در هر ثانیه 63000 جستجو در گوگل انجام می شود و اکثر صفحات نتایج جستجو شامل تبلیغات گوگل می شوند. گوگل ادز که هزینه‌اش را کسب و کار‌ها پرداخت می‌کنند، می‌تواند راهی بسیار مؤثر برای هدایت ترافیک مرتبط و مطلوب به وب‌سایت شما، دقیقاً زمانی که مردم در حال جستجوی انواع محصولات یا خدماتی هستند که کسب‌وکار شما ارائه می‌دهد، باشد.

در این مقاله یاد می‌گیرید که گوگل ادز یا تبلیغ در گوگل چه هستند، چگونه کار می‌کنند و چرا شما باید گوگل ادز خودتان را داشته باشید.

گوگل ادز چیست؟

گوگل خدمات تبلیغات کلیکی را ارائه می‌دهد که با استفاده از گوگل ادز یا تبلیغاتی که در وب سایت‌های دیگر وجود دارند و از طریق تبلیغات نمایشی (Display Network) و برنامه ادسنس (AdSense) گوگل، در نتیجه جستجو در گوگل به نمایش در می‌آیند.

در زیر مثالی از صفحه‌ی نتیجه‌ی موتور جستجوی گوگل (SERP) می‌بینید. نتایج اسپانسر شده، یا همان تبلیغات گوگل با برچسب Ad مشخص شده‌اند. دو بخش از تبلیغات کلیکی وجود دارند، یکی بالای نتایج ارگانیک یا “طبیعی” و دیگری پایین صفحه‌ی نتایج.

گوگل ادز در بالای SERP:

گوگل ادز: تبلیغات گوگل چه هستند و چگونه کار می‌کنند؟

گوگل ادز در پایین SERP:

گوگل ادز در پایین SERP:

گوگل همچنین تبلیغات نمایشی (Display Ads) ارائه می‌دهد که در شبکه‌ی نمایشی گوگل (Google Display Network) به نمایش در می‌آیند. شبکه نمایشی یا تبلیغات نمایشی مجموعه‌ای گسترده از وبسایت‌های بیرونی و شخص ثالث است که با گوگل شراکت دارند و موافقت کرده‌اند تا خدمات گوگل ادز را ارائه دهند. گوگل ادز در تبلیغات نمایشی می‌تواند به شکل متن، تصویر، ویدیو و یا به فرمت ریچ مدیا (rich media format) باشد. و می تواند به اشکال متفاوت مورد هدف قرار گیرد. این شامل بازاریابی مجدد و تبلیغات بنری می شود.

اگر از AdSense استفاده کنید، تبلیغات گوگل شما در بخش‌های انتخاب شده در یک وب سایت ظاهر می شود:

چرا گوگل ادز نمایش داده می‌شوند؟

مزایده‌ی گوگل ادز بر روی کلمات کلیدی متمرکز است – غ‌کنندگان فهرستی از کلمات کلیدی را برای نشان کردن انتخاب می‌کنند که با پیشنهادات تجاری آنها مرتبط است، کلماتی که مردم به احتمال زیاد هنگام جستجوی محصول‌شان از آنها استفاده می‌کنند. سپس آنها بر اساس این کلمات کلیدی در مزایده شرکت می‌کنند و پایه‌ی هر پیشنهاد را بر اساس میزان مبلغی که می خواهند برای کلیک کاربر گوگل روی تبلیغ خود بپردازند می‌گذارند. این پیشنهاد قیمت، در ترکیب با امتیاز کیفی (Quality Score) که توسط گوگل بر اساس کیفیت تبلیغ پیشنهادی شما تعیین می‌شود، مشخص می‌کنند که کدام تبلیغات گوگل در SERP نمایش داده شوند. وقتی کاربران روی تبلیغات کلیک می کنند، تبلیغ کننده هزینه مشخصی را پرداخت می کند (هزینه بر کلیک یا CPC) که طبق فرمول زیر محاسبه می شود:

چرا گوگل ادز نمایش داده می‌شوند؟

از اینجاست که اصطلاح Pay Per Click (PPC) نشأت می‌گیرد.

مزایده گوگل ادز

گوگل ادز با یک سیستم مزایده کار می‌کند که هر دفعه یک کاربر کلمه‌ای کلیدی را جستجو می‌کند به کار می افتد.

برای اصطلاحاً “برنده” شدن در این مزایده و نمایش داده شدن تبلیغات شما در نتیجه‌ی جستجوی کلمات مرتبط، نیاز دارید امتیاز کیفی و قیمت پیشنهادی تان را بهینه سازی کنید. هرچه امتیاز کیفی شما بالاتر باشد، در ترکیب با قیمت پیشنهادی، موقعیت گیری تبلیغ شما بهتر خواهد بود. موارد زیر (و موارد دیگر) بر امتیاز کیفی شما تأثیر می گذارد:

  • میزان ارتباط تبلیغ شما با کلمات جستجو شده
  • میزان ارتباط تبلیغ شما با گروه تبلیغاتی شما (ad group)
  • میزان ارتباط تبلیغ شما با صفحه‌ی مقصد
  • سابقه‌ی نرخ کلیک (CTR) تبلیغ و گروه آن
  • سابقه‌ی کلی کارایی حساب کاربری

مزایایی کلی هم در رابطه با امتیاز کیفی بالا وجود دارد.

  • هزینه پایین تر– گوگل با کمتر کردن CPC تبلیغ کنندگانی که امتیاز کیفی بالا دارند به آنها پاداش می‌دهد، که این به بهبود ROI کمک می‌کند.
  • بیشتر نمایش داده شدن– وقتی امتیاز کیفی بالا داشته باشید، تبلیغات گوگل شما اوقات بیشتری به نمایش در می‌آیند و در موقعیت های بهتری در SERP قرار می‌گیرند- بالا یا پایین صفحه. این باعث می‌شود کلیک‌ها و کانورژن‌های (Conversion) بیشتری داشته باشید، بدون اینکه قیمت پیشنهادی خود را بالا ببرید.

هزینه‌های گوگل ادز

هزینه‌های گوگل ادز بر اساس تعدادی فاکتور تغییر می‌کند، که شامل میزان وجود رقابت در کلمات کلیدی و صنعتی که در آن مشغول هستید، موقعیت جغرافیایی شما، کیفیت کمپین‌های تبلیغاتی شما و غیره می‌باشند.

هزینه‌های گوگل ادز

در ایالات متحده، میانگین CPC در میان تمامی صنایع 2.32 دلار آمریکا است. در کشور‌های دیگر، هزینه میانگین گوگل ادز بسیار پایین‌تر است.

مدیریت گوگل ادز با جیمکس

تا اینجا توانستیم کلیتی از گوگل ادز را شرح دهیم.

شما می‌توانید برای مدیریت تبلیغات گوگل، شامل انواع کمپین‌های گوگل ادز، بهینه سازی امتیاز کیفی، و تعریف کلمات کلیدی و کانورژن از خدمات “جیمکس ادز” استفاده نمایید.