همانطور که دنیای دیجیتال مارکتینگ و آنلاین مارکتینگ به رشد خود ادامه می دهد، اهمیت بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) نیز افزایش می یابد. هنگامی که صحبت از بهینه سازی وب سایت شما می شود، یکی از مهم ترین جنبه ها، انتخاب کلمات کلیدی مناسب است. در این مقاله، اصول اولیه انتخاب کلمات کلیدی، چرایی اهمیت آنها و چگونگی پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب برای وب سایت را بررسی خواهیم کرد.

کلمه کلیدی چیست؟

کلمات کلیدی، کلمات و عباراتی هستند که افراد هنگام جستجوی اطلاعات در موتورهای جستجو، مانند گوگل از آنها استفاده می کنند. این کلمات به موتورهای جستجو کمک می کند تا ارتباط یک وب سایت را با یک جستجوی خاص شناسایی کنند. بنابراین، انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای وب سایت شما ضروری است. انتخاب درست باعث می شود تا اطمینان حاصل شده که وب سایت شما در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP)، هنگامی که کاربران محتوای مرتبط را جستجو می کنند ظاهر گردد.

چرا کلمات کلیدی مهم هستند؟

کلمات کلیدی به این دلیل برای سئو ضروری هستند که پایه و اساس تمام تلاش های دیگر شما در سئو را فراهم می کنند. هنگامی که وب سایت خود را بر اساس کیوردهای مناسب بهینه می کنید، شانس جذب مخاطب مناسب را برای سایت خود افزایش می دهید. این مخاطبان بیشتر با محتوای شما درگیر می شوند، خرید می کنند و به مشتریان وفادار تبدیل می شوند.

علاوه بر این، انتخاب کیوردهای مناسب به موتورهای جستجو کمک می کند تا بفهمند وب سایت شما در مورد چه چیزی است. این مساله از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا موتورهای جستجو را قادر می سازد تا وب سایت شما را در رتبه بالاتری از SERP قرار دهند. بنابراین، انتخاب صحیح کیورد می تواند تأثیر قابل توجهی بر ترافیک ارگانیک وب سایت و موفقیت کلی شما داشته باشد.

چگونه کلمات کلیدی ایده آل پیدا کنیم؟

یافتن کلمات کلیدی مناسب مستلزم درک کامل مخاطبان هدف و نوع اطلاعاتی است که آنها به دنبالش هستند. در ادامه چند مرحله برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب را با هم بررسی می کنیم.

  • طوفان فکری: با طوفان فکری درباره موضوعات و ایده هایی که به وب سایت شما مرتبط هستند، شروع کنید. در مورد آنچه که مخاطب هدف شما می تواند جستجو کند فکر کنید و لیستی از کیوردهای بالقوه تهیه کنید.
  • وب سایت خود را تجزیه و تحلیل کنید: وب سایت خود را تجزیه و تحلیل کنید تا مشخص شود که وب سایت شما بر روی چه موضوعاتی متمرکز است. موضوعات اصلی و مهمترین صفحات وب سایت خود را شناسایی کنید. این مساله به شما کمک می کند تا متوجه شوید که بر کدام کلمات کلیدی باید تمرکز کنید.
  • تحقیقات مربوط به کیوردها را انجام دهید: از ابزارهای تحقیق کیوردها مانند Google Keyword Planner، Ahrefs و SEMrush برای انجام تحقیقات کامل کلمات کلیدی استفاده کنید. این ابزارها به شما کمک می کنند تا حجم جستجو، رقابت و ارتباط هر کلمه کلیدی را شناسایی کنید.
  • کلمات کلیدی Long-Tail را در نظر بگیرید: کلمات کلیدی دم بلند عباراتی طولانی تر و خاص تر هستند که نسبت به کلمات کلیدی گسترده رقابتی کمتری دارند. در نظر بگیرید که این عبارات را به لیست کیوردهای خود، برای هدف گذاری اضافه کنید.
  • تجزیه و تحلیل رقبا: وب سایت های رقیب خود را تجزیه و تحلیل کنید. مشخص کنید کدام کیوردها را هدف قرار می دهند. این مساله می‌تواند به شما کمک کند شکاف‌های موجود در بازار را شناسایی کرده و فرصت‌هایی را برای رتبه‌بندی کیورد ها، که رقبای شما آنها را رها کرده اند، بیابید.
  • فهرست خود را اصلاح کنید: پس از انجام تحقیقات کلمات کلیدی، فهرست کیوردها را بر اساس حجم جستجو، رقابت و ارتباط آنها با وب سایت خود اصلاح کنید.

