قبل از اینکه اولین کمپین PPC خود را بسازید باید درمورد بودجه و میزان هزینه ای که برای کمپین در نظر دارید برنامه ریزی کنید. هنگام ساخت اولین کمپین خود باید فاکتورهای مختلفی مانند حجم ترافیک، هزینه هر کلیک و بودجه رقبا را در نظر بگیرید. اما سوال اصلی این است که بعد از تصمیم گیری و مشخص کردن بودجه ماهیانه، چطور باید بودجه کمپین را مدیریت کرد تا از هدر رفت هزینه های تبلیغ در گوگل جلوگیری شود؟

متاسفانه پاسخ این سوال پیچیده است! تبلیغ کنندگان زیادی با این موضوع دست و پنجه نرم میکنند و همیشه نگران این هستند که کمپین تبلیغاتی آن ها، بیش از حد معین پول خرج کند و نتیجه ای هم نداشته باشد. با این حال تکنیک هایی وجود دارند که میتوانند به شما کمک کنند که هزینه های کمپین خود را مدیریت کنید. در این مقاله قصد داریم روش های مدیریت بودجه کمپین های گوگل ادز را به شما معرفی کنیم و مزایا و معایب هر یک را نیز ذکر کنیم.

بودجه روزانه کمپین

هر کمپین در گوگل ادز یک بودجه مشخص برای خود دارد. به جای اینکه کل بودجه یک ماه رو وارد کمپین کنید، گوگل از شما میخواهد که بودجه مد نظرتان برای هر روز را مشخص کنید. برای این کار کافی است بودجه ماهیانه خود را بر 30.4 تقسیم کنید (میانگین روزهای ماه) و عدد به دست آمده را به عنوان بودجه روزانه کمپین خود تنظیم کنید. البته باید بدانید که مشخص کردن بودجه روزانه باعث نمیشود که گوگل در خرج کردن پول برای تبلیغ محدود شود! ممکن است حتی تا 2 برابر بودجه ای که مشخص کردید نیز در روز خرج شود.

آموزش راه اندازی کمپین تبلیغات گوگل ادز بدون اشتباه

اینکه چقدر از بودجه شما خرج شود و میزان مصرف پول بیشتر از بودجه روزانه باشد یا کمتر، به این بستگی دارد که ترافیک وبسایت شما در آن روز چقدر باشد. میزان سرچ و میزان کلیک بر روی تبلیغ شما مواردی هستند که بودجه واقعی را مشخص میکنند. با این حال نیاز نیست نگران باشید. گوگل بیشتر از 30.4 برابر بودجه روزانه شما را در ماه خرج نخواهد کرد.

مزایای تعیین بودجه روزانه کمپین گوگل ادز

  • کنترل و مدیریت ساده
  • انعطاف پذیری
  • اعمال تغییرات متناسب با شرایط کمپین

معایب تعیین بودجه روزانه کمپین گوگل ادز

  • اگر چند کمپین متفاوت داشته باشید مدیریت و کنترل هزینه کلی سخت میشود.
  • با رشد اکانت و پیچیدگی بیشتر، پیش بینی هزینه ها سخت میشود.
  • مدیریت بودجه برای هر کمپین به طر مجزا مشکل خواهد بود.

با توجه به تمام این موارد، تعیین بودجه روزانه به درد کسب و کارهای کوچکی میخورد که کمپین های زیادی ندارند.

بودجه کمپین گوگل

بودجه مشترک (Shared Budget)

بودجه اشتراکی در گوگل ادز ارائه شد تا تبلیغ کنندگان بتوانند کمپین های حساب خود را ساده تر مدیریت کنند. بودجه مشترک چطور کار میکند؟ به جای اینکه برای هر کمپین بودجه جدایی مشخص کنید، میتوانید به همه آن ها یک بودجه معین اختصاص دهید و گوگل خودش متناسب با میزان سرچ و ترافیک هر کمپین این بودجه را بین آن ها تقسیم میکند. برای تعیین بودجه مشترک کافی است مسیر زیر را دنبال کنید و بودجه جدید را برای هر تعداد کمپین فعال که میخواهید مشخص کنید:

Tools and Settings > Select Shared Library > Shared Budgets

مزایای استفاده از بودجه مشترک

  • با این کار دردسر مدیریت بودجه هر کمپین به طور مجزا وجود ندارد.
  • کمپین های بزرگ تر میتوانند از بودجه استفاده نشده توسط کمپین های کوچکتر استفاده کنند.

معایب استفاده از بودجه مشترک

  • کنترل عملکرد کمپین ها به طور جداگانه سخت میشود.
  • ممکن است بودجه به طور عادلانه مصرف نشود. برای مثال بودجه مشترک 50 دلار است و یک کمپین به تنهایی 48 دلار آن را خرج میکند!
  • کمپین های بزرگتر میتوانند در عملکرد کمپین های کوچکتر اختلال ایجاد کنند و بودجه آن ها را بدزدند!
  • در کشور ما به دلیل محدودیت ها کاربرد زیادی ندارد.

