تفاوت بین OKR و KPI چیست؟ یکی از رایج ترین سوالاتی که در مورد OKR (اهداف و نتایج کلیدی) پرسیده می شود این است که آیا می توان آنها را با KPI (شاخص های کلیدی عملکرد) ادغام کرد یا خیر. پاسخ مثبت است و البته ساده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید، چراکه هر شرکتی استفاده از OKR را انتخاب کند، به‌طور پیش‌فرض از KPI نیز استفاده می‌کند. بهتر است است در ابتدا به تشریح مفاهیم OKR و KPI بپردازیم. تا پایان این مقاله از جیمکس ادز با ما همراه باشید.

شاخص OKR چیست؟

OKR چیست
شاخص OKR

OKR مخفف عبارت Objective & Key Results و به معنای «اهداف و نتایج کلیدی» است. در این مدل، راهکارهایی برای تعریف و پیگیری اهداف و ارزیابی نتایج آن‌‌ها معمولاً به صورت 3 ماهه و سالیانه وجود دارد. OKR یا Objectives and Key Results چارچوبی برای تعیین اهداف و اندازه گیری پیشرفت است. این ابزار محبوب در دنیای تجارت است و در سال های اخیر توسط بسیاری از سازمان ها پذیرفته شده است. ایده اصلی پشت OKR، تعیین اهداف خاص، قابل اندازه‌گیری، قابل دستیابی، مرتبط و محدود به زمان و ردیابی پیشرفت در برابر آن اهداف با استفاده از شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) است.

سازمان ها معمولاً OKR ها را در سطوح سازمانی، تیمی و فردی تنظیم می کنند. این می تواند به اطمینان حاصل شود که همه در جهت اهداف یکسانی کار می کنند و پیشرفت در همه سطوح حاصل می شود. OKR ها را می توان با هر اندازه یا نوع سازمانی تطبیق داد. اگر به دنبال اجرای OKR در سازمان خود هستید، چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. ابتدا مطمئن شوید که اهداف شما مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و محدود به زمان هستند.

شاخص KPI چیست؟

KPI
شاخص KPI

KPI مخفف کلمه Key Performance Indicator و به معنای «شاخص کلیدی عملکرد» است. شاخص KPI را می‌توان برای همه صنایع، سازمان‌ها و حتی کارهای شخصی استفاده کرد. این شاخص باید در دوره‌های زمانی مشخص ارزیابی شود و با معیارهای عملکرد در زمان گذشته مورد مقایسه قرار بگیرد. KPI یک شاخص کلیدی عملکرد است که برای اندازه گیری و پیگیری پیشرفت و موفقیت استفاده می شود. انواع مختلفی از KPI وجود دارد و می توان از آنها در زمینه های مختلف استفاده کرد. برخی از نمونه‌های رایج KPI شامل معیارهای عملکرد فروش، بهره‌وری و رضایت مشتری است.

 KPI ها می توانند برای ردیابی پیشرفت به سمت اهداف و مقاصد خاص مورد استفاده قرار گیرند. آنها همچنین می توانند برای مقایسه عملکرد با معیارها و استانداردها استفاده شوند. KPI ها را می توان در سطح فردی، تیمی یا سازمانی مورد استفاده قرار داد. هنگام تنظیم KPI، مهم است که اطمینان حاصل شود که آنها خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و محدود به زمان هستند. KPIها همچنین باید با استراتژی کلی سازمان همسو باشند.

OKR و KPI دو مورد از مهمترین ابزارهایی هستند که سازمان ها برای اندازه گیری و پیگیری پیشرفت استفاده می کنند. آنها هر دو برای حصول اطمینان از اینکه یک سازمان در مسیر درست حرکت می کند و به سمت اهداف خود پیشرفت می کند ضروری هستند.

بدون OKR، به راحتی می توان درگیر امور روزمره شد و از اهداف بلندمدت خود غافل شد. اما اگر فقط هم بر روی OKR ها تمرکز کنید، ممکن است جزئیات مهمی را در مورد آنچه در واقع باعث موفقیت شما می شود از دست بدهید. اینجاست که KPI ها وارد صحنه می شوند. با ردیابی KPI ها، می توانید مناطقی را که نیاز به بهبود دارند شناسایی کنید و تغییراتی ایجاد کنید که به شما در دستیابی به OKR هایتان کمک کند.

هدف از KPI چیست؟

همانطور که KPI مخفف شاخص کلیدی عملکرد است، نوعی اندازه گیری است که اثربخشی فرآیندهای کسب و کار شما و اینکه چقدر عملکردتان خوب است را نشان می دهد. هدف از KPI بهبود کارایی و بهره وری و اطمینان از اینکه کسب و کار شما در مسیر درست قرار دارد است. برای انجام این کار، KPI ها کمک می کنند:

نظارت بر سلامت شرکت

ردیابی انواع معیارها برای نظارت بر سلامت یک شرکت ضروری است. این شامل شاخص های مالی مانند سودآوری و جریان نقدی و همچنین شاخص های عملیاتی مانند سطح تولید و رضایت مشتری می شود. با ردیابی این شاخص ها، می توانید تصویر واضحی از عملکرد شرکت داشته باشید و هر حوزه ای را که ممکن است نیاز به بهبود داشته باشد شناسایی کنید. علاوه بر این، نظارت منظم می تواند به شما کمک کند روندها را شناسایی کرده و تصمیمات فعالانه ای برای حفظ شرکت در مسیر مناسب بگیرید.

