اگر به دنبال پیشرفت در یوتوب و بهبود استراتژی بازاریابی ویدیویی خود هستید، باید با یوتیوب استودیو و ویژگی‌های آن آشنایی داشته باشید. در ادامه به این سوال که یوتیوب استودیو چیست پاسخ خواهیم داد.

برای دسترسی به یوتیوب استودیو ابتدا باید وارد حساب کاربری خود داخل یوتیوب شوید و به روی عکس خود، واقع در گوشه بالا سمت راست، کلیک کنید. منویی برای شما باز خواهد شد و یوتوب استودیو باید سومین گزینه داخل منو باشد.

این متن ترجمه ای از What Is YouTube Studio and How Can You Use It می باشد.

یوتیوب استودیو چیست؟

یوتیوب استودیو ابزاری است که خود یوتیوب در اختیار شما قرار می دهد و به شما اجازه می دهد تا مدیریدت کانال خود را به عهده بگیرید.
داخل این ابزار تمام اطلاعاتی که برای آنالیز کردن مقادیر زیاد داده نیاز دارید، به شما داده می شود.

علاوه بر این، اگر این پلتفورم شما را به عنوان شریک بشناسد، میتوانید از ویدیو های خود کسب درآمد کنید، درآمد  خود را تجزیه و تحلیل کنید، و از آهنگ های مجانی داخل ویدیو خود استفاده کنید.

یوتیوب استودیو همچنین ویژگی به نام داشبورد کانال به شما ارائه می دهد. داشبورد کانال، اطلاعاتی همچون عملکرد کلی کانال شما، که شامل تعداد ویو ها، مدت زمانی که ویدیو مشاهده شده، تعداد مشترکین/سابسکرایبر ها، و عملکرد آخرین ویدیو شما را نمایش می دهد.

یوتیوب استودیو چیست
یوتیوب استودیو چیست

با یوتیوب استودیو چه کاری میتوانید انجام دهید؟

اگر می خواهید استراتژی بازاریابی ویدیویی خود را بهبود ببخشید، یوتیوب استودیو ابزاری مختص شماست! اما قبل از شروع باید با همه ویژگی های این ابزار آشنایی داشته باشید تا بیشترین استفاده را از این ابزار را ببرید.  برای بهره وری کامل از این ابزار باید با تمام ویژگی های ارائه شده آشنایی کامل داشته باشید.

در ادامه چند تا از مهم ترین ویژگی هایی که داخل یوتیوب استودیو میتوانید پیدا کنید را آورده ایم.

مدیریت کانال های خود

یوتیوب استودیو تنها به حساب کاربری فعال شما اجازه فعالیت می دهد اما اگر بیش از یک حساب کاربری دارید، به راحتی میتوانید بین آن ها جابجا شوید. برای این کار باید روی عکس خود واقع در گوشه بالا سمت راست کلیک کنید.

با این کار منویی برای شما باز می شود و به شما اجازه می دهد تا بین حساب های کاربری خود جابجا شوید.

یوتیوب استودیو به شما اجازه مدیریت دیگر جنبه های کانال خود را نیز از جمله تنظیمات برندینگ کانال(که شامل لوگو، تصویر بنر و واترمارک)، و اطلاعات پایه ای مانند توضیحات کانال و تماس با ایمیل، میدهد.

مشاهده تجزیه و تحلیل

تجزیه و تحلیل از اصلی ترین ویژگی های یوتیوب استودیو به شمار می رود. این قسمت به شما امکان مشاهده عملکرد کانالتان، و تجزیه و تحلیل مخاطبانتان، تعداد ویو ها، دیده شدن در فید، و کلیک شدن روی ویدیو هایتان، را می دهد.

همچنین به شما اطالاعاتی از سابسکرایبر های شما نیز نمایش می دهد که چقدر از ویدیو های شما را مشاهده کرده اند.

ابزار تجزیه و تحلیل پیشرفته یوتیوب استودیو میتواند برای شما تحلیل هایی در مورد منابع ترافیک ارائه دهند و نشان دهند که مخاطبان شما، چگونه ویدیو های شما را پیدا می کنند. همچنین میتوانید ببینید که مخاطبان شما چه ویدیو های دیگری تماشا می کنند، که به شما این امکان را می دهد که ویدیو های خود را نسبت به علایق آنها وقف بدید.

