کوالکام پیش از این تایید کرده بود که نسل بعدی پردازنده پرچمدار خود، اسنپدراگون ۸ نسل ۴، در ماه اکتبر عرضه خواهد شد. در حالی که تاکنون تنها از طریق شایعات و گزارش‌های مختلف در مورد عملکرد آن شنیده بودیم، اما به نظر می‌رسد اوضاع در حال تغییر است.

اسنپدراگون ۸ نسل ۴ سرانجام در پلتفرم گیک‌ بنچ دیده شد. اگرچه به احتمال زیاد این لیست مربوط به نسخه نهایی تراشه نیست (با عنوان “مدل سازنده” ذکر شده)، اما امتیازات به دست آمده نشان می‌دهد که این سیستم روی تراشه (SoC)، عملکرد تک هسته‌ای و چند هسته‌ای قدرتمندی را ارائه خواهد داد.

این پردازنده در تست تک هسته‌ای امتیاز ۲۸۸۴ را کسب کرد که آن را به تراشه A17 Pro اپل که به طور متوسط حدود ۲۹۱۵ امتیاز می‌گیرد، نزدیک می‌کند. با این حال، این عملکرد چند هسته‌ای است که واقعاً برجسته است. اسنپدراگون ۸ نسل ۴ در تست چند هسته‌ای امتیاز ۸۸۴۰ را به دست آورد که به طور قابل توجهی بالاتر از میانگین امتیاز A17 Pro یعنی حدود ۷۳۰۰ است.

توجه: میانگین امتیاز تک هسته‌ای و چند هسته‌ای A17 Pro از NotebookCheck گرفته شده است.

همانطور که می‌دانیم، کوالکام در حال استفاده از یک معماری جدید برای اسنپدراگون ۸ نسل ۴ است. این تراشه به جای هسته‌های استاندارد Arm، از یک طراحی اختصاصی CPU به نام Oryon استفاده خواهد کرد، مشابه آنچه کوالکام در سری اسنپدراگون X برای رایانه‌های شخصی به کار برد. انتظار می‌رود این تغییر در طراحی هسته، افزایش عملکرد قابل توجهی را به ارمغان بیاورد و نتایج اولیه گیک‌بنچ نیز نشانه‌هایی از این بهبود را نشان می‌دهد.

این بنچمارک همچنین جزئیاتی در مورد معماری هسته اسنپدراگون ۸ نسل ۴ را نشان می‌دهد. این SoC دارای یک ساختار هشت هسته‌ای با شش هسته پایه و دو هسته با کارایی بالا است. هسته‌های پایه با فرکانس ۲.۷۸ گیگاهرتز کار می‌کنند، در حالی که هسته‌های با کارایی بالا با فرکانس چشمگیر ۴.۰۹ گیگاهرتز فعالیت می‌کنند.

در حالی که اسنپدراگون ۸ نسل ۴ قرار است به عنوان برترین تراشه سیستم‌عامل اندروید در سال ۲۰۲۵ مطرح شود، پیشرفت‌های آن با هزینه‌ای همراه خواهد بود. طبق گفته تحلیلگر مشهور، مینگ-چی کوئو، این پردازنده نسبت به پرچمدار فعلی یعنی ۸ نسل ۳، ۲۵ تا ۳۰ درصد گران‌تر خواهد بود. این افزایش هزینه تراشه، به طور اجتناب ناپذیری منجر به افزایش قیمت گوشی‌های هوشمند پرچمدار در سال ۲۰۲۵ خواهد شد.

بیشتر بخوانید :

هرچه از اسنپدراگون ایکس الیت کوالکام (Qualcomm Snapdragon X Elite) میدانیم

بهترین لپ تاپ‌های ویندوز با پردازنده‌ی ARM در سال 2024