تفاوت اصلی بین یک کمپین بازاریابی موفق و یک کمپین ناموفق چیست؟ قطعا استراتژی های بازاریابی اتخاذ شده پشت صحنه است. بسیاری از صاحبان مشاغل کوچک در انتخاب استراتژی موثر دچار مشکل می شوند چرا که هنوز اصول اساسی را درک نکرده اند. تا پایان این مقاله از جیمکس ادز با ما همراه باشید.

تبلیغ در گوگل

استراتژی بازاریابی چیست؟

استراتژی های دیجیتال مارکتینگ
استراتژی های دیجیتال مارکتینگ

استراتژی بازاریابی یا مارکتینگ، گروهی از تکنیک‌ها است که به سازمان شما اجازه می‌دهد منابع و بودجه خود را به سمت بهترین فرصت‌ها هدایت کنید تا بتوانید بهترین بازده سرمایه‌گذاری را داشته باشید و سود نهایی تان را افزایش دهید. اکنون که می دانیم یک استراتژی بازاریابی به چه چیزی خلاصه می شود، بیایید در ادامه نگاهی به برخی از اجزای ضروری یک استراتژی بازاریابی خوب بیندازیم. تا پایان این مقاله از جیمکس با ما همراه باشید.

اهمیت شناخت مخاطب هدف در اتخاذ استزاتژی بازاریابی

باید دقیقاً بدانید که با تلاش‌های بازاریابی تان می‌خواهید به چه کسی برسید. بدین معنا که حتما باید مخاطب هدفتان را بشناسید. این باید اولین قدم در اتخاذ استراتژی بازاریابی هر کمپینی باشد.

شما نباید زمان و بودجه تان را برای جذب همگان تلف کنید، بلکه برای شروع، باید تلاش های بازاریابی تان را به گروه افرادی محدود کنید که به محصول یا خدمات شما به نیاز دارند و یا به راحتی به سمت آن جذب می شود.

هنگامی که بدانید مشتری ایده آل شما چه کسی است، می دانید علایق، نیازها و نگرانی های او چیست. هنگامی که اینها را بدانید، می‌توانید با استفاده از زبانی که فوراً آن را درک می‌کنند و با آن ارتباط برقرار می‌کنند، تبلیغات تلویزیونی، آگهی‌های روزنامه، پست‌های وبلاگ و پیام‌های بیلبوردی ایجاد کنید.

استراتژی بازاریابی خوب چیست؟

یک استراتژی بازاریابی خوب مانند یک برنامه خوب است. باید به خوبی اندیشیده، تفصیل داده شود و هدف یا اهداف مشخصی داشته باشد. سپس، باید شامل چندین مرحله یا نقاط عطف باشد. در یک طرح بازاریابی، این مراحل یا نقاط عطف اغلب شامل کانال‌ها و تاکتیک‌های مختلفی است که استفاده می‌کنید. به عنوان مثال، یک استراتژی بازاریابی دیجیتال ممکن است شامل برنامه های بازاریابی رسانه های اجتماعی و برنامه بازاریابی محتوا باشد.

ایجاد یک استراتژی بازاریابی، اولین گام حیاتی است، چرا که زمینه را برای دنبال کردن تمام تلاش‌های شما فراهم می کند. این مانند یک نقشه راه برای نحوه رویکرد بازاریابی و دستیابی به اهدافتان است. بدون برنامه، استراتژی‌های ناهمگونی خواهید داشت که فقط روی کاغذ خوب به نظر می‌رسند، اما در واقع در جهت اهداف و مقاصد اصلی شما نیستند.

مزایای یک استراتژی بازاریابی خوب چیست؟

استراتژی بازاریابی
مزایای به کار گیری استراتژی های بازاریابی

مسلماً مزیت اصلی استراتژی های بازاریابی مؤثر سازماندهی است. داشتن این برنامه یا نقشه راهِ فراگیر به شما کمک می کند تا همیشه در حال انجام وظیفه باشید؛ بدین معنا که همه استراتژی های کوچکتر شما با دنبال کردن اهداف بزرگتر هماهنگ شوند. با این حال، بسیاری از پاداش های ملموس دیگر در برابر ایجاد یک استراتژی بازاریابی خوب به شما اعطا می شود.

افزایش ترافیک

یک هدف معمولی استراتژی بازاریابی دیجیتال، افزایش ترافیک، چه به وب سایت شما، چه ویترین فروشگاه شما در دنیای واقعی است. افرادی که به وب سایت یا فروشگاه شما می آیند برای هدف خاصی در آنجا هستند که اغلب به اهداف اصلی شما مرتبط است.

