پیدا کردن و رفع کاهش ترافیک در گوگل سرچ کنسول، ابزاری ضروری برای درک عملکرد وب سایت شما در نتایج جستجوی گوگل است.ممکن است گاهی اوقات شاهد کاهش ناگهانی ترافیک ارگانیک باشید و درک دلایل احتمالی پشت این کاهش بسیار مهم است. داده‌های ذخیره‌شده در سرچ کنسول گوگل (GSC) می‌توانند در عیب یابی و درک آنچه برای وب‌سایت شما اتفاق افتاده است، حیاتی باشند.

قبل از عیب یابی کاهش ترافیک GSC، مهم است که ابتدا درک کنید که گوگل در مورد ارزیابی نمودارهای ترافیک در GSC و نحوه گزارش آن در مورد معیارهای مختلف چه می گوید.

درک معیارهای گوگل سرچ کنسول

مستندات گوگل در مورد اشکال زدایی افت ترافیک جستجو نسبتاً جامع است  و تا حد زیادی می‌تواند از ایجاد هرگونه وحشت در صورت تغییر داده جلوگیری کند.

با وجود این، ما اغلب متوجه می‌شویم که داده‌های سرچ کنسول توسط مشتری و افرادی که در سال‌های اولیه سئو و یادگیری این حرفه هستند، اشتباه درک می‌شود.

در ادامه مطلب در مورد نحوه شناسایی و رفع کاهش ترافیک در سرچ کنسول گوگل بیشتر صحبت می کنیم…

بخش دوم :علل احتمالی افت ترافیک در گوگل سرچ کنسول

در بخش قبلی با اهمیت درک معیارهای گوگل سرچ کنسول آشنا شدیم. حالا بیایید عمیق‌تر به دلایل احتمالی افت ترافیک در وبسایت‌تان بر اساس الگوهای نمودار ترافیک نگاه کنیم

افت ترافیک در گوگل سرچ کنسول

افت شدید ناشی از به‌روزرسانی الگوریتم، مشکلات امنیتی کل سایت یا اسپم:

این می تواند نشانه یک مشکل فنی جدی مانند اعمال تصادفی تگ noindex روی یک URL یا بازگرداندن کد وضعیت اشتباه باشد. (برای مثال، صفحه‌ای که محتوا را نمایش می‌دهد اما کد وضعیت 410 (صفحه حذف شده) را برمی‌گرداند.)

فصل مندی:

شما بهتر از هر کسی با فصلی بودنِ بازدید سایت خود آشنا هستید. اما اگر نمودار ترافیک شما برعکس فصلی است که در آن قرار دارید، ممکن است نشانه‌ای از این باشد که گوگل در اوج زمان‌های جستجو، صفحات نتایج موتور جستجو (SERPs) را جابجا می‌کند و تصمیم می‌گیرد سایت شما را در رتبه بالا قرار ندهد. این می‌تواند به این دلیل باشد که در دوره‌های اوج جستجو، تفسیری که کاربر از پرسش‌ها دارد کمی تغییر می‌کند.

مشکلات فنی در سراسر سایت، تغییر علایق کاربران:

این نوع نمودار همچنین می‌تواند نشان‌دهنده فصلی بودن (به‌صورت کاهش تدریجی یا افزایش) باشد.

مشکل در گزارش دهی:

این نمودار می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات فنی موقت و همچنین اشکال در گزارش دهی باشد. مشابه با دلایل جایگزین برای نمودارهایی مانند فصلی بودن، این می‌تواند نشان‌دهنده یک تغییر کوتاه‌مدت در SERP ها و عواملی باشد که نیازهای کاربر را بر اساس تفسیر غالبِ تعدیل شده‌ی آن را برآورده می‌کند.

بخش سوم :درک داده‌های سرچ کنسول گوگل

در بخش‌های قبل، با اهمیت درک معیارهای گوگل سرچ کنسول و دلایل احتمالی افت ترافیک بر اساس الگوهای نمودار ترافیک آشنا شدیم. حالا بیایید کمی عمیق‌تر به داده‌های کلیک، نمایش و میانگین رتبه در سرچ کنسول گوگل و نحوه تفسیر آن‌ها بپردازیم:

کلیک و نمایش (Clicks & Impressions)

گوگل داده‌های کلیک و نمایش را در سرچ کنسول با ترکیبی از روش‌های فنی و خط مشی‌های مختلف برای اطمینان از دقت، صحت و یکپارچگی داده‌های گزارش‌شده، فیلتر می‌کند.

