۱۳ نوامبر سال ۲۰۱۲ یک ویدیو عجیب در پلتفرم یوتیوب منتشر شد که در آن یک جوان کم سن و سال ایرلندی سعی می کرد با میکروفون نه چندان با کیفیتش، صدای سالید اسنیک در Metal Gear Solid 4 را تقلید کند. تقلید کم نقصی بود ولی برای کسی اهمیت نداشت. حتی خود شان مک لافلین که صدای اسنیک را در می آورد هم برای کسی مهم نبود. حالا ۱۱ سال از زمان انتشار آن ویدیو می گذرد اما آن پسری که علاقه خاصی به تقلید صدای کاراکترهای بازی داشت، دیگر آن فرد سابق نیست. حالا او را همه با نام جک سپتیک آی (Jacksepticeye) می شناسند. او بیشتر از ۳۰ میلیون سابسکرایبر روی یوتیوب دارد و می خواهیم قصه موفقیتش را در این مقاله روایت کنیم.

کودکی و تحصیلات جک سپتیک آی

شان ویلیام مک لافلین متولد سال ۱۹۹۰ شهرستان آفالی ایرلند است. او در دوره ای متولد شد که جنگ کنسولی بین سگا و نینتندو در اوج خودش بود و یک دشمن جدی یعنی پلی استیشن هم آرام آرام به این کارزار اضافه می شد. اکثر هم سن و سال های شان، گیمر بودند و دیگر به داشتن کنسول های دستی و خانگی عادت کرده بودند. خود شان هم از این قضیه مستثنی نبود. فقط ۶ سال داشت که مادرش یک نینتندو گیم بوی برایش خرید و او با تجربه «پوکمون بلو» عاشق دنیای رنگارنگ بازی های ویدیویی شد. اما در همین سن کودکی شان بود که پلی استیشن ۱ هم عرضه شد. کنسولی که دوران گیمینگ سیاه و سفیدی که شان غرق آن بود را برای همیشه دگرگون کرد. بازی ها یک دفعه رنگ و بوی جدی تری به خود گرفتند، سه بعدی شده بودند و می توانستند قصه های جدی تری روایت کنند.

یکی از این کنسول ها به خانه مک لافلین ها هم رسید و شان دیگر نمی توانست دست از تجربه  بازی ها بکشد. خودش می گوید: «بازی های پلی استیشن ۱، خصوصا فاینال فانتزی ۹ و توم ریدر ۲ به قدری جذاب بودند که حتی وقتی در حال بازی نبودم هم، نمی توانستم دست از فکر کردن به آن ها بکشم».

جالب اینجاست که این موضوع حتی در ساعات حضور در کلاس درس و مدرسه هم ادامه داشتند. فکر و ذهن شان فقط و فقط در بازی های ویدیویی بود. طوری که می توانست ساعت ها در مورد تک تک آثاری که آن  زمان منتشر می شدند صحبت و خیال پردازی کند. البته که مشکلی با نمره گرفتن نداشت. ولی به قول خودش دانش آموز خیلی خوبی هم نبود و مدرسه برایش کسل کننده بود. ناگفته نماند که لقب Jacksepticeye را مدیون همین مدرسه است. گویا یک روز در حیاط مدرسه آسیبی جدی به چشمش وارد می شود و از همین جا لقب «جک سپتیک آی» را روی خودش می گذارد.

این عشق و علاقه به دنیای ویدیو گیم حتی تا دوران نوجوانی و جوانی شان هم ادامه داشت. در ۱۶ سالگی پدر و مادرش قصد نقل مکان به جایی در حوالی خانه مادربزرگش را داشتند. ولی شان علاقه ای به فاصله گرفتن از دوستان کمی که با آن ها در ارتباط بود را نداشت. به همین خاطر، برای خودش یک کلبه کوچک اجاره کرد و در همین بین بود که با پدیده نوظهوری به نام یوتیوب آشنا شد. درست در همان زمان شان وارد کالج هم شده بود و در رشته تکنولوژی موزیک تحصیل میکرد.

خود Jacksepticeye می گوید: «آن زمان عاشق موسیقی بودم و تبدیل شدن به یک موزیسین چیزی بود که خوشحالم می کرد». اما خود شان خیلی زود متوجه شد که علاقه اش به موزیسین شدن، صرفا یک حس زود گذر است. به قول خودش: «اساتید می آمدند و با آب و تاب دروس تخصصی خود را آموزش می دادند ولی من در دنیای عجایب خودم سیر می کردم و تمام فکر و ذکرم بازی های جدید و تجربه هایی که ارائه می دادند بود. بازی ها من را خوشحال می کردند. آن ها را می فهمیدم و می توانستم ساعت ها در موردشان حرف بزنم».

