آیا باید محتوای خود را برای رتبه بندی در یاندکس (Yandex) بهینه کنید؟ یاندکس چیست و چرا باید به رتبه سایتتان در این موتور جستجو اهمیت دهید؟ این مهمترین سوال افرادی است که برای اولین بار با نام این موتور جستجو مواجه می‌شوند. این روزها گوگل مترادف با موتور جستجویی بی‌مانند است. هنگامی که نیاز به یافتن برخی اطلاعات دارید، احتمالاً برای پاسخ مستقیماً به گوگل مراجعه کنید.

ممکن است شما از موتورهای جستجوی دیگری مانند بینگ و یاهو نیز استفاده کنید، اما با توجه به ابزارهای تحلیلی برتر گوگل، ابزارهای وب مستر و ویژگی های اضافی مانند Google Docs، نادیده گرفتن این موتور جستجو بسیار سخت است. اما اگر دسترسی به مخاطب هدفی را که به سادگی از گوگل زیاد استفاده نمی کنند، از دست بدهید، چه؟ شما ممکن است تعداد زیادی از ترافیک ارگانیک را نادیده بگیرید فقط به این دلیل که استراتژی های سئویی را اجرا نمی کنید که به شما در سایر موتورهای جستجو نیز کمک کند.

در این مقاله از جیمکس ادز به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که موتور جستجوی یاندکس (Yandex) چیست، چرا مهم است و چرا باید به رتبه سایت خود در آن اهمیت دهید.

یاندکس چیست؟

یاندکس چیست
یاندکس موتور جستجوی روسی

یاندکس یک شرکت فناوری روسی است که به دلیل ایجاد موتور جستجوی یاندکس خود شناخته شده است. یاندکس دومین موتور جستجوی بزرگ روسیه است. طبق آمار Statcounter، یاندکس 39.6 درصد از سهم بازار روسیه را در مقایسه با 57.9 درصد گوگل در ژوئیه 2020 داشت.

یاندکس بزرگترین شرکت فناوری در روسیه است و انواع مختلفی از خدمات و محصولات را ارائه می دهد. این شرکت به داشتن بزرگترین موتور جستجوی روسی معروف است، اما در بسیاری از حوزه های دیگر مرتبط با فناوری و اینترنت نیز دخالت دارند.

اگرچه یاندکس در ابتدا فقط در روسیه در دسترس بود، اکنون یک نسخه انگلیسی جهانی در yandex.com وجود دارد. یاندکس به عنوان یک شرکت فناوری نیز به این موارد معروف است:

تجزیه و تحلیل برنامه

خدمات ایمیل از طریق Yandex.Mail

تبلیغات آنلاین

ماشین های خودران

دستیار صوتی به نام آلیس (Alice)

تاکسی گرفتن از طریق Yandex.Taxi (با همکاری Uber)

مدیریت اطلاعات

دسترسی به نقشه ها از طریق Yandex.Maps

یک مرورگر وب به نام مرورگر Yandex

پخش موسیقی

هوش مصنوعی

و …

تاریخچه یاندکس

Yandex یک پورتال وب و موتور جستجو مستقر در روسیه است که در سال 1997 تأسیس شد. این شرکت در تعدادی از کشورها از جمله روسیه، ترکیه، بلاروس، قزاقستان و اوکراین فعالیت می کند. Yandex.com علاوه بر ارائه خدمات جستجو، طیف وسیعی از خدمات دیگر از جمله سرویس ایمیل، سرویس خبری و سرویس نقشه را ارائه می دهد.
گوگل 92 درصد از بازار موتورهای جستجو را در سراسر جهان کنترل می کند، در حالی که یاندکس 0.4 درصد را کنترل می کند. 
روسیه دارای جمعیتی حدود 145 میلیون نفر و جمعیت فعال اینترنتی بیش از 90 میلیون نفر است. روسیه، مانند چین، شکل خاص خود را از بازاریابی دیجیتال دارد که از سایر نقاط جهان متمایز است. Yandex علاوه بر این که برای بازار روسیه طراحی شده است، برای رسیدگی به سوالات سرچ روس ها مناسب تر است.
 از نظر نتایج سرچ کاربر در جستجوهای غیر انگلیسی، گوگل تقریباً به خوبی سرچ ها در زبان انگلیسی نیست. 
Yandex یک ارائه دهنده پیشرو در زمینه ی موتورهای جستجو، هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل با طیف متنوعی از خدمات است.
 Yandex از زمان آغاز به کار خود در سال 1997 سخت تلاش کرده است تا نتایج جستجوی مرتبط و مفیدی را در اختیار کاربران خود قرار دهد.






