یکی از مشکلاتی که موتورهای جستجو با آن مواجه هستند، محتوای تکراری در سایت ها است. محتوای تکراری یعنی یک محتوای یکسان که در آدرس های مختلف (URL) وجود دارد. در چنین موقعیتی موتور جستجو نمیداند که کدام صفحه را باید در نتیجه سرچ نمایش دهد و این موضوع میتواند رتبه سایت را تحت تاثیر قرار دهد. این مشکل زمانی دردسرساز تر میشود که افراد به هردوی این صفحات مشابه لینک میدهند!

محتوای تکراری چیست؟

محتوای تکراری یعنی مطلبی که از طریق URLهای متفاوتی میتوان به آن دسترسی داشت. در این شرایط چون چند URL مختلف یک محتوای یکسان را نشان میدهند، موتور جستجو نمیتواند تصمیم بگیرد که کدام یک را در نتایج بالاتر نشان دهد! در نتیجه هر دو صفحه میتوانند از این بابت آسیب ببینند. در این مقاله از جیمکس ادز قصد داریم بیشتر به بررسی آسیب های محتوای تکراری بپردازیم و بگوییم چطور باید مشکل دوگانگی صفحات را حل کنید.

بگذارید با یک مثال توضیح دهیم. فرض کنیم بر سر یک دو راهی قرار گرفته اید که تابلوهای هر دو مسیر یک مقصد را نشان میدهند اما به جهت های مختلفی اشاره میکنند! کدام مسیر درست است؟

شاید به عنوان یک خواننده برایتان فرقی نکند که یک محتوا چند بار در سایتی تکرار شده باشد. هدف شما گرفتن جواب است و تا وقتی در یکی از صفحات به پاسخ خود برسید، اهمیت نمیدهید که URL آن ها متفاوت باشد. اما موتور جستجو به این موضوع اهمیت میدهد؛ چون باید تصمیم بگیرد که کدام صفحه را به کاربر در نتایج نشان دهد. گوگل اصلا دوست ندارد که یک محتوای یکسان را بیش از یک بار به مردم نشان دهد.

چرا باید از انتشار محتوای تکراری جلوگیری کرد؟

محتوای تکراری به رتبه سایت آسیب میزند! حداقل مشکلی که برای سایت ایجاد میشود همین است که موتور جستجو نمیتواند تشخیص دهد کدام صفحه را باید نشان دهد! در نتیجه همه آن صفحات رتبه پایینی خواهند داشت! تازه این بهترین حالت است! اگر محتوای شما یک کپی کلمه به کلمه از محتوای دیگر باشد ممکن است با اخطار manual action از سمت گوگل مواجه شوید. چون گوگل فکر میکند میخواهید کاربران را فریب دهید. پس برای اینکه مطمئن باشید صفحات شما رتبه میگیرند باید در هر صفحه مطالب منحصر به فردی را به مخاطب ارائه کنید.

جدا از موتور جستجو باید مسئله تجربه کاربری را نیز در نظر بگیرید. اگر کاربری به دنبال یک صفحه مشخص باشد و بین دنیایی از محتوای تکراری موفق به پیدا کردن آن نشود، تجربه خوبی در سایت شما نخواهد داشت و این میتواند سئو سایت شما را تحت تاثیر قرار دهد.

دلایل ایجاد محتوای تکراری!

دلایل مختلفی برای انتشار محتواهای کپی وجود دارد که میتوان گفت اکثر آن ها مشکلات تکنیکال هستند. کم پیش می آید که شخصی به خواسته خودش یک محتوای تکراری را در دو جای مختلف منتشر کند و مشخص نکند که کدام محتوای اصلی است! گاهی اوقات مشکلاتی که باعث به وجود آمدن محتوای تکراری میشوند، به دلایل تکنیکی هستند چون برنامه نویس ها مثل یک موتور جستجو یا حتی کاربر فکر نمیکنند.

مشکل محتوای تکراری

سو تفاهم درمورد مفهوم URL

فرض کنید یک محتوای یکسان را در دو URL زیر داشته باشید:

  • http://www.example.com/keyword-x/
  • http://www.example.com/article-category/keyword-x/

اگر از یک دولوپر بپرسید، میگوید که فقط یک محتوا وجود دارد! اشتباه هم نمیکند! فقط مفهوم متفاوتی از URL در ذهنش وجود دارد. درواقع یک مطلب در دیتابیس وجود دارد و تنها نکته این است که از طریق دو URL میتوان به آن مطلب در دیتابیس دسترسی داشت. از دیدگاه یک دولوپر، مشخصه یگانه برای مطلب URL آن نیست بلکه ID آن در دیتابیس است. درحالی که موتور جستجو URL را به عنوان مشخصه اصلی صفحه میشناسد. کافی است این نکات را برای دولوپر توضیح دهید تا متوجه مشکل بشود.

