بک لینک یعنی لینک زدن از یک وب سایت به وب سایتی دیگر. موتور های جستجو مثل گوگل از بک لینک به عنوان سیگنال رتبه بندی استفاده می کنند، چون وقتی یک وب سایت به وب سایت معتبر دیگری لینک می دهد، به این معنی است که محتوا قابل توجه است. backlink های با کیفیت به افزایش رتبه سایت و دیده شدن در نتایج موتور های جستجو (SEO) کمک می کنند.

بک لینک چیست و چطور کار می‌کند؟

بک لینک ها چطور کار می کنند؟

بک لینک ها نقش مهمی در الگوریتم موتور های جستجو، سئو و استراتژی کلی تان برای رشد یک وب سایت دارند. ساده ترین راه برای فهمیدن معنی بک لینک ها، «یک گفتگو بین وب سایت ها» است. برای مثال علی یک وبلاگ نویس است و یک مقاله بسیار جالب در مورد یک رویداد ورزشی می نویسد. یک وبلاگ نویس دیگر، هانیه، وقتی دیدگاه مشابه ای که با علی دارد را به اشتراک می گذارد، به مقاله علی لینک می دهد. از آنجایی که علی در مورد این موضوع در سایت خود می نویسد، در واقع یک بک لینک به پست علی ایجاد می شود. و از آنجایی که وبلاگ علی محبوب است، بسیاری از سایت های دیگر به مقاله او لینک می دهند. این کار اعتبار وبلاگ هانیه را افزایش می دهد و مقاله علی نیز یک بک لینک ارزشمند از یک سایت معتبر دریافت می کند. در واقع شرایط برد-برد است.

 

انواع بک لینک

دو نوع اصلی بک لینک وجود دارد که یکی از آنها ارزشمند تر از دیگری است. هر یک را بررسی می کنیم و نحوه تاثیر آن بر سایت تان را می بینیم.

تگ لینک های Nofollow به موتور های جستجو اعلام می کنند که این لینک را نادیده بگیرند. هیچ ارزشی را از یک سایت به سایت دیگر منتقل نمی کنند. در نتیجه معمولاً برای بهبود رتبه جستجو یا نمایش سایت تان مفید نیستند.

لینک های Dofollow نوعی بک لینک اند که مورد نیاز همگان هستند. فقط به خاطر داشته باشید که back link هایی که از سایت های معتبر ایجاد می شوند ارزش بیشتری دارند. این نوع بک لینک ها می توانند به بهبود رتبه تان در موتور های جستجو کمک کنند.

با این حال پیوند های dofollow وجود دارد که بد یا سمی در نظر گرفته می شوند. این لینک ها از سایت های مشکوک ایجاد می شوند یا با شکستن شرایط خدمات موتور جستجو به دست می آیند که ممکن است گوگل سایت تان را جریمه کند یا حتی de-index کند. به یاد داشته باشید کمیت لینک گرفتن ها ها مهم نیست، بلکه کیفیت است که باعث تفاوت در رتبه بندی می شود.

 

چگونه بک لینک ایجاد کنیم؟

ایجاد بک لینک به سایت تان نیاز به زمان و تلاش دارد. در ادامه 7 روش ساده وجود دارد که می توانید بک لینک های با کیفیت برای وب سایت تان ایجاد کنید.

  • لینک هایی از سایت خود در پروفایل های سوشال مدیای خود اضافه کنید.
  • در گوگل پستی که رتبه خوبی داشته باشد را پیدا کنید و بعد آن موضوع را بهبود و گسترش دهید.
  • پست ‌های لیستی، پست ‌های «چگونه»، پست‌های «چرا»، اینفوگرافیک ‌ها یا پست ‌هایی با ویدیو imbed شده بسازید. این فرمت ها معمولا بک لینک بیشتری نسبت به پست های معمولی دریافت می کنند.
  • پست های «راهنمای کامل (در خصوص انجام دادن یک کار)» بنویسید. این پست بسیار طولانی و چندین هزار کلمه هستند و هر زاویه ای از موضوع را بررسی می کنند.
  • پست مهمان در وبلاگ ها و سایت های دیگر بنویسید.
  • با اینفلوئنسر ها در حوزه یا صنعت خود تماس بگیرید و در مورد مقاله ای در سایت تان که مربوط به زمینه فعالیت آنهاست و ممکن است به آن لینک بزنند، صحبت کنید.
  • با اینفلوئنسرها در صنعت خود مصاحبه کنید و یک لینک برای آنها ارسال کنید، بدون شک به سایت تان لینک می زنند.

