اولویت دادن هدف جستجو کاربران، در ارتباط با کلمه کلیدی، باعث می شود که به استراتژی متوازن تری، با هدف گذاری روی کانورت شدن کاربران نزدیک شویم. موتورهای جستجو در حال تکامل هستند، اما استراتژی‌های سئو با آن همگام نیستند. سال‌ها است که بر روی تحقیقات کلمات کلیدی تکیه می‌کنیم تا جستجوهای خاصی را هدف گذاری کنیم. با این حال، تحقیقات کلمات کلیدی اغلب اهداف اشتباهی را دنبال می‌کنند.

اجرای صحیح تحقیقات کلمات کلیدی به شما کمک می‌کند تا استراتژی کلمات کلیدی متوازنی برای بازار هدف و پرسونای مشتری طراحی کنید. در واقع باعث می شود که اولویت بندی ما به سمت کلمات کلیدی ای برود که کاربران را به مشتری تبدیل می کند.

اگر تحقیق بر روی کلمات کلیدی به خوبی انجام نگیرد، تمرکز اصلی کلمات کلیدی ما، به جای قرار گرفتن بر روی کلماتی که منجر به خرید کاربران می شود، بر روی عباراتی می رود که میزان سرچ بالا دارند.

کمپین‌های سئویی که بر روی کانورژن تمرکز دارند برای هر موقعیتی مناسب نیستند. اما کانورژن بهتر است هدف اصلی تجارت الکترونیک، کسب‌وکارهای خدماتی و هر کمپین سئوی دیگری باشد که قصد دارد بر روی متریک‌های کلیدی کسب‌وکار تاثیر بگذارد.

تله تحقیقات کلمات کلیدی

بسیاری اوقات، بازاریابان به دنبال کلمات کلیدی با حجم جستجو بالا هستند که باعث می شود که به لیست کلماتی که مرتبط اند منجر شود ، اما نرخ تبدیل پایینی دارند .

این تله تحقیقات کلمات کلیدی است؛ دنبال کردن کلمات کلیدی مرتبط با حجم جستجو بالا در حالی که هدف جستجو کابران را نادیده گرفته ایم.

تله تحقیقات کلمات کلیدی با پذیرش موتورهای جستجوی AI Overviews و Perplexity.ai خطرناک‌تر خواهد شد.

در مورد تحقیقات کلمات کلیدی اغراق شده

موتورهای جستجوی اولیه فقط به دنبال کلمات کلیدی روی صفحات وب بودند و لیست صفحاتی را که کلمات کلیدی را ذکر می‌کردند، نشان می دادند.

موتورهای جستجو امروزی بسیار پیشرفته‌تر هستند. آن‌ها روابط بین هدف جستجوگر و بهترین صفحات را درک می‌کنند.

وقت آن رسیده که متدهای سئو، مثل تحقیقات کلمات کلیدی که برای نسل اول موتورهای جستجو بود به روز رسانی کنیم.

به عنوان مثال، بعد از مشاوره به یک بانک که حساب‌های «صندوق سرمایه اهدایی» را ارائه می‌داد متوجه شدیم ، بانک قصد داشت که کلمه کلیدی «صندوق سرمایه اهدایی» را هدف بگیرد.

این کلمه کلیدی به صورت کلی مرتبط است. اما چه کسانی به دنبال این کلمه کلیدی هستند؟ مهم‌تر از همه، آن‌ها به دنبال چه چیزهایی هستند؟

طبق تحقیقات، مردم به دنبال موارد زیر هستند:

  • اطلاعات کلی درباره صندوق‌های سرمایه اهدایی.
  • یک حسابدار حرفه‌ای که صندوق‌های سرمایه اهدایی را درک می‌کند.
  • بازگشایی یک حساب صندوق سرمایه اهدایی.

بانک باید کسانی را هدف قرار دهد که به دنبال باز کردن یک حساب صندوق سرمایه ی اهدایی هستند. این کلمات کلیدی توسط کسانی جستجو می‌شوند که قصد باز کردن این صندوق را دارند. در مقابل، اکثریت قریب به اتفاق جستجویی که بانک می‌خواست هدف قرار دهد، قصد باز کردن حسابی نداشتند.