به عنوان مثال، هدف اصلی یک تجارت الکترونیک افزایش فروش است. قبل از اینکه بتوانید مراحل خرید مشتری را تکمیل کنید، به افزایش ترافیک فروشگاه آنلاینتان نیاز دارید. شما نمی توانید امیدوار باشید که بدون ترافیک بالا، به اهداف بازاریابی تان برسید. بنابراین، هر استراتژی بازاریابی خوب باید شامل چندین تاکتیک برای تشویق بازدیدکنندگان بیشتر به فروشگاه یا وب سایت شما باشد.

ترافیک بیشتر به معنای سرنخ ها، تبدیل ها، فروش بالقوه بیشتر است. به عبارت دیگر، افزایش ترافیک تعداد فرصت هایی را که برای بازدیدکنندگان دارید افزایش می دهد تا به روش هایی با ارزش برای کسب و کار شما عمل کنند.

بهبود آگاهی از برند

بسیاری از تاکتیک‌هایی که در استراتژی بازاریابی دیجیتال خود به کار می‌برید، محتوا، پیام‌ها و سایر جزئیات شما را در مقابل مخاطبان هدف قرار می‌دهد. رسانه های اجتماعی، سئو، بازاریابی ایمیلی و بسیاری از روش های مختلف بر روی دیده شدن و قرار گرفتن بر سر راه مخاطبان هدف تمرکز دارند.

این افزایش دید، آگاهی از برند شما را بهبود می‌بخشد و به شما امکان می‌دهد به افراد جدید دسترسی پیدا کنید. بدین طرق مخاطبان بیشتری با برند، محصولات و خدمات شما آشنا خواهند شد. این تعاملات است که به شما کمک می کند موقعیت خود را در بازار به دست آورده و تثبیت کنید. با آگاهی بیشتر از برند، یادآوری کسب و کار شما و انتخاب آن نسبت به رقبای احتمالی برای مخاطبان آسان تر خواهد بود.

افزایش درآمد

فروش و درآمد برخی از رایج ترین و ضروری ترین اهداف برای بازاریابان است. در نهایت، بسیاری از تاکتیک های بازاریابی شما بر افزایش فروش تمرکز دارند. به عنوان مثال، وقتی ترافیک فروشگاه یا سایت خود را افزایش می دهید، امید این است که فروش و درآمد نیز افزایش یابد.

شما باید چندین استراتژی متمرکز بر فروش را در برنامه خود بگنجانید. این فعالیت ها ممکن است با افزایش ترافیک یا آگاهی از برند مرتبط باشد، اما شما باید ایده روشنی از تاثیر فروش یا درآمد حاصل از هر کدام داشته باشید.

حس وفاداری مشتری را تحریک کنید

در حالی که معمولاً فروش و درآمد هدف نهایی برای بازاریابان است، شما نباید در این نقطه متوقف شوید. وفاداری و حفظ مشتری گامی حیاتی است که بازاریابان اغلب آن را فراموش می کنند. اینها پیام های بازاریابی هستند که پس از اینکه مشتری قبلاً یک تبدیل یا خرید را انجام داده است، رخ می دهد. هدف این استراتژی های بازاریابی تشویق فعالیت های آینده از سوی کاربران قبلی است.

به یاد داشته باشید، به دست آوردن مشتریان جدید بیشتر از طریق تشویق مجدد مشتریان گذشته هزینه دارد، چرا که در اینجا فقط بحث تبلیغ نیست، بلکه بحث کیفیت واقعی محصولات و یا خدمات شماست. بنابراین، همانطور که سعی می‌کنید سرنخ‌ها و مشتریان جدیدی ایجاد کنید، مشتریانی را که قبلا ایجاد کرده‌اید فراموش نکنید!

چگونه یک استراتژی بازاریابی موثر آنلاین ایجاد کنیم؟

استراتژی بازاریابی خوب
استراتژی بازاریابی یا مارکتینگ

ماهیت خاص و دقیق یک استراتژی بازاریابی موثر این است که عوامل زیادی برای اتخاذ آن باید در نظر گرفته شوند. برای کمک به تصمیم گیری در مورد اینکه یک استراتژی بازاریابی خوب، در ادامه 8 مرحله وجود دارد که باید آنها را دنبال کنید.

مرحله 1: اهدافتان را دوباره بررسی و تایید کنید

یک استراتژی بازاریابی خوب یک برنامه برای رسیدن به اهداف تجاری شماست. بنابراین، اولین کاری که باید در تدوین این طرح انجام دهید این است که اهدافتان را مجدداً مرور کنید و دوباره صحت آنها را تایید کنید.