Session ID

شما میخواهید که کاربران خود را ردیابی کنید و رفتار آن ها را تحلیل کنید. یک Session تاریخچه کوتاهی از رفتار و عملکرد کاربر در سایت شما است که میتواند شامل چیزهایی مثل اقلام موجود در سبد خرید او نیز بشود. برای اینکه Session کاربر در طول جابجا شدن او در صفحات مختلف سایت حفظ شود، باید ID آن در جایی ذخیره شود. رایج ترین روش برای این ذخیره سازی کمک گرفتن از کوکی ها است اما معمولا موتورهای جستجو از کوکی ها استفاده نمیکنند. در چنین شرایطی سیستم ها از Session ID در URL استفاده و در آن ذخیره اش میکنند. پس یعنی هر لینک داخلی که رویش کلیک کنید Session ID را به URL اضافه میکند و چون هر Session ID منحصر به فرد است پس URL ها متفاوت اما محتوا تکراری است.

دیگر دلایل ایجاد URL تکراری برای محتوای تکراری

  • وجود پارامترهای جستجو:

example.com?q=search-term

  • صفحات قابل پرینت:

example.com/page و example.com/print/page

  • کتگوری های مختلف برای یک پست:

example.com/services/SEO/ و example.com/specials/SEO/

  • صفحاتی برای دستگاه های مختلف:

example.com و m.example.com

  • محتوای تکراری با آدرس بدون www و با www:

http://example.com و http://www.example.com

  • نسخه AMP و غیر AMP از یک صفحه:

xample.com/page و amp.example/page

  • محتوای یکسان با https و http :

http://www.example.com و https://www.example.com

چطور محتوای تکراری را پیدا کنیم؟

ممکن است شما از وجود محتوای تکراری در سایتتان باخبر نباشید! استفاده از خود گوگل یکی از ساده ترین روش ها برای پیدا کردن محتواهای تکراری است. عملگرهای جستجوی متفاوتی وجود دارند که در چنین شرایطی میتوانید از آن ها استفاده کنید. در این قسمت چند روش را به شما معرفی میکنیم. برای مثال اگر میخواهید محتواهای خود برای کلمه کلیدی X را در گوگل پیدا کنید کافی است عبارت زیر را در گوگل سرچ کنید:

site:example.com intitle:”Keyword X”

پیدا کردن محتوای تکراری

با این کار گوگل تمامی صفحاتی که در آن سایت کلمه کلیدی X را دارند به شما نشان میدهد. میتوانید از روش مشابه برای یافتن محتوای تکراری در تمام سراسر وب استفاده کنید. به این شکل:

“intitle:”Keyword X – why it is awesome

با این کار گوگل تمام عناوینی که با عبارت سرچ شده شما مطابقت داشته باشند را به شما نشان میدهد.

راه حل برخورد با محتوای تکراری

دیدیم که محتواهای یکسان همیشه هم توسط تولیدکننده محتوا ایجاد نمیشوند و دلایلی وجود دارد که میتواند باعث ایجاد این مشکل به شکل ناخواسته ای شود! پس چطور باید به گوگل یا موتورهای جستجو بفهمانیم که این صفحات یکسان هستند؟ راه حل این مشکل تگ کنونیکال است. کافی است شما از تولید کننده محتوا و مسئولین مدیریت سایت بپرسید که کدام یک صفحه اصلی و مهم تر است. سپس از تگ کنونیکال استفاده کنید و آن صفحه را مشخص کنید. راه کارهای دیگری که میتواند در مواجهه با محتوای تکراری مفید باشد:

  • اجتناب از نوشتن محتوای تکراری
  • ریدایرکت کردن صفحات
  • لینک دادن به صفحه اصلی

نتیجه گیری

محتوای تکراری همیشه اتفاق میفتد. احتمال وجود مشکلات کوچک درمورد محتوای تکراری در وبسایتی که چندین هزار صفحه دارد خیلی طبیعی است. این مشکلی است که باید مرتب آن را بررسی کنید. محتوای تکراری مشکل کوچکی است که به سادگی حل میشود و در صورت حل شدن نتیجه خیلی خوبی هم دارد. پس در کنار محتوای با کیفیت، تلاش کنید که از ایجاد محتوای تکراری اجتناب کنید.

بیشتر بخوانید:

چطور بهترین متا دیسکریپشن را بنویسیم؟

خرید ورودی گوگل و بازدید برای سایت مفید است؟