سال گذشته، مایکروسافت بالاخره توانست قرارداد طولانی مدت خرید اکتیویژن بلیزارد را نهایی کند. پیگیری ماجراهای حقوقی پشت این معامله دردسری بیش نبود، اما بعد از تقریبا دو سال مبارزه با دادگاه‌ها، کمیسیون تجارت فدرال و حتی سونی، مایکروسافت سرانجام مالکیت یکی از بزرگترین ناشران بازی را به دست آورد.

احتمالات در مورد این معامله بی‌پایان بود و گمانه‌زنی‌ها در مورد اینکه حالا که معامله بسته شده، مایکروسافت با اکتیویژن چه خواهد کرد، بیشتر شد.موضوع اصلی بحث، احتمال انحصاری شدن برخی فرنچایزها برای پلتفرم‌های ایکس باکس بود، اما قطعا تنها موضوع این بحث‌ها نبود.

یکی از جذابیت‌های این تصاحب برای گیمرها، ورود عناوین اکتیویژن-بلیزارد به سرویس ایکس باکس گیم پس بود. به تدریج، شاهد اضافه شدن چند عنوان اول به این سرویس بودیم، دیابلو ۴ اوایل امسال به سرویس اضافه شد و کالاف دیوتی: بلک‌ اُپس ۶ قرار است به عنوان یک عنوان روز عرضه روی گیم پس عرضه شود.

با این حال، هنوز بخش زیادی از آرشیو بازی‌های کلاسیک اکتیویژن به سرویس اضافه نشده است و از این متعجبیم که چرا انقدر طول می کشد. مایکروسافت باید دلیل خوبی برای صبر کردن داشته باشد، اما این انتظار چقدر دیگر طول خواهد کشید؟

ماه‌هاست که انتظار می‌رود اکتیویژن انبوهی از عناوین را روی گیم پس عرضه کند. به هر حال، مایکروسافت تنها دو روز بعد از خرید Bethesda ، بیست عنوان کلاسیک این استودیو را روی گیم پس منتشر کرد و بعداً در نمایشگاه E3 2021 شاهد عرضه‌ی انبوهی از عناوین دیگر بودیم. در حال حاضر، می‌توانید با ورود به ایکس باکس گیم پس، اکثر عناوین اصلی از مجموعه‌های بزرگ بتسدا را بازی کنید. فرقی نمی‌کند به دنبال Fallout ،The Elder Scrolls, DOOMیا  Wolfenstein باشید، ایکس باکس از همان ابتدا و به دفعات اطمینان داده است که می‌توانید همه‌ی این فرنچایزهای فوق‌العاده را به عنوان بخشی از اشتراک خود در گیم پس دریافت کنید.

به نظر منطقی می‌رسید که انتظار داشته باشیم نمایشگاه بازی‌های ایکس باکس امسال هم شاهد اعلامیه‌ای مشابه برای اکتیویژن باشیم، اما ایکس باکس چنین کاری نکرد. بله، ما تأیید درباره‌ی عرضه‌ی بلک اُپس ۶ روی گیم پس در اواخر امسال را دریافت کردیم، اما با تمرکز ایکس باکس روی نمایش لیست هیجان‌انگیز بازی‌های جدیدشان، چیز زیادی در مورد اضافه شدن عناوین قدیمی‌تر اکتیویژن نشنیدیم. بنابراین، در حال حاضر، دیابلو ۴ همچنان تنها عنوان مهم اکتیویژن است که روی این سرویس در دسترس است.

اینکه ایکس باکس با انبوهی از بازی های اکتیویژن روی گیم پس ظاهر نشده، صادقانه بگویم، با توجه به حجم محتوایی که مایکروسافت می‌تواند برای مشترکین خود در دسترس قرار دهد، تکان‌دهنده است.

به هر حال، اینطور نیست که اکتیویژن از فرنچایزهای بزرگ بی‌بهره باشد یا بازی‌های هیجان انگیزی نداشته باشد که بتواند به سرویس اضافه کند. راستش را بخواهید، این استودیویی است که مالک کالاف دیوتی است. بازی‌های کالاف دیوتی زیادی وجود دارند که اکتیویژن می‌تواند همین حالا روی گیم پس عرضه کند و مشترکین فعلی و بالقوه را به خود جلب کند. چون فرقی نمی‌کند این فرنچایز را دوست داشته باشید یا نه، این یکی از بزرگترین‌ها در دنیای بازی است و حتی زمانی که کیفیت بازی‌ها افت می‌کند، همچنان به وفور فروش می‌روند. علاوه بر این، فرنچایزهایی که اخیراً عناوین جدیدی دریافت کرده‌اند، مانند Crash Bandicoot, Spyro the Dragon,  Tony Hawk، می‌توانند افزوده‌های هیجان انگیزی به این سرویس باشند.