برای دسترسی به این بخش، کافیست به روی قسمت statistics/آمار که در قسمت چپ صفحه قرار دارد، کلیک کنید.  چه شرکت بزرگی باشید و چه تولید کننده محتوای مستقل، استفاده از تحلیل های قسمت analytics، برای برنامه ریزی استراتژی امری حیاتی است.

ویرایش کردن، برنامه ریزی، و بارگذاری ویدیو

با استفاده از یوتیوب استودیو، میتوانید ویدیو های خود را ویرایش و بارگزاری کنید، و جدول زمانی تنظیم کنید تا در روزی خاص و ساعتی خاص ویدیو شما منتشر شود.

اگرچه درست است که ابزار های ویرایش پیشرفته ای ندارد، اما می  توانید ویرایش های پایه ای انجام دهید. پس میتوانید ویدیو را برش دهید، فریم های مختلف را با هم ادغام کنید، صفحه نهایی اضافه کنید، افکت بلور اضافه کنید و عناصر ویدیو یا صدا اضافه کنید.

با استفاده از یوتیوب استودیو همچنین میتوانید تصاویر آخر ویدیو نیز به ویدیو خود اضافه کنید.از این ویژگی  برای تبلیغ دیگر ویدیو های خود، تشویق مخاطبان به سابسکرایب کردن، یا هدایت آن ها به وبسایت خود استفاده کنید.

در مورد بارگزاری ویدیو ها، با اینکه میتوانید با استفاده از اپلیکیشن موبایل این کار را انجام دهید، ما پیشنهاد می کنیم که از کامپیوتر استفاده کنید. برای انجام اینکار، به قسمت create در کنار عکس پروفایل خود در گوشه بالا سمت راست بروید.

یوتیوب استودیو چیست
یوتیوب استودیو چیست

اجازه دسترسی به چندین کاربر

در سطح سازمانی، این یکی از کارآمد ترین ویژگی های یوتیوب استودیو است. برای فعال سازی آن به بخش مجوز ها (permissions) در بخش تنظیمات واقع در منوی سمت چپ بروید.

پس از وارد شدن روی مدیریت مجوز ها کلیک کنید. پس از احراز هویت حساب کاربری، روی علامت بعلاوه (+) کلیک کنید تا کاربران دیگر را دعوت کنید.

به خاطر داشته باشید که کاربرانی که اضافه میکنید، سطوح دسترسی مختلفی دارند، مانند مشاهده کننده، ویرایشگر و مدیر، که هرکدام مجوز های خاص خود را دارند.

پلی لیست خودتان را طراحی کنید

ساخت پلی لیست روش خوبی برای دسته  بندی کردن ویدیو هایتان برای مخاطبان است. انجام این کار به مخاطبان شما این اجازه را می دهد تا راحت تر کانال شما را مشاهده، و ویدیو های مورد نظرشان را پیدا کنند.

برای ساخت پلی لیست کافیست روی lists و سپس روی New playlists کلیک کنید.

همچنین میتوانید عنوان و توضیحات Playlist های خود را برای موتور های جستوجو بهینه سازی کنید. این کار باعث می شود که playlist شما در موتور های جستوجو بالاتر نشان داده شوند و مخاطبان بیشتری به کانال شما جذب شوند.

با استفاده از یوتیوب استودیو میتوانید نظراتی که کاربران برای شما می گذارند را فیلتر کنید. گزینه های موجود عبارتند از: اجازه نشر هر نظری، مدیریت نظرات و دیدن آن  ها قبل از انتشار، و یا خاموش کردن قسمت نظرات به صورت کلی، هستند.

مدیریت نظرات یوتیوب استودیو همچنین این اجازه را به شما می دهد تا نظری خاص را در بالای قسمت نظرات “پین” کنید که میتواند یک روش مفید برای برجسته سازی نظرات مثبت یا به اشتراک گذاری اطلاعات مهم با مخاطبان شما باشد.

اضافه کردن زیرنویس به ویدیو ها

برای بهینه  سازی استراتژی بازاریابی ویدیو های خود و ایجاد دسترسی بیشتر برای مخاطبانی که در کشور های دیگر هستند، باید زیرنویس ها را به زبان های کشور هایی که برند شما در آنجا شناخته شده است اضافه کنید.

