ویژگی Gemini Live که قبلاً فقط برای کاربران پیشرفته (Gemini Advanced) در دسترس بود، اکنون به صورت رایگان برای همه کاربران عرضه شده است. همچنین، قابلیت های جدید دستیار صوتی هوش مصنوعی در ویندوز ۱۱ با ویژگی Copilot Voice در دسترس است. اگر به فکر استفاده از دستیار هوش مصنوعی مانند فیلم Her هستید، اکنون فرصت خوبی است تا با این برنامه ها ارتباط بیشتری با دستگاه های خود برقرار کنید.

Gemini Live چیست؟

Gemini Live حالا در دستگاه های اندرویدی از طریق نگه داشتن دکمه پاور فعال می شود. به جای آیکون قدیمی Google Assistant، اکنون آیکون ستاره آبی Gemini نمایش داده می شود. این دستیار هوش مصنوعی قابلیت درک محتوای صفحه نمایش شما را دارد. مثلاً اگر در حال تماشای یک ویدئوی یوتیوب باشید، می توانید در مورد آن سؤال بپرسید. همچنین این ویژگی به شما امکان می دهد در اپلیکیشن های مختلف، به سرعت تصاویر هوش مصنوعی ایجاد کنید.

گوگل برای اولین بار Gemini Live را در کنار معرفی گوشی های Pixel 9 در ماه اوت رونمایی کرد، اما تا پیش از این، فقط کاربران سرویس پیشرفته Gemini می توانستند از آن استفاده کنند. حالا همه کاربران می توانند بدون پرداخت هزینه ای از این دستیار هوش مصنوعی بهره مند شوند.

Copilot Voice :قابلیت های مشابه در ویندوز ۱۱

مایکروسافت هم قابلیت مشابهی را در ویندوز ۱۱ ارائه داده است. Copilot Voice به شما این امکان را می دهد تا با رایانه خود مانند Gemini Live صحبت کنید. این ویژگی در کنار قابلیت جدیدی به نام Copilot Vision عرضه شده که به ویندوز امکان می دهد تا محتوای صفحه نمایش را درک کند. برای مثال، اگر در حال مشاهده ویدئو یا مرور یک وب سایت باشید، می توانید درباره آن محتوا سؤال بپرسید.

اما Copilot Voice هم مانند Gemini Live به امنیت توجه دارد. Copilot Vision داده ها را به صورت محلی ذخیره نمی کند و پس از پایان جلسه، تمام اطلاعات به طور دائم حذف می شود.

نکات امنیتی

در استفاده از این دستیارهای هوش مصنوعی باید به نکات امنیتی توجه داشته باشید. Gemini Live به طور خودکار میکروفون تلفن شما را فعال می کند و مکالمات شما به مدت ۷۲ ساعت در بخش فعالیت های Gemini ذخیره می شود. این اطلاعات برای بهبود عملکرد سیستم به طور موقت نگهداری می شوند. در مقابل، مایکروسافت ادعا می کند که Copilot هیچ داده ای را ذخیره نمی کند و اطلاعات شما به محض پایان جلسه حذف خواهند شد.

چه به Gemini Live علاقه داشته باشید و چه به Copilot مایکروسافت، اکنون امکان تجربه دستیارهای هوش مصنوعی رایگان برای شما فراهم شده است. این برنامه ها توانایی بالایی در فهم محتوای صفحه نمایش، انجام وظایف مختلف و حتی تولید تصاویر هوش مصنوعی دارند. اگر به دنبال یک دستیار هوشمند برای ساده سازی تعاملات روزمره خود هستید، اکنون بهترین زمان برای امتحان این قابلیت هاست.