اگر شما گیمر یا طرفدار دو آتیشه کنسول یا کامپیوتر هستید، تهیه‌ی اشتراک ایکس باکس گیم پس می‌تواند برایتان بسیار به صرفه باشد. گیم پس یک سرویس اشتراک دیجیتال است که به شما امکان دسترسی به یک فهرست رو به رشد با بیش از ۲۵۰ بازی را بعلاوه‌ی تخفیف‌ها و پیشنهادهای ویژه می دهد.

ایکس باکس گیم پس برای کنسول های ایکس باکس و کامپیوتر در دسترس است و دارای سطوح اشتراک مختلفی می‌باشد. حتی اشتراک گیم پس آلتیمیت می‌تواند امکان دسترسی به سرویس ابری ایکس باکس کلود گیمینگ را نیز برای شما فراهم کند تا بتوانید بازی‌ها را بر روی تلفن هوشمند یا کامپیوتر خود به صورت ابری اجرا کنید.

با این حال، ممکن است تمام اطلاعات مرتبط با گیم پس کمی گیج‌کننده به نظر برسد. پس اگر به دنبال خلاصه‌ای از ایکس باکس گیم پس و تمام ویژگی‌های آن هستید، ما می‌توانیم به شما کمک کنیم.

 ایکس باکس گیم پس (Game Pass) چیست؟

ایکس باکس گیم پس یک سرویس اشتراک از شرکت مایکروسافت است که در سال ۲۰۱۷ برای کنسول‌های ایکس‌باکس و در سال ۲۰۱۹ برای کامپیوترهای شخصی راه‌اندازی شد. گیم پس با یک هزینه‌ی ماهانه به شما امکان دسترسی به مجموعه‌ای از بیش از ۲۵۰ بازی را می‌دهد تا بتوانید هر تعداد از آن‌ها را که دوست دارید تا زمان انقضای اشتراک یا حذف بازی از فهرست، بازی کنید.

با این حال، چندین نوع عضویت برای ایکس باکس گیم پس وجود دارد و هر کدام مزایا و ویژگی‌های خاص خود را دارند. اما به‌طور کلی، سطوح در دسترس گیم پس ایکس‌باکس به شرح زیر است:

  •  ایکس باکس گیم پس پس کور (Core)
  •  ایکس باکس گیم پس برای کنسول
  •  ایکس باکس گیم پس برای کامپیوتر
  •  ایکس باکس گیم پس آلتیمیت (Ultimate)

سطوح استاندارد گیم پس، یعنی ایکس باکس گیم پس برای کنسول یا کامپیوتر، مزایای مشابهی دارند که ویژگی‌های گیم پس را خلاصه می‌کنند. به‌طور خاص، گیم پس برای کنسول و گیم پس برای کامپیوتر شامل موارد زیر می‌شوند:

  • دسترسی کامل به فهرست بازی‌های ایکس باکس گیم پس، طبق لیست ارائه‌شده توسط ایکس باکس
  • دسترسی به عناوین جدید استودیوی بازی‌های ایکس باکس در همان روز عرضه
  • تخفیف‌ها و پیشنهادهای ویژه برای فروشگاه ایکس باکس

با این حال، حتی در این صورت، گیم پس برای کنسول یا کامپیوتر مختص به پلتفرم خاصی است؛ به این معنی که اگر بازی‌های کامپیوتری انجام می‌دهید، باید برای گیم پس کامپیوتر ثبت‌نام کنید. گیم پس برای کامپیوتر همچنین شامل دسترسی به سرویس EA Play است، در حالی که برای کنسول این‌طور نیست.

ایکس باکس گیم پس کور (Core) چیست؟

علاوه بر سطوح استاندارد گیم پس، پایین‌ترین و ارزان‌ترین سطح در دسترس شما، ایکس باکس گیم پس کور است. گیم پس کور، جایگزین مایکروسافت برای سرویس قدیمی‌تر یعنی ایکس باکس لایو گلد محسوب می‌شود و سعی در ادغام سرویس‌های آنلاین با گیم پس را دارد.

به‌طور خاص، گیم پس کور شامل مزایا و ویژگی‌های زیر می‌شود:

  • دسترسی به بیش از ۲۵ بازی از فهرست گیم پس، طبق لیست ارائه‌شده توسط ایکس‌باکس
  • دسترسی به بخش چندنفره آنلاین برای کنسول ایکس‌باکس شما
  • گیم پس کور همچنین همانند سایر سطوح، تخفیف‌ها و پیشنهادهای ویژه‌ای را برای فروشگاه ایکس‌باکس ارائه می‌دهد.

مهم‌ترین عامل در گیم پس کور این است که این سرویس، دسترسی به گیم پس را به امکان بازی آنلاین بر روی ایکس‌باکس شما متصل می‌کند، اگرچه در مقایسه با سطوح دیگر، این امکانات به‌طور قابل توجهی محدودتر هستند.

اکانت گیم پس

 

ایکس‌باکس گیم‌پس آلتیمیت چیست؟

برخلاف کامل ایکس‌باکس گیم پس کور، بالاترین و گران‌ترین سطح اشتراک گیم پس، ایکس‌باکس گیم پس آلتیمیت است. این سطح، علاوه بر تمام مزایای دیگر سطوح، موارد زیر را نیز شامل می‌شود:

  • امکان دریافت جوایز ایکس‌باکس گیم پس
  • دسترسی به هر دوی ایکس‌باکس گیم پس برای کنسول و ایکس‌باکس گیم پس برای کامپیوتر
  • دسترسی به ایکس‌باکس کلود گیمینگ، برای اینکه بتوانید بازی‌های گیم پس را روی تلفن هوشمند یا رایانه‌ی شخصی خود به صورت ابری اجرا کنید
  • همانند ایکس‌باکس گیم پس برای کامپیوتر، آلتیمیت نیز شامل دسترسی به سرویس EA Play می‌شود

در حالی که برخی از مزایای آلتیمیت ممکن است کم‌اهمیت به نظر برسند، اما داشتن دسترسی به گیم پس برای کامپیوتر و کنسول و همچنین کلود گیمینگ، می‌تواند یک مزیت ضروری باشد.

با این حال، اینکه آیا باید به ایکس‌باکس گیم پس آلتیمیت ارتقا دهید یا آن را در ابتدا انتخاب کنید، کاملاً بستگی به این دارد که کجا و چگونه می‌خواهید بازی کنید. اگر فقط یک گیمر کنسولی هستید، بعید است که دسترسی به گیم پس برای کامپیوتر شما را تحت تاثیر قرار دهد.

با ایکس‌باکس گیم پس چه بازی‌هایی دریافت می‌کنید؟

اکنون که با ویژگی‌ها و مزایای هر سطح اشتراک گیم پس آشنا شدید، اجازه دهید نگاهی به جزئیات کلی این سرویس داشته باشیم.

از نظر بازی‌ها، عناوین به صورت ماهانه به ایکس‌باکس گیم پس اضافه و حذف می‌شوند، اما اگر می‌خواهید لیست به‌روز تمام بازی‌های موجود را مشاهده کنید، یک بررسی سریع در وب‌سایت رسمی ایکس‌باکس می‌تواند همه چیز را برای شما آشکار کند. حتی با وجود این چرخش مداوم بازی‌ها، همواره صدها بازی در سرویس ایکس‌باکس گیم پس وجود دارد. این بازی‌ها شامل عناوین ایکس‌باکس 360 (قابل بازی روی ایکس‌باکس سری X|S یا ایکس‌باکس وان)، عناوین ایکس‌باکس سری X|S و ایکس‌باکس وان و همچنین بازی‌های کامپیوتر می‌شوند. با این حال، برخی از بازی‌ها فقط با ایکس‌باکس یا کامپیوتر سازگار هستند.

اگر کاربر ایکس‌باکس گیم پس آلتیمیت باشید، دیگر نگران محدودیت‌های پلتفرم نخواهید بود، زیرا می‌توانید به بازی‌هایی مانند Sea of Thieves هم روی کنسول‌های ایکس‌باکس و هم روی کامپیوتر دسترسی داشته باشید.

هزینه ایکس‌باکس گیم پس چقدر است؟

علاوه بر تغییرات در بازی‌های موجود در ایکس‌باکس گیم پس، قیمت هر سطح اشتراک گیم پس نیز به‌طور قابل توجهی متفاوت است. با این حال، صورت حساب تمام سطوح اشتراک ایکس باکس گیم پس به صورت ماهانه صادر می‌شود و شما می‌توانید در هر زمان که خواستید، اشتراک خود را لغو کنید. قیمت‌گذاری برای هر سطح ایکس‌باکس گیم پس به شرح زیر است:

  • ایکس باکس گیم پس کور: ۹.۹۹ دلار در ماه
  • ایکس باکس گیم پس برای کنسول: ۱۰.۹۹ دلار در ماه
  • ایکس باکس گیم پس برای کامپیوتر: ۹.۹۹ دلار در ماه
  • ایکس باکس گیم پس آلتیمیت: ۱۶.۹۹ دلار در ماه

در حالی که این قیمت‌ها در حال حاضر ثابت هستند، اما به احتمال زیاد با گذشت زمان افزایش خواهند یافت. با این حال، ایکس باکس اغلب اوقات پیشنهادهای ویژه‌ای را ارائه می‌دهد که به شما امکان می‌دهد یک ماه گیم پس را با قیمت تخفیف دار دریافت کنید.

ایکس باکس گیم پس در کدام مناطق در دسترس است؟

ایکس باکس گیم پس در اکثر مناطق دنیا در دسترس است. برای مثال، مناطقی مانند ایالات متحده، بریتانیا و ژاپن از تمام سرویس‌های ایکس باکس گیم پس پشتیبانی می‌کنند. در حالی که بسیاری از مناطق دیگر نیز از تمامی ویژگی‌ها و سطوح اشتراک گیم پس پشتیبانی می‌کنند، برخی کشورها مانند روسیه یا چین یا از این سرویس پشتیبانی نمی‌کنند و یا محدودیت‌های خاصی دارند. همچنین، امکان اجرای سرویس ابری بازی (Cloud Gaming) در تمامی کشورها و مناطق وجود ندارد.

بنابراین، برای اینکه بفهمید آیا ایکس باکس گیم پس در منطقه‌ی شما در دسترس است یا خیر، باید لیست به‌روز مناطق پشتیبانی شده و پشتیبانی نشده‌ی ارائه‌شده توسط ایکس باکس را بررسی کنید. از این طریق می‌توانید به‌طور مستقیم موقعیت خود را پیدا کرده و ببینید که آیا امکان استفاده از گیم پس در منطقه‌ی شما وجود دارد یا خیر.

چگونه در ایکس باکس گیم پس ثبت‌نام کنیم؟

بهترین مکان برای خرید ایکس باکس گیم پس، صفحه‌ی لیستینگ این سرویس در وب‌سایت ایکس باکس است. از اینجا می‌توانید با انتخاب دکمه‌ی «همین حالا عضو شوید» (Join Now)، سطح اشتراک موردنظر خود را انتخاب کرده و آن را به حساب مایکروسافت خود متصل کنید.

اما برای اینکه بیشترین بهره را از ایکس باکس گیم پس ببرید، باید اپلیکیشن این سرویس را نیز برای کامپیوتر خود از صفحه‌ی رسمی ایکس باکس برای کامپیوتر یا برای تلفن هوشمند خود از صفحه‌ی رسمی ایکس باکس برای موبایل دانلود کنید. از این طریق قادر خواهید بود تا بازی‌ها را به صورت ابری روی دستگاه‌های خود اجرا کرده و عناوین گیم پس را به صورت از راه دور دانلود نمایید.

چگونه اشتراک ایکس باکس گیم پس را لغو کنیم؟

به طور پیش فرض، اشتراک ایکس باکس گیم پس به صورت ماهانه تمدید خودکار خواهد داشت. اما اگر می خواهید جلوی این تمدید را بگیرید یا به‌طور کامل عضویت خود را لغو کنید، این کار بسیار ساده است.

به وب‌سایت رسمی مایکروسافت مراجعه کرده و وارد حساب کاربری خود شوید. پس از ورود به حساب مایکروسافت، گزینه‌های «نمایش همه ی اشتراک ها» (View all subscriptions)، «ایکس باکس گیم پس» (Xbox Game Pass)، «مدیریت» (Manage) و «لغو اشتراک» (Cancel subscription) را به ترتیب انتخاب کنید.

علاوه بر وب‌سایت مایکروسافت، روش‌های دیگری نیز برای لغو گیم پس وجود دارد. حتی می‌توانید در صورت تمایل، اشتراک ایکس باکس گیم پس را مستقیماً از کنسول ایکس باکس خود لغو کنید. اما مستقیم‌ترین راه از طریق وب‌سایت مایکروسافت است.

ایکس باکس گیم پس، یکی از بهترین گزینه های دنیای بازی

اگر زمان کافی برای تجربه ی بسیاری از بازی‌های مختلف را دارید، ایکس باکس گیم پس برای شما بسیار ارزشمند خواهد بود. شما نه تنها به جدیدترین عناوین، بلکه به مجموعه‌ای گسترده از بازی‌های کلاسیک نیز دسترسی خواهید داشت.

در مقایسه با دیگر سرویس‌های اشتراک بازی، ایکس باکس گیم پس از نظر گستردگی بازی ها و کیفیت خدمات، بهترین سرویس موجود به شمار می‌رود. با این حال، سرویس PS Plus به عنوان رقیبی جدی برای گیم پس محسوب می‌شود که انحصاری بودن بازی‌های کنسول را به صحنه وارد می‌کند.