گوگل به‌روزرسانی ضد اسپم ژوئن ۲۰۲۴ را منتشر کرده است که طی یک هفته به طور کامل اجرا خواهد شد.

هدف از این به‌روزرسانی، بهبود نتایج جستجو با جریمه کردن وب‌سایت‌های متخلف از طریق قوانین گوگل است. طبق اعلام گوگل، این به‌روزرسانی از تاریخ ۲۰ ژوئن آغاز شده و یک هفته زمان می برد تا تکمیل شود.سخنگوی گوگل تاکید کرد که هر زمان این الگوریتم به کار گرفته شود، به طور شفاف اعلام می‌شود.

پیشینه به‌روزرسانی و سیاست‌های ضد اسپم گوگل

گوگل به طور مرتب سیستم‌های خود را به‌روزرسانی می‌کند تا محتوای بی‌کیفیت و اسپم را از نتایج جستجو حذف نماید. به‌روزرسانی های ضد اسپم، وب‌سایت‌هایی را هدف قرار می‌دهند که قوانین گوگل را نقض می‌کنند، از جمله:

  • تولید خودکار محتوا صرفاً برای بهبود رتبه‌بندی در نتایج جستجو
  • خرید و فروش بک لینک برای دستکاری رتبه‌بندی
  • داشتن محتوای ضعیف، تکراری یا بی‌کیفیت
  • فریب کاربران با ریدایرکت‌های مخفی یا تکنیک‌های فریبنده دیگر

آخرین به‌روزرسانی ضد اسپم گوگل در ماه مارس منتشر شده بود.با وجود به‌روزرسانی ماه مارس که بر بسیاری از وب‌سایت‌های اسپم تاثیر گذاشت، همچنان برخی از محتواهای تولید شده توسط هوش مصنوعی، رتبه خوبی در نتایج جستجو کسب می‌کنند.

تحلیل انجام شده نشان می‌دهد که برخی از وب‌سایت‌های اسپم تولید شده توسط هوش مصنوعی، برای بیش از ۲۱۷ هزار عبارت کلیدی رتبه گرفته‌اند و بیش از ۱۴ هزار مورد از آن‌ها در میان ۱۰ نتیجه برتر جستجو قرار دارند.

این وب‌سایت‌ها از تاکتیک‌هایی مانند تولید سریع محتوا، تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی و ساختار قالب‌بندی شده برای مقالات استفاده می‌کنند که از الگوریتم گوگل برای دریافت رتبه اولیه بالا سوءاستفاده نمایند.

تاثیر احتمالی بر نتایج جستجو

به‌روزرسانی ضد اسپم ژوئن احتمالا قابلیت‌های گوگل در شناسایی اسپم را بیش از پیش تقویت خواهد کرد.

با این حال، تجربه‌های گذشته نشان داده است که بستن بعضی از حفره‌های امنیتی می‌تواند به طور ناخواسته بر وب‌سایت‌های معتبر نیز تاثیر بگذارد.

ممکن است با هر به‌روزرسانی مهمی  که اتفاق می‌افتد، به‌روزرسانی ضد اسپم ژوئن نیز باعث نوساناتی در رتبه‌بندی جستجوی برخی وب‌سایت‌ها شود.

وب‌سایت‌هایی که از روش‌هایی استفاده می‌کنند که قوانین گوگل را نقض می کنند یا به شدت به محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی وابسته هستند، ممکن است با کاهش بازدید مواجه شوند.

از طرف دیگر، برخی از وب‌سایت‌ها ممکن است از این به‌روزرسانی بهره‌مند شوند، زیرا با کاهش رقابت ناشی از وب‌سایت‌های اسپم در نتایج جستجو مواجه خواهند شد.

نگاهی به آینده

گوگل اعلام کرده است که به‌روزرسانی ضد اسپم ژوئن ۲۰۲۴ ممکن است تا یک هفته به طور کامل اجرا شود. پس از تکمیل این به‌روزرسانی، گوگل آن را در داشبورد وضعیت جستجو منتشر خواهد کرد و شما می‌توانید تاثیر این به‌روزرسانی را بر رتبه‌بندی وب‌سایت خود و وضعیت سئو آن را بررسی کنید.