یک قاضی آمریکایی روز دوشنبه به شرکت آلفابت (مالک گوگل) دستور داد تا کسب وکار اپلیکیشن های موبایل خود را بازبینی کند و به کاربران اندروید گزینه های بیشتری برای دانلود اپلیکیشن ها و پرداخت تراکنش های درون برنامه ای بدهد. این حکم پس از رأی هیئت منصفه به نفع شرکت سازنده بازی Fortnite یعنی Epic Games، صادر شد.

قاضی دادگاه منطقه ای ایالات متحده، جیمز دوناتو، در سانفرانسیسکو، تغییراتی را برای گوگل تعیین کرد که باید برای افزایش رقابت در plqy store انجام دهد. این تغییرات شامل امکان دسترسی کاربران اندروید به اپلیکیشن ها از منابع رقیب است.

دستور دوناتو بیان می کند که به مدت سه سال، گوگل نمی تواند استفاده از روش های پرداخت درون برنامه ای را ممنوع کند و باید به کاربران اجازه دهد که پلتفرم ها یا فروشگاه های اپلیکیشن شخص ثالث را دانلود کنند. همچنین، این دستور گوگل را از پرداخت به سازندگان دستگاه ها برای پیش نصب play store خود و از اشتراک گذاری درآمد حاصل از play store با سایر توزیع کنندگان اپلیکیشن منع می کند.

پس از صدور این حکم، سهام آلفابت 2.2 درصد کاهش یافت. قاضی دوناتو همچنین اعلام کرد که اپیک و گوگل باید یک کمیته فنی سه نفره برای اجرای و نظارت بر حکم ایجاد کنند. هر یک از این دو شرکت یک عضو انتخاب می کنند و این دو نفر، شخص سوم را تعیین خواهند کرد.گوگل اعلام کرده که قصد دارد به این حکم اعتراض کند و ممکن است از دادگاه تجدیدنظر نهم ایالات متحده بخواهد که اجرای حکم دوناتو را متوقف کند. این حکم از تاریخ 1 نوامبر اجرایی خواهد شد تا به گوگل زمان دهد که توافق ها و رویه های کنونی خود را با حکم تطبیق دهد.

شکایت اپیک که در سال 2020 ثبت شد، گوگل را به انحصارگری در نحوه دسترسی مصرف کنندگان به اپلیکیشن ها در دستگاه های اندروید و نحوه پرداخت تراکنش های درون برنامه ای متهم کرد. اپیک، مستقر در کری، کارولینای شمالی، در دسامبر 2023 موفق شد هیئت منصفه را متقاعد کند که گوگل به طور غیرقانونی رقابت را از طریق کنترل های خود بر توزیع اپلیکیشن ها و پرداخت ها محدود کرده است.

گوگل تلاش کرده بود تا اصلاحات پیشنهادی اپیک را رد کند و استدلال کرده بود که این اصلاحات هزینه بر و محدودکننده هستند و ممکن است به حریم خصوصی و امنیت مصرف کنندگان آسیب برسانند. قاضی دوناتو بیشتر این استدلال ها را در جلسه ای در اوت رد کرد و گفت:

«شما در نهایت باید هزینه ای بپردازید تا اوضاع درست شود، پس از آنکه به عنوان یک انحصارگر شناخته شده اید».

در یک پرونده ضد انحصار جداگانه، قاضی منطقه ای آمیت مهتا در 5 اوت به نفع وزارت دادگستری ایالات متحده حکم داد و اعلام کرد که گوگل به طور غیرقانونی انحصار خود بر جستجوی وب را به دست آورده و میلیاردها دلار خرج کرده تا موتور جستجوی پیش فرض اینترنت باشد. همچنین، گوگل در ماه سپتامبر در دادگاه فدرال ویرجینیا در یک پرونده دیگر وزارت دادگستری درباره تسلطش بر بازار فناوری تبلیغات محاکمه شد.

گوگل تمامی اتهامات در هر سه پرونده را رد کرده است.