پادکست ساعات کاری گوگل به سوال مهمی پاسخ داد که آیا تطابق عنوان محتوا و تگ H1 اهمیت دارد یا خیر. این سوال بسیار جالب است زیرا گوگل با این عناصر به روشی منحصر به فرد برخورد می کند که با رویکرد سنتی سئو متفاوت است.

اهمیت تطابق عنوان محتوا و H1 چقدر است؟

 گری ایلیز از گوگل به صورت مختصر به این سوال پاسخ می دهد و سپس لینکی به اسنادی در مورد نحوه تولید “لینک های عنوان” توسط گوگل در صفحات نتایج موتور جستجو (SERPs) ارائه می دهد.

سوال این است:

” آیا مهم است که عنوان محتوا با تگ H1 مطابقت داشته باشد؟”

گری پاسخ می دهد:

“خیر، فقط کاری را انجام دهید که از دیدگاه کاربر منطقی باشد.”

این پاسخ در عین حال که مفید است اما همچنین توضیحی در مورد اینکه چرا تطابق عنوان محتوا با اولین عنصر سرتیتر مهم نیست را ارائه نمی دهد.

عناصر عنوان محتوا و H1

عنوان محتوا در بخش <head> همراه با سایر متا دیتا و اسکریپت هایی قرار می گیرد که توسط موتورهای جستجو و مرورگرها استفاده می شوند. نقش عنصر <title> ارائه یک توصیف کلی اما مختصر از محتوای صفحه وب قبل از کلیک باردیدکننده در صفحه  SERP است. بنابراین، عنوان باید صفحه وب را به گونه ای توصیف کند که به بازدیدکننده بالقوه بگوید که صفحه وب حاوی محتوایی مربوط به آن موضوع است و اگر این موضوع با آنچه فرد به دنبال آن است مطابقت داشته باشد، روی آن کلیک می کند.

بنابراین، عنوان محتوا کاربر را برای کلیک ترغیب نمی کند.وظیفه آن این است که بگوید “این محتوا ها در صفحه وجود دارد.”

 عناصر سرتیتر (H1، H2 و غیره) مانند عناوین کوچک هستند، آنها توصیف می کنند که هر بخش از یک صفحه وب در مورد چیست. به جز اولین عنوان، که معمولاً  H1 است (اما می تواند H2 هم باشد، برای گوگل مهم نیست).

اولین تیتر (H1) یک توصیف مختصر از محتوای صفحه وب را به بازدیدکننده ای ارائه می دهد که از قبل به طور کلی از موضوع صفحه مطلع است. بنابراین، می توان گفت عنصر H1 از نظر خاصی کمی دقیق تر است.

 W3C HTML در رابطه با H1 را توضیح می دهد: “پیشنهاد می شود که متن اولین عنوان برای خواننده ای که از قبل در حال مرور اطلاعات مرتبط است مناسب باشد، بر خلاف عنوان محتوا که باید گره را در یک زمینه گسترده شناسایی کند.”

گوگل از H1 و عنوان محتوا چگونه استفاده می کند؟

گوگل از عنوان ها و تیترها به عنوان منبعی برای کسب اطلاعات در مورد محتوای صفحه وب استفاده می کند. اما همچنین از آنها برای ایجاد “لینک عنوان”  نیز استفاده می کند، در واقع همان عنوانی که در SERP ها نمایش داده می شود. بنابراین، اگر Title حتی با وجود عبارت کلیدی محبوب سئو برای رتبه بندی نامناسب باشد ، گوگل تگ های عنوان را بررسی می کند و از یکی از آنها به عنوان لینک عنوان استفاده می کند.

بیست سال پیش، قرار دادن عبارت کلیدی مورد نظر برای رتبه بندی در عنوان محتوا اجباری بود. اما فاکتورهای رتبه بندی دیگر به این شکل کار نمی کنند زیرا گوگل دارای پردازش زبان طبیعی، شبکه های عصبی، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی است که به آن در درک مفاهیم و موضوعات کمک می کند.

به همین دلیل است که عنوان محتوا و تگ های عنوان، جایگاه مناسبی برای کلمات کلیدی مورد نظر برای رتبه بندی نیستند. آنها به بهترین وجه برای توصیف صفحه به صورت کلی ( عنوان) و (H1) استفاده می شوند.

قواعد گوگل برای لینک های عنوان

گری ایلیز از گوگل به موضوعاتی در مورد نحوه استفاده گوگل از عناوین و سرتیترها برای تولید لینک های عنوان اشاره کرد.

