سهم بازار کارت های گرافیک اینتل به طور رسمی تقریبا به صفر درصد رسیده است. در عین حال انویدیا سهم بازار خود را در بخش کارت های گرافیکی به ۸۸ درصد رسانده است.

با اینکه اینتل تلاش برای ورود به این بازار داشته است، اما با مشکلاتی مواجه شده است. نکته ای که وجود دارد این است که هیچ کدام از محصولات فعلی اینتل مورد توجه کسی قرار نگرفته است. حتی اگر این مورد را در نظر بگیریم که سال گذشته در همین بازه زمانی اینتل تنها 4 درصد از بازار کارت گرافیک های AIB را در اختیار داشته، باز هم آمار فعلی نا امید کننده است.

AIB همان gpu های مجزایی هستند که به صورت مستقل مورد استفاده قرار می گیرند و لزوما نیاز به استفاده از پردازنده ندارند. به همین دلیل است که تولید کنندگان کارت های گرافیک مانند Gigabyte، Asus و MSI به عنوان شرکای AIB شناخته می شوند.

این آمار جدید از طریق Jon Peddie Research (JPR) منتشر شده است که فروش محصولات گرافیکی رایانه ای در سراسر جهان را ردیابی می کند.

این آمار تنها شامل کارت های گرافیک مخصوص بازی نیست و شامل تمامی محصولات AIB می شود. 

در نمودار زیر می توانید ببینید که سهم بازار اینتل از 4% در پایان سال 2023 به 1% کاهش یافته و در سه ماهه اول سال 2024 به طور مؤثری به 0% رسیده است.

انویدیا به طور رسمی اینتل را از بازار کارت های گرافیک حذف کرده است.

در همین حال، سهم بازار GPU های AMD در سال گذشته ثابت مانده و 12% باقی مانده است، اگرچه در برخی مواقع به 19% نیز افزایش یافته است. JPR اشاره می کند که فروش کارت های گرافیک AMD نسبت به سال گذشته 39% افزایش یافته است، اما فروش انویدیا در همان دوره 45.6% افزایش یافته است.

مشاهده کاهش سهم بازار GPU های اینتل به این شکل، چیز دور از انتظاری نیست. محصولات Alchemist Arc این شرکت اکنون نزدیک به دو سال از عمرشان می گذرد و در ابتدا در تست های انجام شده با مشکلات زیادی در زمینه درایور و سازگاری مواجه بودند. پشتیبانی از درایورها از الان به طور قابل توجهی بهبود یافته است، اما مشخص است که این به اندازه ای که این کارت ها تبدیل به گزینه ای جذاب تبدیل شوند، کافی نبود.

در عوض، اینتل امید خود را به معماری GPU آینده خود به نام Battlemage می بندد که انتظار می رود افزایش عملکرد بزرگی را ارائه دهد.