به خاطر داشته باشید که دقت زیرنویس های شما باید بالا باشند زیرا که اشتباه در زیرنویس، جدا از زیر پا قرار دادن قوانین یوتیوب، میتواند مخاطبان شما را نیز کلافه کند.

پنهان کردن کانال

اگر به تازگی کانال خودتان را راه اندازی کردید و چند عدد ویدیو بیشتر ندارید، باید بدانید که کمی زمان می برد تا به اندازه ای کافی محتوا تولید کنید که مخاطبان به کانال شما جذب شوند. به این دلیل شاید بد نباشد که تا زمانی که تعداد محتوای کافی داخل کانال قرار نداده اید، کانال خود را از دید عموم پنهان کنید.

برای انجام این کار کافیست این مراحل را طی کنید:

settings>>channel>>advanced settings>>remove content from your channel

با این کار شما قادر هستید که کانال خود را حذف و یا از دید عموم پنهان کنید.

به خاطر داشته باشید پنهان کردن کانال، همه چیز از جمله کامنت ها، لایک ها و تعداد مشترین و دیگر داده ها را هم پنهان می کند.

دسترسی به بخش اخبار

کانال creator insider کانالیست برای اخبار یوتیوب استودیو. در اینجا، میتوانید اطلاعات بروز در مورد آخرین ویژگی های چه یوتیوب و چه یوتیوب استودیو پیدا کنید. ما پیشنهاد می کنیم هر چند وقت یک بار اینجا رو نگاه کنید تا چیزی را از دست ندهید.

اگر کانال creator insider را سابسکرایب کنید، هر بار ویدیویی بارگزاری شود برای شما نوتیفیکیشنی می آید تا در جریان تمام تغییرات و ویژگی های جدید قرار بگیرید.

حق کپی رایت

میتوانید از یوتیوب استودیو برای نظارت بر وضعیت کپی رایت ویدیو های خود، آشنایی با نقض سیاست ها و اعتراض به  هر ادعای حق کپی رایت استفاده کنید. توجه به این نکات برای جلوگیری از نقض قوانین یوتیوب حیاتی است.

اپلیکیشن موبایل یوتیوب استودیو

برای تولید کنندگان محتوایی که سرشان شلوغ است، یوتیوب یک اپلیکیشن موبایل به نام یوتیوب استودیو برای دستگاه های IOS  و اندروید ارائه کرده است. این اپلیکیشن به منظور ایجاد راهی راحت  تر برای مدیریت کانال خود، پاسخ به نظرات و دریافت نوتیفیکیشن های شخصی سازی شده فراهم شده است. همچنین میتوانید دسترسی سریع  به تحلیل آمار کانال، ازجمله آمار زمان واقعی برای کانال و ویدیو هایتان، داشته باشید.

گزینه های کسب درآمد در یوتیوب استودیو

یوتیوب استودیو همچنین به شما این امکان را می دهد که گزینه های مختلف درآمد زایی را برای کانال خود مدیریت کنید.  این شامل پیوستن به برنامه شریک های یوتیوب، فعال کردن تبلیغات در ویدیو هایتان، استفاده از سوپر چت استریم کردن زنده و موارد دیگر می شود.

درک نیاز ها و قوانین هر گزینه درآمد زایی مهم است تا بتوانید بیشترین استفاده را از پتانسیل درآمد زایی کانال خود ببرید.

مدیریت قسمت انجمن(community tab management)

وقتی کانال شما به 1000 سابسکرایبر برسد، یوتیوب استودیو به شما اجازه دسترسی به قسمت انجمن را میدهد. اینجا فضاییست که بیرون از قسمت کامنت ها میتوانید با مخاطبان خودتان تعامل داشته باشید. این کار از طریق پست های متنی، به اشتراک گذاشتن عکس، رای گیری و …. انجام میشود. این کار میتواند روش خوبی برای ارتباط گرفتن با مخاطبان و گرفتن بازخورد باشد.

گزینه های شخصی سازی در یوتیوب استودیو 

به جز بارگزاری و ویرایش ویدیو، یوتیوب استودیو همچنین چندین گزینه ی شخصی سازی ظاهر و طرح کانال برای شما فراهم میکند. شما میتوانید طرح صفحه اصلی کانال خود را شخصی سازی کنید، کانال های پیشنهادی را نمایش دهید، تریلر کانال اضافه کنید و …..

