مدیریت و تسلط بر کمپین های PPC چیزی فراتر از یک بودجه مشخص و داشتن تبلیغات هوشمندانه است. بخش مهمی از داشتن یک کمپین تبلیغاتی خوب این است که بتوانید استراتژی و تکنیک های رقبای خود را به درستی و با دقت شناسایی کنید و بتوانید از آن ها پیشی بگیرید. رصد و آنالیز رقبا در تبلیغات گوگل ادز به این معنا است که بتوانید استراتژی PPC آن ها را زیر و رو کنید تا دیدگاه آن ها را درک کرده و از دیتای به دست آمده برای بهبود نرخ بازگشت سرمایه خودتان استفاده کنید.

اگر برایتان سوال است که چرا کلمات کلیدی تبلیغ شما در گوگل بازخوردی که انتظار دارید را دریافت نمیکند و جایگاه تبلیغ شما آن چیزی که میخواهید نیست، جواب واضح و ساده است: استراتژی رقیب شما! آنالیز رقیب در تبلیغات گوگل ادز به شمام کمک میکند متوجه شوید دلیل اینکه رقیب شما نتیجه میگیرد اما خودتان نه، چه چیزی است.

چرا باید رقبای گوگل ادز خود را آنالیز کنید؟

آنالیز و تحلیل رقبای تبلیغ در گوگل باعث میشود بدانید چه راهکاری برای رقیب شما نتیجه بخش بوده و چه چیزی نبوده. به این ترتیب شما هم با درصد خطای کمتری استراتژی و بودجه خود را برای تبلیغاتتان در نظر خواهید گرفت.

  • یافتن گپ ها در تبلیغ رقیب: از بزرگترین مزایای آنالیز رقبا در تبلیغات گوگل ادز این است که میتوانید فرصت های از دست رفته آن ها شناسایی کرده و از آن استفاده کنید. این فرصت ها میتوانند جامعه خاصی از مشتریان بالقوه و یا کلمات کلیدی از دست رفته آن ها باشند.
  • بهینه سازی بودجه تبلیغات: بررسی نحوه برخورد آنها در فرایند مزایده گوگل ادز میتواند به شما کمک کند تا بدانید چطور بودجه خود را بهتر مدیریت کنید و از هدر رفتن پول در تبلیغات گوگل جلوگیری کنید. مثلا اگر ببینید رقیب شما پیشنهاد قیمت بالایی برای یک کلمه میدهد، متوجه میشوید که آن کلمه بازدهی خوبی برایش داشته و شما هم باید اقدام مشابهی انجام دهید.
  • بهبود متن تبلیغ و تایتل: اگر ببینید رقبایتان از چه عباراتی برای جذاب تر کردن متنشان استفاده کرده اند، قطعا شما هم متن بهتری خواهید نوشت که مشتریان بیشتری را برای کلیک روی تبلیغ متقاعد کند. البته دقت کنید که هدف از این کار، کپی کردن از رقیب نیست. شما رقبا را در تبلیغات گوگل ادز آنالیز میکنید تا از آن ها یاد بگیرید.
  • داشتن معیارهای واقعی: با رصد رقبا و تحلیل تبلیغات و نتیجه آن ها، انتظارات واقعی تر و دقیق تری از عملکرد تبلیغات گوگل ادز خود خواهید داشت. با استفاده از ابزارهایی مثل Semrush و Google ads auction میتوانید تبلیغات خود را با رقبا مقایسه کنید و هدف های منطقی تری برای آینده تبلیغ خود در گوگل در نظر بگیرید.
  • از ترندهای روز جلوتر بودن: اگر رقیب شما در زمینه استفاده از ترندها موفق باشد، احتمالا با بررسی استراتژی آن ها میتوانید از موج ترندها زودتر آگاه شوید و بدانید در حال حاضر چه نوع تبلیغاتی بیشترین بازخورد را دارند یا چه کلمات کلیدی را در این موقعیت باید هدف قرار دهید.

مراحل آنالیز رقیب در تبلیغات گوگل ادز

حالا که با اهمیت رصد و تحلیل رقبا در تبلیغات گوگل ادز آشنا شدید، نوبت به آن رسیده است تا مراحل آنالیز رقبا را در تبلیغات گوگل ادز یاد بگیرید و بدانید چطور باید قدم به قدم از رقبای خود الهام بگیرید.

رصد رقبا در گوگل

1.شناسایی رقبا

اولین قدم این است که بدانید در مقابل چه کسانی رقابت میکنید. بهتر است با رقبای مستقیم و اصلی خود شروع کنید. یعنی کسانی که دقیقا محصول یا خدمات شما را ارائه میکنند. اما باید فراتر از این بروید و رقبایی که کمی با شما متفاوت تر هستند و راه حل های دیگری را به مشتریان شما ارائه میکنند نیز شناسایی کنید. برای شناسایی رقبا به منظور آنالیز در تبلیغات گوگل ادز، میتوانید از تیم فروش خود که با بازار و دنیای رقابت شما آشنا هستند کمک بگیرید.