با خواندن همین چند خط می توانید بفهمید که شان چه تصمیمی در ادامه گرفت. او بعد از دو سال تحصیل در حوزه تکنولوژی موسیقی، کالج را رها و ترک تحصیل می کند. البته ترک کردن کالج همان و فرو رفتن در غار تنهایی هم همان. در طی سال های تحصیل، شان تقریبا با هیچ فردی ارتباط نزدیکی نداشت، خانواده اش هم نقل مکان کرده اند و او از شرایط زندگی اش راضی نیست. با این حال، رشد اینترنت باعث ایجاد روابط اجتماعی متفاوتی می شود. چت های آنلاین در آن زمان محبوبیت زیادی پیدا کردند و شان هم برای پر کردن وقتش، زمان زیادی را صرف صحبت با غریبه ها در فضای اینترنت می کرد.

جک سپتیکای

شروع کار Jacksepticeye در یوتیوب

چت با غریبه ها در فضای اینترنت حتی در مسیر زندگی شان هم تاثیر گذاشت. آشنایی با یک دختر کره ای زیبا، تقریبا شان را مصمم کرده بود که مدرک هتلداری بگیرد، بار و بندیل را جمع کند و در آسیای شرقی برای امرار معاش انگلیسی آموزش دهد. اما اینجاست که ۱۳ نوامبر ۲۰۱۲ سر می رسد. بخش گیمینگ یوتیوب حالا قدرت زیادی پیدا کرده بود و خود شان هم تعداد زیادی از یوتیوبرهای معروف آن زمان را دنبال و تحسین می کرد. یک دفعه به ذهن خودش رسید که «چرا من این کار را انجام ندهم؟». خودش می گوید: «حس می کردم که حرف های زیادی برای گفتن در مورد بازی های ویدیویی دارم و می توانم با افرادی بیشتری آن ها را به اشتراک بگذارم». با این حال، شان نمی دانست که از کجا شروع کند. صرفا می دانست که باید اسم کانالش را «Jacksepticeye» بگذارد.

شان از کودکی علاقه زیادی به تقلید صدای کاراکترهای مختلف داشت. سعی کرد کارش را هم با همین شروع کند. اولین ویدیویی که منتشر کرد تقلید صدای سالید اسنیک از مجموعه متال گیر سالید بود؛ آن هم روی یک تصویر ثابت. با همین کار تعداد کمی بازدید و سابسکرایبر جذب کرد. اما این چیزی نبود که راضیش کند. او ویدیو گیم پلی یوتیوبرهای دیگر را نگاه می کرد و می خواست یک کانال گیمینگ برای خودش داشته باشد. پس بیخیال پروژه تقلید صدا شد و کارش را با رکورد گیم پلی بازی هایی مثل فارکرای ۳ ادامه داد؛ آن هم بدون وبکم. در آن زمان، جک سپتیک آی از نگاه مخاطب، یک پسر خجالتی بود که سعی می کرد لهجه ایرلندیش را مخفی کند و با صدایی آرام و لرزان از بازی های روز برای سابسکرایبرهای اندکش بگوید. با این حال، کانال Jacksepticeye رو به پیشرفت بود. شان در ادامه کارش را با لتس پلی های کرایسیس ۳، دارک سولز، هاتلاین میامی و امنیژا دارک دیسنت ادامه داد و آرام آرام داشت به عنوان یوتیوبری که از بازی ها لتس پلی می  سازد شناخته می شد. فعالیت جدی و مستمر شان و تمرکز جدی او روی ساخت لتس پلی از بازی های ترند یوتیوب، در نهایت کانال جک سپتیک آی را روی ریل پیشرفت قرار داد. شان حالا کمی اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده بود و این اعتماد به نفس در حرف زدنش هم مشخص بود. حتی وبکم خرید و آرام آرام تصویر خودش هم در گوشه تصویر لتس پلی ها پدیدار شد. ولاگ های روزانه، محتوای جدیدی بود که چهره شان را به افراد بیشتری نشان داد و همین موضوع باعث شد تا در سال ۲۰۱۳، کانال جک سپتیک آی به ۲۰۰۰ سابسکرایبر برسد.