این اهداف باید از معیارهای زیر که به معیارهای SMART معروف هستند پیروی کنند.

  • خاص (Specific)
  • قابل اندازه گیری (Measurable)
  • قابل دستیابی (Achievable)
  • واقع بین (Realistic)
  • زمانمند (Timely)

هرچه اهداف شما مستقیم تر و مشخص تر باشند، اندازه گیری و قرار دادن آنها در یک چارچوب زمانی واقع بینانه آسان تر است.

مرحله 2: برند خود را بشناسید

در این مرحله، برند خود را تعریف کنید. این کاری است که احتمالا قبلاً انجام داده اید، اما ایده خوبی است که با توسعه استراتژی بازاریابی موثر خود، دوباره تعریف آن را مرور کنید. این کار به شما اجازه می دهد در دستورالعمل های برندتان تجدید نظرهای خوبی اعمال کنید. شما می خواهید به نقاط فروش منحصر به فرد و برندتان فکر کنید. شما می خواهید این موارد را به طور مکرر در تاکتیک های بازاریابی تان برجسته کنید.

از آنجایی که بازاریابی بسیار به پیام رسانی وابسته است، باید صدای برند خود را نیز در نظر بگیرید. این نشان می دهد که چگونه کسب و کارتان را در محتوا و پیام هایتان ارائه کنید. آیا از لحن حرفه ای استفاده می کنید؟ یا اینکه سبک شما دوستانه تر است؟ فقط یکی را برای همیشه انتخاب کنید. باید صدای برند شما در تلاش های بازاریابیتان ثابت باشد.

مرحله 3: پرسونای مشتریتان را بازبینی کنید

مشابه هویت برندتان، احتمالاً قبلاً تعدادی شخصیت مشتری ثابت ایجاد کرده‌اید و درک خوبی از مخاطبانتان دارید. این ایده بدی نیست که دوباره به پروفایل‌های مشتریانتان سری بزنید و تغییراتی ایجاد کنید.

در توسعه پرسونای مخاطب هدف، چند درس وجود دارد که باید در نظر داشت که نگرش ها و رفتارهای مصرف کننده دائما در حال تغییر است. به همین دلیل خوب است که دوباره به پروفایل‌هایشان مراجعه کنید. قطعاً شما نمی‌خواهید بر اساس اطلاعات قدیمی برای کاربران بازاریابی کنید!

تبلیغ در یوتیوب

اکثر کسب و کارها با یک نوع مشتری خاص سروکار ندارند. در عوض، مخاطبان شما پرسوناها و بخش‌های کوچک‌تر زیادی را تشکیل می‌دهند. مهم است که این بخش ها را جدا نگه دارید. در پرسونای خریدار خود هم ویژگی های جمعیت شناختی (سن، جنسیت، سطح درآمد، مکان و …) و روانشناختی (ارزش ها، علایق، نگرش ها و …) را در نظر بگیرید. هرچه جزئیات بیشتری را به دست آورید، بازاریابی برای مخاطبان کلیدی‌تان بسیار آسان‌تر است.

مرحله 4: تاکتیک های بازاریابی دیجیتالتان را انتخاب کنید

بسیاری از کانال ها، تاکتیک ها و اجزای دیگر استراتژی بازاریابی شما را تشکیل می دهند. شما باید به صورت استراتژیک آنهایی را انتخاب کنید که بیشترین ارزش را برای ارائه کسب و کار و اهدافتان دارند. به همین دلیل هوشمندانه است که ابتدا اهداف، برند و مخاطبان خود را در نظر بگیرید.

شما قصد دارید استراتژی های بازاریابی را برای کسب و کاری انتخاب کنید که با این عناصر، به ویژه مخاطبان شما همسو باشد. برای مثال، صرف زمان بازاریابی در کانال‌هایی که مخاطبان هدف شما در آن‌ها فعال نیستند، منطقی نیست. شما در این مرحله استراتژی هایی را که مستقیماً بر اهداف شما تأثیر نمی گذارد را نیز حذف می‌کنید.

مرحله 5: بودجه بازاریابیتان را تنظیم کنید

در کنار انتخاب تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ، باید بودجه خود را نیز در نظر بگیرید. هر استراتژی جدیدی که به برنامه خود اضافه می کنید هزینه هایی را به همراه خواهد داشت. شما باید بودجه کل خود را درک کنید تا بدانید چقدر می توانید استراتژی کلی‌تان را بزرگ کنید و گسترش دهید.