دلایل این کار شامل موارد زیر است:

  • فیلتر کردن اسپم و ربات‌ها
  • حذف داده‌های تکراری
  • حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربر
  • حذف فعالیت‌های «غیرمجاز»
  • تجمیع و نمونه‌گیری داده‌ها

یکی از دلایل اصلی که باعث تغییر اعداد نمایش داده شده در رابط کاربری و API سرچ کنسول می‌شود، تعیین آستانه است.

گوگل ممکن است برای گزارش دهی، آستانه‌هایی را برای گنجاندن داده‌ها در نظر بگیرد تا از انحراف معیارها به دلیل عبارات جستجو یا نمایش‌های با فرکانس بسیار پایین جلوگیری کند. به عنوان مثال، داده‌های مربوط به عباراتی که منجر به نمایش‌های بسیار کمی می‌شوند، ممکن است برای حفظ قابلیت اطمینان آماری معیارها از گزارش‌ها حذف شوند.

میانگین رتبه (Average Position)

سرچ کنسول گوگل معیار میانگین رتبه را با محاسبه میانگین رتبه URLهای یک وب سایت برای یک عبارت جستجو یا مجموعه ای از عبارات جستجو در یک دوره زمانی مشخص، تولید می‌کند.

هر بار که یک URL در نتایج جستجو برای یک عبارت ظاهر می‌شود، موقعیت آن ثبت می‌شود. برای مثال، اگر یک URL برای یک عبارت در جایگاه سوم و برای عبارت دیگر در جایگاه هفتم ظاهر شود، این موقعیت‌ها به‌طور جداگانه ثبت می‌شوند.

با ورود به دوران «بررسی اجمالی هوش مصنوعی»، جان مولر از طریق مکالمات اسلک تأیید کرد که ظاهر شدن در یک اسنپ شات تولید شده توسط هوش مصنوعی بر میانگین رتبه‌ی آن عبارت جستجو یا URL در رابط کاربری سرچ کنسول تأثیر می‌گذارد.

اگرچه من برای ردیابی رتبه به معیار میانگین رتبه در سرچ کنسول گوگل تکیه نمی‌کنم، اما این معیار می‌تواند در اشکال‌زدایی و بررسی این موضوع که آیا گوگل در تعیین یک صفحه‌ی غالب واحد برای عبارات جستجوی خاص با مشکل مواجه است یا خیر، مفید باشد.

درک نحوه‌ی جمع‌آوری داده توسط این ابزار به شما امکان می‌دهد تا دلایل افت ترافیک را بهتر تشخیص دهید و داده‌ها را با سایر رویدادها مانند به‌روزرسانی‌های گوگل یا استقرارهای توسعه‌ای مرتبط کنید.

به‌روزرسانی های گوگل

به‌روزرسانی الگوریتم هسته‌ای گسترده گوگل، یک تغییر قابل توجه در الگوریتم جستجوی گوگل است که با هدف بهبود ارتباط و کیفیت نتایج جستجو انجام می‌شود.

این به‌روزرسانی های سایت‌ها یا انواع محتوای خاصی را هدف قرار نمی‌دهد، بلکه سیستم‌های خاصی را که «هسته» را تشکیل می‌دهند تا حدی تغییر می‌دهد که برای گوگل قابل توجه است و به‌روزرسانی را اعلام می‌کند.

گوگل دائماً به‌روز رسانی‌هایی را برای سیستم‌های مختلف انجام می‌دهد، بنابراین عدم اعلام به‌روزرسانی توسط گوگل، به‌روزرسانی را به عنوان علت تغییر در ترافیک رد صلاحیت نمی‌کند.

به عنوان مثال، وب‌سایت نشان داده‌شده در اسکرین‌شات زیر، پس از به‌روزرسانی هسته‌ای مارس ۲۰۲۳ شاهد کاهش بازدید بود، اما سپس در به‌روزرسانی هسته‌ای نوامبر ۲۰۲۳ بهبود یافت.