غیر معرفی رقبا توسط تیم فروش، میتوانید کلمات کلیدی خود را مرتب سرچ کنید و تبلیغ هایی که در گوگل ظاهر میشوند را بررسی کنید و وبسایت های نشان داده شده را به عنوان رقیب بشناسید. بعد از این اقدامات میتوانید از ابزارهایی مثل Semrush و Ubersuggest نیز استفاده کنید تا رقبایی که از دستتان در رفته اند را نیز پیدا کنید. این ابزارها به شما نشان میدهند چه وبسایت هایی برای کلمات کلیدی شما قیمت گذاری میکنند. مثلا در ابزار ubersuggest با وارد کردن کلمه کلیدی اصلی، مشاهده میکنید که چه وبسایت هایی برای آن ها رقابت میکنند.

2.تحلیل استراتژی PPC و سئو رقیب

حالا که وبسایت های رقیب را شناسایی کردید، باید استراتژی آن ها در تبلیغات گوگل ادز و سئو را بررسی کنید. اولین نکته هم این است که بدانید رقیب شما تنها به تبلیغ در نتایج سرچ گوگل بسنده کرده است یا از روش های دیگر تبلیغ در دیگر پلتفرم ها نیز استفاده میکند؟ با دانستن این مورد متوجه میشوید تبلیغ شما در چه پلتفرم هایی میتواند مفید واقع شود.

میتوانید از گزارش Auction Insights در گوگل ادز کمک بگیرید و عملکرد تبلیغ خود را با رقیبتان مقایسه کنید. این مقایسه برای بررسی جایگاه تبلیغ و استراتژی های قیمت گذاری در گوگل ادز بسیار مفید است.

با پیاده سازی قدم های زیر از ابزار Ahref برای آنالیز سئو و تبلیغات گوگل ادز رقبا استفاده کنید:

  1. کلمات کلیدی رقبا را پیدا کنید.
  2. وارد Ahrefs شوید و “Site Explorer” را انتخاب کنید.
  3. دامنه رقیب خود را وارد کنید و به گزارش “PPC Keywords” برای تجزیه و تحلیل PPC و گزارش “Organic Keywords” برای SEO بروید.
  4. فهرست کلمات کلیدی را که برای آنها پیشنهاد می دهند و آنهایی که به صورت ارگانیک رتبه بندی می کنند، بررسی کنید.

تحلیل رقبا در تبلیغات گوگل

3.آنالیز متن تبلیغات و لندینگ پیج

با رصد و آنالیز متن تبلیغ و لندینگ پیج رقبا در تبلیغات گوگل ادز میتوانید بفهمید که چه چیزی در صنعت و حوزه کاری شما مفید و نتیجه بخش است. تایتل ها و متن تبلیغات آن ها را بررسی کنید و ببینید چه مزایا و ویژگی هایی را ذکر کرده اند و تمرکز متن تبلیغ روی چه چیزی است.

لندینگ پیج آن ها را با دقت بررسی کنید. چه شکل و شمایلی دارد؟ از چه عناصری استفاده کرده اند؟ چه پیشنهاداتی به کاربرد میدهند؟ مثلا اگر دیدید اکثر رقبایتان از ویدیو در لندینگ پیج استفاده میکنند، احتمالا باید این روش را امتحان کنید.

4.تحلیل استراتژی های هدف گذاری

اگر بفهمید رقبای شما چه کسانی را هدف قرار داده اند، خودتان هم برخورد بهتری درمورد هدف گذاری افراد خواهید داشت. آیا رقیب شما روی یک موقعیت جغرافیایی خاص تمرکز دارد؟ آیا برای هر قشر از مشتریان، پیام متفاوتی در نظر گرفته است؟ تمامی این موارد میتواند موثر باشد. میتوان از ابزارهایی مانند Google Ads Keyword Planner برای به دست آوردن اطلاعات در مورد حجم جستجو و رقابت برای کلمات کلیدی مختلف استفاده کرد. این ابزار، در کنار شناسایی گپ های رقیب با Ahrefs، می‌تواند کلیدواژه‌هایی را که رقبای شما هدف قرار می‌دهند و ممکن است از دست داده باشید را پیدا کند.

5.پیگیری جایگاه تبلیغات رقیب در گوگل

با پیگیری جایگاه تبلیغ رقیب در گوگل میتوانید دید بهتری نسبت به بودجه و قیمت گذاری های آن ها داشته باشید. گزارش Insights Auction  گوگل ادز برای شروع عالی است. این ابزار به شما نشان می دهد که چقدر تبلیغات شما با تبلیغات رقبا در گوگل ادز همپوشانی دارند و در چه موقعیتی نسبت به آنها قرار دارید. اگر متوجه شدید که یک رقیب به طور مداوم در کلمات کلیدی خاص از شما پیشی گرفته است، احتمالا باید در استراتژی قیمت گذاری خود تجدید نظر کنید.

رصد رقبا در گوگل ادز

ابزارهایی مانند Semrush نیز می توانند هزینه تبلیغات رقبای شما را تخمین بزنند و تغییرات جایگاه تبلیغ آنها را در طول زمان به شما نشان دهند. این به شما کمک میکند تا تغییر اولویت های PPC آنها را تشخیص دهید و استراتژی خود را بر اساس آن تنظیم کنید.

13 مثال تبلیغات مؤثر در گوگل ادز که بهترین نتیجه را به همراه دارد

۶ نکته کلیدی برای ایجاد یک استراتژي موفق در گوگل ادز