تبریک به Qualcomm – این موفقیت هم بسیار چشمگیر و هم کمی گیج کننده است. در تایپه، نمایشگاه Computex 2024 در حال برگزاری است و فرصتی برای آزمایش تراشه جدید Snapdragon X Elite شرکت Qualcomm در چندین لپ تاپ مختلف به دست آمده است. این لپ تاپ ها به تازگی در رویداد «عصر هوش مصنوعی» مایکروسافت رونمایی شدند.

مایکروسافت ممکن است کمی از جذابیت کار Qualcomm کاسته باشد، چون سخنرانی بزرگ این شرکت در Computex چیز جدیدی برای نمایش نداشت. اما استفاده واقعی از تکنولوژی های جدید همیشه هیجان انگیزتر است. Qualcomm به قدرت پردازنده X Elite بسیار مطمئن بود و توصیه کرده بود که با نرم افزارهای ویرایش ویدیو و بازی های مختلف آن را آزمایش کنند.

این تکنولوژی ها بسیار تأثیرگذار هستند. اگرچه تمرکز اصلی Qualcomm در حال حاضر بر روی هوش مصنوعی است و تراشه Snapdragon X Elite برای دستیار هوشمند قدرتمند Copilot+ مایکروسافت طراحی شده است، اما عملکرد گیمینگ این لپ تاپ ها شگفت انگیز است. در آزمایش یک Samsung Galaxy Book4 Edge (و چند مدل دیگر)، این دستگاه توانست بازی Baldur’s Gate 3 را با نرخ ثابت 30-35 فریم بر ثانیه در رزولوشن 4K اجرا کند.

Snapdragon X Elite

برای بازی کردن یا کار؟

برخی محدودیت ها وجود دارد – کیفیت گرافیکی روی حالت پایین تنظیم شده بود (اگرچه بازی همچنان عالی به نظر می رسید) و لپ تاپ از نرم افزار (upscaling) ارتقای رزولوشن AMD به نام FSR برای بهبود عملکرد استفاده می کرد. اما صادقانه بگوییم، اگر شما یک گیمر PC هستید و هنوز از گزینه های ارتقای رزولوشن استفاده نمی کنید، باید سریعا این کار را انجام دهید. FSR به صورت رایگان در دسترس است و در بسیاری از بازی ها کار می کند. کاهش رزولوشن به 1080p باعث شد نرخ فریم به حدود 45fps برسد. با توجه به اینکه Galaxy Book4 Edge بسیار نازک است و در تمام مدت به صورت بی صدا کار می کرد، این عملکرد چیزی کمتر از شگفت انگیز نیست.

اما نکته اینجاست. پس از جلسه عملی، یک جلسه پرسش و پاسخ اختصاصی با کریستیانو آمون، مدیر عامل Qualcomm، و سایر مدیران برگزار شد. آمون در سخنرانی اصلی خود درباره پتانسیل گیمینگ پلتفرم Snapdragon X Elite صحبت کرده بود و اشاره کرد که بیش از 1200 بازی – عمدتاً عناوین بزرگ و معروف – در حال بهینه سازی برای اجرا بر روی تراشه های جدید Snapdragon هستند.

با این حال، در طول جلسه پرسش و پاسخ، کارکنان ارشد Qualcomm به شدت تأکید کردند که گیمینگ تمرکز اصلی این تراشه نیست.

جای تعجب نیست که Qualcomm مشتاق است این لپ تاپ های جدید با تراشه Snapdragon را به عنوان لپ تاپ های مخصوص کسب و کار معرفی کند. در نهایت، این لپ تاپ ها پیشگامان کامپیوترهای Copilot+ هستند که آماده اند تا دستیار هوش مصنوعی را به تمام قسمت های اکوسیستم رایانه بیاورند، چه آماده باشید و چه نباشید. هم Qualcomm و هم Microsoft بارها بر افزایش بهره وری که Copilot+ می تواند ارائه دهد، تأکید کرده اند، چه در ترجمه تماس های ویدیویی به صورت همزمان و چه در سازماندهی تقویم کاری شما.

اما نکته اینجاست: بیشتر گیمرهایی که قصد بازی کردن روی لپ تاپ های خود را دارند، نمی خواهند (یا نمی توانند) سیستم های جداگانه ای برای کار و بازی تهیه کنند. اکثر گیمرهای PC مجبورند برای بازی بیشتر بازی ها از سیستم دسکتاپ خود استفاده کنند، زیرا لپ تاپ های کامپکت مانند HP Spectre x360 که به عنوان یک سیستم روزانه استفاده می شود، نمی توانند بازی های سنگین تر را اجرا کنند. 

الکس کاتوزیان، معاون ارشد Qualcomm، در جلسه پرسش و پاسخ شرکت داشت و وقتی سوالی درباره آینده بازی های رایانه ای روی تراشه های Snapdragon مطرح شد، او صریحاً به وضعیت موجود پرداخت. او گفت: «بازار هدف ما بیشتر در حوزه بازی های سبک است. تمرکز ما روی بهره وری بیشتر و بهتر است.»

قطعاً افراد زیادی هستند که یک لپ تاپ کاری می خواهند که بتواند برخی بازی ها را هم اجرا کند، بنابراین این دیدگاه منطقی به نظر می رسد. اما همچنین گیمرهای جدی بسیاری هم وجود دارند که در حال حاضر با سخت افزارهای پایین رده بازی می کنند و احتمالاً از داشتن لپ تاپی که بتواند تمام عناوین جدید را اجرا کند و به راحتی برای کار و مدرسه استفاده شود، استقبال می کنند.