اسکرین‌شات بعدی نمونه‌ی دیگری از کاهش ترافیک مرتبط با به‌روزرسانی گوگل را نشان می‌دهد و همچنین نشان می‌دهد که بهبود همیشه با به‌روزرسانی های بعدی اتفاق نمی‌افتد. این سایت عمدتا محتوای اطلاعاتی است که از تعداد کمی از صفحات فرود بازاریابی (یک مدل SaaS سنتی) پشتیبانی می‌کند و شاهد کاهش مداومی است که با به‌روزرسانی محتوای مفید سپتامبر ۲۰۲۳ مرتبط است.

بخش چهارم :رفع افت ترافیک ناشی از به‌روزرسانی های گوگل

در بخش قبلی با نحوه‌ی درک داده‌های سرچ کنسول گوگل آشنا شدیم. حالا بیایید ببینیم چگونه می‌توان افت ترافیک ناشی از به‌روزرسانی های گوگل را برطرف کرد:

اصلاح افت ناشی از به‌روزرسانی های هسته‌ای گوگل

وب‌سایت‌هایی که به‌طور منفی تحت تاثیر به‌روزرسانی های هسته‌ای گسترده گوگل قرار می‌گیرند، نمی‌توانند برای بهبود، مشکلات خاصی را برطرف کنند.

وب‌مسترها باید بر ارائه‌ی بهترین محتوای ممکن و ارتقای کیفیت کلی سایت تمرکز کنند.

بهره‌وری، با انتشار به‌روزرسانی هسته‌ای بعدی گوگل ممکن است رخ دهد، به شرطی که کیفیت و ارتباط سایت شما بهبود یافته باشد یا گوگل سیستم‌های خاص و وزن دهی سیگنال‌ها را به نفع سایت شما دوباره تنظیم کند.

در اصطلاح سئو، ما همچنین به این تغییرات ترافیک به عنوان «مجازات الگوریتمی» اشاره می‌کنیم که بازیابی از آن می‌تواند زمان‌بر باشد.

به‌روزرسانی های چیدمان نتایج جستجو (SERP)

با راه‌اندازی «بررسی اجمالی هوش مصنوعی»، به نظر می‌رسد بسیاری از متخصصان سئو در ماه‌های آینده این نوع تجزیه و تحلیل را انجام خواهند داد.

علاوه بر «بررسی اجمالی هوش مصنوعی»، گوگل می‌تواند تعدادی از ویژگی‌های مختلف SERP را انتخاب کند، از جمله:

  • نتایج خرید
  • نقشه‌ها
  • اسلایدرهای توییتر
  • بخش سؤال‌های مرتبط
  • اسنیپت‌های ویژه
  • تصاویر کوچک ویدیو

تمامی این موارد نه تنها باعث کاهش توجه کاربران به نتایج ارگانیک سنتی می‌شوند، بلکه باعث جابجایی پیکسل‌ها نیز می‌شوند.

بر اساس آزمایش‌هایی که روی «بررسی اجمالی هوش مصنوعی» انجام دادیم، نتایج سنتی بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ پیکسل به پایین رانده می‌شوند.

وقتی این اتفاق می‌افتد، به احتمال زیاد شاهد کاهش رتبه در ابزارهای ردیابی رتبه‌ی شخص ثالث نخواهید بود، اما شاهد کاهش کلیک در سرچ کنسول گوگل خواهید بود.

تاثیر ویژگی‌های SERP بر ترافیک شما به دو عامل بستگی دارد:

  • نوع ویژگی معرفی‌شده
  • اینکه کاربران شما عمدتاً از موبایل یا دسکتاپ استفاده می‌کنند

به‌طور کلی، ویژگی‌های SERP تأثیر بیشتری بر ترافیک موبایل دارند، زیرا عمق اسکرول را به شدت افزایش می‌دهند و اندازه‌ی صفحه‌ی نمایش کاربر بسیار کوچکتر است.

شما می‌توانید با نگاه کردن به تفکیک دستگاه در سرچ کنسول گوگل، منبع ترافیک غالب خود را تعیین کنید:

سپس می‌توانید دو نمودار را در رابط کاربری با هم مقایسه کنید، یا با خروجی گرفتن داده‌ها از طریق API، آن‌ها را بر اساس دستگاه تفکیک کنید.