البته داریم در مورد سالی صحبت می کنیم که پیودی پای به عنوان یک پدیده عجیب در یوتیوب معرفی شد و سطح شهرتش رکوردهای زیادی در این فضا جا به جا کرد. پیودی پای در آن  زمان معروف ترین فرد یوتیوب بود و با محتوای گیمینگش توانسته بود شکل و شمایل فعالیت روی این پلتفرم را تغییر دهد. در ماه سپتامبر ۲۰۱۳ اما پیودی پای یک تصمیم جالب گرفت. او قصد کرد تا یک مسابقه بین یوتیوبرهای کوچک برگزار کند و فردی که بیشترین امتیاز را بگیرد از پلتفرم او یک معرفی پر و پیمان دریافت کند. شان هم از جریان این قافله عقب نماند و سریعا فرم حضور در مسابقه پیودی پای را پر کرد؛ با اینکه احتمال می داد هیچ موفقیتی برایش به همراه نداشته باشد.

Jacksepticeye برنده مسابقه پیودی پای!

با این حال، در بیستم سپتامبر ۲۰۱۳ پیودی پای لیست برندگان مسابقه اش را اعلام کرد و نفر اول کسی نبود جز جک سپتیک آی. شان راه صد ساله را یک شبه طی کرد و فقط ده روز طول کشید تا تعداد سابسکرایبرهای کانالش از دو هزار به بیست هزار نفر برسد. اما چیزی که باورش برای شان سخت بود، رسیدن این اعداد به ۱۰۰ هزار سابسکرایبر آن هم در کم تر از ۲ ماه بود. شان دیگر آن فرد سابق نبود. حالا تبدیل شده بود به Jacksepticeye که اولین لوح یوتیوب خود را دریافت کرده بود و ویدیوهایش مخاطبی چند صد هزار نفری داشتند. جک هم از این فرصت نهایت استفاده را کرد. بیخیال کار هتل داری و آموزش زبان انگلیسی به کره ای ها شد و ۲۴ ساعت روز و ۷ روز هفته وقتش را صرف ساخت محتوای جدید برای کانال و کسب درآمد از یوتیوب کرد.

خودش می گوید: «نمیتوانستم از این خوشحال تر باشم. بهترین کاری بود که تا حالا انجام داده بودم. اینکه می توانستم هر روز با مخاطبم در ارتباط باشم برایم حس خوبی داشت. حتی از اینکه رئیس خودم بودم لذت می بردم و بهتر از این نمی شد».

موفقیت جک سپتیک آی

یوتیوب حالا زندگی شان را تغییر داده بود. دیگر می توانستید ببینید که Jacksepticeye آن پسر خجالتی سابق نیست. او حالا پر انرژی تر از قبل اجرا می کرد، برای ویدیوهایش برنامه های جدی تری داشت و در همین دوران بهترین محتواهایش را هم ساخت. درست است که پیودی پای نقشی اساسی در دیده شدن جک سپتیک آی داشت ولی اگر شور و اشتیاق و توانمندی خود شان نبود، همان توجه اولیه خیلی زود رنگ می باخت. اما برای شان این اتفاق نیفتاد و او هر روز با اشتیاق بیشتری به ساخت ویدیو روی یوتیوب اقدام می کرد و مخاطب قابل توجه تری را هم به سمت خودش می کشید. در همین بازه زمانی با مارکای پلایر هم که در آن زمان کانال یوتیوب رو به رشدی داشت هم آشنا شد و ترکیب این دو در کنار هم به خلق محتواهای جذاب زیادی شکل داد. خیلی زود به جمع این دو نفر، پیودی پای هم اضافه شد تا یک تیم کامل از بهترین یوتیوبرهای گیمینگ یوتیوب شکل بگیرد. همین موضوع باعث رشد عجیب و غریب جک سپتیکای شد. او تا ماه اوت ۲۰۱۴، یعنی فقط چند ماه بعد از اینکه لوح صد هزارتاییش را دریافت کرده  بود، به یک میلیون سابسکرایبر رسید. این اتفاق زمانی می افتد که شان در آن دوران خودش را وقف یوتیوب کرده و هر روز دو ویدیو منتشر می کند. جالب  اینجاست که همین موضوع، باعث می شود که ماه دسامبر همان سال، به این عدد سابسکرایبرهای جک سپتیک آی، یک میلیون دیگر هم اضافه شود.

الان که در مورد Jacksepticeye صحبت می کنیم، او نزدیک به ۳۱ میلیون سابسکرایبر دارد، هنوز ویدیوهای گیمینگ منتشر می کند، برند لباس خود را به همراه مارکای پلایر دارد و هر از گاهی با ستارگان مشهوری مثل زندایا و تام هالند مصاحبه می کند. جک سپتیک آی حالا یکی از وزنه های مهم یوتیوب گیمینگ است و نگاه به زندگی اش ما را قطعا یاد این مثال می اندازد که «سخت کار کردن، پاداشش را هم به همراه خودش می آورد».