هر زمان که سمینارهای دیجیتال مارکتینگ را برای صاحبان مشاغل و مدیران بازاریابی ارائه می‌شود، سؤالاتی در مورد تبلیغ در گوگل و سئو از جمله سؤالات بالا، برایشان مطرح می‌شود. همچنین اغلب سؤال این است که آیا مردم واقعاً روی تبلیغات کلیک می کنند؟ آیا پرداخت برای تبلیغات به رتبه بندی ارگانیک کمک می کند؟ و غیره. همه اینها سؤالات مهمی است که صاحبان مشاغل و مدیران بازاریابی باید درک کنند. بنابراین، بیایید به آنها پاسخ دهیم. در ادامه با بررسی تفاوت بین تبلیغات گوگل و سئو همراه ما باشید.

چگونه بازدید‌ بیشتری در یوتوب کسب کنیم: 16 نکته که واقعاً به کار می‌آیند

تفاوت بین تبلیغات گوگل و سئو چیست؟

وقتی هر چیزی را در گوگل جستجو می کنید، احتمالاً هم تبلیغات و هم نتایج ارگانیک را در صفحه نتایج جستجو می بینید.

معمولاً چهار نتیجه اول و سه نتیجه آخر تبلیغات هستند. آنها دقیقاً مانند سایر نتایج جستجوی نشان داده شده در صفحه به نظر می رسند، با این تفاوت که متن کوچکی در کنارشان وجود دارد که نوشته است «تبلیغ» (Ads)، درست در جلوی آدرس وب سایت. این تفاوت اصلی در ظاهر است. در بین این دو دسته تبلیغات، گوگل نتایج «ارگانیک» را نشان می دهد. اینها وب سایت هایی هستند که گوگل فکر می کند بهترین مطابقت با آنچه شما جستجو کرده‌اید را دارند.

گوگل ادز

برای اینکه شرکت شما در بخش تبلیغات ظاهر شود، باید هزینه گوگل ادز را بپردازید. هر بار که شخصی روی یکی از تبلیغات شما کلیک کند، گوگل از شما هزینه می گیرد.

برای اینکه وب سایت شما در نتایج ارگانیک بالا ظاهر شود، باید گوگل را متقاعد کنید که سایت شما مفیدترین سایت برای عبارتی است که جستجو شده. فرآیند انجام این کار سئو نامیده می شود که مخفف «بهینه سازی موتور جستجو» (Search Engine Optimization) است.

آیا یکی بهتر از دیگری است؟

تبلیغات در گوگل و سئو هر دو تحت دسته «بازاریابی موتورهای جستجو» (همچنین به عنوان “SEM” شناخته می‌شوند) قرار می گیرند، زیرا هر دو به شما کمک می کنند زمانی که از موتورهای جستجو برای جستجوی محصول شما استفاده می‌شود در جلوی چشم بازار هدف خود قرار بگیرید. یکی از این‌ها لزوما بهتر از دیگری نیست، هر دو برای بازاریابی بسیار مفید هستند اما متفاوتند.

به عنوان مثال، می توانید خیلی سریع از گوگل ادز نتیجه بگیرید. پس از ایجاد و فعال شدن کمپین، تبلیغات شما می تواند در عرض چند دقیقه در نقاط برتر نمایش داده شود. اما جواب گرفتن از سئو بسیار بیشتر طول می کشد. بسته به سطح رقابت برای کلمات کلیدی که می خواهید برای آنها رتبه بندی شوید، و بسته به اینکه سایت شما در حال حاضر چقدر رتبه دارد، ممکن است ماه ها کار سئو طول بکشد تا به صفحه اول نتایج جستجوی گوگل برود و رقابت برای نقاط بالاتر در نتایج ارگانیک از این هم طولانی تر شود.

تفاوت دیگر هزینه است. هنگام اجرای گوگل ادز، هر بار که شخصی روی تبلیغ شما کلیک می کند، هزینه‌ای پرداخت می کنید. این می تواند از 1.50 دلار به ازای هر کلیک در یک منطقه کم رقابت، تا 12 دلار به ازای هر کلیک یا حتی 50 دلار برای هر کلیک برای برخی از صنایع بسیار رقابتی مانند بیمه، وام و سایر خدمات مالی، متغیر باشد.

تبلیغات گوگل

اما اگر سایت شما دارای سئوی عالی باشد و در رتبه بندی ارگانیک رتبه خوبی داشته باشد، وقتی افراد روی لینک شما کلیک کنند، هیچ هزینه ای پرداخت نمی کنید. این بسیار مفید است اما با این حال به یاد داشته باشید، این «ترافیک رایگان» همچنان نیاز به سرمایه گذاری دارد. زیرا برای کسب رتبه خوب برای سایت خود باید به یک آژانس بازاریابی دیجیتال یا یک متخصص داخلی دستمزد پرداخت کنید.

