همانطورکه میدانید لپ‌تاپ‌های گیمینگ در حال حاضر با وجود هوش مصنوعی بسیار گیج کننده هستند و از آنجایی که گزینه‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد ، در این بلاگ قصد داریم نگاهی به بهترین لپ تاپ های گیمینگ در سال 2024 که روانه بازار شده اند بیاندازیم. اما قبل از آن می خواهیم در مورد نکات کلیدی CPU و GPU و تاثیر آن بر خرید لپ تاپ گیمینگ صحبت کنیم .

در وهله اول باید بگوییم که پردازنده‌های گرافیکی، میتوانند به تنهایی مهم‌ترین عامل در مورد عملکرد خوب لپ‌تاپ شما با بازی‌ها باشند و خبر خوب این است که پردازنده‌های گرافیکی که سال گذشته بعنوان سری 40 عرضه شدند، شامل همان پردازنده‌های گرافیکی می شوند که امسال هم در دسترس هستند.

اگر بخواهیم سری ۴۰ و سری ۳۰ را مقایسه کنیم ، پردازنده‌های گرافیکی قدیمی‌تر سری RTX ۳۰ در واقع از نظر عملکرد خام، خیلی هم از مدل‌های جدیدتر سری ۴۰ فاصله ندارند. بنابراین، اگه بتوانید یک لپ‌تاپ گیمینگ سری ۳۰ را با قیمت مناسب پیدا کنید، هنوز هم یه انتخاب عالی به حساب می آید. هرچند که که پردازنده‌های گرافیکی لپ‌تاپ‌های AMD که در حال حاضر در دسترس هستند همچنان خوب بنظر می رسند.

نکته دیگری که باید به خاطر داشته باشید، توان مصرفی پردازنده گرافیکی (GPU wattage) است. این در واقع همان میزان قدرتی می باشد که شما به پردازنده گرافیکی وارد می‌کنید. بنابراین، معمولاً وقتی صحبت از پردازنده گرافیکی می شود، هر چقدر وات بیشتری به آن وارد کنید، عملکرد بهتری خواهد داشت.

بدون شک شما می توانید با نسل‌های قدیمی‌تر پردازنده‌های گرافیکی Nvidia مثل سری ۲۰ و ۳۰،  یک پردازنده گرافیکی میان‌رده مثل RTX ۳۰۶۰ داشته باشید که از یه لپ‌تاپ مجهز به RTX ۳۷۰ بهتر عمل کند، البته به شرطی که به RTX 3060 برق کافی داده شود. اما در مورد پردازنده‌های گرافیکی سری ۴۰ اینطور نیست. پردازنده‌های گرافیکی ۴۰۵۰، ۴۰۶۰ و ۴۰۷۰ همگی روی حدود ۱۰۰ یا ۱۰۵ وات محدود شده‌اند وهر چیزی بیشتر ازاین میزان، اتلاف کامل انرژی طلقی می شود، صرف نظر از اینکه بعضی شرکت‌ها سعی می‌کنند تا نظر شما را تغییر دهند اما باید بگوییم که پردازنده‌های گرافیکی RX 4080 و 4090 هنوز هم با قدرت اضافی به خوبی کار می‌کنند، بنابراین اگر سیستمی دارید که بتواند از وات اضافی استفاده کند، بهترین عملکرد رو خواهید دید.

در ادامه ی بلاگ به سراغ CPU (پردازنده مرکزی) می رویم. توجه کنید که انتخاب CPU اندازه یا همون شکل ظاهری سیستم شما را تعیین می‌کند، به این دلیل که  CPU‌ها بیشترین تفاوت را از نظر میزان مصرف انرژی ایجاد می کنند. درحال حاضر پردازنده‌های کلاسیک Intel Core H ، مثل i7 و i9و هم چنین  CPU‌های Ryzen HX کمپانی AMD را داریم که صرف نظر از قدرتشان ، انرژی زیادی مصرف می کنند. علاوه بر آن  CPU‌های Ryzen HS کمپانی AMD هم وجود دارند که معمولاً از نظر مصرف انرژی بهینه‌تر هستند.