تفاوت انتخاب کلمه کلیدی برای سئو و تبلیغ در گوگل چیست؟

در حالی که شکل کلی یافتن کلمات کلیدی برای سئو و تبلیغات گوگل مشابه است، تفاوت هایی بین این دو رویکرد نیز وجود دارد.

یک تفاوت کلیدی بین این دو رویکرد این است که تمرکز تحقیقات کلمات کلیدی برای سئو بر روی ترافیک جستجوی ارگانیک است، در حالی که تمرکز برای تبلیغات گوگل بر ترافیک جستجوی PPC است. این مساله بدان معنی است که انتخاب کیورد برای سئو، بیشتر در مورد یافتن عبارات مرتبط با محتوای وب سایت شما است، در حالی که انتخاب کلمات کلیدی برای Google Ads بیشتر در مورد شناسایی کلمات با نرخ کانورژن بالا است که باعث کلیک و کانورژن مناسب برای تبلیغات شما می شود.

تفاوت دیگر استفاده از انواع عبارات دارای تطابق است. در Google Ads، چندین نوع تطابق وجود دارد، از جمله تطابق گسترده، تطابق عبارت و تطابق دقیق. این نوع تطابق به شما امکان می‌دهد کنترل کنید که یک کلمه کلیدی چقدر باید با عبارت جستجوی کاربر مطابقت داشته باشد تا تبلیغات شما نمایش داده شود. در مقابل، سئو از انواع تطبیق استفاده نمی‌کند و در عوض بر محتوای وب‌سایت شما برای تعیین ارتباط آن با عبارت جستجوی کاربر تکیه می‌کند.

تفاوت دیگر بین یافتن کلمات کلیدی برای سئو و تبلیغ در گوگل در سطح رقابت است. به طور کلی، کلماتی که در جستجوی ارگانیک بسیار رقابتی هستند ممکن است در جستجوی پولی نیز بسیار رقابتی باشند، اما ممکن است استثناهایی وجود داشته باشد. علاوه بر این، رقابت برای یک کلمه کلیدی خاص می تواند در طول زمان متفاوت باشد، بنابراین مهم است که مرتباً بر رتبه بندی کیوردها خود نظارت داشته باشید و استراتژی خود را در صورت نیاز تنظیم کنید.

در نهایت، ابزارها و معیارهای مورد استفاده برای تحقیق کلمات کلیدی ممکن است بین SEO و Google Ads متفاوت باشد. در حالی که در ابزارهای مورد استفاده، مانند Google Keyword Planner و SEMrush مقداری همپوشانی وجود دارد، هر رویکرد ممکن است معیارهای منحصر به فردی داشته باشد. به عنوان مثال، در تبلیغات گوگل، ممکن است بیشتر به معیارهایی مانند هزینه به ازای کلیک و نرخ تبدیل دقت کنید، در حالی که در سئو، ممکن است به معیارهایی مانند حجم جستجو و دشواری آنها دقت داشته باشید.

به طور کلی، در حالی که بین یافتن کلمات کلیدی برای سئو و تبلیغات گوگل تفاوت هایی وجود دارد، هر دو رویکرد به تحقیق و تجزیه و تحلیل کامل نیاز دارند تا از انتخاب موثرترین عبارات برای هدفتان اطمینان حاصل شود.