اندازه گیری پیشرفت در طول زمان

وقتی نوبت به اندازه گیری پیشرفت در طول زمان می رسد، چند شاخص کلیدی وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد. ابتدا ببینید چقدر پیشرفت در زمینه اهداف تعیین شده صورت گرفته است. ثانیاً، نگاه کردن به اینکه چقدر از شروع پروژه گذشته است. در نهایت، بررسی میزان کار انجام شده نسبت به مقدار کاری که هنوز باید انجام شود. با استفاده از این سه شاخص می توان تصویر روشنی از اینکه پروژه در مسیر درستی قرار دارد یا خیر به دست آورد.

انجام تنظیمات و ماندن در مسیر

به منظور حفظ حرکت در مسیر، مهم است که به طور منظم KPI ها را بررسی کنید و هر گونه تنظیمات لازم را انجام دهید. این می تواند به معنای ایجاد تغییرات در اهداف باشد، یا می تواند به معنای تغییر روش محاسبه KPI باشد. مهم است که به خاطر داشته باشید که هدف KPI فقط ردیابی پیشرفت نیست، بلکه استفاده از آن اطلاعات برای بهبود و ادامه مسیر است.

حل مشکلات یا یادگیری چگونگی مواجهه با فرصت ها

یکی از مهم ترین کاربردهای KPI کمک به حل مشکلات یا استفاده از فرصت ها است. وقتی مشکلی پیش می‌آید یا فرصتی پیش می‌آید، می‌توانید به سرعت KPI خود را بررسی کنید و علت مشکل را شناسایی کنید یا از فرصت استفاده کنید.

تجزیه و تحلیل الگوها در طول زمان

KPIها همچنین می توانند برای شناسایی الگوها در طول زمان استفاده شوند. این می تواند شامل تجزیه و تحلیل روندها در رفتار مشتری، تغییرات در فروش یا هر چیز دیگری باشد که ممکن است برای ردیابی مفید باشد. این برای مشاغل مهم است چراکه می تواند به آنها کمک کند تا در آینده تصمیمات بهتری بگیرند.

هدف از OKR چیست؟

شاخص OKR ابزاری برای تعیین اهداف و اندازه گیری پیشرفت است. آنها جایگزینی برای ابزارهای دیگر نیستند، بلکه یک ابزار اضافی هستند. از OKR می توان برای موارد زیر استفاده کرد:

  • تعیین اهداف
  • تعیین اولویت ها
  • ردیابی پیشرفت به سمت اهداف استراتژیک در سراسر سازمان

با OKR ها، مدیران و رهبران می توانند با همسو کردن تلاش های خود با اهداف شرکت، به تیم خود کمک کنند تا تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرند. هنگامی که چارچوب های OKR به درستی مورد استفاده قرار گیرد، به شرکت ها کمک می کند تا به نتایج بهتری دست یابند و در عین حال تیم ها را با انگیزه و همسو با مأموریت شرکت نگه می دارند.

با تنظیم و نظارت بر پیشرفت در برابر اهداف خاص، OKR ها می توانند به سازمان ها کمک کنند تا در مسیر خود باقی بمانند و تنظیمات لازم را برای دستیابی به اهداف خود انجام دهند. علاوه بر این، OKR ها می توانند با ارائه یک چارچوب مشترک برای تنظیم و اندازه گیری پیشرفت، به بهبود ارتباطات و همکاری در یک سازمان کمک کنند.

جمع بندی

OKR و KPI ها هر دو ابزار مهمی برای کمک به شرکت ها برای رسیدن به موفقیت هستند. در حالی که این دو شاخص متفاوتند، می توانند مکمل یکدیگر باشند و برای کمک به شما در اندازه گیری پیشرفت و دستیابی به اهداف تجاریتان با یکدیگر همکاری کنند. OKR به شما کمک می کند تا آنچه را که می خواهید به دست آورید شناسایی و اندازه گیری کنید که آیا در حال پیشرفت به سمت آن اهدافتان هستید یا خیر.

شاخص‌های کلیدی عملکرد به شما کمک می‌کنند معیارهای خاصی را که برای کسب‌وکارتان مهم هستند ردیابی کنید و ببینید در برابر این معیارها چگونه عمل می‌کنید. با ردیابی هر دو شاخص OKR و KPI، می توانید تصویر جامع تری از پیشرفت شرکت خود به دست آورید و مناطقی را که باید توجه بیشتری را در آنها متمرکز کنید، شناسایی کنید.