قوانین گوگل برای لینک های عنوان

عناوین باید توصیفی و مختصر باشند. مثلا میتوانید از کلمات کلیدی استفاده کنید اما به یاد داشته باشید که عنوان باید به طور دقیق محتوای صفحه را توصیف کند.

راهنمای گوگل توضیح می دهد:

“لینک های عنوان برای ارائه یک اینسایت سریع به کاربران در مورد محتوای یک نتیجه و اینکه چرا برای پرس و جوی آنها مرتبط است، بسیار مهم هستند. این مورد اغلب بخش اصلی از اطلاعاتی است که افراد برای تصمیم گیری در مورد اینکه روی کدام نتیجه کلیک کنند استفاده می کنند، بنابراین حائز اهمیت است که از متن باکیفیت برای عنوان در صفحات وب خود استفاده کنید.”

از استفاده از جملات تکراری پرهیز کنید

گوگل می گوید که یک بازدیدکننده بالقوه از صفحه باید بتواند از طریق عناصر عنوان بین صفحات مختلف تمایز قائل شود.

یکی دیگر از توصیه های آن این است که “از متن تکراری یا کلیشه ای در <title> خودداری کنید. مهم است که متن متمایزی داشته باشید که محتوای صفحه را در<title> برای هر صفحه در سایت شما توصیف کند.”

برندینگ در عنوان محتوا

یکی دیگر از نکات مفید در مورد برندینگ وب سایت است. به توصیه گوگل، صفحه اصلی مکان مناسبی برای ارائه اطلاعات اضافی در مورد سایت است.

داشتن اطلاعات اضافی در مورد سایت در صفحات داخلی مناسب نیست، زیرا زمانی که گوگل بیش از یک صفحه از وب سایت را رتبه بندی می کند، واقعاً بد به نظر می رسد، علاوه بر آن نکته ای را در مورد اینکه عنوان محتوا قرار است در مورد چه چیزی باشد را از دست می دهد.

به توصیه ی گوگل :” در نظر بگیرید که فقط نام سایت خود را در ابتدای یا انتهای هر <title> قرار دهید، با جداکننده مانند خط تیره، نقطه ویرگول یا لوله مانند آن را از بقیه متن جدا کنید.

title tags

محتوایی که گوگل برای لینک های عنوان استفاده می کند

گوگل از محتوای زیر برای ایجاد لینک های عنوان استفاده می کند:

  • محتوا در <title>.
  • اولین عنوانی که در صفحه قرار گرفته و در دید گوگل است.
  • عناصر سرتیتر، مانند h1.
  • سایر محتواهایی که از طریق استفاده از استایل های ظاهری بزرگ و برجسته هستند.
  • سایر متون موجود در صفحه.
  • متن لینک هایی که در صفحه قرار دارند.
  • متن های موجود در لینک که به صفحه ای اشاره می کنند.
  • داده های ساختاریافته وب سایت.

نکات کلیدی:

  • گوگل عنوان را برای نمایش لینک عنوان انتخاب می کند. اگر تطابق خوبی اتفاق نیفتد، ممکن است از اولین« عنوان »به جای لینک عنوان در SERP ها استفاده کند.یعنی اگر به اندازه کافی خوب نباشد، گوگل در جای دیگری از صفحه جستجو می کند.
  • از عنوان برای توصیف کلی محتوای صفحه استفاده کنید.
  • سرتیترها اساساً “عناوین” بخش هستند، بنابراین اولین سرتیتر (یا H1) می تواند فرصتی برای توصیف دقیق تر محتوای صفحه نسبت به عنوان باشد تا خواننده شروع به خواندن یا خرید یا هر کاری که سعی در انجام آن دارد، ترغیب شود.
  • همه سرتیترهای موجود در یک صفحه وب با هم ارتباط برقرار می کنند که به کاربران توضیح دهند کل صفحه در مورد چیست، مانند فهرست مطالب.  عنوان را می توان به عنوان عنصری در نظر گرفت که عملکردی مشابه عنوان یک کتاب غیرداستانی دارد. اولین عنوان خاص تر از موضوع محتوای صفحه است.

بیشتر بخوانید …

چطور بهترین متا دیسکریپشن را بنویسیم؟ | 4 قدم تا “افزایش کلیک” با متا دیسکریپشن

6 تگ HTML که در سئو کاربرد دارند | تگ های مهم HTML در سئو