نرخ ریزش مشتری یا گردش مشتری به تعداد مشتریانی که در یک دوره زمانی از پیش تعیین شده از دست می دهید اشاره دارد. نرخ ریزش یک معیار ترسناک و همچنین یک مورد فوق العاده مهم برای کسب و کار شماست.
اگر ندانید که چه تعداد مشتری کسب و کار را ترک می کنند، نمی دانید که چگونه بر درآمد شما تأثیر می گذارد – و نمی توانید برنامه های بهبود برای کاهش نرخ گردش مالی ایجاد کنید.

Churn Rate مشتری درصدی از مشتریان یا مشترکین شما است که اشتراک خود را در یک دوره زمانی معین، مانند یک ماه یا یک سال، لغو کرده یا تمدید نمی کنند.
نرخ ریزش یک معیار بسیار مهم برای شرکت‌هایی است که مشتریانشان به صورت مکرر پرداخت می‌کنند – مانند SaaS یا سایر شرکت‌های مبتنی بر اشتراک. صرف نظر از درآمد ماهانه شما، اگر مشتری معمولی شما به اندازه کافی در کنار شما باقی نماند تا بتوانید متوسط هزینه جذب مشتری (CAC) خود را جبران کنید، دچار مشکل خواهید شد.
استفاده از CRM می تواند به شما در تعیین نرخ ریزش مشتری کمک کند. نرم‌افزاری که می‌فروشید ممکن است دارای تعداد مشترک داخلی باشد که به شما نشان می‌دهد در ابتدای یک دوره زمانی چند کاربر و در پایان چند کاربر داشتید.

فرمول نرخ ریزش

(مشتریان از دست رفته ÷ کل مشتریان در شروع دوره زمانی) x 100. برای مثال، اگر کسب و کار شما در ابتدای ماه 250 مشتری داشت و در پایان 10 مشتری از دست داد، 10 را بر تقسیم می کنید. 250. جواب 0.04 است. سپس 0.04 را در 100 ضرب می کنید و در نتیجه یک نرخ ریزش ماهانه 4٪ به دست می آید.
اگر این ریاضی به همان اندازه که برای من ترسناک است برای شما ترسناک است، می توانید از ابزاری استفاده کنید که Churn Rate را به طور خودکار محاسبه می کند. بیایید یکی از آن ابزارها را در بخش زیر بررسی کنیم.

برای محاسبه نرخ ریزش، یک دوره زمانی، مانند ماهانه یا سالانه را انتخاب کنید. شما باید تعداد مشتریانی را که در ابتدای دوره زمانی داشتید و تعداد مشتریانی که از دست داده اید را بدانید. موارد زیر را تقسیم کنید: مشتریان از دست رفته ÷ کل مشتریان در شروع دوره زمانی. سپس عدد را در 100 ضرب کنید.

مراحل محاسبه نرخ ریزش

  1. یک دوره زمانی را تعیین کنید: ماهانه، سالانه، یا سه ماهه.
  2. تعداد مشتریانی که در ابتدای دوره زمانی داشتید را تعیین کنید.
  3. تعداد مشتریانی را که تا پایان دوره زمانی ریزش کرده اند را تعیین کنید.
  4. تعداد مشتریان از دست رفته را بر تعداد مشتریانی که قبل از ریزش داشتید تقسیم کنید.
  5. آن عدد را در 100 ضرب کنید.

به عنوان مثال، فرض کنید شرکت نرم افزاری شما در ابتدای سه ماهه گذشته 500 مشتری داشت.
با این حال، شما همچنین 50 مشتری را به دلیل قراردادهای منقضی شده و چند تعامل ضعیف با خدمات مشتری از دست دادید.

این بدان معناست که نرخ ریزش مشتری در سه ماهه شما 50 مشتری ریزش شده تقسیم بر 500 مشتری قبلی خواهد بود و 50 تقسیم بر 500 0.10 است.
ضرب در 100، به شما نرخ ریزش مشتری 10٪ را می دهد.در اینجا به نظر می رسد که وقتی حساب را انجام می دهید:

نرخ ریزش مشتری = (مشتریان از دست رفته ÷ کل مشتریان در شروع دوره زمانی) x 100
x = (50 ÷ 500) 100
نرخ ریزش مشتری = 10٪

اکنون که متوجه شدید نرخ ریزش شما چقدر است، احتمالاً از خود می‌پرسید که در مرحله بعد چه کاری باید انجام دهید – به خصوص اگر Churn Rate شما بالا باشد. به بخش بعدی نگاهی بیندازید تا برخی از بهترین روش‌هایی که می‌توانند به شما در کاهش انحراف در کسب‌وکارتان کمک کنند.

منبع:

How to Calculate Churn Rate in 5 Easy Steps [Definition + Formula]

Churn Rate

مطالب بیشتر:

7 استراتژی کارآمد برای بهبود هزینه در تبلیغات گوگل

راهنمای انتخاب کلمات کلیدی در گوگل ادز!

راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس!