با وجود اینکه اپل در کنفرانس WWDC 2024 زمان زیادی را صرف صحبت در مورد هوش مصنوعی اختصاصی خود به نام “Apple Intelligence” کرد، به نظر می‌رسید کل سخنرانی تنها چهار ساعت به طول انجامید. اما جالب اینجاست که این سخنرانی در مقایسه با سال گذشته حدود ۲۰ دقیقه کوتاه‌تر بود و حتی از رویداد Google I/O 2024 نیز ۶ دقیقه کمتر طول کشید.با در دسترس قرار گرفتن نسخه‌های اولیه مخصوص توسعه دهندگان iOS 18، ما تصمیم گرفتیم که نگاهی به تمام ویژگی‌هایی بیندازیم که به نظر می‌رسد iOS 18 از اندروید الهام گرفته است.

در سال‌های اخیر شاهد افزایش تدریجی این موضوع بوده‌ایم، اما به نظر می‌رسد iOS 18 در این زمینه پیشرو است. تعداد قابل توجهی از ویژگی‌هایی که اپل آن‌ها را انقلابی می‌نامد، به طور کلی در  دنیای کاربران اندروید نادیده گرفته می شود.

شروع این صحبت ها در مورد گزینه‌های “جدید” شخصی‌سازی بوده است. برای اولین بار، کاربران آیفون و آیپد می‌توانند آیکون برنامه‌ها و ویجت‌های خود را در هر جایی که دوست دارند قرار دهند.تا قبل از این، برنامه‌های نصب‌شده کل صفحه را پر می‌کردند و تنها کاری که کاربران می‌توانستند انجام دهند تغییر ترتیب آن‌ها، حذف کردنشان، قرار دادن آن‌ها در پوشه‌ها یا جابجا کردنشان با ویجت‌ها بود.

این یکی از قابلیت هایی بوده که از همان ابتدای پیدایش اندروید وجود داشته است. به علاوه، لانچرهای (صفحه‌ی اصلی) شرکت های غیر از اپل نیز به شما تمام ابزارهای لازم برای ایجاد یک فضای شخصی‌سازی شده را می‌دهند.

Material You در iOS 18

در بخش شخصی‌سازی، Material You به iOS 18 آمده است. البته این دقیقا همان پیاده‌سازی گوگل نیست، اما کاربران حالا می‌توانند رنگ آیکون برنامه‌های خود را تغییر دهند. امیدواریم در آینده شاهد امکان استفاده آیکون پک این برنامه هم باشیم.

control center

اپل در چند نسخه اخیر، control center را تقریبا بدون تغییر باقی گذاشته بود. اما iOS 18 این رویه را تغییر داده است. حالا پنل‌های متعددی وجود دارد که با ضربه زدن با دست خود روی آن‌ها می‌توانید به تنظیمات سریع مختلف دسترسی پیدا کنید. حتی می‌توانید با استفاده از بخش جدیدی به نام “Controls Gallery” و با افزودن کلیدهای میانبر مختلف از اپل یا توسعه دهندگان دیگر، control center را شخصی‌سازی کنید.

علاوه بر پنل اصلی control center، iOS 18 پنل‌هایی را برای کنترل smart home، پخش رسانه، اتصال و موارد دیگر اضافه می‌کند. همچنین کاربران آیفون می‌توانند اندازه ویجت‌های مختلف را در اینجا تغییر دهند، قابلیتی که واقعا جای خالی آن در اندروید حس می‌شود.

ios نسخه ی ۱۸

هوش مصنوعی روی دستگاه

یکی از دلایل اصلی که اپل در مراسم خود به سرعت از بخش‌های مختلف محصولاتش عبور کرد، هوش مصنوعی است. نیمه دوم مراسم WWDC 2024 به “Apple Intelligence” اختصاص داشت. اپل سعی کرد توضیح دهد که چگونه دستیار صوتی سیری با پایگاه داده بزرگ شناسایی زبان و هوش مصنوعی تقویت شده است و روش‌های مختلفی را که انتظار می‌رود کار کند، به نمایش گذاشت.

اپل همچنین اظهار کرد که بخش زیادی از نحوه تعامل سیری با تلفن و برنامه‌های شما توسط یک مدل هوش مصنوعی روی دستگاه کنترل می‌شود. در مواقعی که سعی می‌کنید کاری را انجام دهید که گوشی شما از عهده آن بر نمی‌آید، این هوش مصنوعی به سرورهای “Private Cloud Compute” تکیه می‌کند. و اگر سوالی از سیری بپرسید که نتواند به آن پاسخ دهد، Open AI و ChatGPT به کمک آن می‌آیند.

با وجود این، گوگل با مدل Gemini Nano که در Pixel 8 و 8 Pro یافت می‌شود، زودتر از اپل به این فناوری دست پیدا کرد. مدل گوگل نیز زمانی که نتواند کاری را که درخواست می‌کنید انجام دهد، به سرورها تکیه می‌کند. اما جالب تر خواهد بود، اگر عملکرد  Gemini را در برابر سیری بسنجیم و ببینیم کدام یک برتری پیدا می‌کنند.

گالری

قابلیت Collections که به معنی دسته‌بندی است، به برنامه‌ی Photos در iOS 18 اضافه شده است. یک تب جدید Collections به آرامی در حال عرضه روی گوشی‌های اندرویدی است، زیرا گوگل همچنان در حال آزمایش این ویژگی است. به نظر می‌رسد این نسخه بازنگری شده‌ای از تب Library فعلی است که بر آلبوم‌های ساخته‌شده خودکار مانند افراد و حیوانات خانگی بیشتر تأکید دارد.

Memories نوع دیگری از Collections هستند، اما با هوش مصنوعی در برنامه Photos اپل تقویت می‌شوند و به شما اجازه می‌دهند توضیحی را وارد کنید و دستگاه شما یک کلاژ یا فیلم ایجاد می‌کند.

یکی دیگر از قابلیت های اضافه‌شده به Photos در iOS 18، قابلیت حذف اشیایی که نمی‌خواهیم از پس‌زمینه خواهد بود. این قابلیت شبیه Magic Eraser گوگل است، اما بدون نیاز به نصب Google One یا برنامه Google Photos قابل دستیابی است.

ایمیل و پیام‌رسانی

ابتدا به سراغ موارد کم‌اهمیت تر برویم. اپل توجه زیادی به برنامه‌ی ایمیل داخلی خود یعنی Mail نکرده است. با این حال، این برنامه در حال به دست آوردن «دسته‌بندی روی دستگاه» است، به این معنی که بر اساس نوع ایمیل‌هایی که در صندوق ورودی شما قرار دارند، دسته‌بندی هایی وجود خواهد داشت. این قابلیت‌ها اساساً همان چیزی است که اینباکس Gmail در سال ۲۰۱۵ معرفی کرد.

در بخش پیام‌رسانی، برنامه Messages یک ویژگی دیگر را دریافت می‌کند که برنامه‌های SMS/MMS مختلف اندروید از قبل داشته‌اند: این قابلیت همان زمان‌بندی پیام است. به طور مختصر،شما می‌توانید تاریخ و زمان را انتخاب کنید، پیام را تایپ کنید و آن را زمان‌بندی کنید.

موضوعی که به نظر می‌رسید همه در سخنرانی WWDC 24 در مورد آن صحبت می‌کردند، RCS بود. تمام آن هیاهو به یک اشاره‌ی کوتاه خلاصه شد، زیرا RCS با iOS 18 به آیفون اضافه می شود. بنظر می رسد که کاربران غیرآیفون همچنان مسیج های خود را باید با پس زمینه سبز(Green Bubble) ارسال نمایند.این در حالیست که کاربران ios پس زمینه آبی را مدت هاست از آن خود کرده اند.

در قابلیتی که عملا هیچ‌کاربری به آن نیاز نداشت، اپل سعی دارد با «Genmoji» مبتنی بر هوش مصنوعی خود «قدرت‌نمایی» کند. با استفاده از LLM روی دستگاه، میتوانید درخواست بنویسید که ایموجی چگونه به نظر برسد. در حالی که این قابلیت دقیقا شبیه Emoji Kitchen گوگل نیست، اما رویکرد Genmoji قطعا یکسان است.

برنامه‌ی اختصاصی Passwords

هر دو اندروید و iOS راه‌هایی را برای ذخیره‌ی بومی گذرواژه های شما ارائه می‌دهند، اما به عنوان رقبای واقعی برای بهترین مدیریت کننده‌های گذرواژه در دسترس نبودند. گوگل در سال ۲۰۲۲ با قابلیت افزودن میانبر به صفحه اصلی، شروع به تغییر این موضوع کرد.

iOS 18 کار مشابهی انجام می‌دهد، زیرا در نهایت یک برنامه Passwords اختصاصی در سراسر آیفون، آیپد، مک و حتی ویندوز وجود دارد. جای تعجبی ندارد که هیچ اشاره‌ای به عرضه‌ی نسخه‌ی اندروید این برنامه نشد.

حالت بازی در ios 18

با نگاهی فراتر از پیاده‌سازی‌های موجود در گوشی‌های گیمینگ، Google با Android 12 رابط‌های برنامه‌نویسی Game Mode و Game Dashboard را معرفی کرد. هدف این قابلیت‌ها بهبود تجربه‌ی بازی با کاهش تداخلات ناشی از برنامه‌های در حال اجرا در پس‌زمینه است.

بعد از معرفی با macOS Sonoma در سال ۲۰۲۳، Game Mode به آیفون و آیپد می‌آید. امیدواریم که این قابلیت، روان‌ترین تجربه‌ی بازی ممکن را بدون نگرانی در مورد برنامه‌ های دیگر تضمین کند. علاوه بر این، اپل ادعا می‌کند که Game Mode ،تأخیر صدا با Air Pods را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد و باعث می‌شود کنترلرهای بازی بی‌سیم بصورت فوق‌العاده ای جوابگو باشند.

IOS 18

ضربه برای پرداخت (Tap to Cash)

اپل در حال اضافه کردن قابلیت Tap to cash در این اپدیت است . این در حالیست که دیگر نمی‌توانید این کار را با گوشی اندرویدی خود از طریق GPay انجام دهید. برنامه G Pay در ایالات متحده بجای برنامه Google Wallet آمده است و تراکنش‌های همتا به همتا (P2P) را انجام نمی دهد.

iOS 18، بزرگترین به‌روزرسانی طی سال‌های اخیر

به نظر می‌رسد که iOS 18 در حال تبدیل شدن به پوسته‌ای شبیه اندروید است. حتی اگر همه چیز را در مورد هوش مصنوعی اپل نادیده بگیرید، تغییرات زیادی در راه است که به قدری زیاد هستند که گیج‌کننده به نظر می‌رسند. چه آن را دوست داشته باشید،چه از آن خوشتان نیاید یا اهمیتی ندهید، انکار کردن این موضوع دشوار است.

ببشتر بخوانید…

انتشار رسمی سیستم اندروید اتو ۱۲.۰