در آخر باید بگویم استفاده از بودجه مشترک برای کمپین های تبلیغ در گوگل در صورتی کمک کننده است که کمپین های تبلیغاتی شما اهداف نسبتا مشترکی داشته باشند و اختلاف اندازه بین آن ها زیاد نباشد (یک کمپین بیش از حد بزرگ یا کوچک نباشد). چرا که در این صورت احتمالا عملکرد کمپین های کوچکتر که از همان بودجه اشتراکی استفاده میکنند ضربه خواهد خورد.

بودجه کلی کمپین (Total Campaign)

برای برخی از کمپین های تبلیغ در گوگل، تعیین بودجه روزانه میتواند مشکل باشد. مخصوصا اگر قصد داشته باشید کمپین را فقط برای مدت زمان کوتاهی فعال کنید. مثلا برای برخی از کمپین های ویدیویی، تبلیغ کننده تصمیم میگیرد به جای مشخص کردن هزینه روزانه، بودجه کلی را برای تبلیغات گوگل خود تعیین کند. کمپین های ویدیویی که زمان شروع و پایان مشخصی دارند، میتوانند بیخیال بودجه روزانه شوند. در چنین کمپین هایی میتوانید بودجه کلی را به طور اختصاصی برای همین کمپین مشخص کنید و گوگل هم سعی میکند هزینه های تبلیغ در گوگل شما را به گونه ای مدیریت کند که تا زمان پایان کمپین، بودجه شما به طور مساوی مصرف شده باشد.

مزایای مشخص کردن بودجه کلی کمپین

  • با تعیین بودجه کلی، دردسر مدیریت بودجه روزانه را برای کمپین های ویدیویی نخواهید داشت.
  • بازه زمانی در این کمپین ها انعطاف بیشتری دارد و نیاز نیست نگران دوره های ماهیانه اجباری باشید.
  • گوگل اختیار عمل بیشتری دارد تا هزینه تبلیغات شما را برای بازه مشخص شده مدیریت کند.

معایب مشخص کردن بودجه کلی کمپین

  • استفاده از بودجه کلی فقط برای کمپین های ویدیویی ممکن است و نیاز به زمان شروع و پایان مشخص دارد.
  • امکان تغییر بودجه کلی به بودجه روزانه وجود ندارد.

بودجه مشخص برای کمپین های ویدیویی مناسب هستند که تنها برای مدت زمان کوتاهی فعال هستند و بودجه مشخصی دارند. برای مثال کمپین هایی که مربوط به یک معرفی محصول در مدت زمان کوتاه هستند.

مدیریت هزینه گوگل ادز

محدودیت پرداخت ماهیانه

یکی از تازه ترین ابزارهای گوگل ادز، ایجاد محدودیت در میزان خرج کردن و پرداخت های یک اکانت بود. این قابلیت از 2021 در سکوت نسبی ارائه شد و هنوز هم آنچنان پر استفاده نیست. تعیین محدودیت برای کمپین تبلیغ در گوگل باعث میشود هزینه و بودجه آن مدیریت شود. با این کار گوگل بیشتر از میزان تعیین شده توسط شما، خرج نخواهد کرد. کمپین تا زمانی که به محدودیتش برسد فعال خواهد بود و با رسیدن به میزان معین شده، متوقف میشود. سپس تا روز اول ماه بعد به همین حالت باقی میماند و از اول ماه دوباره شروع به کار میکند تا به محدودیت معین شده برسد.

مزایای محدودیت پرداخت ماهیانه

  • با ایجاد محدودیت پرداخت، بیشتر از بودجه تعیین شده خرج نخواهید کرد.
  • اگر بودجه شما خیلی دقیق مشخص شده است، با تعیین spend limit هزینه های مارکتینگ و جذب مشتری با گوگل ادز را مدیریت خواهید کرد.

معایب محدودیت پرداخت ماهانه

  • با رسیدن به مرز محدودیت تعیین شده، حتی بهترین کمپین شما هم متوقف میشود.
  • اگر این محدودیت را پایین بگذارید ممکن است تبلیغاتتان را زودتر از زمان لازم، به پایان برسانید.

قوانین خودکار در گوگل ادز (Automated rules)

قوانین خودکار در Google Ads می تواند بار وظایف تبلیغ کننده را کمتر کند. قوانین خودکار می‌توانند به تبلیغ کنندگان کمک کنند بسته به مجموعه‌ای از معیارهای از پیش تعیین شده، بودجه‌های خود را نظارت کنند و در صورت لزوم بودجه خود را افزایش یا کاهش دهند.

مزایای قوانین خودکار گوگل ادز

  • قوانین خودکار گوگل ادز موضوع حساسی است و شاید سخت ترین روش مدیریت هزینه تبلیغ در گوگل باشد، با این حال بسیار انعطاف پذیر است.
  • با این قوانین متوجه میشوید هزینه مصرفی کمپین شما به بودجه کلی نزدیک شده است یا خیر.

معایب قوانین خودکار گوگل ادز

  • استفاده از این روش نیاز به تخصص دارد و در صورت نداشتن دانش کافی میتواند کمپین شما را دچار مشکل کند.
  • اگر اکانت شما توسط چند نفر مدیریت میشود، همگی آن ها را از تغییرات مربوط به قوانین خودکار آگاه کنید.