بخش پایانی : رفع افت ترافیک ناشی از به‌روزرسانی های گوگل

در بخش‌های قبلی با نحوه‌ی درک داده‌های سرچ کنسول گوگل و روش‌های رفع افت ترافیک ناشی از به‌روزرسانی های هسته‌ای و تغییرات چیدمان نتایج گوگل (SERP) آشنا شدیم. حالا ببینیم چگونه می‌توان افت ترافیک ناشی از سایر عوامل را برطرف کرد:

اصلاح افت ترافیک ناشی از ویژگی‌های جدید SERP

هنگامی که گوگل ویژگی‌های جدیدی را به SERP معرفی می‌کند، می‌توانید محتوای خود را برای «کسب صلاحیت بیشتر» برای آن‌ها تنظیم کنید.

برخی از این ویژگی‌ها بر اساس داده‌های ساختار یافته هدایت می‌شوند و برخی دیگر توسط سیستم‌های گوگل پس از پردازش محتوای شما تعیین می‌شوند.

اگر گوگل ویژگی‌ای را معرفی کرده است که منجر به جستجوی بدون کلیک برای یک کاربر خاص می‌شود، ابتدا باید میزان کاهش ترافیک را اندازه‌گیری کنید و سپس استراتژی خود را برای دیده شدن بیشتر در جستجوهای مشابه و مرتبط که همچنان در مسیر کلی جستجوی مخاطبان هدف شما قرار دارند، تنظیم کنید.

اصلاح افت ترافیک ناشی از فصلی بودن

منظور از فصلی بودن تقاضا، نوسانات قابل پیش‌بینی در علاقه‌ی مصرف‌کننده و رفتار خرید است که در زمان‌های خاصی از سال رخ می‌دهد و تحت تأثیر عواملی مانند تعطیلات، تغییرات آب و هوا و رویدادهای فرهنگی قرار می‌گیرد.

به عنوان مثال، بسیاری از کاسب‌کارهای تجارت الکترونیک در آستانه‌ی کریسمس و شکرگزاری شاهد افزایش ترافیک هستند، در حالی که شرکت‌های مسافرتی در زمان‌های مختلفی از سال بسته به مقاصدی که ارائه می‌دهند و انواع تعطیلاتی که پوشش می‌دهند، شاهد اوج‌های فصلی هستند.

نمونه‌ی زیر نمودار ترافیکی است که برای کسب و کاری با اوج فصلی در آستانه‌ی کریسمس، غیرمعمول نیست.

این روندها را در بخش گزارش عملکرد سرچ کنسول گوگل مشاهده خواهید کرد و به احتمال زیاد، کاربران و جلسات را در سایر پلتفرم‌های آنالیز نیز به همین شکل خواهید دید.

در اوج فصل، گوگل ممکن است تصمیم بگیرد SERPها را از نظر اینکه کدام وب‌سایت‌ها رتبه‌بندی می‌شوند و کدام ویژگی‌های SERP ظاهر می‌شوند، تغییر دهد. این زمانی اتفاق می‌افتد که افزایش تقاضای جستجو، تغییر در قصد کاربر را نیز به همراه داشته باشد و در نتیجه تفسیر غالب آن را تغییر دهد.

در بخش سفر، این تغییر اغلب از یک هدف پژوهشی به یک هدف تجاری تغییر می‌کند. جستجوگران خارج از فصل عمدتاً به دنبال تحقیق در مورد مقاصد یا یافتن معاملات هستند و زمانی که زمان رزرو فرا می‌رسد، از همان جستجوها استفاده می‌کنند، اما به دنبال رزرو هستند.

در نتیجه، صفحاتی با ارزش پیشنهادی که بیشتر بر نیازهای اطلاعاتی کاربر پاسخ می‌دهند، یا در رتبه‌بندی «پایین‌تر» قرار می‌گیرند یا به نفع صفحاتی که (از نظر گوگل) بهتر به کاربران در پاسخگویی به نیازهای تجاری خدمات می‌دهند، کنار گذاشته می‌شوند.

اصلاح افت ترافیک ناشی از فصلی بودن

هیچ راه‌حل مستقیمی برای افزایش و کاهش ترافیک ناشی از فصلی بودن وجود ندارد.

با این حال، می‌توانید استراتژی کلی سئوی خود را برای سازگاری با این موضوع تنظیم کنید و با ایجاد محتوایی برای پاسخگویی به نیازها و اهداف کاربرانی که ممکن است قصد تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات بیشتری داشته باشند، برای ایجاد دید برای وب‌سایت در خارج از دوره‌های اوج تلاش کنید.