کلمات بهتری، مانند «باز کردن یک حساب صندوق سرمایه اهدایی»، وجود دارند که ترافیک باارزشی بیشتری تولید می‌کنند. با این حال، حجم جستجوی آن‌ها کمتر از «صندوق سرمایه اهدایی» است و رقابت بیشتری دارند.

استراتژی کلمات کلیدی

استفاده از اهداف جستجوی کاربر بجای ارتباط کلمات کلیدی

بسیاری از بازاریابان رابطه بین مرتبط بودن کلمات کلیدی و هدف کاربران را اشتباه درک می کنند.

ارتباط و هدف هر دو مهم هستند، اما اولویت بندی هدف برای جذب ترافیک باکیفیت با احتمال بیشتری باعث جذب مشتری می شود .

کلمات کلیدی دارای دو مشخصه ارتباط و هدف کاربر هستند. هدف جستجو به ارتباط ربط پیدا می کند، اما دارای مفهومی کاملا مجزاست.

ارتباط همان شباهت بین کلمات کلیدی و محتوا و یا محصولاتی است که ارائه می دهید.هدف حرکتی است که کاربر جستجوگر را به مرحله بعدی در سفر خود می برد.

هدف مسیر جستجو را توصیف می کند و آنچه را که کاربر می‌خواهد با جستجو به دست آورد نشان می‌دهد.

اتفاقی که پس از سرچ کاربر می افتد هم میتواند مثبت باشد و هم نتیجه منفی داشته باشد، اگر محتوای شما کاربر را راضی کند کاربر به مرحله بعدی رفته و خرید را انجام می دهد، . اگر این اتفاق نیفتد مسیر کاربرجستجوگر دشوار می شود.

چطور تحقیقات کلمه کلیدی شکست می‌خورند؟

شاید شما هم مثل بیشتر بازاریابان، کمپین‌های سئو خود را با تحقیقات کلمه کلیدی شروع می‌کنید. لیستی جامع از عبارات مرتبط تهیه می‌کنید و بر اساس حجم جستجو و رقابت، آنها را اولویت‌بندی می‌کنید.

بگذارید واضح بگوییم. در نظر گرفتن مرتبط بودن، حجم و رقابت کلمات کلیدی، هرچند مهم است اما می‌تواند شما را گمراه کند و هدف گذاری کمپین سئویتان را کمرنگ نماید.

چطور معیارهای انتخاب تحقیقات کلمه کلیدی می‌توانند شما را گمراه کند:

  • مرتبط بودن: کلمات کلیدی مرتبط ممکن است توسط مشتریان شما با هدف خرید، جستجو نشوند. شاید صرفا فقط مرتبط باشند. برای مثال، کلمه کلیدی «اسکی» برای یک سایتی که خدمات مربوط به که اسکی و پیست اسکی ارائه می دهد مرتبط است.
  • حجم جستجو: اگر بر روی چند کلمه کلیدی هدف گذاری کرده اید اغلب باعث می شود که کلمات پرسرچ هم در میان کلمات کلیدی شما جای بگیرند. حجم جستجوی واقعی برای چیزی که شما هدف قرار داده‌اید، گاهی اوقات بخش کوچکی از کل حجم جستجو برای یک کلمه کلیدی است.
  • رقابت: رتبه‌گیری برای کلمات کلیدی که رقابت در آنها بالاست ،دشوار است. اما این کلمات کلیدی به دلیل همین کانورت خوب، رقابتی هستند. از طرف دیگر، کلمات کلیدی با رقابت کم، معمولاً کانورت خوبی ندارند.
  • تحقیقات کلمات کلیدی چالش‌برانگیزتر از آن است که بیشتر بازاریابان فکر می‌کنند. اگر این متریک‌ها به درستی به کار گرفته نشوند، می‌توانند شما را گمراه کنند.

باید با مهارت تعادل بین مرتبط بودن، حجم و رقابت را حفظ کنید تا از تله تحقیقات کلمات کلیدی اجتناب کنید. در غیر این صورت، ممکن است منابع زیادی را برای بهینه‌سازی محتوای سئو صرف کنید که با آنکه ترافیک جذب می‌کنند، اما کانورت نمی‌شوند.

همگام کردن تحقیقات کلمه کلیدی با هدف

بسیاری از کمپین‌های سئو از همان ابتدا محکوم به شکست هستند، مخصوصاً وقتی بازاریابان کلمات کلیدی را قبل از اینکه هدف کاربران را که  احتمال کانورت بالایی دارند را شناسایی کنند.

