یوتیوب یک پلتفرم بسیار محبوب و ویترینی ایده‌آل برای کسب و کار شماست. با بیش از یک میلیارد ساعت تماشا در روز، یوتیوب اکنون دومین وب سایت پربازدید و دومین موتور جستجوی بزرگ پس از گوگل است. با اینهمه مزیتی که به اشتراک گذاری ویدیو در یوتیوب می‌تواند برای کسب وکار شما داشته باشد، چرا هم اکنون شروع نکنید؟

با جیمکس ادز همراه باشید تا مروری بر نکات مهم ساختن کانال یوتیوب داشته باشیم.

ما در اینجا 10 نکته در مورد شروع کردن یک کانال یوتیوب برای مبتدیان گردآوری کرده‌ایم:

  1. هدف کانال خود را بدانید
  2. کانال یوتیوب خود را بسازید
  3. اکانت خود را احراز هویت کنید
  4. یک بنر بسازید
  5. جایگاه تخصصی خود را بشناسید
  6. شروع به ضبط ویدیوی خود کنید
  7. سئو (SEO) را فراموش نکنید
  8. تجزیه و تحلیل یوتوب (آنالیتیکس) را فرا بگیرید
  9. بیش از حد نگران دوربین خود نباشید
  10. نگران صدابرداری باشید

چگونه یک کانال یوتیوب می‌تواند به کسب و کار آموزشی شما کمک کند

پیش ازینکه مرور نکات اصلی را آغاز کنیم، بیایید سری بزنیم به اینکه چگونه یوتیوب می‌تواند به دانش کسب و کار شما اضافه کند. مزایای اصلی اینها هستند:

  • شما می‌توانید بدنه‌ی مخاطبانی از طرفداران داشته باشید که در آینده مشتری شما خواهند شد.
  • شما می توانید اعتبارتان را در مورد مباحث نشان دهید. از آنجا می‌توانید دوره‌هایی درباره آن موضوع بفروشید، کتاب بنویسید، در کنفرانس‌ها صحبت کنید، مربیگری کنید و خیلی چیزهای دیگر.
  • یوتیوب می تواند یک محرک عالی برای ترافیک وب سایت شما باشد. هنگامی که مخاطبان به وب سایت شما وارد شدند، می توانید آنها را وارد قیف های فروش خود کنید تا در نهایت درآمد کسب کنید.

آیا باید برای کسب و کارم یک کانال یوتوب بسازم؟

بله، اما تنها در صورتی که با اهداف کسب و کار شما مطابقت داشته باشد و در مورد ایجاد محتوای ویدیویی برای آن تعهد داشته باشید. اگر متعهد به ایجاد محتوای ویدیویی زیادی نیستید، کانال یوتیوب شما احتمالاً موفق نخواهد بود.

1. هدف کانال خود را بدانید

ابتدا باید هدف کانال یوتیوب خود را بدانید. این یکی از مهم ترین نکات برای مبتدیان است. آیا می خواهید اشتیاق خود را با جهان به اشتراک بگذارید؟ آیا یوتیوب بخشی از استراتژی بازاریابی محتوای ویدیویی شما برای تبلیغ کسب و کار شماست؟ آیا به دنبال ادغام استراتژی های بازاریابی ویدئویی و رسانه های اجتماعی هستید؟ آیا سعی می کنید کانال یوتیوب خود را به کسب و کار خود تبدیل کنید؟ تعیین هدف در زمان تولید محتوا راهنمای اصلی شما خواهد بود.

چند نکته در مورد راه اندازی کانال یوتوب برای کسب و کارتان

اگر در حال راه اندازی یک کانال YouTube برای تبلیغ کسب و کار خود هستید، احتمالاً می خواهید آن را با نام شرکت خود برند سازی کنید. همچنین می توانید کانال خود را به وب سایت شرکت و سایر حساب های رسانه های اجتماعی متصل کنید. داشتن درک قوی از هدف همچنین می تواند به شما کمک کند تا ایده هایی را برای انواع محتوای ویدیویی پرورش دهید که در بین مخاطبان همخوانی داشته باشد. اگر کورکورانه وارد کانال یوتوب خود شوید، ممکن است محتوای غیرمتمرکز که فاقد انسجام است و مشترکین احتمالی را دور می‌کند تولید کنید.

2. کانال یوتوب خود را بسازید

اکنون برای ساختن کانال یوتوب خود آماده هستید. در اینجا یک راهنمای پیشرفته آورده‎‌ایم که به شما در راه اندازی اولین کانال یوتوب خود کمک می کند.