این تنظیمات شخصی سازی میتواند برخورد اول مخاطبان شما رو مدیریت کند و آنهارو به سمت بهترین محتوای شما هدایت کنید.

ویدیو های کوتاه یوتیوب در یوتیوب استودیو(youtube shorts)

یوتیوب از سال 2021 ویدیو های کوتاه رو معرفی کرده. شما با استفاده از یوتیوب استودیو میتوانید این ویدیو های کوتاه را مانند هر ویدیوی دیگری ویرایش کنید. تنها تفاوتی که وجود دارد این است که برای کوتاه به شمار رفتن ویدیو، باید کم تر از 60 ثانیه و در حالت پورتره قرار بگیرد.

تفاوت های بین کانال های یوتیوب و یوتیوب استودیو

یوتیوب استودیو برای تولید کنندگان محتواست و به آنها اجازه میدهد همه چیز کانالشان را مدیریت کنند.

این در حالیست که کانال یوتیوب جاییست برای تماشای ویدیو، به اشتراک گذاشتن آنها، و تعامل هم با تولید کننده محتوا و هم دیگر تماشاگران ویدیو ها.

به طور خلاصه، کانال یوتیوب صحنه نمایش ، و یوتیوب استودیو پشت صحنه هستند.

شما به محض اینکه حساب کابربری یوتیوب میسازید، به یوتیوب استودیو دسترسی خواهید داشت. نیازی به بارگزاری تعدادی خاص ویدیو و یا رسیدن به میزان خاصی سابسکرایبر ندارید.

یوتیوب از همان ابتدا به شما دسترسی میدهد تا کانال شما در اسرع وقت رشد کند.

حتی اگر حساب کاربری شما تنها با هدف کامنت گذاشتن زیر ویدیو های دیگران ساخته شده باشد، باز هم به یوتیوب استودیو دسترسی خواهید داشت و هر زمان که بخواهید میتوانید ویدیو بارگزاری کنید.

اگر حساب یوتیوب دارید تا ویدیو تماشا کنید، نظر دهید و با جامعه یوتوی تعامل داشته باشید، کانال یوتیوب برای شما عالیست.از سوی دیگر اگر میخواهید محتوا تولید کنید هم به کانال یوتیوب و هم به یوتیوب استودیو نیاز پیدا میکنید.

در ادامه تفاوت های اصلی میان این دو پلتفورم آورده شده:

  • یوتیوب یک شبکه اجتماعیست اما یوتیوب استودی برای آنالیر کردن و مدیریت کانال های یوتتوب استفاده میشود.
  • داشتن حساب کاربری یوتیوب به شما اجازه به اشتراک گذاشتن، لایک کردن و نظر دادن میدهد.
    یوتیوب استودیو به شما اجازه تجزیه و تحلیل، ویرایش، ایجاد جدول زمان بندی، و بارگزاری ویدیو، و دیگر چیز هایی که به تولید محتوا مرتبط میباشد، را میدهد.
  • مانند دیگر شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام یا تیک تاک، یوتیوب فضایی درست کرده تا کسانی که میخواهند محتوا تولید کنند، این کار را در حالی که به ویژگی های خاصی درسترسی دارند، به آسانی انجام دهند. با استفاده از یوتیوب استودیو، هر کاربری میتواند محتوا بارگزاری کند، نتایج را تجزیه و تحلیل کند و حساب کاربری خود را مدیریت کند.

هم برند ها و هم تولید کنندگان محتوای مستقل از یوتیوب برای افزایش آگاهی از برندشان برای کسب و کارهای خود و بهره برداری از کانال هایشان استفاده میکنند.

امکان کسب درآمد برای تولید کنندگان محتوا ار کانال یوتیوب، یکی از اصلی ترین انگیره هاست. اکر استراتژی بازاریابی ویدیویی شما توسط فرمت های پلتفرم های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیسبوک یا تیک تاک محدود شده است، یوتیوب به شما یک فضای تازه با امکانات زیاد برای ایجاد محتوای منحصر به فرد و جذاب فراهم کرده است.

بیشتر بخوانید: درآمد یوتیوبرها (راهنمای حساب کردن درآمد یوتیوبر)

6 مزیت تبلیغ در یوتیوب (+مشخصات تبلیغات یوتیوب)