کسب درآمد از یوتیوب؛ 6 نکته اساسی برای تبلیغ پرسود در یوتیوب | آیا می دانستید که مردم روزانه 5 میلیارد ویدیو در یوتیوب تماشا می کنند؟ در واقع هر دقیقه 300 ساعت ویدیو در یوتیوب آپلود می شود! این آمار خیلی جالب است، نه؟ در ادامه به بررسی ۶ نکته اساسی برای داشتن یک تبلیغ پرسود در یوتیوب می‌پردازیم. تا پایان این مقاله از جیمکس ادز با ما همراه باشید.

تبلیغات گوگل

نکاتی برای داشتن تبلیغات پرسود در یوتیوب

پرسود بودن یوتیوب
تبلیغات پرسود در یوتیوب

 می‌دانیم که یوتیوب سرویس پیشرویی است که در سال 2005 امکان انتشار آنلاین و آسان محتوای ویدیویی را به صورت جهانی در یک پلتفرم قوی فراهم کرد. به سال‌ها بعد فکر کنید؛ اگر استراتژی بازاریابی شما دارای قسمت محتوای ویدیویی نباشد، قابلیت دیده شدن و رشد کسب و کار شما وجود نخواهد داشت و قطعا به مشکلات بزرگی برمی‌خورید. دقت داشته باشید که محتوای ویدئویی باید به یک بخش مهم از پازل بازاریابیتان تبدیل شود زیرا مخاطبان شما محتوای ویدیویی را می‌پسندند.

8 نکته در مورد تبلیغات کلیکی (PPC) برای بهبود گوگل ادز

در این میان، آگاهی اغلب شرکت‌ها و کسب و کارهای خرد و کلان نسبت به اهمیت محتوای ویدیویی، ایستادگی و به چشم آمدن در میدان رقابت سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود. به همین دلیل است که هزینه‌های تبلیغاتی باید به سرویس‌هایی مانند You Tube اختصاص داده شود چرا که محتوا به بهترین شکل را به مخاطبان هدف شما ارائه می‌دهد.

اگرچه دنیای تبلیغاتی یوتیوب شبیه تبلیغات جستجوی پولی است، اما به عنوان یک پلتفرم پیچیده، در ابتدا می‌توان موشکافانه‌تر به آن نگاه کرد.

راستی می‌دانید تبلیغات جستجوی پولی یا paid search چیست؟ تبلیغات جستجوی پولی نوعی استراتژی بازاریابی دیجیتال است که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا به موتورهای جستجو پول بدهند تا تبلیغات خود را در صفحات نتایج موتور جستجوی مرتبط با هدف نشان دهند.

صد در صد یوتویوب عملکرد پیچیده‌تری نسبت به این استراتژی دارد. در زیر شش نکته را بررسی می کنیم که به شما کمک می کند بودجه تبلیغات YouTube خود را به روشی هوشمندانه خرج کنید تا در واقع توجه افرادی را که بیشترین اهمیت را برای کسب و کار شما دارند، و قرار است مشتریان آینده شما باشند، جلب کنید.

قالب تبلیغاتتان را هوشمندانه انتخاب کنید

اولین حقیقت پیچیده در مورد تبلیغات یوتیوب این است که فرمت‌های تبلیغاتی مختلفی در این پلتفرم در دسترس است. از کجا شروع کنیم؟ یک تبلیغ پرسود چه قالبی دارد؟ خوب، قبل از هر چیز باید با مطالعه در مورد هر فرمت جداگانه در صفحه راهنمای یوتیوب شروع کنید و سپس هدف اصلی خود را در نظر بگیرید. البته ما کار را آسان کردیم و همین جا هر فرمت را جداگانه برایتان توضیح دادیم. بهتر از این؟

  • تبلیغات  trueview video discovery: تبلیغاتی هستند افراد با کلیک روی آن می‌توانند به فیلم‌ها و کانال شما در یوتیوب یا سایت شما هدایت شوند.
  • تبلیغات  trueview-in stream: به‌عنوان بخشی از ویدیوهای اصلی ظاهر می‌شوند.
  • تبلیغات نمایشی (display ads): در سمت راست ویدیویی که می‌خواهید ببینید و یا در قسمت بالای لیست ویدیوهای پیشنهادی یوتیوب برای شما، نشان داده می‌شوند. 
  • تبلیغات روی ویدیو (overlay): به صورت نیمه شفاف در پایین صفحه ی ویدیو نمایش داده می‌شوند.
  • تبلیغات ویدیویی قابل رد کردن (Skippable video ads): این‌ها تبلیغاتی هستند که شما قبل یا بعد یا در حین فیلم‌های یوتیوب مشاهده می‌کنید، بیننده می‌تواند بعد از 5 ثانیه آن‌را رد کنید.
  • تبلیغات ویدیویی غیر قابل رد کردن (Non-skippable video ads): تبلیغات ویدیویی هستند که بینندگان قبل از مشاهده ویدیوی اصلی باید آن‌ها را تماشا کنند.
  • تبلیغات سپر یا بامپر (Bumper ads): فیلم‌هایی غیرقابل رد کردن با طول زمانی حداکثر 6 ثانیه هستند که بیننده قبل از دیدن فیلم اصلی باید آن‌ها را ببیند.
  • کارت های اسپانسر شده (Sponsored Cards): محتوایی مرتبط با ویدیوی اصلی که می‌خواهید در یوتیوب ببینید را ارائه می‌دهند.