  • اگر هنوز اکانت گوگل ندارید، نیاز دارید یکی بسازید. پس از انتخاب یوزر و پسورد شما باید شماره تلفن خود را بدهید تا احراز هویت شوید.
  • زمانی که اکانت خود را ساختید، به یوتوب بروید و با استفاده از آن وارد شوید.
  • سپس هر کدام از کارهایی که نیاز به داشتن کانال یوتوب دارند را انجام دهید. مثلا کامنت گذاشتن زیر یک ویدیو یا ساختن پلی لیست. ما پیشتهاد می‌دهیم سعی کنید یک ویدیو آپلود کنید، پرا که شما را برای ساختن کانال یوتوب آماده خواهد کرد.
  • از شما پرسیده می‌شود که آیا می‌خواهید با نام همان اکانت گوگل کانالتان را بسازید یا یک برند. مزیت استفاده از برند اکانت این است که می‌توانید توانایی مدیریت کانال را به چند نفر بدهید. به محض اینکه انتخابتان را کردید، یوتوب کانال شما را می‌سازد. به همین سادگی.

3. اکانت خود را احراز هویت کنید

پس از ایجاد کانال یوتوب خود، باید آن را احراز هویت (Verify) کنید. این ویژگی های خاصی را فعال می کند که بدون احراز هویت به آنها دسترسی نخواهید داشت. این شامل مواردی مانند توانایی شخصی سازی تصاویر کوچک (تامبنیل) ویدیوی شما می شود. داشتن یک تامبنیل جذاب می تواند تفاوت بین نادیده گرفته شدن و کلیک روی ویدیو را مشخص کند.

چند نکته در مورد راه اندازی کانال یوتوب برای کسب و کارتان

برای احراز هویت کانال خود:

  • در تنظیمات یوتوب به “Channel status and features” بروید.
  • پس از این، روی کلید آبی رنگ “Verify” بالای صفحه کلیک کنید.
  • از شما خواسته خواهد شد که شماره تلفن خود را بدهید، که در اینجا انتخاب می‌کنید به صورت پیامک یا تماس تلفنی کد احراز هویت خود را دریافت کنید.

4. یک بَنِر بسازید

همه ما می دانیم که برخوردهای اول چقدر مهم هستند. آنها می توانند نگرش را در مورد تعامل شما با هر شخص در هر شرایطی تنظیم کنند. بنر کانال یوتیوب شما احتمالاً اولین چیزی است که بینندگان و مشترکین احتمالی شما هنگام بازدید از کانال شما خواهند دید. تصویری بزرگ است و درست بالای صفحه اصلی کانال شما قرار دارد.

این فرصت شما برای ایجاد آن برخورد اول خوب است. یک بنر مؤثر به بیننده نشان می‌دهد کجاست، بیننده را ترغیب می‌کند که بماند و برخی ویدیوها را تماشا کند، و حتی ممکن است باعث شود که آنها کمی به شما اعتماد کنند.

اگر مهارت‌های طراحی دارید، ایجاد تصاویر کانال یوتیوب مشکلی ندارد. اگر هم به کار خود اطمینان ندارید، چندین ابزار و قالب آنلاین وجود دارد که کل فرآیند را بسیار آسان‌تر می‌کند.

چند محدودیت اندازه برای بنر وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

  • حداقل اندازه برای بنر 2048 در 1152 پیکسل است.
  • حداکثر حجم فایل 6 مگابایت است.
  • بنر شما بسته به اینکه آن را روی موبایل یا دسکتاپ مشاهده می کنید متفاوت به نظر می رسد.
  • لوگو و متن مهم خود را در قسمت مرکزی 1540 در 427 بنر قرار دهید تا خطر بیرون افتادگی محتوا را به حداقل برسانید. این منطقه “منطقه امن” در نظر گرفته می شود.

هنگامی که طرح خود را نهایی کردید، به کانال خود بروید و روی قسمتی که بنر شما قرار دارد نگه دارید. علامت دوربین را در سمت راست بالای قسمت بنر خواهید دید. روی نماد کلیک کنید و آپلود کنید.

اگر هنوز ویدیویی را آپلود نکرده‌اید، باید روی “Customize Channel” در سمت راست بالای صفحه کلیک کنید. در اینجا پیش نمایشی از صفحه اصلی کانال خود را مشاهده خواهید کرد. روی “Add channel art” در جایی که بنر قرار دارد کلیک کنید، که از شما می خواهد بنر خود را آپلود کنید.

5. جایگاه تخصصی خود را بشناسید

محتوای متمرکز مهم است. سعی کنید جایگاه خود را پیدا کنید و به آن بچسبید. حوزه، موضوع، موضوعی را که می خواهید درباره آن صحبت کنید و مخاطبانش را پیدا کنید. مخاطبان بیشتر به تولیدکنندگان محتوا که دارای قدرت و مهارت هستند اعتماد می کنند و با آنها درگیر می شوند. حتما استراتژی محتوای ویدیویی خود را به سمت حوزه تخصصی خود هدایت کنید.