جدیدترین پردازنده های امسال، پردازنده‌های Core Ultra کمپانی Intel هستند. این‌ پردازنده ها با معماری جدیدی طراحی شدند و همچنین به سمت صرفه‌جویی در مصرف انرژی رفته اند. به طور کلی باید بگوییم که اگر به دنبال یک لپ تاپ گیمینگ خوب هستید ذهنتان را درگیر CPU نکنید ، چون پردازنده گرافیکی برای عملکرد در بازی خیلی مهم‌تر است. اما اگر سیستمی می‌خواهید که عمر باتری بیشتری داشته باشد، صدای کمتری داشته باشد یا خنک‌تر کار کند، می توانید پردازنده AMD Ryzen HS یا یکی ازپردازنده‌های جدید Intel Core Ultra رو انتخاب کنید. اگر بهترین عملکرد ممکن را از لپ تاپ خود می‌خواهید،یعنی بهترین عملکرد CPUبرای مثال اگر فقط بازی نمی‌کنید و می‌خواهید کارهایی مثل ویرایش ویدیو یا هر کاری که  بر روی CPU فشار زیادی می آورد انجام دهید، در این صورت، پردازنده Core i9 یا Ryzen HX بدون شک می تواند انتخاب شما باشد.

بهترین لپ تاپ گیمینگ

نکته ای که باید به آن بپردازیم این است که پردازنده‌های Ryzen کمپانی AMD و  Core Ultra کمپانی Intel یک پردازنده‌ی گرافیکی داخلی دارن که البته آنها خیلی عالی نیستند و بالاترین نرخ فریم را به شما نمی دهند، اما در شرایط ضروری، اگر که می خواهید عمر باتری را ذخیره کنید، این امکان را دارید که از پردازنده‌های گرافیکی داخلی استفاده کنید و عملکرد نسبتا خوبی در بازی داشته باشید.

در ادامه ی مطلب به سراغ لپ تاپهای پیشنهادی می رویم.

لپ تاپ Legion 9، از فیبر کربن ساخته شده است و فوق‌العاده به نظر می‌رسد. اما سخت‌افزار داخلی‌ آن زیاد تغییر نکرده است، و فقط یک پردازنده نسل ۱۴ در خود جا داده است. این قضیه برای محصول‌ Legion Pro 7هم صدق می‌کند . اما اگر نگاهی به محصول جدید کمپانی لنوو به نامLegion 7 بیاندازیم ، شاهد طراحی و شکل و شمایل کاملاً جدید، سیستم خنک‌کننده بازطراحی‌شده هستیم . صفحه‌کلید ThinkPad نیز برروی این لپ‌تاپ گیمینگ کار شده است. نکته ی جالب در مورد کل سری Legion لنوو این است که کماکان از پردازنده‌های Core i7 و Core i9یعنی همان پردازنده های پروات و پر حرارت استفاده می‌کند.

مورد بعدی لپ تاپی از کمپانی ایسوس می باشد.G16 و ASUS Strix G14 که دارای صفحه نمایش‌های OLED با وضوح تصویر 1440p و نرخ تازه‌سازی 120 هرتز یا 240 هرتز هستند. همچنین از پردازنده‌های نسل 14 اینتل و پردازنده‌های گرافیکی RTX 40 سری انویدیا بهره می‌برند که چیزی که از یک لپ تاپ گیمینگ انتظار داریم  را تعریف می کند.

در مقایسه ای این دو محصول با یک دیگر باید گفت که پردازنده‌ی داخلی G14 ،  AMD Ryzen می باشد و پردازنده‌ی داخلی G16 یک پردازنده‌ی Intel Core Ultra هست، اما هر دوی آنها عملکرد فوق العاده ای دارند. G14 به‌طور خاص، یک مجموعه‌ی اسپیکر واقعاً عالی برای یه دستگاه ۱۴ اینچی دارد، این اسپیکر ۱۴ اینچی همان قابلیت‌های آکوستیکی را که روی مک بوک ها هستند دارد. فکر می‌کنیم تنها لپ‌تاپ گیمینگ ویندوزی‌ای که می تواند به کیفیت صدای مک برسد،همین دستگاه باشد.

G16 با پردازنده‌ی Core Ultra شامل یک تاچ‌پد غول‌پیکراست. این دستگاه معایبی از جمله نداشتن امکان ارتقا رم وUSB-C پر‌وات و همچنین استفاده از آداپتور برق از یک اتصال اختصاصی و در نهایت قیمت بالا دارد .

Razer Blade 14 و 16این لپ تاپ‌ها به دلیل طراحی باریک و سبک خود شناخته شده‌اند. همچنین از سخت افزار قدرتمندی از جمله پردازنده‌های نسل 14 اینتل و پردازنده‌های گرافیکی RTX 40 سری انویدیا بهره می‌برند.نسخه ۱۴ اینچی آن صفحه‌ی نمایش جدیدی ندارد اما گرافیک داخلی اش در واقع یه نسخه‌ی کمی قدرتمندتر از نسل قبل به شمار می رود. پردازنده این دستگاه RTX 4070 است. طبق اطلاعاتی که ازبنچمارک آن بدست آمده، به نظر می‌رسد که این دستگاه کمی سریع‌تر از نسل قبلی کلاک می‌شود و شاید فقط به این دلیل است که می‌تواند وات بالاتری را تحمل کند. در مقایسه با آن بلید ۱۶ اینچی، پردازنده‌ی نسل ۱۴ اینتل مثل Core i9 دارد، اما صفحه‌نمایش این دستگاه، حرف اول را می‌زند و علت آن پنل‌های ۱۶ اینچی OLED هست. این پنل به‌طور خاص، بهترین پنل گیمینگ در بازار شمرده می شود.