دامنه جستجوهایی که می توانید برای آنها نشان داده شوید بین گوگل ادز و سئو نیز متفاوت است. با گوگل ادز می توانید انتخاب کنید که تبلیغات شما برای هر تعداد جستجو (کلمات کلیدی) مرتبط با کسب و کار شما نمایش داده شود. ممکن است صدها کلمه کلیدی مختلف مرتبط با کسب و کار شما وجود داشته باشد، و تبلیغات شما می تواند بلافاصله برای همه اینها نمایش داده شوند.

10 دلیل برای اینکه از گوگل ادز استفاده کنید

با این حال، در سئو، تلاش زیادی برای رتبه بندی برای هر کلمه کلیدی لازم است. بنابراین در حالی که تبلیغات شما ممکن است برای صدها کلمه کلیدی مختلف نمایش داده شود، احتمالاً لیستی از 5 تا 30 کلمه کلیدی خواهید داشت که به طور فعال روی بهبود رتبه بندی ارگانیک به وسیله‌ی SEO برآورده خواهد شد.

آیا مردم واقعاً روی تبلیغات کلیک می‌کنند؟

البته که اینطور است. درآمد گوگل از کلیک کاربران روی تبلیغات در سال 2020 مبلغی معادل 147 میلیارد دلار بوده است. در واقع، با اینکه گوگل مالک سیستم عامل اندروید، گوگل پلی استور، جی سوت اپز، گوگل کلود و بخش‌های زیاد دیگری است، 83 درصد کل درآمدش در سال 2019 از گوگل ادز بوده است. این شامل تبلیغ در یوتوب و تبلیغات نمایشی نیز می‌شود. اما اکثریت قریب به اتفاق آن از صفحات نتایج جستجو بوده است.

آیا مردم واقعاً روی تبلیغات کلیک می‌کنند؟

آیا هزینه کردن برای تبلیغات به رتبه بندی ارگانیک کمک می‌کند؟

خیر. هزینه کردن برای تبلیغات باعث می‌شود صفحه‌ی شما در قسمت ادز نتایج جستجو نمایش داده شود. اما به رتبه بندی ارگانیک شما کمکی نخواهد کرد.

گوگل می داند که برای حفظ موقعیت برتر خود به عنوان موتور جستجوی شماره یک جهان، باید بهترین و مفیدترین نتایج را هر زمان که افراد جستجو می کنند ارائه دهد. به همین دلیل، آنها اجازه نمی دهند هزینه های تبلیغاتی بر نتایج ارگانیکی که به کاربران ارائه می دهند تأثیر بگذارد.

آیا باید از هردو استفاده کنیم؟

بله. این بهترین پاسخ برای اکثر مشاغل است. اگر حجم جستجوی کافی برای محصولات یا خدمات شما وجود دارد، اجرای تبلیغات گوگل و سئو به طور کلی برنامه خوبی است.

برخی از افراد دوست دارند تبلیغات را برای رسیدن به نتایج ارگانیک پشت سر بگذارند، بنابراین داشتن رتبه بندی ارگانیک قوی بسیار سودمند است. اما بسیاری از مردم بر روی تبلیغات کلیک می کنند، همانطور که از ارقام درآمد گوگل پیداست. بنابراین شما نیز نیاز دارید در آنجا دیده شوید.

به‌علاوه، حتی اگر وب‌سایت شما برای تعدادی از کلمات کلیدی در رتبه‌های برتر باشد، جستجوهای جستجوی بسیار بیشتری وجود خواهد داشت که مرتبط هستند و سایت شما در رتبه‌های برتر قرار نخواهد گرفت. اجرای تبلیغات به این معنی است که شما می توانید برای آن جستجوها نیز دیده شوید. اگر فقط سئو کار می کنید و تبلیغات را اجرا نمی‌کنید، به احتمال زیاد بازدیدهای زیادی را از دست خواهید داد، و بالعکس.

اگر بودجه شما در حال حاضر به اندازه کافی برای انجام هر دوی این موارد زیاد نیست، بسته به ماهیت کسب و کار، بودجه و صنعت خود، ممکن است با گوگل ادز شروع کنید و بعداً سئو را اضافه کنید. یا ممکن است منطقی باشد که ابتدا سئو و سپس گوگل ادز را پیگیری کنید. اگرچه رویکرد ایده آل این است که هر دو را با هم انجام دهید.

ما در جیمکس ادز به شما کمک خواهیم کرد بهترین انتخاب را انجام دهید.