به عنوان مثال، اگر به دنبال افزایش آگاهی از برند با یک تبلیغ ویدیویی جذاب هستید، اجرای یک تبلیغ trueview video discovery    یا in-stream منطقی است. از سوی دیگر، اگر به دنبال هدفمندی بیشتر و به دست آوردن ورودی‌هایی مفید و موثر برای وب سایتتان هستید، بهتر است از فرمت کارت های اسپانسر شده استفاده کنید.

توصیه ما در جیمکس ادز این است که چند قالب تبلیغاتی را امتحان کنید و عملکرد آن‌ها را با هم مقایسه کنید. اطمینان حاصل کنید که از اصول تعیین شده توسظ گوگل پیروی می‌نید. وقت گذاشتن برای انتخاب یک قالب مفید برای کسب و کارتان اقدامی ارزشمند است.

تبلیغات In-Stream و Discovery را به کمپین‌های مختلف تقسیم کنید

مشابه نحوه جداسازی کمپین های گوگل ادوردز در جستجو در پلتفرم نمایشی یوتیوب نیز باید همین کار را با تبلیغات ویدیویی‌تان انجام دهید. علت چیست؟ تبلیغات In-Stream و تبلیغات Discovery  (که قبلاً به عنوان تبلیغات in-display شناخته می‌شد) از یکدیگر بسیار متمایز هستند.

4 راهکار برای بهبود تبلیغات یوتوب

تفاوت آن‌ها در چیست؟ تبلیغات In-Stream، در حین یا قبل و بعد از ویدیوهای دیگر پخش می شود. تبلیغات Discovery  در کنار ویدیوهای مرتبط یوتیوب، به عنوان بخشی از نتایج جستجو، یا در کنار سایر محتواها در سراسر شبکه ظاهر می‌شوند.

به دلیل این تفاوت ها، باید بودجه و استراتژی متفاوتی برای هر گروه داشته باشید که کنترل آن‌ها در سطح کمپین آسان تر باشد.

طبق گفته Alyssa Codd در Metric Theory، «این قالب‌ها معمولاً عملکرد بسیار متفاوتی دارند، بنابراین باید بتوانید عملکرد آن ها را جداگانه ارزیابی کنید و تنظیمات و قیمت‌ها را برای هر قالب، به شکلی متفاوت تنظیم کنید.»

 از گزینه‌های هدف گذاری یوتیوب استفاده کنید

همانطور که باید هنگام تبلیغات در فیس بوک، توییتر یا گوگل، به مخاطبانی که پیام های شما را مصرف می کنند توجه زیادی داشته باشید. با وجود میلیون‌ها تماشاگر ویدیوهای YouTube، چرا پولتان را برای چشم‌هایی که به کسب و کارتان علاقه‌ای ندارند هدر دهید؟

یوتیوب به شما اجازه می‌دهد تا بر روی افرادی که تبلیغات شما را تماشا می‌کنند، کنترل داشته باشید. با شروع هدف‌یابی جمعیت‌شناختی (demographic targeting)، می‌توانید بر روی مخاطبان وابسته و علاقه‌مند به کسب و کارتان انتشار محتوا را تنظیم کنید. این استراتژی دقیا به چه معناست؟ به عنوان مثال، اگر در مکانی خاص مشغول به آموزش نوعی ورزش هستید، منطقی است که در آن منطقه با جمعیتی از مشتریان معمولی خود که از قبل به ورزش علاقه مند هستند، تبلیغاتتان را شروع کنید.

بازاریابی مجدد ویدیویی راه بیندازید

کسب در آمد از یوتیوب
بازاریابی مجدد

بازاریابی مجدد یا ریمارکتینگ (Remarketing) یعنی چه؟ یعنی شما با استفاده از کوکی‌های مرورگر می‌توانید مسیر حرکت و اقدامات کاربران را بررسی کنید و ببینید به کدام صفحات سر زده و از کدام محصولات بازدید کرده‌اند. براین اساس می‌توانید با روش‌ها و استراتژی‌های مختلف دوباره آنها را در جاهای مختلف هدف قرار داده و دوباره بازاریابی کنید. در نتیجه به این کار بازاریابی مجدد (Remarketing) یا دوباره هدف گرفتن مخاطب (Retargeting) گفته می‌شود.

