جان مولر تحلیلگر سرچ گوگل است که در کمپانی گوگل نیز کار میکند. او در جواب یکی از صاحبان وبسایت که در سپتامبر سال 2023 شاهد افت رتبه سایتش بود و با وجود استخدام متخصص سئو، پیشرفتی مشاهده نکرد گفت: شاید مشکل نه تنها یک چیز، بلکه چند چیز باشد! حتی شاید سایت شما عملکرد خوبی هم داشته است و فقط باید پروژه را عوض کنید.

جان مولر در پلتفرم ردیت به چند نکته اشاره کرد:

  • احتمالا مشکل از سرور نبوده است.
  • حذف کردن چند تبلیغ مشکل را حل نمیکند.
  • Disavow و حذف کردن بک لینک ها دردی را دوا نمیکند.
  • خرید لینک نیز کمکی نخواهد کرد.
  • روی آوردن به یک پلاگین سئو دیگر نیز مشکل را حل نمیکند.

او همچنین اشاره کرد که گاهی شما کار اشتباهی نکرده اید و اتفاقا شاید سایت شما عملکرد خوبی دارد اما باید دانسته های خود را به شکل دیگری استفاده کنید.

این متنی است که جان مولر نوشته است:

” احتمالا مشکل از خرابی سرور شما نبوده است و دلیل تغییراتی که مشاهده میکنید، مشکلات سرور نیست. این فقط یک تصادف ناخوشایند بوده است که همزمان با خرابی سرورهای شما، تغییراتی در گوگل ایجاد شده است.

اگر بخواهیم منصف باشیم، خرابی سرور به مدت یک ماه نتیجه منفی وحشتناکی روی نتایج سرچ میگذارد. چرا که بسیاری از صفحات در چنین شرایطی از نتایج سرچ حذف میشوند و فرایند ایندکس شدن دوباره آن ها زمان میبرد. حتی با وجود پاسخ 503، خرابی سرور حتی برای یک یا دو روز نیز میتواند تاثیرات منفی بر رتبه سایت داشته باشد.

گوگل تغییرات بیشتری در الگوریتم خود خواهد داشت پس همچنان جای رشد وجود دارد. اما باید درمورد استراتژی وبسایت خود تجدید نظر کنید تا به رتبه خوبی برسید. منظور من تبلیغ های بیشتر یا Disavow کردن چند لینک و خرید چند لینک جدید نیست. حرف من حتی تغییر افزونه سئو هم نیست. سخت است و ممکن است بسیاری از کسب و کارها به این نتیجه برسند که برنامه هایشان خوب پیش نمیرود. اگر فکر میکنید دیگر کاری از دستتان برنمی آید و هیچ چیز منطقی نیست، باید بدانید که شما مسیر خوبی را جلو آمده اید. چیزهای زیادی درمورد ساخت، بهینه سازی، دیباگ و رفع مشکلات سایت یاد گرفته اید. دانسته هایی که میتوانید از آن ها در هر پروژه دیگری هم استفاده کنید. ”

این حرف ما را به یاد حرف افرادی می اندازد که میگفتند گاهی در سئو به مرحله ای میرسید که دیگر نمیتوانید مشکل را پیدا کنید و نمیدانید مشکل سایت چیست! بلکه درگیری شما با نحوه رتبه بندی گوگل است که آنچنان هم شفاف نیست. برخی معتقدند وبسایتی که جان مولر در مواجهه با آن این پیام را نوشته، تحت تاثیر آپدیت helpful content رتبه خود را از دست داده است. برخی هم این حرف های جان مولر را اینگونه برداشت کرده اند که گوگل به تلاش های ما اهمیتی نمیدهد و هر سایتی یک طول عمر مشخص دارد!