چند نکته در مورد راه اندازی کانال یوتوب برای کسب و کارتان

اگر در حال ساخت یک استراتژی بازاریابی محتوای ویدیویی برای تبلیغ یک کسب و کار موجود هستید، این احتمال وجود دارد که از قبل بدانید چه خدمات و یا محصولی را باید ارائه دهید و به چه کسانی ارائه می دهید. اما اگر با این امید که یوتیوب را به کسب و کار خود تبدیل کنید وارد یوتیوب شده باشید، ممکن است برای پیدا کردن جایگاه خود با مشکل مواجه شوید. روی چیزهایی تمرکز کنید که قبلاً در آنها مهارت دارید یا برای آنها اعتبار پیدا کرده اید. به موضوعی فکر کنید که به آن علاقه دارید و می خواهید با دیگران به اشتراک بگذارید.

آیا جایگاه شما می تواند خیلی مشخص باشد؟ مطمئناً. ایجاد محتوا صرفاً در مورد نحوه تغییر سیم های گیتار احتمالاً کمی بیش از حد متمرکز است. اما یک ویدیو در مورد نحوه تعویض سیم های گیتار می تواند کاندیدایی عالی برای کانال تعمیر و نگهداری گیتار شما باشد. ایجاد اعتبار و اعتماد در مورد یک جایگاه خاص آسان تر از موضوعات نیمه مرتبط است، بنابراین مطمئن شوید که این موضوع را با حوزه تخصصی خود هماهنگ کنید.

6. شروع به ضبط ویدیوی خود کنید

به اندازه کافی یوتیوبرهای حرفه ای را تماشا کنید و خواهید فهمید که تمرین زیادی داشته‌اند. در حالی که ممکن است انتقاد از کیفیت یا ثبات کار اولیه شما آسان باشد، باید به تلاشی که برای رسیدن به آن انجام شده افتخار کنید. به علاوه، کار اولیه هم می تواند مشترکین جدید جذب کند.

شروع به ضبط ویدیوی خود کنید

تنها کلید ضبط را فشار دهید و هر چه زودتر شروع به ساخت فیلم های خود کنید. یادگیری نحوه راه اندازی یک کانال یوتیوب به عنوان یک مبتدی تا حد زیادی مربوط به قرار دادن دوربین و فیلمبرداری است.

با زوایای دوربین بازی کنید. صدای خود را بیابید بفهمید که چگونه فیلم‌های خود را نورپردازی کنید. تمرین ویرایش کنید. اکنون زمان شروع به دست آوردن تجربه است. فقط فیلمبرداری را شروع کنید.

7. سئو (SEO) را فراموش نکنید

یوتیوب نه تنها یک پلتفرم ویدیویی است، بلکه یک موتور جستجو برای ویدیوها نیز می‌باشد. ویدئوهای یوتیوب اغلب اولین نتایجی هستند که هنگام جستجو در گوگل مشاهده می کنید. مهم است که با بهترین شیوه های سئو برای یوتیوب آشنا شوید.

یکی از استراتژی های مهم قرار دادن کلیدواژه‌های هدفمند در نام فایل ویدئویی، عنوان ویدئو و توضیحات ویدئو است. در صورت لزوم، حتی ممکن است کلمات کلیدی هدفمند را در نام تجاری کانال خود قرار دهید. همچنین می‌توانید ویدیوهای خود را با کلیدواژه‌های مرتبطی که می‌خواهید برای آنها نمایش داده شوند، برچسب‌گذاری کنید.

سئو (SEO) را فراموش نکنید

مقدار زیادی از سئوی پایه‌ای در سئو یوتیوب به کار می‌آید. فونداسیون خود را با تحقیق در مورد کلیدواژه‌ها، مستحکم بنا کنید. بفهمید که چه عباراتی در جایگاه تخصصی شما جستجو می شود و آنها را هدف قرار دهید. به دنبال کلمات کلیدی با رقابت کمتر اما حجم جستجوی قابل توجه باشید.

تحقیق در مورد رقبا را فراموش نکنید. ببینید چه کسی برای کلیدواژه‌ها و اصطلاحات هدف شما رتبه بندی بالایی دارد و سعی کنید کارهایی را که آنها به خوبی انجام می دهند مشخص کنید. این برای شما الهام بخش خواهد بود و مهمتر از همه، ایده‌هایی را برای اینکه چگونه آن را بهتر انجام دهید، بوجود میاورد.