 به نظر ما بازاریابی مجدد یا ریمارکتینگ تا حد زیادی موثرترین روش هدف گیری مخاطبِ ارزشمند است، زیرا شما این اطمینان را دارید که بدانید این مخاطبان قبلاً با بازدید از وب سایت شما به شرکت شما ابراز علاقه کرده اند. ممکن است شما هم یکی از کاربرانی بوده اید که به واسطه ریمارکتینگ در نهایت از یک وب سایت خریداری کرده اید و خبر ندارید. . به عنوان مثال، زمانی که تصویر یک جفت کفش از یک برند خاص مدام در فید اینستاگرام شما ظاهر شده، در نهایت آنها را خریداری کردید. بله، این استراتژی بازاریابی مجدد بوده است!

اما نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که ریمارکتینگ صرفاً محدود به سرنخ‌ها و مشتریان بالقوه نمی‌شود، بلکه می‌توانید مشتریان فعلیتان را نیز دوباره هدف قرار بدهید. به هر حال باید بارها و بارها در جاهای مختلف مخاطبتان را هدف قرا  دهید و با او ارتباط داشته باشید تا در پایات امیدوار باشید که شما را برای خرید انتخاب می کند.

آنجا کیکن (Anja Kicken) می گوید: «افرادی که قبلاً از وب سایت شما بازدید کرده اند، به سادگی در مقابل هر چیزی که شما برای ارائه دارید، نسبت به افرادی که هرگز نام شما را نشنیده اند، احتمال تعاملشان بیشتر است.

نکته مهم در مورد بازاریابی مجدد این است که راه اندازی آن نسبتاً آسان است و پس از پیکربندی، به غیر از ردیابی اثربخشی، نیازی به انجام کارهای زیادی نیست و مطمئناً از آن راضی خواهید بود!

محتوای قانع کننده و جذاب بسازید که مخاطب با آن همذات پنداری کند

با توجه به محتوهای ویدیویی بسیار زیاد در اینترنت، و فعال بودنِ گزینه رد شدن از اکثر تبلیغاتYouTube ، تمرکز بر تولید محتوای ویدیویی با کیفیت بسیار مهم است. کیفیت را چیزی در نظر بگیرید که تبلیغ شما را از دیگر آگهی‌ها متمایز می‌کند؛ یعنی دیگر محتوای آزاردهنده، مزاحم و اضافی نیست. خواه این محتوا یک داستان متقاعد کننده و دل نشین باشد یا یک ویدیوی طنزآمیز که مخاطب شما را به خنده وامی‌دارد. در این صورت است که می توان امید داشت به یک خروجی نهایی به عنوان تبلیغ پرسود در یوتیوب دست پیدا کنید.

به تبلیغاتتان عناصر تعاملی بیفزایید

آیا می دانستید که می توانید سبد خریدتان را با یک تبلیغ ویدیویی پیوند دهید؟ همچنین می‌توانید قسمتهایی برای نمایش محصولات دیگر اضافه کنید که بیننده را تشویق به دانلود اپلیکیشن شما می‌کند.

مدل کسب‌وکارتان چه B2B (کسب و کار با کسب و کار) باشد و چه B2C (کسب و کار با مشتری)، هدفی در ذهن دارید که شما را به سمت تبلیغات سوق داده، پس چرا از این ویژگی‌ها استفاده نکنید؟ داشتن یک تبلیغ عالی یک موضوع است، ولی به دست آوردن نتایج ملموس و کسب و کار جدید از آن تبلیغ و در نهایت یک تبلیغ پرسود در یوتیوب چیز دیگری است. بنابراین برای رسیدن به اهداف تبلیغات ویدیویی این ویژگی‌های کاربردی را بررسی کنید و به کار بگیرید.

جمع بندی از نکاتی برای تبلیغ پرسود در یوتیوب

در مجموع، این شش نکته را برای تبلیغ پرسود در یوتیوب رعایت کنید:

  • براساس هدفتان قالب تبلیغاتی مناسبی انتخاب کنید
  • تبلیغات in-stream و Discovery را به کمپین های جداگانه تقسیم کنید
  • از گزینه های هدف گذاری پیشرفته YouTube استفاده کنید
  • یک کمپین بازاریابی مختص محتوای ویدیویی راه اندازی کنید
  • تبلیغات ویدیویی احساسی و قانع کننده ای ایجاد کنید که داستانی را روایت می کنند
  • در ویدیوهای خود لینک‌های تعاملی را جای بدهید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ شما هم راهی برای کسب درآمد از یوتوب می‌ دانید؟ اگر هنوز سوال یا ابهامی برایتان وجود دارد از جیمکس ادز بپرسید.

کسب درآمد از یوتیوب