Dell XPS 15  و  Dell XPS 17 این لپ تاپ‌ها به دلیل کیفیت ساخت بالا و صفحه نمایش‌های عالی خود شناخته شده‌اند. اگرچه به طور خاص برای بازی طراحی نشده‌اند، اما می‌توانند از عهده اجرای اکثر بازی‌های جدید با تنظیمات متوسط ​​یا بالا برآیند.این لپ تاپ با صفحه‌نمایش با نرخ به‌روزرسانی ۱۲۰ هرتز و کیبورد لانه‌زنبوری‌ فوق العاده عمل می کند. تاچ‌پد آن یک جورایی نامرئی است بطوری که می توانید موس را روی آن حرکت بدهید، اما بعد در لبه ناپدید می‌شود. کلیدهای Function هم وجود خارجی ندارند، آنها به صورت LEDهای قابل تغییری در یک نمایشگر نامرئی بالای کیبورد تعبیه شده اند (البته واقعاً نمایشگر نیست، فقط یک سری LED هست که تغییر می‌کند).

لپ تاپ های گیمینگ کمپانی دل از سری Alienware هستند. تم و برند Alienware کماکان با طراحی‌های خاص و الگوهای شش‌ضلعی حفظ شده اند ،این در حالیست که این محصول خاص را هم به خوبی خنک می‌کند.

آخرین محصول، HP Omen 14 Transcendent است و این اولین محصول گیمینگ 14 اینچی است که از سری Omen دیده شده است.  به نظر خیلی کوچک و جمع‌وجور می‌رسد، اما وقتی آن را با چیزی شبیه G14 ایسوس مقایسه می‌کنید، G14 باوجود داشتن صفحه‌نمایش 14 اینچی مشابه، کوچک‌تر است. چیزی که این محصول را خاص می‌کند، قیمت آن است. این لپ‌تاپ بسیار ارزان‌تر از سایر لپ‌تاپ‌های گیمینگ 14 اینچی پریمیوم است. قیمت این دستگاه از حدود 13400 دلار شروع می‌شود. یکی دیگر از جذابیت های این لپ تاپ، صفحه‌نمایش آن است که  مانند یک پنل براق است در واقع هیچ لایه‌ی مات‌کننده‌ی پراکنده‌ای وجود ندارد ، رنگ‌ها بسیار زنده هستند و سیاهی‌ها کمی تیره‌تر به نظر می‌رسند . اگر به صفحه کلید آن توجه کنید  کمی عجیب بنظر می رسد چون فقط یک حاشیه‌ی سفید رنگ دارد.

hp-omen

یکی از معایبی که راجع به این محصول باید بدانید ، توان گرافیکی آن است .پردازنده RTX 4060 نسبتاً کم‌توان است البته بنظر می آید که تا 4070 هم می‌رسد، اما با Boost تا 80 وات توان دارد، بنابراین عملکرد آن در سطح بالایی قرار نخواهد گرفت هرچند که فکر می کنیم با کاهش توان GPU، آن‌ها به یک سیستم خنک‌کننده‌ی حجیم در داخل دستگاه نیاز ندارند، بنابراین می‌توانند قیمت را پایین بیاورند تا برای عموم مقرون‌به‌صرفه‌تر شود، همچنین این مساله باعث می‌شود سیستم کمی بی‌صداتر شود. این سیستم نسبت به سایر لپ‌تاپ‌های گیمینگ 14 اینچی که قبل تر بررسی کردیم ، بی‌صداتر کار می‌کند. درست است که این محصول یک سیستم فوق‌العاده توانمند نیست، اما فکر می‌کنیم برای ورود بسیاری از افراد به دنیای لپ‌تاپ‌های گیمینگ کوچک، چنین محصولی واقعاً مناسب است.

در آخرانتخاب لپ تاپ گیمینگ مناسب به نیازها و بودجه شما بستگی دارد. با در نظر گرفتن نکات کلیدی که در این بلاگ ذکر شد، می‌توانید لپ تاپی را انتخاب کنید که بهترین تجربه بازی را برای شما فراهم کند.