کمپین سئویتان را با تحقیقات کلمه کلیدی شروع نکنید.بلکه با تحقیق درباره هدف گذاری های مشتری شروع کنید.

قبل از انتخاب کلمات کلیدی، باید هدف جستجوی مشتریان خود را درک کنید و بدانید کدام یک از این هدف های جستجو احتمال کانورت بیشتری دارند.

ترتیب انجام دادن این کارها بسیار مهم است: ابتدا هدف های جستجو را شناسایی کنید، سپس کلمات کلیدی را انتخاب کنید.هدف جستجو را به عنوان فیلتر استفاده کنید. کلماتی را انتخاب کنید که با هدف شما همگام باشند.

وقتی نیاز مشتریان را درک کردید، می‌توانید کلمات کلیدی را انتخاب کنید و محتوایی هماهنگ با آن ایجاد کنید. بایدهدفی را انتخاب کنید که بتوانید با محتوا یا محصولاتی که ارائه می‌دهید، برآورده‌اش کنید.

کمپین سئویتان را با جمع‌آوری اینسایت از مشتریان، تماس‌های فروش یا رسانه‌های اجتماعی شروع کنید تا متوجه شوید مشتریان شما:

  • چه مسیری را طی می کنند
  • چه سوالاتی می‌پرسند
  • به چه اطلاعاتی نیاز دارند
  • چه چیزهایی باعث می‌شود که آنها کانورت شوند

این اینسایت ها به شما کمک می‌کنند بفهمید مشتریان شما هنگام تصمیم‌گیری برای خرید به دنبال چه اطلاعاتی هستند. درواقع اینها هدف های جستجویی هستند که باید توجه کنیم.

روشی بهتر برای تحقیقات کلمات کلیدی:

  • با تحقیقات در مورد هدف گذاری مشتری شروع کنید
  • مسیر مشتری را ترسیم کنید
  • هدف های جستجو را شناسایی کنید
  • لیست کلمات کلیدی مرتبط را تهیه کنید
  • لیست کلمات کلیدی را بر اساس هدف فیلتر کنید
  • برای هر هدف، محتوا بسازید

اولویت دادن به هدف جستجو نسبت به کلمات کلیدی در نهایت به محتوای موثرتری می‌رسد و مستقیماً به نیازهای مخاطبان شما پاسخ می‌دهد که باعث افزایش نرخ کانورژن می شود.

استراتژی کلمات کلیدی

سئو متمرکز بر کانورژن

تحقیقات کلمه کلیدی سنتی شامل بهینه‌سازی برای متریک‌هایی می‌شود که می‌توانند شما را گمراه کنند.

کمپین‌های سئو هدفمند، محتوا و پیام برند را به مشتریانی که در حال تحقیق برای خرید هستند، ارائه می‌دهند در واقع هدفگیری دقیق کمپین، کانورژن را بهبود می‌بخشد.

متمرکز شدن بر روی هدف، مزایایی فراتر از افزایش رتبه‌ها و ترافیک دارد:

  • کانورژن بالاتر: هدفگیری کلمات کلیدی با جستجوی زیاد، نرخ کانورژن را با ارائه محتوایی که پرسش جستجوگر را برآورده می‌کند، بهبود می‌بخشد.
  • بهره وری بازاریابی: تمرکز بر کاربرانی که که به طور فعال محصولات شما جستجو می‌کنند، منابعی را که برای محتوای بی ثمر هزینه می‌کنید، کاهش می‌دهد.
  • اینسایت بین کانال‌ها: تحلیل اهداف جستجو، اینسایتی ارزشمند از رفتار مشتریان ارائه می‌دهد که می‌توان نه تنها در سئو بلکه در دیگر کانال های بازاریابی تان نیز به کار ببرید.

کمپین‌های سئو با اثرگذاری بالا، به جای رتبه‌ها و ترافیک، برای تبدیل به مشتری و فروش بهینه‌سازی می‌شوند. آنها فراتر از مرتبط بودن، حجم و رقابت کلمه کلیدی را نگاه می‌کنند و ابتدا قصد کاربر از جستجو و بعد کلمات کلیدی را هدف قرار می‌دهند.