر

بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) بخش مهمی از اجرای یک وب سایت موفق است. با ایجاد بهبودهای کوچک در وب سایت خود، می توانید افزایش قابل توجهی در تعداد مشتریانی که به دست می آورید مشاهده کنید.

استراتژی‌های بهینه‌سازی نرخ تبدیل همه در مورد افزایش درصد بازدیدکنندگان وب‌سایت شما هستند که اقدامات مورد نظرتان را انجام می‌دهند؛ مثلا خرید می کنند یا در خبرنامه پلتفرمتان ثبت‌نام می کنند. حتی یک افزایش جزئی در نرخ تبدیل می تواند تاثیر زیادی بر سود شما داشته باشد.

راه های مختلفی برای بهبود نرخ تبدیل وب سایتها وجود دارد. با این حال، ابتدا مطمئن شوید که وبسایتتان برای ایجاد تبدیل طراحی شده است، مثلا کال تو اکشن واضحی دارد و فرآیند پرداخت در آن آسان است. همچنین نسخه های مختلف وبسایتتان را تست کنید تا ببینید کدام یک بهتر جواب می دهد. از داده های بازدیدکنندگان وب سایتتان برای بهبود نرخ تبدیل استفاده کنید.

با پیروی از این نکات، می توانید افزایش قابل توجهی در تعداد سرنخ ها و مشتریان وفاداری که از وبسایتتان به دست می آورید، مشاهده کنید.