یاندکس چگونه در جایگاه یک موتور جستجو قرار می گیرد؟

Yandex مانند هر موتور جستجوی دیگری کار می کند. یک نوار جستجو وجود دارد که کاربر به سادگی عبارت جستجوی خود را وارد می‌کند، اینتر را می‌زند و سپس دسته‌ای از نتایج ظاهر می‌شود. بسته به عبارت جستجو، فهرستی از صفحات وب مرتبط همراه با برخی از تصاویر و ویدیوها ظاهر می شود. در حالی که مانند اکثر موتورهای جستجوی اصلی دیگر کار می کند، تفاوت های کلیدی وجود دارد که Yandex را از سایر رقبا متمایز می کند.

یاندکس چه تفاوتی با گوگل دارد؟

در حالی که یاندکس و گوگل هر دو به عنوان موتورهای جستجو عمل می کنند، برخی ویژگی های کلیدی وجود دارد که این دو را از یکدیگر متمایز می کند.

Yandex بیش از گوگل بر سئوی محلی و منطقه ای تأکید دارد. Yandex جستجوهای وابسته به جغرافیایی را اجرا می کند که فقط وب سایت های یک منطقه خاص را نشان می دهد. این بدان معناست که افراد در مکان‌های مختلف نتایج متفاوتی را برای عبارت جستجوی یکسان نشان می‌دهند. در حالی که رتبه‌بندی مشاغل محلی آسان‌تر است، تلاش برای رتبه‌بندی یک سایت در سطح ملی احتمالاً چالش بزرگ‌تری خواهد بود.

رفتار کاربر مانند مدت زمان سپری کردن او در یک وبسایت، فاکتور اصلی رتبه بندی برای Yandex است. اگرچه گوگل نیز این موضوع را در نظر می گیرد، اما این یک عامل مهم برای رتبه بندی خوب در Yandex است. برای عملکرد خوب در رتبه بندی Yandex، صفحات باید برای هدف جستجو بهینه شوند. ایجاد محتوای بسیار جذاب و مرتبط نیز برای افزایش زمان ماندن کابر در وبسایت ضروری است.

در مقایسه با گوگل، بک لینک ها یک ویژگی رتبه بندی قوی در یاندکس نیستند! در حالی که لینک بیلدینگ هنوز مهم است، بیشتر در مورد انتقال ترافیک ارگانیک مرتبط به سایت شما است نه اثبات اعتبار یا قابل اعتماد بودن سایت شما.

تغییرات در رتبه‌بندی اغلب زمان بیشتری برای ظاهر شدن دارند. به طور کلی، سایت ها با سرعت کمتری نسبت به گوگل خزنده می شوند. وقتی نوبت به مشاهده بهبود رتبه بندی و پیشرفت کلی می رسد، به کمی صبر نیاز دارید.

محتوای صفحه تازه برای Yandex اهمیت بیشتری دارد. افزودن محتوای جامع و مرتبط یک تاکتیک ضروری در Yandex است.

سن دامنه و تاریخ ایجاد نقش مهمی در رتبه بندی خوب در Yandex دارند. اغلب دامنه شما باید قدیمی تر باشد و نمونه های زیادی از محتوای ارزشمند اخیر داشته باشد تا بتواند رتبه خوبی داشته باشد.

Yandex ابزارهای وب مستر کمتری نسبت به گوگل دارد.

خطاهایی مانند استفاده زیاد از کلمات کلیدی توسط Yandex بسیار جدی‌تر گرفته می‌شود.

چگونه یاندکس در روسیه محبوب شد؟

محبوبیت Yandex به دلیل این واقعیت است که به طور خاص برای زبان روسی طراحی شده است. Yandex این توانایی را دارد که زبان را تفسیر کند و نتایج جستجوی مرتبط را به گونه‌ای ارائه کند که گوگل نمی‌تواند. محبوبیت Yandex زمانی افزایش یافت که در سال 2017 تلفن‌های اندرویدی روسی تصمیم گرفتند دیگر از Google به عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض استفاده نکنند. انتخابی برای تنظیم Yandex به عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض وجود دارد و بسیاری از کاربران این کار را انجام می‌دهند.

سهم بازار موتورهای جستجو در سال 2023

گوگل با دارا بودن بیش از 90 درصد از تمام سرچ ها در سراسر جهان، بدون شک بر سهم بازار جهانی موتورهای جستجو تسلط دارد.

از ماه می 2023، 93.12٪ از تمام جستجوهای انجام شده در تمام ارائه دهندگان موتورهای جستجو از طریق گوگل انجام می شود. به عبارت دیگر، بیش از نه نفر از هر ده کاربر اینترنتی که به صورت آنلاین اطلاعات را جستجو می کنند، این کار را از طریق گوگل انجام می دهند.

سهم بازار موتورهای جستجو

سهم بازار موتورهای جستجوی ایالات متحده

گوگل با تسلط مشابه در سهم بازار موتورهای جستجوی ایالات متحده در موتورهای جستجو برتری دارد. تنها تفاوت در کاهش جزئی سهم بازار گوگل است: 89.11 درصد از سهم بازار ایالات متحده را در مقایسه با 93.12 درصد در سراسر جهان تشکیل می دهد.

در فهرست برترین موتورهای جستجو در ایالات متحده بینگ است که سهم بازار آن 6.35 درصد است. در حالی که دو موتور جستجوی برتر در ایالات متحده به موازات محبوب ترین موتورهای جستجوی مورد استفاده در سراسر جهان هستند، این همان جایی است که دیگر شباهتی وجود ندارد. در جایگاه سوم، یاهو با سهم بازار 2.23 درصد، کمتر از نیمی از سهم جستجوکنندگان در Bing است.
پس از گوگل، بینگ و یاهو، چهارمین موتور جستجوی پرکاربرد در ایالات متحده DuckDuckGo است که سهم بازار آن 1.92 درصد است. Yandex و StartPage روسیه شش موتور جستجوی بزرگ ایالات متحده را با سهم بازار به ترتیب 0.17 و 0.06 درصد جمع‌بندی می‌کنند.

تسلط گوگل در بازار موتورهای جستجوی ایالات متحده در مورد جستجوهای انجام شده بر روی تلفن های همراه بسیار چشمگیرتر است، به طوری که 95.03٪ از کل جست و جوهای جستجوی تلفن همراه توسط Google انجام می شود، در مقابل 81.92٪ در کامپیوتر و 82.27٪ در تبلت ها.

چرا وب سایت شما باید برای یاندکس بهینه شود؟

بهینه سازی در یاندکس
سئو در yandex

در حالی که دستیابی به یک استراتژی سئو گوگل همیشه باید در اولویت باشد، بهینه سازی صفحات وب شما برای Yandex باعث افزایش ترافیک ارگانیک شما از منابعی خاص می‌شود. اگرچه ممکن است قبلاً نام Yandex را نشنیده باشید، اما در واقع در حال حاضر پنجمین موتور جستجوی محبوب در جهان است. حتی اگر اکثریت استراتژی سئوی شما را تشکیل ندهد، باز هم ایده خوبی است که Yandex و سایر موتورهای جستجو را نیز در نظر بگیرید.

چرا یاندکس؟

در ادامه برخی از قانع کننده ترین دلایلی وجود دارد که چرا باید محتوایتان را برای Yandex بهینه سازی کنید:

1. بازار روسیه را هدف قرار دهید

اگر می خواهید بازار روسیه را هدف قرار دهید، بهینه سازی صفحات وب خود برای Yandex به شما کمک می کند تا به مخاطبان هدفتان دسترسی پیدا کنید. رتبه بندی خوب در Yandex باعث می شود محصول یا خدمات شما در روسیه بیشتر دیده شود.

2. یاندکس در مناطق دیگر نیز محبوب است

در حالی که یاندکس عمدتاً در روسیه استفاده می شود، در کشورهای دیگر مانند بلاروس، قزاقستان، ترکیه و اوکراین نیز یک موتور جستجوی محبوب است. نه تنها می‌توانید روسیه را هدف قرار دهید، بلکه می‌توانید صفحات وب خود را برای دسترسی به کاربران سایر کشورها نیز بهینه کنید. محبوبیت Yandex در کشورهای خارج از روسیه همچنان در حال افزایش است.

3. Yandex اکنون به عنوان یک نسخه انگلیسی با پسوند .com به صحنه می‌آید

یاندکس در ادامه رشد خود از کشور خود روسیه، یک سایت .com برای مخاطبان انگلیسی زبان ایجاد کرد. محبوبیت روزافزون Yandex و رشد مداوم به این معنی است که باید برخی از تاکتیک‌های هدفمند SEO را در نظر بگیرید تا صفحات وب شما شروع به رتبه‌بندی در نتایج این موتور جستجو کنند. بهینه سازی برای Yandex بر خلاف گوگل نیاز به فرآیند فکری متفاوت و استفاده از استراتژی های مختلف سئو دارد.

چگونه محتوایتان را برای یاندکس بهینه کنید؟

یاندکس
یاندکس

در حالی که بهینه سازی برای Yandex با Google متفاوت است، برخی از فرآیندها با یکدیگر همپوشانی دارند و برای رتبه بندی سایت شما در سایر موتورهای جستجو نیز مفید خواهد بود.

1. در مورد لوکیشن ها بیشتر فکر کنید

Yandex نسبت به سایر موتورهای جستجو اهمیت بیشتری به لوکیشن شما می دهد. یاندکس جستجوها را به دو دسته مختلف دسته بندی می کند:

  • جستجوهای وابسته به جغرافیا بر محصولات یا خدماتی متمرکز می شوند که بومی سازی شده اند و به مکان و محیط وابسته اند.
  • جستجوهای مستقل از موقعیت جغرافیایی نتایج جستجویی را ارائه می دهند که می تواند برای هر کسی، صرف نظر از مکان، مفید باشد.