همچنین می توانید درباره بک لینک های رقابتی تحقیق کنید. برای انجام این کار باید بک لینک های رقبای خود را که رتبه خوبی دارند، بررسی کنید. یک ابزار بک لینک مثل SEMrush می تواند به شما در پیدا کردن این لینک ها کمک کند، بنابراین می توانید آن دامنه ها را به عنوان بخشی از استراتژی ساخت لینک خود تارگت کنید.

 

چگونه می توانم Backlink های سایتم را بررسی کنم؟

ابزار های مختلفی برای نظارت بر بک لینک وجود دارد که می توانید با آنها Backlink های وب سایت تان را بررسی کنید، مثل کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console)، SEMRush، Ahrefs  و… بررسی و چک کردن بک لینک ها بسیار مهم است. دستورالعمل ‌های Google Webmaster از شما می‌خواهد که از صاحبان وب ‌سایت ‌های سمی درخواست کنید پیوند های شان را از سایت تان حذف کنند. اگر این کار را نکنید، گوگل می تواند وب سایت تان را جریمه کند و رتبه صفحه تان در نتایج جستجو کاهش می یابد. در نتیجه مهم است بدانید چگونه به این 3 سوال پاسخ دهید:

  • از کجا می توانم همه بک لینک هایم را پیدا کنم؟
  • از کجا می توانم بفهمم که بک لینکی سمی است؟
  • چطور می توانم با صاحبان بک لینک های سمی ارتباط بگیرم؟
  • بک لینک در گوگل سرچ کنسول

خوشبختانه پیدا کردن پاسخ با ابزار مناسب ممکن است. شما می ‌توانید از کنسول جستجوی گوگل برای کمک به رشد سایت و دیدن بک لینک ‌های تان استفاده کنید، اما زمان زیادی می ‌برد و محدودیت ‌هایی دارد. با این حال ابزار های سریعتر و بهتری در دسترس هستند. برای مثال با استفاده از  SEMrush، می توانید به سرعت به هر سه سؤال مهم و موارد دیگر پاسخ دهید. SEMrush دو حوزه اصلی دارد که مخصوص بررسی این مساله است. بخش اول Backlink Analytics  است که به شما امکان می دهد رقبا و استراتژی شان در بک لینک ها را بررسی کنید. دومین قسمت Backlink Audit است که نگاهی به آن می کنیم. این بخش به شما کمک می کند بک لینک های سایت تان را پیدا کنید.

در مرحله بعد، این ابزار همه لینک هایی که وب سایت های دیگر به ما داده اند را بررسی می کند و موارد سمی را پیدا می کند. با این روش می توانید قبل از اینکه گوگل وب سایت تان را جریمه کند، بک لینک های سمی را پیدا کرده و رد کنید.

بک لینک در semrush

و یکی از بهترین چیز ها در مورد SEMrush این است که به شما این امکان را می دهد تا مستقیماً به صاحب وب سایت سمی ایمیل بزنید. با ابزاری مثل  SEMrush می‌توانید جستجوی کلمات کلیدی را انجام دهید، بک لینک ‌های رقبای تان را ببینید و backlink های خود را در یک مکان مناسب مدیریت کنید. پیگیری پروفایل بک لینک تان چیزهای زیادی در مورد ارزش سایت تان نشان می دهد و بخش مهمی از استراتژی سئو سایت تان است.

با ما در جیمکس همراه باشید و از خدمات تبلیغ در گوگل، سئو، طراحی سایت و… بهره مند شوید.

امیدواریم این راهنما به شما در درک بهتر بک لینک و روش های استفاده از آن در جهت بهبود سایت تان کمک کرده باشد.

مطالب مرتبط: