آیا تا به حال نگران محتوای تکراری در وب سایت های چند زبانه خود بوده اید؟ گوگل در این باره اخبار خوبی برای شما دارد! ترجمه یا بومی سازی محتوای اصلی برای localized websites کاملا قابل قبول است. در حالی که گوگل همچنان محتوای کاملا منحصر به فرد را برای برخی صفحات خاص توصیه می کند، اما تکرار محتوا به منظور بومی سازی برای فروشگاه های محلی، جریمه نخواهد شد. این موضوع توسط John Mueller، از اعضای تیم روابط جستجوی گوگل، در آخرین جلسه ماهانه پرسش و پاسخ سئو این شرکت تایید شده است.

سوال مطرح شده این بود: “آیا گوگل محتوای تکراری در localized websites را جریمه می کند؟” پاسخ Mueller صریح و روشن بود: “خیر. محتوای بومی سازی شده به عنوان محتوای تکراری در نظر گرفته نمی شود.”

چرا محتوای تکراری در گذشته جریمه می شد؟

دغدغه محتوای تکراری از آنجا ناشی می شد که گوگل در گذشته تکرار بیش از حد محتوا را تلاشی برای دستکاری رتبه بندی نتایج جستجو می دانست.پاسخ Mueller تایید می کند که کسب و کارهای فعال در چندین منطقه جغرافیایی، باید محتوای خود را از طریق ترجمه یا فرهنگ پذیری برای مکان های خاص تطبیق دهند. تکرار ناشی از بومی سازی قابل قبول تلقی می شود زیرا هدف آن ارائه تجربه ای شخصی سازی شده به مخاطبان جهانی است.

این بدان معناست که شما می توانید با خیال راحت، محتوای اصلی وب‌سایت خود را برای بازار ایران ترجمه کنید و نگران جریمه شدن توسط گوگل نباشید. البته فراموش نکنید که برای برخی از صفحات مهم مانند صفحه “درباره ما” یا معرفی خدمات، همچنان تولید محتوای کاملا منحصر به فرد توصیه می شود.

نمونه هایی از محتوای تکراری قابل قبول در سئوی محلی

با توجه به صحبت های John Mueller، در اینجا چند نمونه از محتوای تکراری بومی سازی شده آورده شده است که به احتمال زیاد توسط گوگل قابل قبول تلقی می شوند:

  • داشتن محتوای تکراری وب‌سایت در زبان های مختلف: به عنوان مثال، داشتن نسخه انگلیسی و اسپانیایی یک وب‌سایت با محتوای ترجمه شده.
  • استفاده از توضیحات یکسان برای محصولات و خدمات در صفحات اختصاصی برای موقعیت های مکانی مختلف یا ساب دامین های مربوط به شهرهای متفاوت: توضیحات اصلی محصول یا خدمات شما در صفحات اختصاصی به هر شهر یا منطقه قابل تکرار است.
  • تکرار اطلاعات زمینه ای شرکت در وب‌سایت های موقعیت های مکانی مختلف یا صفحات فرود: اطلاعاتی مانند تاریخچه و معرفی شرکت را می توان در تمام لندینگ پیج و وب‌سایت های منطقه ای به صورت یکسان قرار داد.
  • حفظ ثبات در اطلاعات NAP (نام، آدرس، تلفن) کسب و کار در فهرست های مختلف، صفحات موقعیت مکانی و غیره: اطلاعات تماس و نشانی شرکت شما در همه جا، از وب‌سایت تا لیست های راهنما، باید یکسان باشد.محتوای تکراری در وب سایت

چه زمانی محتوای تکراری در سئوی محلی قابل قبول نیست؟

صحبت های Mueller تاییدیه ای برای تکرار بی رویه محتوا در همه موقعیت های مکانی نیست.

نمونه هایی از صفحات غیرقابل تکرار

در صفحات محلی زیر نباید از محتوای تکراری استفاده کنید:

  • صفحات حوزه خدمات (Service Area Pages): این صفحات اختصاصی به هر موقعیت مکانی، باید توضیحات منحصر به فردی داشته باشند که نشان دهد خدمات یا راه حل های شما چگونه نیازهای مشتریان آن منطقه خاص را برآورده می کند. محتوای تکراری در اینجا می تواند سیگنال های متناقضی ارسال کند.
  • لندینگ پیج شهری/کلانشهری (City/Metro Landing Pages): هنگامی که  هدف شما از نوشتن محتوا ، دیده شدن در یک شهر یا کلانشهر است باید محتوای تازه ای بنویسید که شامل نشانه های محلی، حومه شهر، نظرات مشتریان و سایر جزئیات بومی سازی شده باشد.
  • مقالات/وبلاگ ها: از فرصت ایجاد محتوای بسیار محلی و به موقع استفاده کنید که متناسب با موضوعات پرطرفدار و رویدادهای لحظه ای در شهرهای هدف شما باشد. از فرمت هایی مانند لیست ها، ویدیوها و اینفوگرافیک استفاده کنید.

چرا این موضوع برای سئوی محلی اهمیت دارد؟

صحبت های Mueller برای وب‌سایت هایی که نسخه های بومی سازی شده را ساپورت می کنند، مهم است، زیرا نگرانی در مورد جریمه های احتمالی را کمتر می کند. این امر به کسب و کارها اجازه می دهد تا بدون ترس از عواقب، روی دستیابی به مخاطبان جهانی تمرکز کنند.