اپل آیفون ۱۶ و ۱۶ پلاس را با چیپست قدرتمند A18 معرفی کرد؛ اما صفحه نمایش ها همان قدیمی ها باقی ماندند. همان طور که انتظار می رفت، هوش مصنوعی یکی از محورهای اصلی رویداد امشب اپل بود و آیفون های جدید ۱۶ و ۱۶ پلاس برای پاسخگویی به نیازهای محاسباتی Apple Intelligence طراحی شده اند. این دو مدل از چیپست جدید ۳ نانومتری اپل بهره می برند. دکمه اکشن و کنترل دوربین از جمله ویژگی های جدیدی هستند که نحوه تعامل کاربران با آیفون را تغییر می دهند. این عناصر طراحی در مدل های پرو هم مشترک هستند.

بیایید با نمایشگر شروع کنیم:

ابعاد صفحه نمایش ها مانند نسل قبل است؛ ۶.۱ اینچ برای آیفون ۱۶ و ۶.۷ اینچ برای آیفون ۱۶ پلاس این اندازه ها ۰.۲ اینچ کوچک تر از آیفون ۱۶ پرو و ۱۶ پرو مکس هستند. نرخ نوسازی هنوز ۶۰ هرتز است (در اینجا خبری از ProMotion نیست) و حداکثر روشنایی نمایشگر در زیر نور خورشید ۲۰۰۰ نیت و در تاریکی به ۱ نیت کاهش می یابد (این بخش هم تغییری نکرده است). محافظ سرامیکی جدید صفحه نمایش ۵۰ درصد مقاوم تر از نسل قبلی است و طبق ادعای اپل، دو برابر مقاوم تر از شیشه تقویت شده ای است که در دیگر گوشی های هوشمند استفاده می شود.

بزرگ ترین ارتقا امسال مربوط به چیپست A18 اپل است که دو نسل جلوتر از چیپست های A16 در آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس است. این چیپست نسل دوم ۳ نانومتری، هم قدرت بیشتری دارد و هم کارآمدتر است. به گفته اپل، CPU آیفون ۱۶ حدود ۳۰ درصد سریع تر از آیفون ۱۵ و ۶۰ درصد سریع تر از آیفون ۱۲ است. همچنین GPU حدود ۴۰ درصد سریع تر از آیفون ۱۵ و دو برابر سریع تر از آیفون ۱۲ عمل می کند. حافظه سیستمی نیز ۱۷ درصد افزایش پهنای باند داشته است.

معرفی اپل آیفون ۱۶ و ۱۶ پلاس

اپل همچنین عملکرد حرارتی آیفون ۱۶ و ۱۶ پلاس را بهبود داده و اعلام کرده که عملکرد پایدار این مدل ها ۳۰ درصد بیشتر است. این بهبود شامل بازطراحی مادربرد و استفاده از یک زیرلایه حرارتی ساخته شده از ۱۰۰ درصد آلومینیوم بازیافتی است.

چیپست A18 به اندازه ای سریع است که می تواند بازی های سه بعدی سنگینی مانند Resident Evil 7 Biohazard و Assassin’s Creed: Mirage را اجرا کند. همچنین GPU این مدل دارای شتاب دهی سخت افزاری ردیابی پرتو است که امکان اجرای بازی هایی مثل War Thunder Mobile را فراهم می کند. پشتیبانی از کنترلرها نیز امکان پذیر است.

هوش مصنوعی جدید اپل که Apple Intelligence نام دارد، از طریق طراحی ۱۶ هسته ای واحد پردازش عصبی (NPU) دو برابر سریع تر از مدل های قبلی در انجام وظایف یادگیری ماشینی عمل می کند و تنها در آیفون ۱۶ و ۱۶ پلاس قابل اجرا است.

در کنار این، قابلیت هوش بصری (Visual Intelligence) نیز معرفی شده است که به سرعت با نگه داشتن و لمس دکمه کنترل دوربین فعال می شود. این قابلیت می تواند ساختمان ها، اشیاء و حتی حیوانات خانگی را شناسایی کرده و اطلاعات مرتبط با آن ها را نمایش دهد.

دکمه اکشن نیز یکی دیگر از ویژگی های جالب است که جایگزین دکمه هشدار شده است. این دکمه می تواند به عنوان یک میانبر برای انجام کارهایی مانند ضبط یادداشت صوتی، ترجمه صدا، روشن کردن چراغ قوه و حتی قفل کردن یا باز کردن قفل خودرو استفاده شود.

آیفون ۱۶ و ۱۶ پلاس از فریم های آلومینیومی با درجه هوایی ساخته شده اند که ۸۵ درصد مواد آن از مواد بازیافتی است. این دو مدل در رنگ های متنوعی شامل آبی اولترامارین، سبز، صورتی، سفید و مشکی عرضه می شوند. قیمت آیفون ۱۶ از ۸۰۰ دلار و آیفون ۱۶ پلاس از ۹۰۰ دلار شروع می شود. پیش فروش این دو مدل از ۱۳ سپتامبر آغاز می شود و اولین موج عرضه در ۵۸ کشور، از جمله آمریکا، انگلستان، آلمان، چین و هند در ۲۰ سپتامبر آغاز خواهد شد.