2. محتوا پادشاه است

اگرچه محتوا در تقریباً هر موتور جستجو، از جمله گوگل، پادشاه است، یاندکس اهمیت محتوا را به سطح بالاتری می برد. مانند سایر موتورهای جستجو، Yandex به محتوایی که مرتبط‌ترین و جامع‌ترین پاسخ‌ها را به پرسش‌های جستجو ارائه می‌دهد، پاداش می‌دهد. بهترین راه برای استفاده از این امر به نفع خود این است که به طور مداوم محتوای اصلی و ارزشمندی را ایجاد کنید که برای خوانندگان مفید باشد. همیشه انسان ها را در اولویت قرار دهید و موتورهای جستجو را در درجه دوم قرار دهید. این کار به شما کمک می کند محتوای مرتبطی ایجاد کنید که در نهایت رتبه بهتری را کسب خواهد کرد.

به یاد داشته باشید که Yandex به ویژه در مورد محتوای تکراری و استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی (keyword stuffing) سختگیر است. الگوریتم‌هایی نیز برای شناسایی محتوای اسپم یا متنی که به وضوح از جاهای دیگر کپی شده است، وجود دارد. در حالی که گوگل نیز جریمه هایی را برای این تخلفات تعیین می کند، به نظر می رسد حساسیت نسبت به این تخلفات در یاندکس بیشتر از سایر موتورهای جستجو باشد.

3. توضیحات متا را در اولویت قرار دهید

در حالی که گوگل داده های متا را در نظر می گیرد، یاندکس آن را بسیار جدی می گیرد. رتبه بندی خوب در موتور جستجو به این معنی است که توضیحات متا، عنوان صفحات، URL ها، تگ های متعارف و تگ های توضیحات دقیقاً درست باشند. این جزئیات دقیق برای رتبه بندی خوب در موتور جستجو کلیدی هستند. اطمینان حاصل کنید که هر قطعه مرتبط و دقیق است. به همین ترتیب، نباید هیچ اطلاعات تکراری وجود داشته باشد که Yandex بتواند آن را جریمه کند.

4. سایت خود را برای موبایل بهینه کنید

درست مانند گوگل، Yandex نیز به محبوبیت فزاینده جستجوی موبایل پی برده است. به همین دلیل، صفحات وب باید برای یک تجربه تلفن همراه یکپارچه، بهینه شوند. بخشی از این به معنای اطمینان از اینکه زمان بارگذاری صفحه سریع است و صفحات وب به گونه‌ای قالب‌بندی شده‌اند که به راحتی به صفحه نمایش گوشی هوشمند ترجمه شوند.

5. اطمینان از تجربه کاربری با کیفیت بالا

شاید مهم ترین عامل رتبه بندی Yandex تجربه کاربر و مدت زمان ماندن بازدیدکنندگان در سایت شما باشد. ایجاد صفحات وب با طراحی شهودی، برندسازی واضح و محتوای مفید جذاب، بهترین راه‌ها برای افزایش تجربه کاربر در سایت شما هستند.

اگر صفحات وب شما در هر یک از این دسته بندی ها کوتاهی کند، بازدیدکنندگان شما به احتمال زیاد به سراغ SERP ها رفته و به دنبال صفحه وب دیگری می گردند. تجربه کاربری ضعیف مستقیماً به نرخ پرش بالا مرتبط است که بر رتبه بندیِ بد شما در نتایج موتورهای جستجو تاثیری مستقیم دارد. بهبود تجربه کاربری شما تأثیر مثبتی بر رتبه بندی شما خواهد داشت و صفحه وب شما را هم در Yandex و هم در سایر نتایج موتورهای جستجو تقویت می کند.

در آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با موتور جستجوی یاندکس آشنا کنیم. در حالی که Yandex یک نوع موتور جستجوی بسیار متفاوت با گوگل است، بهینه سازی برای آن تفاوت چندانی با سایر موتورهای جستجو ندارد. اگرچه چندین فاکتور وجود دارد که Yandex بیش از سایرین بر آنها تأکید دارد، اما اهمیت دادن به آنها در واقع به شما کمک می کند در سایر موتورهای جستجو نیز رتبه خوبی داشته باشید. مانند رتبه بندی خوب در گوگل، واضح است که محتوای مفید مرتبط به همراه تجربه کاربری با کیفیت بالا عواملی کلیدی هستند. اجرای این استراتژی ها در سراسر سایت شما باعث می شود که سایت شما در چندین موتور جستجو عملکرد خوبی داشته باشد.

نظر شما در مورد موتور جستجوی یاندکس چیست؟ آیا قبل از خواندن این مقاله تجربه کار با این موتور جستجو را داشته اید؟