اصلاح افت ترافیک ناشی از جریمه‌های گوگل

جریمه‌ی گوگل، اقدامی تنبیهی است که توسط گوگل علیه یک وب‌سایت انجام می‌شود و رتبه‌ی آن را در نتایج جستجو کاهش می‌دهد یا آن را به‌طور کلی از نتایج جستجو حذف می‌کند که معمولاً به دلیل نقض دستورالعمل‌های گوگل است.

علاوه بر دریافت اطلاعیه در سرچ کنسول گوگل، معمولاً شاهد کاهش شدید ترافیک خواهید بود، مشابه نمودار زیر:

اصلاح افت ترافیک جریمه گوگل

اینکه جریمه جزئی یا کل سایت باشد، به میزان کاهش ترافیک و همچنین نوع (یا دلیل) جریمه بستگی دارد. این عوامل تعیین می‌کنند که چه تلاش‌هایی لازم است و بازیابی چقدر طول می‌کشد.

رفع افت ترافیک ناشی از سایر عوامل

در بخش‌های قبلی با روش‌های رفع افت ترافیک ناشی از ویژگی‌های جدید SERP، فصلی بودن و جریمه‌های گوگل آشنا شدیم. در این بخش به سایر دلایل احتمالی افت ترافیک و روش‌های رفع آن‌ها می‌پردازیم:

اصلاح افت ترافیک ناشی از تغییر استراتژی PPC

یکی از مشکلات رایجی که هنگام کار با سازمان‌ها با آن برخورد می‌کنم، عدم درک این موضوع است که گاهی اوقات، تغییر در کمپین PPC می‌تواند بر ترافیک ارگانیک تأثیر بگذارد.

به عنوان مثال، برند خودتان را در نظر بگیرید. اگر راه‌اندازی یک کمپین جستجوی پولی را برای برند خود آغاز کنید، اغلب شاهد کاهش کلیک‌های روی برند و نرخ کلیک‌طوری (CTR) خواهید بود. از آنجایی که اکثر سازمان‌ها تأمین کنندگان مجزایی برای سئو و PPC دارند، اغلب این موضوع به درستی منتقل نمی‌شود.

گزارش عملکرد نتایج جستجو در سرچ کنسول گوگل می‌تواند به شما در شناسایی اینکه آیا تداخلی بین سئو و PPC شما وجود دارد یا خیر، کمک کند. با استفاده از این گزارش، می‌توانید کاهش ترافیک با برند و بدون برند را با گزارش تغییرات ارائه‌شده توسط مسئولین کمپین PPC مقایسه کنید.

نحوه‌ی رفع مشکل:

اطمینان حاصل کنید که همه ذینفعان دلیل تغییر ترافیک ارگانیک را درک کرده‌اند و ترافیک (و کاربر) گم نشده است، بلکه اکنون به بخش پرداخت‌شده نسبت داده می‌شود.

برای اینکه بفهمید آیا این تصمیم «درست» است یا خیر، نیاز به صحبت با مدیران کمپین‌های PPC دارید. اگر عملکرد آن‌ها خوب است و بازگشت سرمایه (ROAS) قوی را ارائه می‌دهند، در آن صورت باید کاهش ترافیک ارگانیک را پذیرفت.

بازیابی ترافیک سایت

بازیابی از به‌روزرسانی های گوگل می‌تواند زمان‌بر باشد.

اخیراً، جان مولر گفته است که گاهی اوقات، برای بازیابی، باید منتظر چرخه‌ی به‌روزرسانی دیگری ماند.

با این حال، این بدان معنا نیست که نباید برای بهبود وب‌سایت خود و همسو شدن بیشتر با آنچه گوگل می‌خواهد پاداش دهد، تلاش فعالانه نداشته باشید و به این امید بنشینید که گوگل تغییرات قبلی در وزن دهی سیگنال‌ها را معکوس کند.

این امر حیاتی است که هر چه زودتر کارهای درست را شروع کنید. هر چه زودتر مشکلات را شناسایی و شروع به حل آن‌ها کنید، زودتر امکان بهبود را فراهم می‌کنید.

مدت زمان بهبودی بستگی به علت اولیه‌ی کاهش ترافیک دارد و ممکن است چندین عامل در آن دخیل باشند. ساختن یک وب‌سایت بهتر برای مخاطبان که تجارب و خدمات بهتری را برای آن‌ها فراهم کند، همیشه کار درستی است.