تعیین هزینه‌های هر استراتژی همیشه آسان نیست. بسیاری از تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ هزینه مستقیم ندارند. بنابراین، ممکن است مجبور شوید ارزش زمانی را که صرف این استراتژی ها می کنید، ارزیابی کنید. به عنوان مثال، شما می توانید برای بازاریابی محتوای خود وبلاگ بنویسید. این کار هیچ هزینه ای ندارد، اما به زمان قابل توجهی نیاز دارد و این یعنی صرف هزینه‌ی غیر مستقیم.

مرحله 6: برای استراتژی‌های بازاریابی‌تان برنامه‌ریزی کنید

مرحله 6 ترکیبی از مراحل 4 و 5 است و در این مرحله، شروع به ایجاد چارچوب برنامه خود می‌کنید. شما انتخاب کرده‌اید که از کدام استراتژی ها در این صفحه استفاده کنید و تصمیم گرفته‌اید که برای هر کدام چقدر زمان و هزینه صرف کنید. اکنون، شما باید تمام این تلاش ها را برنامه ریزی کنید و آنها را در در یک برنامه زمانبندی‌شده قرار دهید.

از آنجایی که استراتژی‌های بازاریابی مؤثر از تاکتیک‌ها و کانال‌های مختلف استفاده می‌کنند، احتمالاً بیش از یک زمان‌بندی خواهید داشت. به عنوان مثال، شما یک تقویم محتوایی برای وبلاگ و پلتفرم های رسانه های اجتماعی خود و یک برنامه تبلیغاتی یا برنامه بودجه برای حساب گوگل ادزتان ایجاد خواهید کرد. این برنامه فعالیت‌های شما را برنامه ریزی می کند و به عنوان نقشه راه اجرای استراتژی بازاریابی شما عمل می کند.

مرحله 7: کمپین بازاریابیتان را راه اندازی کنید

با تکمیل طرح شما، زمان آن فرا رسیده است که استراتژی‌هایتان را در کانال‌ها و پلتفرم‌های مختلفی که انتخاب کرده‌اید به کار بگیرید و کمپین بازاریابیتان را راه اندازی کنید. ممکن است این یک قدم ساده به نظر برسد، اما اینجاست که ممکن است با مشکلات غیرمنتظره‌ای مواجه شوید که از سرعت شروع استراتژی بازاریابی شما کم می‌کند. ممکن است در تنظیم حسابتان برای کانال‌های جدید، با مشکل مواجه شوید. همچنین ممکن است در یادگیری نحوه عملکرد هر پلتفرم با موانع جدیدی برخورد کنید.

ایده خوبی است که یک هفته به خودتان فرصت دهید تا استراتژی بازاریابی خود را درک کنید. این به شما زمان می دهد تا بر هر یک از این موانع غلبه کنید، بدون اینکه جدول زمانی اصلیتان را به طور کامل تغییر دهید.

مرحله 8: نتایج را پیگیری کنید

گام نهایی در ایجاد یک استراتژی بازاریابی موثر، شروع ردیابی نتایج است. به یاد داشته باشید که داشتن اهداف و استراتژی های قابل اندازه گیری، کلید موفقیت شماست. در غیر این صورت، نمی‌دانید چه زمانی تلاش‌های شما نتیجه می‌دهد یا خیر. هنگامی که استراتژی بازاریابی شما رسما شروع شد، باید عملکرد هر تاکتیک و کانال را زیر نظر داشته باشید. توجه ویژه ای به هزینه های این استراتژی ها و نتایجی که در ازای آن دریافت می کنید داشته باشید.

شما نمی خواهید ROI بازاریابی منفی مانع رشد شما شود! ابزارهای زیادی برای کانال وجود دارد که به شما در ردیابی نتایج کمک می کند. به عنوان مثال، گوگل آنالیتیکس بر فعالیت وب سایت شما نظارت می کند. داشبورد Google Ads نیز مثال دیگری است که به شما کمک می کند عملکرد تبلیغات خود را نظارت کنید.

و در آخر

یک استراتژی بازاریابی خوب برای هدایت کسب و کار آنلاین چیست؟ در حالی که هیچ دستور العمل کاملی برای استراتژی بازاریابی شما وجود ندارد، می توانید برای توسعه استراتژی های بازاریابی موثرتر از مراحل ذکر شده در این مقاله پیروی کنید.

برنامه ریزی یک مولفه حیاتی است. هر بخش از استراتژی بازاریابی شما باید هدفی مستقیم داشته باشد و به شما در دستیابی به اهداف تجاریتان کمک کند. اگر زمان مناسب را برای برنامه ریزی استراتژی های خود اختصاص ندهید، تجارب کلی بازاریابی شما آسیب خواهد دید. تجارب، سوالات و نظرات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.