8. تجزیه و تحلیل یوتیوب (آنالیتیکس) را فرا بگیرید

داده ها کلید درک این هستند که آیا ویدیوهای شما عملکردی دارند و آیا سئو شما جواب می دهد یا خیر. تجزیه و تحلیل یوتیوب چندین نکته کلیدی از داده ها را ارائه می دهد، از جمله اینکه ویدیوهای شما چقدر بازدید دارند، این بینندگان از کجا می آیند و تعداد مشترکین شما چقدر است. بازدیدها و سابسکرایبرها می توانند به عنوان نقطه نبض خوبی برای درگیر شدن اولیه مخاطبان باشند.

همانطور که به پرداخت کانال یوتیوبخود ادامه می دهید، یکی از مهم ترین نقاط داده ای که پیدا می کنید زمان تماشا (Watch Time) است. این مقدار زمانی است که مردم صرف تماشای ویدیوهای شما کرده اند.

تجزیه و تحلیل یوتوب (آنالیتیکس) را فرا بگیرید

این مهم است زیرا یوتیوب تمایل دارد ویدیوهایی را به زمان تماشای طولانی تر رتبه بالاتری بدهد. اما این لزوماً به این معنی نیست که حتماً باید ویدیوهای بسیار طولانی بسازید.

یوتیوب همچنین بر میانگین مدت زمان (مدت زمانی که افراد به طور متوسط برای یک ویدیو صرف می‌کنند) و میانگین درصد بازدید (چقدر از ویدیویی که مردم واقعا تماشا کرده‌اند) را فاکتور می‌کند. از طریق تجزیه و تحلیل یوتیوتیوبب می توان به هر دو معیار دسترسی داشت.

اینها سه معیاری هستند که یوتیوب برای سنجش میزان جذابیت ویدیوهای شما استفاده می کند. هرچه جذاب‌تر باشد، احتمال اینکه ویدیوی شما در رتبه‌بندی بالا قرار گیرد و یا توسط یوتوب برجسته شود بیشتر است.

9.بیش از حد نگران دوربین خود نباشید

یکی از نگرانی‌های رایج مبتدیان هنگام بررسی نحوه راه‌اندازی یک کانال یوتیوب ، تنظیم دوربین است. برخی از کاربران یوتیوب ممکن است از اینکه شبیه یک تازه کار با تجهیزات بد به نظر برسند وحشت داشته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است تنها برای تجهیزات جدید هیجان زده باشند.

در هر صورت، خرید بهترین دوربین نباید اولویت اصلی باشد. احتمالاً تلفن هوشمند شما در حال حاضر می تواند این کار را انجام دهد. به جای اینکه فوراً یک دوربین جدید تهیه کنید، به دنبال ابزارهایی باشید که ممکن است عکاسی با تلفنتان را آسان‌تر کند، مانند سه پایه یا ازین قبیل.

در نهایت بهتر است دوربین خود را ارتقا دهید. زمانش که فرا رسید یک دوربین DSLR با کیفیت برای شما کافی است.

10.نگران صدابرداری باشید

یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که یوتیوبرهای جدید مرتکب می‌شوند، تمرکز بیش از حد بر کیفیت ویدیو و عدم توجه کافی به صدا است. در واقع باید برعکس باشد زیرا هیچ چیز سریعتر از صدای ضعیف یک ویدیو را خراب نمی‌کند. اگر صدای شما واضح نیست، موسیقی پس‌زمینه شما خیلی بلند است، یا خیلی آرام صحبت می‌کنید، مطمئناً شکایاتی را در نظرات مشاهده خواهید کرد.

نگران صدابرداری باشید

مطمئن شوید که آنچه باید شنیده شود شنیده می شود. بهترین و فوری ترین راه برای انجام این کار داشتن میکروفون های قوی است. نکته ای که اغلب مبتدیان نادیده می‌گیرند این است که پیش از تهیه یک دوربین خوب، روی یک میکروفون با کیفیت سرمایه گذاری کنند.

استفاده از کانال یوتیوب برای قوی سازی کسب و کار آموزشی

ما امیدواریم این نکات آغازین برای راه اندازی یک کانال یوتیوب اعتماد به نفس شما را افزایش دهد و در شما قدرت کافی را ایجاد کند. پتانسیل زیادی وجود دارد که می توانید با ایجاد محتوای ویدیویی به آن دست پیدا کنید. چه کارآفرین باشید، چه مالک کسب و کار کوچک یا سازنده دوره، ویدیو راه بسیار خوبی برای ارتباط با مخاطبان و به اشتراک گذاشتن تخصص خود با جهان است.

ما در جیمکس ادز می‌توانیم به شما کمک کنیم محتوای بهتری بسازید، سئو خود را مدیریت کنید و درآمد خود از یوتوب را نقد کنید.