موتور جستجوی گفت و گویی هوش مصنوعی Perplexity معمولاً برای یافتن اطلاعات به صورت آنلاین یا از یک پایگاه داده موجود جستجو می کند و به صورت تک نفره با کاربران تعامل دارد. اکنون، این شرکت با دو ویژگی جدید بزرگ، روند کاری خود را تغییر داده است تا پاسخ های خود را تقویت کرده و توانایی همکاری خود را بهبود بخشد. این دو ویژگی که با نام های Internal Knowledge Search و Spaces معرفی شده اند، روش جدیدی برای استفاده از جستجوی هوش مصنوعی ارائه می دهند که نه تنها در محیط کاری بلکه در زندگی روزمره نیز کاربرد دارد.

Perplexity یکی از اولین موتورهای جستجویی بود که توانست سبک موتورهای جستجوی گوگل را با قابلیت گفت وگویی ChatGPT ترکیب کند و حتی زودتر از گوگل و OpenAI به ایده جستجوی وب در زمان واقعی همراه با یک رابط کاربری که به طور طبیعی شبیه به گفتار انسان است، رسید.

تا به امروز، جستجو به دو حالت محدود بود:

  1. جستجو در وب
  2. استفاده از پایگاه های داده موجود

ویژگی Internal Knowledge Search این دو حالت را با هم ترکیب می کند و امکان جستجو در وب و پایگاه داده های داخلی را به صورت همزمان از یک منبع اطلاعاتی بزرگ فراهم می کند.

این ویژگی نه تنها برای استفاده حرفه ای از Perplexity مفید است، به ویژه برای کسانی که نیاز دارند دانش داخلی شرکت را با جدیدترین اطلاعات آنلاین ترکیب کنند، بلکه فراتر از محیط کاری نیز کاربردهای زیادی دارد. به عنوان مثال، یک دانشجو می تواند از یادداشت های گسترده ای که از منابع اولیه تهیه کرده است، اما به صورت آنلاین در دسترس نیستند، استفاده کند. یا شاید شما یک سرگرمی خاص و کم مستند داشته باشید که سال هاست روی آن کار کرده اید و یک دانشنامه در مورد آن تهیه کرده اید. اکنون Perplexity می تواند بینش هایی از هر دو منبع به شما ارائه دهد و دیگر نیازی به انجام جستجوهای متعدد به طور همزمان نخواهید داشت؛ این قابلیت می تواند صرفه جویی زیادی در زمان و هزینه به همراه داشته باشد.

ویژگی دیگری که توسط Perplexity اضافه شده، Spaces نام دارد و رویکرد متفاوتی را برای استفاده از هوش مصنوعی ارائه می دهد. Spaces یک محیط مجازی برای همکاری با هوش مصنوعی و همچنین دیگر افراد ایجاد می کند. شما می توانید هرکسی را که می خواهید به Space دعوت کنید، فایل ها را به اشتراک بگذارید و از دستورات خاص برای شخصی سازی دستیار هوش مصنوعی برای هر پروژه ای که در دست دارید، استفاده کنید.

Perplexity بسیاری از قابلیت های Spaces را حول محور فعالیت های تجاری و کاری شکل داده است، همانند ویژگی Internal Knowledge Search. اما مانند ویژگی دیگر، Spaces نیز می تواند در پروژه های شخصی خاص کاربردهای زیادی داشته باشد. به عنوان مثال، یک گروه از دانشجویان ممکن است از Spaces برای سازماندهی وظایف مختلف خود و همچنین ارتقاء پروژه هایشان با ایده هایی که توسط دستیار هوش مصنوعی ارائه می شود، استفاده کنند. یا شاید در حال برنامه ریزی برای یک تعطیلات بزرگ با گروهی از دوستان هستید و به یک رابط کاربری مشابه انسان نیاز دارید تا با اطلاعات گسترده آنلاین به شما در برنامه ریزی کمک کند.

البته این موضوع به این معنا نیست که ممکن است سوالات پیشنهادی از سوی هوش مصنوعی را در ادامه نداشته باشید، اما ویژگی های جدید Perplexity می توانند برای تحقیق در انواع پروژه های شخصی و حرفه ای ایده آل باشند.